research is to identify the components of selecting the head coach of the national volleyball team of the Islamic Republic of Iran
Subject Areas : knowledge Management
1 -
Keywords: coaching, theme analysis, volleyball,
Abstract :
The aim of the current research is to identify the components of selecting the head coach of the national volleyball team of the Islamic Republic of Iran, which was carried out using a mixed method and an exploratory research plan. The statistical population of the research in the qualitative part was coaches and athletes who had at least ten years of continuous experience in high levels of sports and education in physical education and sports sciences. In this section, in-depth interviews were conducted with 22 coaches and athletes. Theoretical saturation was achieved in the 17th interview, but three more interviews were also conducted. The interviews were analyzed using the theme analysis method and three overarching themes, 12 organizing themes and 41 basic themes were obtained. Three overarching themes including interpersonal, intrapersonal and environmental themes were identified. Interpersonal themes included management, coaching skills, coaching behavior and social relationships. Intrapersonal themes included personal characteristics, philosophy, coaching knowledge, and the desire to grow and excel. The environmental theme included role playing, competition situation, training situation and environmental conditions.
1- ابراهیمزاده، محمدنقی (1394). طراحی و تدوین معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی شطرنج. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- اسدی، حسن؛ ابراهیمزاده، محمدنقی؛ حمیدی، مهرزاد؛ سعیدآذری، زهرا (1394). طراحی و تدوین معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی شطرنج. نشریه پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال سوم، شماره 5، بهار و تابستان 1394. ص 29-44.
3- رودباری، حمید؛ آقایی، نجف (1399). تدوین شاخصهای انتخاب مربیان و ورزشکاران تیم ملی وزنهبرداری با رویکرد 360 درجه. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 12، شماره 61، مرداد و شهریور 1399. ص 33-58.
4- حمیدی، مهرزاد؛ معماری، ژاله؛ اصغریجعفرآبادی، محمد (1391). ابعاد و معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور. فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، دوره 1، شماره 1، پیاپی 1. ص 55-74.
5- جلالی، طاها؛ آقایی، نجف (1398). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال ایران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، دوره 7، شماره 1، پاییز و زمستان 1398. ص 19-44.
6- سعادت، اسفندیار (1399). کتاب مدیریت منابع انسانی. انتشارات سمت. تهران، ایران. چاپ پنجم.
7- شفیعی، محسن؛ گودرزی، محمود؛ حمیدی، مهرزاد؛ یدالهی، جهانگیر (1396). طراحی و تبیین معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی شنا، شیرجه و واترپلو از دیدگاه مربیان این رشته. نشریه ورزشی حرکت، شماره 32. ص 19-36.
8- کاظمیپور، احمد؛ ازمشا، طاهره؛ مهدیپور، عبدالرحمن (1398). مقایسه شاخصها و طراحی الگوی انتخاب سرمربیان حرفهای فوتبال. نشریه مدیریت ورزشی، دوره 11، شماره 3. ص 445-465.
9- کهندل، مهدی (1381). معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی در چند ورزش گروهی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
10- منظمی، امیرحسین؛ سوختهزاری، سعید؛ حدادی، فرح؛ رستمینژاد، مظهر؛ گودرزی، محمود؛ اشرافیحافظ، اصغر (1392). تدوین معیارهای انتخاب مربیان والیبال کشور. نشریه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال دوم، شماره 2، پیاپی 6. ص 109- 118.
11- Arnesson, L. & Salman, K. (2019). Coach Succession and Team Performance: The Impact
of Ability and Timing - Swedish Ice Hockey Data. Journal of Quantitative Analysis in
Sports, vol. 5: 1, ss. Article 2.
12- Chawla, D., & Sharma, H. (2017). Relationship between leadership styles and stress
indicators of sports leaders. International Journal of Engineering Development and
Research, 5(3): 214-36.
13- Coaches Association of British Columbia (CABC), (2007). Evaluation templates.
www.coachesbc.ca.
14- Couch, S. (2010). Coach selection. 2000. Available at: http://www.ccl.org.programs
(Accessed 18 June 2019).
15- Cushion, C., Ford P. R. And Williams A. M. (2012). Coach behaviour and practice structures
in youth soccer. Journal of Sports Sciences, Vol. 30, No. 15, pp1631–1641.
Drucker, Peter (2016). The 10 Ways to get the most from coaching.Evaluation theory-16
17- Deshpande, S.S., & Soltani, H. Rangraz, H. (2016). Developing criteria for
selecting freestyle wrestling coaches at international levels. Pedagogics,
psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2(6): 47–
52.
18- Eckstein, F (2013). Employee performance appraisal in health clubs and sport organizations: A review. American Journal of Sports Science, 1(4): 44-57.
19- Gammelsæter, H. (2017). Leader succession and effectiveness in team sport. Sport,
Business and Management: An International Journal, 3(4): 285–96.
20- Gammelsæter, H. (2017). Leader succession and effectiveness in team sport. Sport, Business
and Management, An International Journal. Vol. 3, No. 4, pp 285–296.
21- Hardy, E. (2017). Successful coaching. Journal of Applied Sport Psychology, 2(5):
46-53.
22- Hollembeak, J., & Amorose, A. J. (2015). Perceived coaching behaviors and collegeathletes’ intrinsic motivation: A test of self-determination theory. Journal of Applied Sport Psychology, 17(1), 20–36.
23- Matzo GM. (2016). The professional preparation of coaches for Olympic sports [Internet].
2016. Available from: www.athletic insight.com. /Vol9Iss4/ Four Year Prep.htm.
24- Martenes, R. (2017). Successful coaching (3th Ed). Human Kinetics. 320-35.
25- South Afrigha Minor Hockey Rep Coach Selection Criteria [Internet]. (2008).
Available From: http://www. South delta hockey.com/ uploads/ Coach Selection
Criteria.pdf.
26- Taekwondo Federation of Australia country. (2005). Available at:
http://www.taekwondoaustralia.org (Accessed 12 August 2018).
27- Zakrajsek, D. MacLean, J. (2015). Factors Considered Important for Evaluating Canadian University Athletic Coaches, Journal of Sport Management, 10: 446-462.