Comparative review and criticism of fictional elements (prose) in Persian books 10th, 11th, and 12th grades of humanities
Subject Areas : journal of literary criticism and stylistics researchفرهاد کاکه رش 1 , Nashmil Mowloodi 2
1 - هیات علمی گروه زبان و ادربیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد مهاباد، ایران
2 - Master's student in Persian language and literature, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran.
Keywords: fiction, story elements, point of view, characterization,
Abstract :
Textbooks are one of the most important tools for the formation of the intellectual, national, cultural, religious and literary foundation of each generation during childhood and adolescence, and among them, Persian books are a carrier for the narration of human thoughts and imaginations due to the attention to fiction literature. The main purpose of this research is to investigate and compare the narrative elements (prose) in Persian books of the 10th, 11th and 12th grades of humanities. The research method is descriptive-analytical. The results showed that structurally there is a logical connection in different educational levels. In the reading section of the book, the use of informative and constructive stories and anecdotes is the best tool for purposeful enrichment of free time and also for making students' free time enjoyable and useful, and for developing skills. Students' language skills are a very suitable tool. Reading stories and stories inculcates the habit of studying and familiarity with it in students, and causes their verbal growth, mental dynamism and creativity, and widens the vocabulary and the horizon of understanding concepts in students
• براهنی، رضا، (1362، چ 4)، قصه نويسی، تهران: نگاه.
• بيدمشكي، مريم، (1385)، «نقش قصه و تأثيرات تربيتی آن بر كودكان» برگزیده مقالات قصهگویی، دومين جشنواره قصهگویی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان.
• تندرو صالح، شاهرخ، (1379)، گفتمان سکوت (مجموعه گفتوگو پیرامون مسائل ادبیّات داستانی)، تهران: شفیعی.
• داد، سيما، (1380، چ سوم)، فرهنگ اصطلاحات ادبي، تهران: مروارید.
• زردخشویی، مهدی (1397) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود ساختار و محتوای کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه را بررسی کرد
• سلیمانی، محسن، (1367)، از روی دست رمان¬نویس، تهران: هنر اسلامی.
• عبداللهیان، حمید. (1381)، شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، تهران: آن.
• ميرصادقي، جمال، (1376)، ادبيات داستانی (قصه رمانسي، داستان کوتاه، رمان)، تهران: بهمن.
• یوسفی، لیلا، (1381)، عناصر درون ساختی داستان، مجلۀ آموزش زبان و ادب فارسی، ش 64.
• یونسی، ابراهیم، (1369، چ 2)، هنر داستاننویسی، تهران: امیرکبیر.