Anthropological Identification of the Theater Audiences with an Attitude to Understand the Cultural Demands (A Case Study of Shahr Theater (City Theater) and Talare Vahdat (Unity Hall)) Sharareh Jalali
Subject Areas : sociologySharareh Jalali Farahani 1 , Jalaladin Rafifar 2 , Alireza Kaldi 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار
2 - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران.
3 - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
Keywords: Audience, Theater, Leisure Time, Cultural Demand,
Abstract :
In the present research, we have neither been pursuing to have apathological study of the audience crises not to search for approaches toabsorb audiences in theater but through an anthropological attitude andusing the components of this field , it has tried to put forth interlinkedquestions to gain a relative understanding of the people who form theaudience population of the theater at present time, those who refer to the"Theater Shahr" (City Theater) and "TalarVahdat" (Unity Hall) as the twomain poles of theater nationwide. On this basis, 70 people have beenchosen randomly out of the audiences with regard to their age and genderand have been interviewed with each of them for about 40 to 50 minutes.The research methodology was qualitative and the instrument was thesemi-structured interview. After summing up the interviews andclassifying the motifs, the data were interpreted. The results show that,the most of the audiences see theater merely for filling their leisure timerather than cultural demands. If they were not restricted economically,then they would have preferred trip or other recreations. The intervieweescited a total of ten reasons for going to the theater, the most important ofwhich was "purely for leisure". Theater audiences have similar tastes andconsequently the same cultural preferences. Over 40% of the concernedstatistical population have a high rate of objectified cultural capital andsuffer from poverty in the embodied cultural capital. Despite to thementality ruling over the atmosphere of the theater, more than 60% of theaudiences are comprised of the graduates or students of fields of studyapart from art.
امانی، فاطمه. (1392). مخاطبشناسی و تأثیر آن بر تبلیغات (تبریز و اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی نبیاکرم، گروه ارتباط تصویری.
اربابی، محمود. (1374). تئاتر در ایران و عوامل بازدارنده آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
بوردیو، پیر. (1384). شکلهای سرمایه، در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه. (گردآوری: کیان، تاجبخش). ترجمه: افشین، خاکباز؛ و حسن، پویان. تهران: نشر شیرازه.
بوردیو، پیر. (1380). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه: مرتضی، مردیها. تهران: نقش و نگار.
بنیهاشمی، مژگان. (1376). مخاطب تئاتر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
جمشیدیها، غلامرضا؛ و پرستش، شهرام. (1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریه عمل پیر بوردیو، ماهنامه علوم اجتماعی. شماره 30.
ریتزر، جورج، بنیان های جامعه شناختی: خاستگاههای ایدههای اساسی در جامعه شناسی (1374)، ترجمه تقی آزاد ارمکی، تهران: نشر سیمرغ.
ریتزر، جورج. (1379). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: محسن، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
رجبیه فرد، مونا. (1390). تحلیل جامعهشناختی تئاتر و جایگاه آن در میان رسانههای جمعی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی.
شارعپور، محمود؛ و خوشفر، غلامرضا. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت جوانان: مطالعه موردی شهر تهران، ماهنامه علوم اجتماعی. شماره 20.
کریموند، فاطمه. (1393). بررسی عوامل تأثیرگذار بر جذب مخاطبان در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، آذربایجان شرقی.
فکوهی، ناصر. (1384). پیر بوردیو: پرسمان دانش و روشنفکری، مجله علوم اجتماعی. دانشگاه فردوسی مشهد.
فاضلی، محمد. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پزوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
مینیون، پللویی. (1383). چشمانداز تئاتر در قرن بیستم. ترجمه: قاسم، صنعوی. تهران: نشر قطره.
مککوایل، دنیس. (1380). مخاطبشناسی. ترجمه: مهدی، منتظرقائم. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مقتدی، پریسا. (1388). بحران مخاطب یا موانع توسعه تئاتر از نظر جذب تماشاگران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی.
Bourdieu, Pierre.(1984). Distinction: A Social critique of the judjments of the taste. Translated by Richard Nice, london, Rutledge.
Bourdieu, Pierre & Wacquant, Loic. (2002). An Invitation to reflexive sociology polity press.
_||_