Effective social factors on the orientation of the students of the Islamic Azad University of Bilesavar to television programs of Azerbaijan.
Subject Areas : sociologyNematolahe Taghavi 1 , Samad Sabagh 2 , Lotfollahe Babai 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
2 - عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
3 - 3- کارشناسیارشد علوم اجتماعی- جامعهشناسی.
Keywords: Social capital, social confidence, social identification, Orientation,
Abstract :
The purpose of the present study is to examine the effective factors on the orientation of the students of the Islamic Azad University of Bilesavar to television programs of Azerbaijan Republic.The theoretical framework of the study is based on the sociological theories of communication. The research method is survey and 201 students were selected as participants using stratified sampling. The contrived questionaire was designed as a research instrument which its validity was estimated as 78 percent. The results show that there is a meaningful relation between variables such as gender, rate of religious practice, stdents' satisfaction of television programs' of Azerbaijan, students' confidense to hommade programms, social identification, rate of social capital and satisfaction of urbane servises with the orientation to television programs of azerbaijan
باستانی، س. (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در 10محله تهران. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دوم ، شماره 2.
تونکیس، ف. (1387)، اعتماد و سرمایه اجتماعی. ترجمه: م، ت، دلفروز.
انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
جنکیز، ر. (1381)، هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. شیرازه.
جواهری، ف و بالاخانی، ق. (1385)، رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تاثیر
رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان
تهرانی). مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی،
مشهد، بهار و تابستان.
دادگران، س، م. (1387)، مبانی ارتباطات جمعی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ یازدهم.
سپهری، م، ب. (1386)، عوامل مؤثر برگرایش مردم اردبیل در استفاده
ازشبکههای ماهوارهای در ترکیه و آذربایجان. پایاننامه تحصیلی
کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
محسنی، م. (1380)، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشردیدار.
مهدیزاده، ش. (1384)، تلویزیون و مخاطب و نگرش نو. مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4.