Examination of cultural and social factors associated with teachers’ social confidence in Salmas in educational year of 1393-94
Subject Areas : sociologyAshraf Pilnejhad 1 , Hussein Mirzaei 2
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - ایران
2 - دانشگاه فردوسی مشهد، استادیار گروه علوم اجتماعی؛ مشهد- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: religious beliefs, Job satisfaction, Altruism, Social trust, traditionalism, Social Security,
Abstract :
The purpose of this study is to examine cultural and social factors associated with teachers’ social confidence levels in the first year high school in Salmas city is 1393-94 educational years. The population of the study is all searchers ion Salmas, and the sample size using Cochran formula is 147 males and 103 females who were selected by cluster random sampling. The validity of the questionnaire is of face validity type and its reliability was estimated by Cronbach alpha. The final data in descriptive level were analyzed by frequency, percentage and diagram and in inferential level were analyzed using variance, Pearson and T test. The findings show that, there is a direct and meaningful relationship between independent variables of (Religious beliefs, social security, Traditionalism, Social status, Altruism) with teachers’ social trust. Also, there is a reverse relationship between background variables of (education, field of teaching, teaching location and gender) social confidence.
خنیفر، ح؛ و دیگری. (1388). بررسی رابطه بین مولفههای اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان. نشریه مدیریت دولتی. شماره دو.
زتومکا، پ. (1386). اعتماد نظریهی جامعهشناختی. ترجمه: غ، غفاری. تهران: نشر شیرازه. چاپ سوم.
ساروخانی، ب. (1385). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ دوازدهم.
شارعپور، م؛ و دیگری. (1390). بررسی رابطه انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران.پایاننامه دوره کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه مازندران.
شارعپور، م؛ و دیگری. (1386). رتبهبندی سرمایه اجتماعی در مراکز استانهای کشور. فصلنامه رفاه اجتماعی. سال هفتم، شماره بیست و ششم.
علیزاده اقدم، م؛ و دیگری. (1391). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با اعتماد اجتماعی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان مرند. پایاننامه دوره کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
کوهن، ب. (1386). درآمدی به جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر توتیا.
گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز.
معیدفر، س؛ و دیگری. (1385).بررسی رفتار و نگرش جمعگرایانه شهروندان تهرانی. مجله انجمن جامعهشناسی ایران. دوره هفتم، شماره سوم.
Bakk, L. (2013). Social trust in urban neighbour hoods. Impact actor:1.330 Environmental Studies 47 out of 96Source. Journal Citation Reports Thomson Reuters.
Dekker, K. (2014). Trust and Social Cohesion, the key to Reconcile Thailand's Future Authors: Bureekul, Thawilwadee; Thananithichot, Stithorn. Urban Studies Journal Limited.
Hedgecoe, A. (2014). Eralized Trust: Women, Work, and Trust in Stranger European Sociological Review. June30: 373-386. Journal of Artificial Societies and Social Simulation 15.
Michaelson, L. & etal. (2013). Delaying gratification depends on social trust. PMC.
Sung Lee1, C. (2014). Welfare States and Social Trust. Journal Citation Reports Thomson Reuters.