Analysis of factors affecting the commercialization of private clubs in Iran
Subject Areas : knowledge ManagementMehdi Mohammadian Moghadam 1 , Rasool Nazari 2 , Mehdi Salimi 3
1 - 1- Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Associate Professor, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) branch, Isfahan, Iran.
3 - Associated professor in sport management, Sport sciences Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
Keywords: Commercialization, Privatization, sports clubs,
Abstract :
The current research was conducted with an in-depth study of the factors affecting the commercialization of private clubs in Iran. The current research is of a mixed type, in which the qualitative method is used to collect the variables in the real context through interviews, and then the required analyzes were done using the quantitative method. At the qualitative level, the grounded theory approach was used, and at the quantitative level, the analyzes were performed with the structural equation modeling method. Also, the statistical population in the quantitative part of the research included all employees, managers and shareholders of private sports clubs in Iran. The research tools included semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. In order to analyze the data, coding and structural equation method were used. Data analysis was done in SPSS and PLS software. The results of the qualitative part of the research are 15 components under the title of organizational attitudes, technical aspects, budgeting, financial support, value issues, human aspects, scientific procedures, professional behaviors, customer orientation, organizational structure, outsourcing, information aspects. , interdepartmental cooperation, media activities and fair distribution were identified. According to the results, the main categories in 3 sections of approaches, processes and results were identified. In general, commercialization in privatization clubs requires creating a suitable environment. Creating such an environment requires macroeconomic reforms, improving the legal and legal framework, strengthening the financial system, removing obstacles to competition, deregulation of the goods and services market.
_||_
تحلیل عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران
چکیده
پژوهش حاضر با بررسی عمیق، عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته می باشد که در آن ابتدا به روش کیفی به جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه پرداخته می شود و سپس با روش کمی تحلیل های مورد نیاز انجام شد. در سطح کیفی از روشد گراندد تئوری استفاده شد و در سطح کمی تجزیه و تحلیل ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. همچنین جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل تمامی کارکنان، مدیران و سهامداران باشگاههای ورزشی خصوصی ایران بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسشنامة محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و همچنین از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تحلیل داده ها در نرم افزارهایSPSS و PLS انجام گرفت. نتایج بخش کیفی پژوهش تعداد 15 مولفه تحت عنوان نگرش های سازمانی، جنبه های فنی، بودجه ریزی، حمایت مالی، مسائل ارزشی، جنبه های انسانی، رویه های علمی، رفتارهای حرفه ای، مشتری مداری، ساختار سازمانی، برون سپاری، جنبه های اطلاعاتی، همکاری های بین بخشی، فعالیت های رسانه ای و توزیع عادلانه مناسب شناسایی شد. با توجه به نتایج مقوله های اصلی در 3 بخش رویکردها، فرایندها و نتایج مشخص گردید. به طور کلی تجاری سازی در باشگاه های خصوصي سازي مستلزم ايجاد محيطي مناسب است .ايجاد چنين محيطي مستلزم اصلاحات كلان اقتصادي، بهبود چارچوب حقوقي و قانوني، تقويت نظام مالي، از بين بردن موانع رقابت، مقررات زدايي از بازار كالا و خدمات است.
واژگان کلیدی: تجاری سازی، باشگاه های ورزشی، خصوصی سازی
Analysis of factors affecting the commercialization of private clubs in Iran
Abstract
The current research was conducted with an in-depth study of the factors affecting the commercialization of private clubs in Iran. The current research is of mixed type, in which first qualitative method is used to collect data through interviews, and then the required analysis was done with quantitative method. At the qualitative level, the grounded theory approach was used, and at the quantitative level, the analyzes were performed with the structural equation modeling method. Also, the statistical population in the qualitative part of the research included all employees, managers and shareholders of private sports clubs in Iran. The research tools included semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. In order to analyze the data, coding and structural equation method were used. Data analysis was done in SPSS and PLS software. The results of the qualitative part of the research are 15 components under the title of organizational attitudes, technical aspects, budgeting, financial support, value issues, human aspects, scientific procedures, professional behaviors, customer orientation, organizational structure, outsourcing, information aspects. , interdepartmental cooperation, media activities and fair distribution were identified. According to the results, the main categories in 3 sections of approaches, processes and results were identified. In general, commercialization in privatization clubs requires creating a suitable environment. Creating such an environment requires macroeconomic reforms, improving the legal and legal framework, strengthening the financial system, removing obstacles to competition, deregulation of the goods and services market.
Keywords: commercialization, sports clubs, privatization
مقدمه
نقش محوری پایداری در دنیای امروز بر هیچکس پوشیده نیست، یکی از مهمترین ضروریات هر سازمان فراهم کردن منابع مالی مورد نیاز برای پایداری و بقا و تداوم فعالیت است. لذا، بحث عملکرد پایدار به عنوان یک موضوع جدید و تاثیرگذار امروزه توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده است و همواره به عنوان یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مباحث در پژوهش های مدیریتی است که در این خصوص تئوری ها و دیدگاه های زیادی مطرح شده است که برای مدیران و سرمایه گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است (رضایی ،2017) و (کالمونت و همکاران1، 2022). بنگاه تجاری که در راستای عملکرد پایدار جهت دهی شده است در طول زمان از طریق مدیریت ابعاد گوناگون خود و بالاخص بعد مالی و اقتصادی، توسعه یافته است و عملکرد پایدار خود را وابسته به پایداری در روابط با ذینفعان خود می داند )ژانگ ژیانگ و همکاران2، 2022). صاحب نظران و پژوهشگران معتقدند که عملکرد پایدار موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و مشکل بتوان سازمانی را تصور کرد که مشمول ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد، سازمان ها جهت فراهم آوردن بازخورد به مدیران در ارتباط با نیل به اهداف راهبردی به ارزیابی عملکرد پایدار متکی هستند( پوترا و همکاران3، 2020).
امروزه شرکتها به منظور دستیابی به موفقیت، با توجه به بی ثباتی و تلاطم عناصر محیطی و چالش رقابت دائمی میان شرکت ها، راهی جز قرار گرفتن در مسیر توسعه ندارند. رسیدن به این سطح از توسعه به واسطه دستیابی به عملکرد پایدار در کسب وکار امکان پذیر است(مارتینز و همکاران4، 2021). هم چنین شرکت هایی که عملکرد پایداری بهتری دارند، در طولانی مدت نسبت به همتایان خود در بازار سهام و عملکرد مالی، بهتر عمل می کنند )ایکلز و همکاران5، 2014) و (جا و رانگراجان6، 2020). در شرایط واقعی به علت محدودیتهای فراروی سازمان ها، نمی توانند همه معیارهای عملکرد را همزمان بهبود بخشند. بنابراین، بهتر است برای اجرای نظام مند و مؤثر توسعه پایدار، معیارهایشان را اولویت بندی کنند تا بتوانند توجه شان را به شاخصهای عملکرد ضروری معطوف کنند و به شرکتهای پایدار ِ تبدیل شوند(هاگوس و گامپورا7،2021).
در دهه های اخیر صنعت ورزش دوران جدید و تازه ای را تجربه می نماید به طوری که ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی در تولید کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصاد ملی کشور ها، یکی از درآمدزاترین صنایع به شمار می رود (سلیمی و همکاران، 1394). ورزش در ایران به عنوان یکی از مباحث فرعی در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است در حالی که در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک رکن اساسی مورد توجه بوده است (خداداکاشی و نظریان، 1398) در کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق رونق اقتصادی ورزش به دست می آورد در حالی که ایران کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را از طریق اقتصاد تامین می کند. شاخص درآمد ناخالص ملی سرانه یکی از مهم ترین مولفه هایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور میباشد و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها و بنگاه های اقتصادی و بخش های مختلف کشور است. در کشورهای نفتی از عوامل موثر، شاخص قیمت نفت می باشد که نوسانات آن باعث تغییرات جدی در رشد اقتصادی می گردد. با افزایش سرمایه گذاری در بخش های غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، کمتر تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار خواهیم گرفت (گزارش عملکرد اقتصاد ایران، ۲۰۱۶). بدین منظور می بایست به دنبال تامین کننده های منابع مالی دیگری باشیم.
در اقتصاد مرتبط امروزی، روابط بین سازمانی به طور فزایندهای مهم هستند. این روابط میتواند سازمانها را با سیگنالهایی که برای شناسایی و واکنش بهتر به تغییرات در محیط خود و در روابط بین سازمانی شان مورد استفاده قرار میگیرند، فراهم کند. این امر سازمانهای زیرک را قادر میسازد تا نه تنها درک کنند که دیگران چگونه سیگنالهای اجتماعی را که ارسال میکنند را تفسیر کنند، بلکه برای شکل دادن به این سیگنالها به روشهایی که روابط بین سازمانی شان را بهبود میبخشند (پستیما و همکاران8، 2018). بنابراین مسائل اقتصادی به عنوان یکی از موارد مهم در جوامع امروزی مشخص میباشد که مورد توجه محققان مختلفی قرار گرفته است (سوارت و مارتینگونزارز9، 2021). و با بررسی عوامل محیطی می تواند باعث پیشرفت در ورزش شود (براون و آرنولد10، 2019). از این رو توسعه اقتصادی ورزش اهمیت زیادی دارد.
در این راستا محقق اذعان می دارد که صنعت ورزش نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد در کشورهای توسعه یافته ایفا می کند و تاثیر مستقیم اقتصادی بر تولید کالاها و خدمات ورزشی، اشتغال، صادرات و واردات، ایجاد اماکن و تسهیلات، هزینه های خانوار، مشارکت در بازار بورس، تبلیغات، پوشش رسانهای، اشتغال، جذب گردشگری و حامیان مالی دارد و تاثیرات غیرمستقیم بر ارتقای سلامت جامعه، کاهش هزینههای درمان و توسعه برنامه ملی سلامت، همچنین در موارد اجتماعی: کاهش بزهکاری، کاهش غیبت کارکنان، افزایش عملکرد و بهره وری می باشد ( قادری و همکاران، ۱۳۹۵). بنابراین زیر ساخت صنعت ورزش را باشگاه هایی تشکیل می دهند که به مثابه کارخانه های تولیدی و بنگاه های اقتصادی عمل می کنند (افشاری، 1394). خلاقیت و نوآوری و ابتکار در صنعت ورزش و برنامه ریزی و سرمایه گذاری های بلند مدت می تواند موجب رشد اقتصادی ورزش گردد (هاروارد و کرامپتون11، 2012).
از سویی عملکرد باشگاه های ورزشی را می توان براساس عملکرد ورزشی و غیر ورزشی مورد بررسی و تحلیل قرار داد. عملکرد ورزشی شامل نتایج و رتبه های باشگاه ها می شود و عملکرد غیرورزشی در باشگاه ها نیز بیشتر شامل شاخص های مالی می شوند که از اهمیت زیادی در ارزیابی باشگاه ها برخوردار است. موارد مالی در صنعت فوتبال، اغلب متمرکز بر میزان درآمد ها و هزینه های باشگاه، به منزلۀ یکی از ابعاد عملکرد شناخته شده است. بنابراین، ارزیابی عملکرد باشگاه های ورزشی هم از نظر عملکرد مالی و هم از نظر عملکرد ورزشی می تواند تحت بررسی قرار گیرد (رمضانی نژاد و همکاران، 1395). توسعه و عملکرد پایدار و به طور ویژه کسب منابع مالی و درآمدی پایدار در فوتبال روز دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فقدان تعادل و عدم تحقق درآمدهای پایدار در سازمان های مختلف صنعت فوتبال از قبیل باشگاه ها و لیگ مختلف توسط مطالعات گوناگون و گزارش مؤسسات معتبر مورد تأئید قرار گرفته است(دونبار و میدلتون12،2022؛ زیمانسکی و ویمار13،2019؛ مورو14،2014؛).
به نظر می رسد اکثر باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران مبتنی بر کمک های مستقیم دولت و سازمانهای صنعتی 75% بوده، اما باشگاه های انگلستان خصوصی و از طریق حق پخش تلویزیونی93% درآمد روز مسابقه 18% و جریان نقد حاصل ازتجارت 23% تامین مالی می شدند. دولتی بودن باشگاه ها، عدم شفافیت صورت های مالی، امتناع صدا و سیما از پرداخت حق پخش، عدم آگاهی مدیران باشگاه ها از روش های نوین تامین مالی، استفاده محدود از مدیران خالق و با تخصص های تجاری و مالی در سطوح مختلف از جمله موانع مهم تامین مالی در باشگاه ها فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران است (حجازی، 1396). در این راستا ارکوک و مصطفی (2021) با بررسی تأثیر دستاوردهای مالی و ورزشی باشگاه های فوتبال بر ارزش سهام: مطالعه در مورد باشگاه های اروپا و سوپرلیگ ترکیه به این نتیجه رسیدند که که ارزش بازار و امتیازات لیگ به طور مثبت بر ارزش سهام تأثیر میگذارد اما درآمد باشگاه به طور منفی بر ارزش سهام تأثیر میگذارد. همچنین لیوموویچ،و همکاران15 (2021) نیز مشخص نمودند که عدم توجه به روشهای تامین مالی در باشگاههای ورزشی می تواند آسیبهای جدی در زمینه منابع مالی ایجاد نماید و مشکلات اقتصادی را به همراه داشته باشد. كار یك باشگاه ورزشی، موفقیت و كسب افتخار در میدانهای ورزشی است؛ كاری كه با توجه به ویژگیهای جهان امروز تفاوتهای زیادی با دهههای گذشته یافته و با محاسبات هزینه- فایدهی اقتصادی در آمیخته است. در سال های اخیر با توجه به رشد سرمایهگذاری خصوصی در بخش های مختلف، باشگاههای ورزشی به یكی از مهمترین بنگاههای جذب سرمایه تبدیل شدهاند تا جایی كه به اعتقاد برخی كارشناسان، سرمایه گذاری و درآمدزایی در صنعت ورزش، همپای صنایعی همچون سینما و گردشگری رشد كرده است. با این حال باشگاههای ورزشی خصوصی در ایران از این موهبت کم بهره بودهاند و همواره مشاهده میشود باشگاههای موصوف برای بقاء و ادامه حیات با مشکلات عدیده مالی مواجهه هستند. شایان ذکر است این وضعیت دلایل مختلفی دارد که لازم است از ابعاد و جنبههای مختلفی به آن پرداخته شود. اما آن چیزی که بیشتر مشهود است این است که باشگاههای خصوصی در ایران بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران ندارند و درآمدهای حاصله نیز در اغلب موارد مقطعی است و استمرار ندارد. این در حالی است که کسب درآمد بهصورت پیوسته و پایدار یکی از ارکان موفقیت و ادامه حیات باشگاههای خصوصی است و تا زمانیکه درآمدها پایدار نباشد نمیتوان حیات یک باشگاه را تضمین کرد. شایان ذکر است بقاء، استمرار و موفقیت یک باشگاه ورزشی خصوصی صرفاً تابع عوامل مالی نیست اما عوامل مالی یکی از شتابدهندهها و پیشنیازهای باشگاهداری است، کما اینکه اگر باشگاهداری صرفه اقتصادی نداشته باشد بخش خصوصی به آن ورود نمیکند. مسئله دیگر اینکه باشگاههای نامبرده شناخت کافی از عوامل مؤثر بر تجاری سازی ندارند. اگر چنین فرض شود که تجاری سازی یک نهاده است و این نهاده تحت تأثیر سازوکارهای مشخص و ستادههای معینی قرار دارد، لازم جهت تحقق تجاری سازی این عوامل و نحوه اثرگذاری آنها تبیین شود. لازم به ذکر است تا زمانیکه مشخص نشود تجاری سازی تحت تأثیر چه موضوعات، سیاستها، متغیرها، شرایط و بسترهایی شکل میگیرد امکان اینکه آن را برای باشگاههای خصوصی برقرار کرد وجود ندارد. براین اساس لازم است مدلی برای توضیح چگونگی تجاری سازی باشگاههای خصوصی در ایران ارائه شود و در مدل موصوف به این مهم اشاره شده باشد که تجاری سازی تابع چه شتاب دهندهها و بازدارندههای است و چه سیاستها، متغیرها و شرایطی در تحقق آن نقش دارند. مطالعه حاضر درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران چیست؟
روش شناسی
پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) می باشد. که در آن ابتدا به روش کیفی به جمع آوری متغیرها در بافت واقعی از طریق مصاحبه پرداخته می شود این بخش از پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است. در پژوهش حاضر از آن جهت که به دنبالکشف مفاهیم جدید هستیم، از منظر ماهیت، اکتشافی - بنیادی؛ از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر پارادایمی، پارادایم تفسیری - برساختی؛ از منظر استراتژی، نظریۀ داده بنیاد با رویکرد ساختگرا؛ از منظر حیطه جمعآوری دادهها، میدانی و کتابخانهای؛ از منظر هدف، تبیین و مدلسازی و از منظر ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق و مطالعات نظری است. نظریه مبنایی یا داده بنیاد از استراتژیهای روش کیفی است که بر القاء یا ظهور اطلاعات از دادهها تأکید میکند، تا بتواند یک نظریه یا مدل را ایجاد کند (اسپریلا و رست ریپو16، 2020). در نظریۀ مبنایی، داده، پایۀ نظریه ما را شکل می دهد و تحلیل ما از این دادهها، مفاهیمی را که میخواهیم تولید میکند. دادهها به ما این امکان را میدهند که از داستان افراد باقیمانده درس بگیریم و به شرکتکنندگان در تحقیق اجازه میدهد تا سکوت را بشکنند. اما اینکه محققان چگونه دادهها را مشاهده و ارائه میکنند بستگی به این دارد که کدام نسخه یا رویکرد را از روش نظریه مبنایی اتخاذ میکنند (چارمز و لیسکا برگراو17، 2018). جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق، خبرگان حوزه سازمانهای ورزشی به طور خاص باشگاههای ورزشی، مدیران و معاونین آن، مدیران بازاریابی و اساتید دانشگاه که در حوزه باشگاههای ورزشی استفاده شده که در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها شد. و از روش نمونه گیری به روش اشباه نظری استفاده شد. به طوری که به حد اشباع تئوریک از خبرگان 20مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق به عمل آمد. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری تمامی کارکنان، مدیران و سهامداران باشگاههای ورزشی خصوصی استان اصفهان انتخاب شدند. در سطح کیفی از روش گراندد تئوری استفاده شد و در بخش کمی تجزیه و تحلیل ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و همچنین از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تحلیل داده ها در نرم افزارهایSPSS و PLS انجام گرفت.
یافته ها
جدول 1.یافتههای توصیفی پژوهش
بخش | طبقه بندی | فراوانی | درصد | |
کمی | مرد | 203 | 70 | |
زن | 87 | 30 | ||
کیفی | مرد | 17 | 85 | |
زن | 3 | 15 | ||
کمی | زیر 30 سال | 50 | 3/17 | |
30-40 سال | 159 | 8/54 | ||
بالای 40 سال | 81 | 9/27 | ||
کیفی | زیر 40 سال | 3 | 3/27 | |
50-40 سال | 5 | 4/45 | ||
بالای 50 سال | 3 | 3/27 | ||
کمی | کارشناسی | 215 | 1/74 | |
کارشناسی ارشد | 54 | 6/18 | ||
دکتری | 21 | 3/7 | ||
کیفی | دکتری | 9 | 8/81 | |
کارشناسی ارشد | 2 | 2/18 |
نتایج توصیفی نشان داد70% شرکت کنندگان بخش کمی مردان و 32% شرکت کنندگان بخش کمی را زنان تشکیل دادند. نتایج تحقیق حاضر در خصوص یافته های توصیفی مربوط به جنسیت شرکت کنندگان نشان داد که 7/72% شرکت کنندگان بخش کمی مردان و 3/27% شرکت کنندگان بخش کمی را زنان تشکیل دادند. همچنین رده سنی شرکت کنندگان نشان داد که 3/17% شرکت کنندگان بخش کمی در رده سنی 40-30 سال قرار داشتند که این تعداد بیشترین تعداد را دارا بود. سطح تحصیلات شرکت کنندگان نشان داد که 4/45% شرکت کنندگان بخش کمی در رده سنی 40-50 سال قرار داشتند که این تعداد بیشترین تعداد را دارا بود. یافته های توصیفی مربوط به سطح تحصیلات شرکت کنندگان نشان داد که 1/74% شرکت کنندگان بخش کمی دارای سطح تحصیلی کارشناسی بودند که این تعداد بیشترین تعداد را دارا بود. سطح تحصیلات شرکت کنندگان نشان داد که 8/81% شرکت کنندگان بخش کمی دارای سطح تحصیلی دکتری بودند که این تعداد بیشترین تعداد را دارا بود. به منظور اراده مدل تجاری سازی در باشگاههای خصوصی ایران از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده گردید. پس از انجام کدگذاریها، ویژگیهای مستخرج از مصاحبه ها مشخص گردید و جمع بندی گردید.
جدول1. کدگذاری باز و محوری عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی
مفاهیم | کدهای باز |
نگرش های سازمانی | وجود نگرش مثبت به تجاری سازی در باشگاه های خصوصی |
فعل خواستن از سوی باشگاه های خصوصی | |
وحدت رویه در جهت تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | |
تشریک مساعی در جهت تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | |
وجود رفتارشهروندی در باشگاه های خصوصی | |
تسهیل روابط درون سازمانی | |
جنبه های فنی | شناسایی فرصت های اقتصادی موجود |
رعایت الزامات تجاری سازی از سوی باشگاه های خصوصی | |
ایجاد اهداف مالی مشخص در باشگاه های خصوصی | |
برآورد هزینه های ثابت باشگاه های خصوصی | |
توجه به اهرم های مالی در باشگاه های خصوصی | |
بهینه سازی تشریفات مزایده و مناقصه ها و به حداقل رساندن تشریفات | |
بودجه ریزی | بازتعریف سیستم بودجه ریزی باشگاه های خصوصی و بهینه سازی بودجه با توجه به شرایط موجود |
شکل گیری صندوق ذخیره مالی در باشگاه های خصوصی | |
جهش زیست چرخه بودجه محور به چرخه مولد اقتصادی در باشگاه های ورزشی | |
حمایت مالی | طراحی سبد حمایت مالی، اسپانسرهای فعال در باشگاه های خصوصی |
استفاده از تکنینک ها و روش های بازاریابی نوین در باشگاه های خصوصی | |
توسعه برندینگ فردی ورزشکاران در مسیر استفاده از تبلیغات و صحه گذاری | |
استفاده از ظرفیت های بانک ها و موسسات مالی قرض الحسنه | |
استفاده از ظرفیت های بنگاه های اقتصادی و کارخانه جات معتبر کشور در استان ها | |
پویش محیط اقتصادی و ایجاد ظرفیت های مالی موجود در باشگاه های خصوصی | |
مسائل ارزشی | بهبود ارزش ریالی باشگاه های خصوصی |
بهبود ارزش معنوی باشگاه های خصوصی | |
شکل گیری زنجیره ارزش در باشگاه های خصوصی | |
شکل گیری هنجارهای سازمانی در مسیر تجاری سازی در باشگاه های ورزشی | |
جنبه های انسانی | وجود نیروی خبره در حوزه درآمدزایی |
وجود سیستم پرورش نیروی انسانی در باشگاه های خصوصی | |
بهره گیری از نیروهای متخصص خارج از محیط باشگاه های خصوصی | |
ایجاد ثروت انسانی در باشگاه های خصوصی | |
وجود سیستم های جذب مخاطب در باشگاه های خصوصی | |
قدرت بخشی به نیروی انسانی خبره در باشگاه های خصوصی | |
سیستم استخدام منظم و مدون با رویکرد تجاری سازی | |
رویه های علمی | وجود محتوای علمی در حوزه تجاری سازی در ورزش |
سیستم های آموزشی نخبه پروری در حوزه تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | |
بهره گیری از مدرسان خبره در حوزه تقویت دانش فنی تجاری سازی | |
رفتارهای حرفه ای | آمایش سرزمین پتانسیل های مالی |
وجود موفقیت های ورزشی در میان باشگاه های خصوصی | |
کسب ایزوهای معتبر از سوی باشگاه های خصوصی | |
ایجاد استانداردهای مدون از سوی باشگاه های خصوصی | |
مشتری مداری | وجود سیستم پاسخگو سازمانی در باشگاه های خصوصی |
وجود سیستم صوت ندای مشتریان باشگاه های خصوصی | |
وجود سیستم پیشنهادات در باشگاه های خصوصی | |
پاسخگویی سریع به انتقادات در باشگاه های خصوصی | |
وجود سیستم حمایتی از ارباب رجوع و مشتری بر حسب وجود سیستم های تخفیف | |
مخاطب شناسی مطلوب در باشگاه های خصوصی | |
ساختار سازمانی | طراحی ساختار سازمانی نوین در باشگاه های خصوصی |
طراحی شرح شغل های سازگار با تجاری سازی | |
ایجاد کمیته های متولی درآمدزایی در باشگاه های خصوصی | |
ایجاد شرکت های تعاونی | |
برون سپاری | واسپاری پروژه های مالی در باشگاه های خصوصی |
سازمانهای همکار پیشرو در حوزه های اقتصادی | |
تقویت انجام فرایند برون سپاری در باشگاه های خصوصی | |
اولویت بخشی در برون سپاری برنامه های باشگاه های خصوصی | |
بهبود تضمین موفقیت برون سپاری در حوزه درآمدزایی | |
جنبه های اطلاعاتی | شناسایی بانک اطلاعاتی جامع در خصوص پتانسیل های مالی |
تقویت زیرساخت های اطلاعاتی باشگاه های خصوصی | |
پویش محیطی جهت کشف اطلاعات عینی | |
شناخت از تهدیدهای موجود محیطی باشگاه های خصوصی | |
همکاری های بین بخشی | تعامل با سازمان های حمایت گر از حوزه ورزش |
ایجاد روابط درون فردی با خیرین | |
شناسایی پتانسیل های سازمانی در حوزه درامدزایی | |
وجود سیستم منعطف در برقراری ارتباط با سازمان های دولتی و خصوصی | |
وجود پاسخگویی به نیروهای مسلح از منظر درمانی | |
وجود تعامل با شهرداری ها | |
وجود تعامل باشگاه ها با سیستم های دانشگاهی | |
وجود تعامل باشگاه ها با سیستم های آموزش و پرورش | |
فعالیت های رسانه ای | بهبود رژیم مصرف رسانه ای در باشگاه های خصوصی |
شکل گیری تفکر انتقادانه در میزگردهای تخصصی باشگاه های خصوصی با حضور تمامی سلایق | |
تعامل با رسانه در جهت کشف لایه ها و وقایع پنهان موجود مالی در باشگاه های خصوصی | |
هدایت و جریان دهی به اقناع پذیری در میان مخاطبان باشگاه های خصوصی | |
بهبود تولید رسانه ای ویژه باشگاه های خصوصی | |
وجود کمپین های تبلیغاتی و رسانه ای | |
ساخت تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی | |
وجود انیمیشین ویژه باشگاه های ورزشی | |
شکل گیری و هدایت برنامه های ثابت تلوزیونی در باشگاه های خصوصی | |
هماهنگی رسانه ای جهت پخش زنده رویدادهای داخلی و خارجی | |
تعامل با رسانه های بین المللی | |
پیاده سازی اپلیکیشن و ساختار یکپارچه رسانه ای و نشر اطلاعات | |
توزیع عادلانه منابع | بازتعریف سیستم های بوجه ریزی باشگاه های خصوصی |
شکل گیری صندوق های ذخیره مالی | |
ایجاد گروه های جهادی فعال در حوزه ورزش | |
سیدبندی باشگاه های خصوصی بر حسب آورد و پیشبینی های مالی |
پس از بررسی های انجام شده تعداد 15 مولفه تحت عنوان نگرش های سازمانی، جنبه های فنی، بودجه ریزی، حمایت مالی، مسائل ارزشی، جنبه های انسانی، رویه های علمی، رفتارهای حرفه ای، مشتری مداری، ساختار سازمانی، برون سپاری، جنبه های اطلاعاتی، همکاری های بین بخشی، فعالیت های رسانه ای و توزیع عادلانه مناسب شناسایی گردید. و پس از شناسایی مقوله ها؛ به شناسایی مقوله های اصلی از دل مقوله های شناسایی شده پرداخته شد.
جدول2. مقوله های اصلی شناسایی شده در قالب کد گذاری انتخابی
مفاهیم اصلی | مفاهیم فرعی |
رویکردها | نگرش های سازمانی |
مشتری مداری | |
مسائل ارزشی | |
فرایندها | جنبه های فنی |
بودجه ریزی | |
جنبه های انسانی | |
جنبه های اطلاعاتی | |
رویه های علمی | |
فعالیت های رسانه ای | |
نتایج | حمایت مالی |
رفتارهای حرفه ای | |
ساختار سازمانی | |
برون سپاری | |
همکاری بین بخشی | |
توزیع عادلانه منابع |
با توجه به نتایج تحقیق مشخص شد که مقوله های اصلی در 3 بخش رویکردها، فرایندها و نتایج مشخص گردید.
بررسی وضعیت توزیع داده های تحقیق
به منظور بررسی وضعیت توزیع داده های تحقیق از بررسی چولگی و کشیدگی استفاده گردید.
جدول3. نتایج چولگی و کشیدگی
گروه ها | چولگی | کشیدگی |
نگرش های سازمانی | 451/3 | 741/5 |
جنبه های فنی | 417/2- | 417/3 |
بودجه ریزی | 987/2- | 547/5- |
حمایت مالی | 478/2 | 625/3 |
مسائل ارزشی | 471/2 | 665/2 |
جنبه های انسانی | 354/3- | 147/5 |
رویه های علمی | 514/2- | 441/5 |
رفتارهای حرفه ای | 146/3 | 597/4 |
مشتری مداری | 609/3- | 107/5 |
ساختار سازمانی | 639/3- | 710/4 |
برون سپاری | 189/3- | 569/5 |
جنبه های اطلاعاتی | 508/3- | 819/3 |
همکاری های بین بخشی | 200/3- | 518/5 |
فعالیت های رسانه ای | 793/3- | 630/5 |
توزیع عادلانه مناسب | 993/2- | 108/4 |
صورت کلی دو رویکرد در معادلات ساختاری تحت عنوان رویکرد کوواریانس محور و واریانس محور وجود دارد. در جهت استفاده از رویکرد واریانس محور نیز پیش شرط آن نرمال نبودن توزیع داده ها می باشد. از مهمترین نرم افزارهای این رویکرد PLS می باشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان چنین اعلام داشت که داده های تحقیق حاضر با توجه به دامنه های ذکر شده، دارای توزیع طبیعی نمی باشند لذا اجازه استفاده از نرمافزارهای کوواریانس محور وجود ندارد و باید از نرمافزار واریانس محور SmartPLS استفاده نمود. در این راستا در مسائل تصميم گيري چند معياره و بخصوص مسائل تصميم گيري چند شاخصه، داشتن و دانستن اوزان نسبي شاخص هاي موجود می تواند مهم باشد و یکی از روش ها روش آنتروپی شانون می باشد و در جدول زیر مشخص شده است.
جدول4-فراوانی کدهای شناسایی شده، مقدار آنتروپی و ضریب اهمیت
کدها | فراوانی | مقدار آنتروپی | ضریب اهمیت |
وجود نگرش مثبت به تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
فعل خواستن از سوی باشگاه های خصوصی | 6 | 584417/0 | 061783/0 |
وحدت رویه در جهت تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
تشریک مساعی در جهت تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
وجود رفتارشهروندی در باشگاه های خصوصی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
تسهیل روابط درون سازمانی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
شناسایی فرصت های اقتصادی موجود | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
رعایت الزامات تجاری سازی از سوی باشگاه های خصوصی | 10 | 865147/0 | 098514/0 |
ایجاد اهداف مالی مشخص در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
برآورد هزینه های ثابت باشگاه های خصوصی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
توجه به اهرم های مالی در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
بهینه سازی تشریفات مزایده و مناقصه ها و به حداقل رساندن تشریفات | 11 | 914408/0 | 103587/0 |
بازتعریف سیستم بودجه ریزی باشگاه های خصوصی و بهینه سازی بودجه با توجه به شرایط موجود | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
شکل گیری صندوق ذخیره مالی در باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
جهش زیست چرخه بودجه محور به چرخه مولد اقتصادی در باشگاه های ورزشی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
طراحی سبد حمایت مالی، اسپانسرهای فعال در باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
استفاده از تکنینک ها و روش های بازاریابی نوین در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
توسعه برندینگ فردی ورزشکاران در مسیر استفاده از تبلیغات و صحه گذاری | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
استفاده از ظرفیت های بانک ها و موسسات مالی قرض الحسنه | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
استفاده از ظرفیت های بنگاه های اقتصادی و کارخانجات معتبر کشور در استان ها | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
پویش محیط اقتصادی و ایجاد ظرفیت های مالی موجود در باشگاه های خصوصی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
بهبود ارزش ریالی باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
بهبود ارزش معنوی باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
شکل گیری زنجیره ارزش در باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
شکل گیری هنجارهای سازمانی در مسیر تجاری سازی در باشگاه های ورزشی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
وجود نیروی خبره در حوزه درآمدزایی | 8 | 742059/0 | 088125/0 |
وجود سیستم پرورش نیروی انسانی در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
بهره گیری از نیروهای متخصص خارج از محیط باشگاه های خصوصی | 7 | 782517/0 | 0852470/0 |
ایجاد ثروت انسانی در باشگاه های خصوصی | 6 | 584417/0 | 061783/0 |
وجود سیستم های جذب مخاطب در باشگاه های خصوصی | 6 | 584417/0 | 061783/0 |
قدرت بخشی به نیروی انسانی خبره در باشگاه های خصوصی | 9 | 825147/0 | 092193/0 |
سیستم استخدام منظم و مدون با رویکرد تجاری سازی | 6 | 584417/0 | 061783/0 |
وجود محتوای علمی در حوزه تجاری سازی در ورزش | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
سیستم های آموزشی نخبه پروری در حوزه تجاری سازی در باشگاه های خصوصی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
بهره گیری از مدرسان خبره در حوزه تقویت دانش فنی تجاری سازی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
آمایش سرزمین پتانسیل های مالی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
وجود موفقیت های ورزشی در میان باشگاه های خصوصی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
کسب ایزوهای معتبر از سوی باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
ایجاد استانداردهای مدون از سوی باشگاه های خصوصی | 6 | 524177/0 | 062925/0 |
وجود سیستم پاسخگو سازمانی در باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
وجود سیستم صوت ندای مشتریان باشگاه های خصوصی | 11 | 874180/0 | 095158/0 |
وجود سیستم پیشنهادات در باشگاه های خصوصی | 10 | 841793/0 | 0935147/0 |
پاسخگویی سریع به انتقادات در باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
وجود سیستم حمایتی از ارباب رجوع و مشتری بر حسب وجود سیستم های تخفیف | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
مخاطب شناسی مطلوب در باشگاه های خصوصی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
طراحی ساختار سازمانی نوین در باشگاه های خصوصی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
طراحی شرح شغل های سازگار با تجاری سازی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
ایجاد کمیته های متولی درآمدزایی در باشگاه های خصوصی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
ایجاد شرکت های تعاونی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
واسپاری پروژه های مالی در باشگاه های خصوصی | 8 | 754190/0 | 083518/0 |
شناسایی شرکت های خصوصی پیشرو در حوزه های اقتصادی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
تقویت انجام فرایند برون سپاری در باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
اولویت بخشی در برون سپاری برنامه های باشگاه های خصوصی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
بهبود تضمین موفقیت برون سپاری در حوزه درآمدزایی | 9 | 805179/0 | 0914781/0 |
شناسایی بانک اطلاعاتی جامع در خصوص پتانسیل های مالی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
تقویت زیرساخت های اطلاعاتی باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
پویش محیطی جهت کشف اطلاعات عینی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
شناخت از تهدیدهای موجود محیطی باشگاه های خصوصی | 7 | 624188/0 | 074163/0 |
تعامل با سازمان های حمایت گر از حوزه ورزش | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
ایجاد روابط درون فردی با خیرین | 9 | 886524/0 | 097518/0 |
شناسایی پتانسیل های سازمانی در حوزه درامدزایی | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
وجود سیستم منعطف در برقراری ارتباط با سازمان های دولتی و خصوصی | 9 | 886524/0 | 097518/0 |
وجود پاسخگویی به نیروهای مسلح از منظر درمانی | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
وجود تعامل با شهرداری ها | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
وجود تعامل با سیستم های دانشگاهی | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
وجود تعامل با سیستم های آموزش و پرورش | 9 | 886524/0 | 097518/0 |
بهبود رژیم مصرف رسانه ای در باشگاه های خصوصی | 10 | 925140/0 | 101528/0 |
شکل گیری تفکر انتقادانه در میزگردهای تخصصی باشگاه های خصوصی با حضور تمامی سلایق | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
تعامل با رسانه در جهت کشف لایه ها و وقایع پنهان موجود مالی در باشگاه های خصوصی | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
هدایت و جریان دهی به اقناع پذیری در میان مخاطبان باشگاه های خصوصی | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
بهبود تولید رسانه ای ویژه باشگاه های خصوصی | 11 | 982517/0 | 108925/0 |
وجود کمپین های تبلیغاتی و رسانه ای | 10 | 925140/0 | 101528/0 |
ساخت تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
وجود انیمیشین ویژه باشگاه های ورزشی | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
شکل گیری و هدایت برنامه های ثابت تلوزیونی در باشگاه های خصوصی | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
هماهنگی رسانه ای جهت پخش زنده رویدادهای داخلی و خارجی | 11 | 982517/0 | 108925/0 |
تعامل با رسانه های بین المللی | 10 | 925140/0 | 101528/0 |
پیاده سازی اپلیکیشن و ساختار یکپارچه رسانه ای و نشر اطلاعات | 10 | 925140/0 | 101528/0 |
بازتعریف سیستم های بوجه ریزی باشگاه های خصوصی | 7 | 651470/0 | 078500/0 |
شکل گیری صندوق های ذخیره مالی | 8 | 825147/0 | 091518/0 |
ایجاد گروه های جهادی فعال در حوزه ورزش | 8 | 825147/0 | 091518/0 |
سیدبندی باشگاه های خصوصی بر حسب آورد و پیشبینی های مالی | 6 | 541814/0 | 066141/0 |
به منظور بررسی مقولات فرعی مرتبط با تجاری سازی در باشگاه های خصوصی از کدگذاری محوری استفاده شد.
شکل شماره (1)، (2) مدل تحقیق در حالت بارعاملی و ضرایب تی را نشان می دهد. مدل تجاری سازی باشگاههای خصوصی از برازش مطلوبی برخوردار است؟
شکل 1.مدل تحقیق در حالت بار عاملی
شکل 2. مدل تحقیق در حالت ضرایب تی
جدول 6. مدل تحقیق
متغیرها | تاثیر | تی | وضعیت |
رویکرد | 746/0 | 957/15 | تایید |
فرایند | 886/0 | 230/33 | تایید |
نتایج | 866/0 | 348/32 | تایید |
آلفاي کرونباخ و پایایی ترکیبی:
همان طور که در جدول زیر مشخص شده است، مقدار مربوط به این معیار ها یعنی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیر ها در هر 3 متغیر بالاتر از 0.7می باشد که حاکی از پایایی مناسب مدل دارد.در این تحقیق پایایی متغیرها در حد مطلوب قرار دارد. جدول زیر نشان می دهد که پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ برای هر نه شاخص پرسشنامهها در حد مناسب و مطلوب می باشد. از آنجا که پایایی تایید می شود می توان به بررسی فرضیات توسط معادلات ساختاری پرداخت و نتیجه قابل تعمیم به کل جامعه مورد نظر می باشد.
جدول 7. پایایی ترکیبی وآلفای کرونباخ
متغیرها | آلفای کرونباخ | پایایی ترکیبی | معیار | وضعیت |
رویکرد | 87/0 | 90/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
فرایند | 85/0 | 88/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
نتایج | 83/0 | 86/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
روایی همگرا :
با توجه به جدول زیر و روش فورنل و لارکر که مقدار مناسب برای AVE را 0.4به بالا معرفی کرده اند. برای تمامی 3 متغیر فرعی مقدار AVE بیشتر یا مساوی 0.4 می باشد.
متغیرها | AVE | معیار | وضعیت |
رویکرد | 54/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
فرایند | 41/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
نتایج | 48/0 | بالاتر از 7/0 | مطلوب |
با توجه به اینکه مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ 0.7، برای پایایی ترکیبی 0.7و برای AVE 0.4، می باشد، می توان مناسب بودن وضعیت پایایی، و روایی همگرای تحقیق را تایید ساخت.
روایی واگرا
روش فورنل و لارکر برای بررسی روایی واگرا ماتریسی را پیشنهاد می دهند که این ماتریس مشابه ماتریس فوق است با این تفاوت که قطر اصلی این ماتریس حاوی جذر مقادیر AVE مربوط به هر یک از 3 متغیر می باشد. بنابراین ماتریس فورنل و لارکر برای بررسی روایی واگرا در زیر ترسیم شده است:
جدول 9. بررسی واگرا با ماتریس فورنل و لاکر
متغیرها | رویکرد | فرایند | نتایج |
رویکرد | 73/0 |
|
|
فرایند | 24/0 | 64/0 |
|
نتایج | 12/0 | 20/0 | 69/0 |
همان گونه که در جدول فوق مشخص شده است ، مقدار جذر AVE هر متغیر از مقدار همبستگی دو متغیر بیشتر است.
با توجه به نتایج جدول مشاهده میگردد که ریشه دوم مقادیر میانگین واریانس استخراجی هر سازه بزرگتر از مقادیر همبستگی آن سازه با سازههاي دیگر میباشد که این مساله نشان دهنده روایی واگرا در این پژوهش میباشد جدول شماره (9) نتایج مربوط به شاخص برازش کلی مدل18 را نشان میدهد.
جدول 10. شاخص GOF
عوامل | R2 |
|
رویکرد | 55/0 | 54/0 |
فرایند | 78/0 | 56/0 |
نتایج | 75/0 | 60/0 |
3 متغیر درونزا وجود دارد که مقدار R2 آنها در 3 متغیر بیشتر از 0.33 میباشد که به ترتیب برابر با مقدار متوسط و قوی دارد. با توجه به سه مقدار 0.01، 0.25 و 0.36که به عنوان مقادیر ضعیف ، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است و در سه متغیر، مقدار بیشتراز 0.36 به دست آمد که نشان از برازش کلی قوی مدل دارد.
بحث و نتیجه گیری
هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران بود. با توجه به نتایج تحقیق تعداد 15 مولفه تحت عنوان نگرش های سازمانی، جنبه های فنی، بودجه ریزی، حمایت مالی، مسائل ارزشی، جنبه های انسانی، رویه های علمی، رفتارهای حرفه ای، مشتری مداری، ساختار سازمانی، برون سپاری، جنبه های اطلاعاتی، همکاری های بین بخشی، فعالیت های رسانه ای و توزیع عادلانه مناسب شناسایی گردید. فیلر19(2021) در تحقیق نشان داد که پلتفورم های جمع سپاری مالی مکانی برای تأمين مالی به عنوان واسطه های مالی آنلاین بين کارآفرینان صاحب ایده و افراد صاحب پول و مهارت قرار می گيرد. استفاده از این رابط کاربری، به جای ارتباطات رو در رو، پيچيدگی روابط را بيشتر می کند. این پلتفرم، خود اقداماتی را اتخاذ می کند که بر روابط سرمایه آور و سرمایه پذیر اثر می گذارد و باعث توسعه اقتصادی می شود. که با یافته های این تحقیق همخوان می باشد. در ابن راستا اسکامیلا20(2020) در تحقیقی پی برد که برونسپاری بنگاه های اقتصادی متوسط نقش پررنگی در ایجاد اشتغال، رقابت، نوآوری و توسعه اقتصادی، محرک و موتور رشد اقتصادی محسوب می شوند و از مهمترین اولویت های برنامه های توسعه اقتصادی به شمار می روند. که با یافته های این تحقیق همخوان می باشد. همچنین مک کارتی21(2022) در تحقیق خود با عنوان استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی در باشگاه های فوتبال انگلیس به این نتیجه رسید که رسانههای اجتماعی بهطور کامل به عنوان یک کانال بازاریابی استراتژیک کلیدی پذیرفته شده است. همچنین نحوه استفاده باشگاهها از رسانههای اجتماعی برای افزایش دسترسی جهانی خود و سرمایهگذاری در بخش های مختلف مهم می باشد. بنابراین می توان گفت که امروزه برنامه ریزی مناسبی جهت بهره گیری و استفاده از شبکه های اجتماعی در مسیر توسعه صنعت ورزش انجام نگردد.
بنابراین محقق اذعان می دارد که به برای رسیدن به درآمد پایدار در باشگاه ها خصوصی ایران پیشنهاد می شود از این چارچوب و کد های این پژوهش برای تصمیم گیری استفاده کنند تا بتوانند از مزایای درآمد پایدار خود بهره بیشتری ببرند. استفاده از دستور العمل های مشخص و در هنگام تصمیم مشخص و فهرست عوامل مؤثر در هنگام تصمیم گیری برای درآمد پایدار می تواند تصمیم گیری را آسان تر و قدرت اجرای تصمیم گیری را بیشتر کند.
همچنین با توجه به نتایج تحقیق مشخص شد که مقوله های اصلی در 3 بخش رویکردها، فرایندها و نتایج مشخص گردید. حجازی (2017) بیان نمود که اکثر باشگاههای فوتبال حرفهای ایران مبتنی بر کمکهای مستقیم دولت و سازمانهای صنعتی 75% بوده، اما باشگاههای انگلیس خصوصی و از طریق حق پخش تلویزیونی 93% درآمد روز مسابقه 18%و جریان نقد حاصل از تجارت 23% تامین مالی میشدند. دولتی بودن باشگاهها، عدم شفافیت صورتهای مالی، امتناع صداوسیما از پرداخت حق پخش آگهی، عدم آگاهی مدیران باشگاهها از روشهای نوین تامین مالی، استفاده محدود از مدیران خالق و با تخصصهای تجاری و مالی در سطوح مختلف از جمله موانع مهم تامین مالی در باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر ایران است. عوامل شناسایی شده در تحقیق حاضر این مهم را نشان میدهد که می توان با بهره گیری از این عوامل، نقش مهمی در جهت درآمدزایی و حل مشکلات مالی باشگاههای ورزشی داشته باشد. در تفسیر این مساله لازم به ذکر است که اگرچه مسائل اقتصادی همواره دارای اهمیت بالایی دارد اما رسیدن به این مساله نیازمند توجه به جنبه های مختلفی میباشد که بتوان روند دستیابی به جنبههای اقتصادی را تسهیل نمود. به عبارتی روشهای درآمدزایی باشگاه ها در کشور ایران نشان دهنده این مهم میباشد که روند درآمدزایی یک روند پیچیده و دارای مسیرهای مختلفی میباشد که دستیابی به آن نیازمند توجه به مناسبترین روش میباشد. از طرفی تنوع روشهای موجود میتواند این مساله را نشان دهد که بهبود وضعیت اقتصادی باشگاههای ورزشی امری سخت ولی امکان پذیر میباشد و میتوان با تمرکز بر روشهای مناسب؛ درآمدزایی باشگاه ها را به صورت مناسبی ایجاد نمود. بدون شک بهرهگیری از روشهای موجود میتواند به واسطه ایجاد رویههای مالی جدید در باشگاههای ورزشی؛ شرایطی جهت ارتقا درآمدزایی باشگاهها را فراهم نماید. از اینرو با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد میگردد تا گسترش حمایتهای قانونی از دستاندرکاران اقتصادی در ورزش حرفه ای؛ انعطافپذیری قانونی را ایجاد نمود
تحقیق حاضر نشان داد که تجاری سازی باشگاههای خصوصی از برازش مطلوبی برخوردار است که با یافته های بنیک22 (2020)، مخلصی (1400)، اسکامیلا23(2020)، دویش رت24(2020)، ارکوک و مصطفی25 (2021) همخوان می باشد.
بنیک (2020) در تحقیق خود با عنوان سازمان فوتبال باشگاهی در دانمارک - یک نمایه معاصر به این نتیجه رسید که وجود یک ساختار کلی رسمی و بوروکراتیک، غیرانتفاعی، و نسبتاً خود مختار می تواند یکی از راه های درآمد باشگاه های ورزشی. همچنین باشگاههای ورزشی غیرانتفاعی و دموکراتیک سازمانیافته با اندازههای مختلف در سراسر کشور پخش شدهاند. و باعث توسعه ورزش در سراسر کشور دانمارک شوند و این کار باعث می شود علاوه بر توسعه ورزش، توسعه درآمد پایدار برای باشگاه ها باشد. و در آخر ایجاد یک مدل تجاری خاص از فوتبال حرفه ای دانمارک می تواند باشگاه های ورزشی را به درآمد پایدار برساند. ارکوک و مصطفی26 (2021) به این نتیجه رسید که ارزش بازار و امتیازات لیگ به طور مثبت بر ارزش سهام تأثیر میگذارد اما درآمد باشگاه به طور منفی بر ارزش سهام تأثیر میگذارد. بنابراین می توان گفت که امروزه برنامه ریزی مناسبی جهت بهره گیری و استفاده از شبکه های اجتماعی در مسیر توسعه صنعت ورزش انجام نگردد. این مساله سبب گردیده است تا امروزه صنعت ورزش در کشور ایران توفیق چندانی نداشته باشد و به عبارتی اقتصاد ایران نتوانسته است از ظرفیت های صنعت ورزش در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور بهره لازم را داشته باشد. به نظر می رسد عوامل مدیریتی از جمله نگاه بلند مدت مدیران به مساله اقتصاد، جلوگیری از بروز بدهی های بین المللی، تعامل با فدراسیون های بین المللی جهت ایجاد حمایت های مالی، ساماندهی نظام باشگاهی کشور، ایجاد فعالیت های تجاری غیرورزشی و کسب میزبانی رویدادهای ورزشی بین المللی می تواند زمینه جدی در جهت ایجاد راهکارهایی در خصوص درآمد در حوزه ورزش را فراهم نماید. عوامل مدیریتی می تواند زمینه جدی جهت تقویت زیرساخت های بازاریابی باشگاه های ورزشی را فراهم نماید.
به نظر می رسد که در دنياي امروز ديگر دولتها همچون گذشته قادر به تصديگري در تمام امور نيستند. با توجه به افزايش تهديدهاي داخلي و خارجي كشور و مشكلات فراوان معيشتي مردم و زياد بودن هزينههاي جاري دولتها و هزينههاي گزاف مورد نياز براي توسعه زيرساختها و حل مسائل اساسي اقتصادي اجتماعي كشور نميتوان انتظار داشت ورزش كشور همچون گذشته منابع خود را از دولت تأمين كند. با توجه به اينكه توسعه روشهای درآمد پایدار باشگاههای ورزشی، توسعه نهادها و توسعه حامیان تأثير زيادي بر ساير معيارهاي توسعه روشهای تامین مالی باشگاههای ورزشی دارند پيشنهاد ميشود مديران سازمانهای ورزشی، براي پيادهسازي درآمد پایدار باشگاههای ورزشی به عوامل این تحقیق توجه كنند. به مديران سازمانهای ورزشی پيشنهاد ميشود براي پيادهسازي توسعه درآمد پایدار باشگاههای ورزشی ، به هريك از معيارها در دستشان توجه كنند. با ارائة مدلي به منظور تبيين توسعة درآمد پایدار باشگاههای ورزشی ، به مديران سازمانهای ورزشی توصيه ميشود اين مدل را در عمل به كار گيرند. براي توسعة پژوهش در زمينة روشهای تامین مالی باشگاههای ورزشی پيشنهاد میشود پژوهشهاي بيشتري درمورد موضوع و ارتباط موضوع با ساير مفاهيم مديريت انجام شود. همچنین لزوم استفاده از روشهای درآمدزایی باشگاههای ورزشی تامین اطلاعات دادهها و زیربناي اطلاعاتی داده است که متاسفانه در حال حاضر این مورد بسیار کم به آن توجه شده و باید بیشتر مورد بررسی و توجه قرار گیرد.. براي توسعة پژوهش در زمينة توسعه روشهای تامین مالی باشگاههای ورزشی پيشنهاد میشود پژوهشهاي بيشتري درمورد موضوع و ارتباط موضوع با ساير مفاهيم مديريت انجام شود. با توجه به اذعان محققان قبلي در زمينة تأثير توسعه روشهای تامین مالی باشگاههای ورزشی بر سود سازمانها و شرکتهای خصوصی در ورزش پيشنهاد ميشود در پژوهش هاي آينده، ارتباط توسعة روش های تامین مالی باشگاههای ورزشی با سود سازمانها و شرکتهای خصوصی نشان داده شود.
در پایان نتیجه کلی که از این یافته ها می شود این است که در جهت بهبود صنعت ورزش و تجاری سازی آن باید ملاک های مورد نظر را به عنوان سیاست های توسعه ای به کار برد. در واقع توجه به عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و عوامل ساختاری می تواند سبب تجاری سازی ورزش به صورت پایدار شود. مدیران باشگاه ها را با آموزش روش های درآمدزایی و نحوه هزینه کردن در باشگاه های مطرح دنیا آشنا کند؛ زیرساخت های سخت افزاری و طراحی نرم افزاری توسعه الگوی تجاری سازی ورزش ابتدا توسط دولت و نهادهای مسئول در ورزش ایجاد کند. لذا بر اساس یافته ها پیشنهاد می شود که بروکراسی و قوانین دست و پاگیر در ادارات ورزشی کاهش یابد و به جای آن بر تحقیق و توسعه متمرکز شد چرا که مشکل گشایی در تمامی کارها بدون داشتن اطلاعات کافی میسر نخواهد بود. در همین راستا استفاده از منابع انسانی متخصص و تحصیلکرده می توانند با استفاده از بکارگیری علوم و تحقیقات جدید به توسعه ورزش در کشور کمک نمایند. در خصوص فرهنگ سازی در تمامی رشته های ورزشی مهم ترین راهکار توسعه ورزش است پیشنهاد می شود که برای رسیدن به فرهنگ مناسب ورزشی باید اقداماتی برای آشنا سازی عامه مردم با فواید تجاری سازی انجام گیرد. در این خصوص بازاریابی به صورت ویژه ای باید فعالیت داشته باشد و راه را برای توسعه تجاری سازی هموار نماید. همواری راه با وجود قوانین شفاف می تواند تسریع گردد. لذا در این خصوص با کاهش قوانینی که مانع از تجاری سازی خواهد شد و توجه به پیامدهای مثبت تجاری سازی ورزش می توان شاهد توسعه تجاری سازی صنعت ورزش بود.
منابع
- حجازی، مایده سادات. (1396). روشهای تأمین مالی و مدیریت منابع مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعه یافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه (مورد خاص:باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران و انگلستان). کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی.
- مخلصی حوض سرخی، مجید. علیزاد، رحمت. نبوی چاشمی، سیدعلی. بهنیا، بردیا. (1400). ارایه الگوی تامین مالی باشگاه های ورزشی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. دانش سرمایهگذاری. 10(40). ص 281-259
- سلیمی، مهدی.، سلطان حسینی، محمد.، و نادریان جهرمی، مسعود. (1394). ارزیابی موانع توسعه های بازاریابی ورزشی ایران. مجله مدیریت ورزشی شماره 29، صص: 36-13.
- قادری، رجعفرعلی، غفوری، فرزاد، غفوری وهنری، حبیب. (1398). شناسایی عوامل تاثیرگذار در توسعه ورزش ناجا، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی،6(4)،162-137.
- Bennike, Søren, et al. "The organization of club football in Denmark–a contemporary profile." Soccer & Society 21.5 (2020): 551-571.
- Brown, D. J., Arnold, R. (2019). Sports performers' perspectives on facilitating thriving in professional rugby contexts. Psychology of Sport and Exercise, Volume 40: 71-81. DOI: 10.1016/j.psychsport.2018.09.008
- Charmaz, K & Linda Liska B. (2018). “Thinking About Data With Grounded Theory. Qualitative Inquiry. 25. PP: 743 - 753.
- Coulmont, M., Berthelot, S. & Gagné, V. 2022. Sustainability performance indicator trends: a Canadian industry-based analysis International Journal of Corporate Social Responsibility . 7, 2.
- Dewhirst, J., & Vamplew, W. (2020). Becoming a business: an environmental, transitional and organisational analysis of Bradford and Queen’s Park Football Clubs before 1914. Soccer & Society, 21(4), 475-490.
- Dunbar, N., Middleton, T. (2022). UEFA’S financial fair play regulations: a good example of best practice governance by a sporting body?. The International Sports Law Journal.
- Eccles, R., Ioannou, I., & Serafeim, G. (2014). The impact of corporate sustainability on organizational processes and performance. Management Science,60(11), 2835–2857.
- Elahi, A.(2007). Obstacles and solutions to the economic development of the football industry in the Islamic Republic Iran. unpublished doctoral thesis of management and planning in sports, Faculty of Physical Education. University of Tehran.
- Espriella, R. Restrepo, R. (2020). Grounded theory, Revista Colombiana de Psiquiatría English ed. 49(2). PP: 126-132.
- Guba, E.G., Lincoln, Y.S. 1982. Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ 30, 233–252.
- Erkoçak, H. E., & Mustafa, A. Y. (2021). The Effect of Financial and Sports Achievements of Football Clubs on Stock Values: A Study on European and Super League Clubs. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 22(3), 402-413.
- Escamilla-Fajardo, P., Núñez-Pomar, J. M., & Gómez-Tafalla, A. M. (2020). Exploring environmental and entrepreneurial antecedents of social performance in Spanish sports clubs: a symmetric and asymmetric approach. Sustainability, 12(10), 4234.
- Feiler, S., & Breuer, C. (2021). Perceived Threats through COVID-19 and the Role of Organizational Capacity: Findings from Non-Profit Sports Clubs. Sustainability, 13(12), 6937.
- Halkos, G. Gkampoura, E. 2021. Where do we stand on the 17 Sustainable Development Goals? An overview on progress, Economic Analysis and Policy. 70. PP: 94-122.
- Jha, M.K., Rangarajan, K. 2020. Analysis of corporate sustainability performance and corporate financial performance causal linkage in the Indian context. Asian Journal of Sustainability and Social Responsibility. 5, 10 .
- Ljumović, I., Nešić, B., & Lečojski-Milojkić, I. (2021) “Financing Sports Projects: the Role of Crowdfunding”. In International Scientific Conference Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management , 415-421.
- Kartakoullis, N. L. D., Vrontis, A., Thrassou. T. Kriemadis. (2013). Strategic resourcePlanning for football clubs. Journal for International Business and Entrepreneurship. 3(5).pp:218-249.
- Martinez, D. Marchi, V. EleonoraDi, M. 2021. The sustainability performances of sustainable business models. Journal of Cleaner Production. 323(10), 129145.
- McCarthy, J., Rowley, J., & Keegan, B. J. (2022). Social media marketing strategy in English football clubs. Soccer & Society, 1-16.
- Howard, D.R., Crompton, J.L. (2012). Financing Sport. Morgantown, WV: Fitness Information Technology, Inc.
- Posthuma, R. A., Flores, G. L., Barlow, M. A., & Dworkin, J. B. (2018). Social signaling and interorganizational relationships: Lessons learned from the professional sports industry. Business Horizons, 61(4), 521-531.
- Putra, M. A., Teh, K. C., Tan, J., & Choong, T. S. Y. (2020). Sustainability assessment of Indonesian cement manufacturing via integrated life cycle assessment and analytical hierarchy process method. Environmental Science and Pollution Research, 27, 29352- 29360.
- Rezaee, Z. (2017). Corporate Sustainability: Theoretical and Integrated Strategic Imperative and Pragmatic Approach. Journal of Business Inquiry: Research, Education & Application, 16(1).
- Zhongqingyang Z. Huiming Z. Zhongbao Z. Kai Z. 2022. How does innovation matter for sustainable performance? Evidence from small and medium-sized enterprises. Journal of Business Research, 153. PP: 251-265.
[1] . Coulmont et al
[2] . Zhongqingyang et al
[3] .Putra et al
[4] . Martinez et al
[5] . Eccles et al
[6] . Jha & Rangarajan
[7] . Halkos & Gkampoura
[8] Posthuma, Flores, Barlow,Dworkin,
[9] Swart& Martín-González
[11] Howard & Crompton
[12] . Dunbar & Middleton
[13] . Szymanski & Weimar
[14] . Morrow
[15] Ljumović, Nešić, Lečojski-Milojkić
[16] . Espriella & Restrepo
[17] . Charmaz & Liska Belgrave
[18] . GOF
[19] Feiler
[20] Escamilla
[21] McCarthy
[22] Bennike
[23] Escamilla
[24] Dewhirst
[25] Erkoçak & Mustafa
[26] Erkoçak & Mustafa