The effect of media on the attraction of financial resources and the relationship between cost and success in championship sports
Subject Areas : Sports Science and Healthy
1 - Assistant Professor, Accounting Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. s.borhani1352@gmail.com
Keywords: Media, championship sports, financial resources, marketing, sports industry,
Abstract :
Today, the media are considered as the nerve center of the society and they are the most important and effective means of transmitting information and awareness in the realization of the communication process. The purpose of this research was the influence of the media on the attraction of financial resources in championship sports. The research method of this research is descriptive and in order to measure the reliability, Cronbach's alpha method was used in a small part of the statistical population (18 people) 90/ 0 was calculated. The studied community in this research included sports sponsors in the private sector, financial sponsors in the public sector, sports boards of Qom province, employees of the general sports and youth departments of Qom province, and faculty members of universities in Qom province. The sample of the research was 71 questionnaires that were correctly and completely received and analyzed, and also used to investigate the relationship between cost and success in championship sports from all the clubs of the Premier Football League of Iran in the current season, 16 clubs in total. Descriptive and inferential statistics were used for statistical analysis of data. In the inferential statistics section, Friedman's tests, Pearson's test and regression test were used to rank the cases. Finally, the results of this research showed that in our country, the role of mass media in providing financial resources, the marketing method and the growth of the sports industry is in the middle ranks, that the need to revise they are. In general, the results show that the variable of financial resources use in Premier League football teams can predict part of the success of Premier League teams (up to 24 percent). However, in order to increase the efficiency of providing financial resources, it should be done through the clubs' side and private activities. Unfortunately, the library research of this study has shown that the financial costs of clubs are provided solely and mainly through the government, while the financial resources of clubs in advanced countries in sports are from non-governmental methods. The results of this study showed that there is a significant inverse relationship between the two variables of cost and the ranking of the country's Premier League, meaning that as the costs of teams in the league have increased, the ranking of teams in the league has decreased, and predictions indicate that about 24 percent of changes in the ranking in the Premier League are related to league costs, and in fact, league costs can predict up to 24 percent of changes in the Premier League ranking.
سانی محمد و همکاران (1387). بررسی علل عدمحمایت اسپانسرها از ورزش حرفهای بانوان شهر اصفهان، نشریه علوم حرکتی و ورزش، شماره.
احسانی، محمد، (1387). بررسی وضعیت ورزش حرفهای کشور، چکیده مقالات همایش ملی مدیریت ورزشی با تأکید بر سند چشمانداز 20 ساله کشور، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
جکسون راجرز، پالمر ریچارد (1383). راهنمای مدیریت ورزشی، ترجمه گروه مترجمان، چاپ سوم، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
جمشيديان، ليلا (1385). وضعيت و روش بازاريابي ورزشي در ايران و چند کشور منتخب و ارائه الگوي کاربردي، پایاننامه دوره دکتري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات.
خدادادی، محمدرسول، دهقانپوری، حوریه، صادری، مهدی. (1398). نقش ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش (مطالعهی موردی: هیأت تنیس روی میز استان آذربایجان شرقی). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 6(3), 89-102. doi: 10.30473/jsm.2019.41853.1274
رهبر، فرهاد و همکاران (1386). موانع سرمایهگذاری و تأثیران بر رشد اقتصادی در ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 81.
سازمان تربیتبدنی (1382). طرح جامع ورزش کشور: مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی.
ساعتچیان وحید، الهی، علیرضا (1389). اولویتبندی و شناخت ارتباط بین انگیزهها و عوامل مؤثر بر حضور هواداران: مطالعه موردي شهرآورد تهران، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی پژوهشکده تربیتبدنی، تابستان 90، تهران.
سلیمانی دامنه جهانگیر، حمیدی مهرزاد، سجادی سید نصرالله (1393). ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و.DEA مطالعات مدیریت ورزشی، 6 (22): 105-126.
صامتی، مجید، فرامرز پور، بیتا، (1383). بررسی موانع سرمایهگذاری خصوصی در بخش کشاورزی ایران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 45.
صداقتی و همکاران (1389). بررسی مزایا و معایب خصوصیسازی و جذب سرمایه در ورزش سهگانه ایران. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی ورزش سهگانه.
طرح جامع ورزش کشور، (1382). مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی، سازمان تربیتبدنی.
فلاحی، احمد (1388). مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال، نشریه حرکت، شماره 2، ص: 247-270.
قره، محمدعلی، قلي پور، نگار، زينب، آنت، (1392). بررسي نقش رسانههاي جمعي در گرايش دانشجويان دانشگاه الزهرا به ورزش همگاني، مديريت ارتباطات در رسانههاي ورزشي، سال اول، شماره 2، ص 44-39.
كشكر سارا، سليماني مجتبي، (1391). نقش برنامه خصوصیسازی بر توسعه ورزشهای همگانی از دیدگاه کارشناسان پژوهشهای کاربردي مدیریت و علوم زیستی در ورزش شماره 2.
کارکن، حجتالله، (1390). بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران تیمهای تبریزی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
گروه مطالعاتي صداوسیما (1381). پخش مستقيم ماهواره در قرن 21، تهران: نشر سروش. ص.111
مستحفظیان، مینا، موحد، محمد امین، سلیمی، مهدی، زاهدی، حمید. (1403). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، (), . doi: 10.22080/jsmb.2024.17849.3264
معماری، ژاله (1386). تحلیل و مدلسازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور، رساله دکتری، دانشگاه تهران- دانشکده تربیتبدنی.
معماری، ژاله (1386). تحلیل و مدلسازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور، رساله دکتری، دانشگاه تهران- دانشکده تربیتبدنی.
میرزائی، ایمان، مهدی پور، عبدالرحمن، ازمشا، طاهره. (1396). تحلیل عوامل مؤثر برجذب حمایت مالی شرکتهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(26), 39-52. doi: 10.22080/jsmb.2017.1864
الهی، علیرضا (1387) موانع و راهکارهاي توسعه اقتصادي صنعت فوتبال ایران. رساله دکتري، دانشگاه تهران.
Albert, P. Koning. R.H. (2008). “Statistical thinking in sports”. New York. Chapman and Hall / CRC. Taylor and Francis Group.
Barros C, Assaf A, Earp F. S, (2009). Brazilian Football League Technical Efficiency: A Bootstrap Approach, School of Economics and Management, (27), working paper
Chang, Y. M., Sanders, S. (2010). “Pool revenue sharing, team investments and competitive balance in professional sports: a theoretical analysis”. Journal of sport economics, 10(4), PP: 409-428.
Halicioglu. F. (2006). “The impacts of football point systems on the competitive balance: evidence from some European football leagues”. Rivista di diritto economic dello sport, Vol. 2, No. 2, PP: 67-76.
Huda. H, Al-Khaja(2001). Investors opinions about sports marketing in Bahrain, The sport journal, Vol. 4, No. 4.
Madox, (2003). Sponsorship now part of media mix, Business Source Premier,88:11, p16.
Michie, J. and C. Oughton. (2005). “Competitive balance in football: an update”. London: the sports Nexus.
Pitts BG, & Stotlar DK. (2002). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Technology: USA
Ray S.C, (2004). Data envelopment Analysis, Cambridge University press, PP: 20-32.