Investigating the Enrichment Aspects of the Female Face in Iranian Home School Literature
Subject Areas :
Persian Language & Literature
nasrin jabbar khalaji bonab
1
,
aziz hojjaji kahajoogh
2
,
Arash Moshfeghi
3
1 - PhD Student in Ghana Language and Literature, Islamic Azad University, Bonab Branch
2 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Bonab Islamic Azad University
3 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Bonab Islamic Azad University
Received: 2019-11-23
Accepted : 2020-12-29
Published : 2020-02-04
Keywords:
woman,
Folk literature,
home school literature,
rich literature,
rich aspects,
Abstract :
One of the ways to access popular literature in Iran is home-based literature based on oral literature, written and taught to students in the old home school. Since woman is one of the most important subjects in the arts and crafts throughout the universe, it is important to examine the richness of the female form in the works of home school. The purpose of this research, which is a library-based study based on a descriptive-analytical approach, is to investigate the rich aspects of the female landscape in home school literature. Accordingly, 27 home school tales in which female enrichment is visible are selected and studied. The research findings show that the most frequently enriched aspect of the female face in home school literature is her praise of physical beauty. Love is also the main theme of the richness of the female image in romantic poems. Repentance, soliloquy, hypocrisy, humor, cheerfulness, and cursing are also aspects of the richness that make up the lesser richness of a woman.
References:
اسکویی، نرگس (1384)، «صائب تبریزی و مکتب جمال در عرفان اسلامی»، کیهان فرهنگی، شمارۀ 231 و232، صص 81-76.
اشرفزاده، رضا، حاجتپور، مژگان (1389)، «بررسی توبه در شعر عطار نیشابوری»، نشریۀ دهخدا، شمارۀ 5، صص 187-167.
انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم (1381)، جان عاریت، فرهنگ عامه، پژوهشهای ادبی، مردمشناسی، به کوشش میهن صداقتپیشه، تهران: نشر و پژوهش فرزانفر.
بیات، حسین (1389)، «محوریت قهرمانان در قصـههای عامیـانه»، نقد ادبـی، شمارۀ 12و11، صص 116-87 .
پورنامداریان، تقی (1380)، در سایۀ آفتاب، تهران: سخن.
پیروز، غلامرضا (1381)، «ادبیات غنایی و جلوه های آن در ایران پیش از اسلام»، پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی، سال 2، شمارۀ 6 و 7، صص 65-35 .
حجازی، بنفشه (1381)، ضعیفه، بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر صفوی، تهران: قصیده سرا.
حسینی کازرونی، سیداحمد (1374)، عشق در مثنوی معنوی، همراه بـا پژوهشی در شعر فارسی، تهران: زوار.
حیدریان، حسن (1390)، «بررسی توبه در مثنوی معنوی»، فصلنامۀ زبـان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد سنندج، سال 3، شمارۀ 6، صص 157-127.
خراسانی، صائمه، حیدری نوری، رضا (1397)، «تحلیل فراوانی انواع ادبی در ادبیات مکتبخانهای ایران»، فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 48، صص 133-111.
خزانه دارلو، محمدعلی (1375)، منظومههای فارسی، تهران: علمی و فرهنگی.
ذوالفقاری، حسن (1391)، ادبیات مکتبخانهای ایـران، تهـران: رشـدآوران.
------------ (1392)، یک صد منظومۀ عاشقانۀ فارسی، تهران: نشر چرخ.
ریتر، هلموت (1379)، دریای جان، ترجمۀ مهر آفاق بایبوردی، مشهد: انتشارات بین المللی الهدی.
زرقانی، سید مهدی (1388)، «طرحی برای طبقه بندی انواع ادبی در دورۀ کلاسـیک»، پژوهشهای ادبـی، سـال 6، شمارۀ 24، صص 106 -81 .
ستاری، جلال (1375)، عشق صوفیانه، تهران: مرکز.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1381)، «نکتههای نویافته دربارۀ خاقانی»، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شمارۀ 185، دورۀ 45، صص 6-1.
شمیسا، سـیروس (1381)، شاهـدبازی در ادبیـات فارسـی، تهـران: فـردوس.
صافی، امینالدین محمد (1386)، بهرام و گلاندام، به کوشش حسن ذوالفقاری و پرویز ارسطـو، تهران: چشمه.
عطار نیشابوری، فریدالدین (1384)، منطق الطیر، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعـی کـدکنـی، تهران: سخن .
غزالی، احمد (1359)، سوانح العشاق، به تصحیح نصرالله پورجوادی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
قنبری، محمدرضا (1386)، «نگاهی به مکتبخانه«، فرهنگ مردم ایران، سال 4، شمارۀ 9، صص 139-119.
23- نصر، زهرا (1382)، «تحلیلی بر جایگاه و موقعیت زن در منظومههای غنایی، تعلیمی و عرفانی»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورۀ 2، ش 32 و 33، صص 187-169.
_||_