Representation of the anxiety of the characters in Bill's collection of mourners based on Karen Horney's theory
Subject Areas : Comparative Literature Studies
1 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Azadaran Bayal, Gholamhossein Saaedi, Karen Horney, Anxiety,
Abstract :
Karen Horney is one of the psychoanalysts who emphasized more than Freud on social interactions as factors influencing personality formation. He pays attention to the social contexts in which a person grows. The purpose of the research is to investigate the root of anxiety in the behavior of the main characters in the collection of stories "Azadaran Bayal" by Gholamhossein Saaedi, which was carried out based on Karen Horney's theory using a descriptive-analytical method. The series of stories "Azadaran Bayal" has eight continuous stories, the characters of all the stories are neurotic people, whose source of nervousness is not experiencing the security of childhood in the bed of the family and abnormal society of Bayal village. According to Horney's theory, children's feeling of helplessness depends on their parents' behavior. However, many characters in Bayal don't have parents and they didn't dare to disobey and oppose in the traditional village society. In such a situation, the child is forced to suppress his hostility, which has caused major anxiety in him. Most of the characters in the stories are nervous and anxious, because they mourn for every subject and issue. Superstitions and insanity have penetrated the minds of the characters and poverty and external fears bother them. Appealing to religious shrines and imamzadehs is a solution to reduce the anxiety of the characters. They are neurotic people who, in pursuit of their ten needs, engage in unconventional and inconsistent behaviors with the social environment in which they live
فهرست منابع
1. اپلی، ارنست. (1371). رویا و تعبیر رویا. مترجم دل آرا قهرمان. تهران: فردوس.
2. براهنی، رضا. (1368). قصه¬نویسی. چاپ چهارم. تهران: نشر البرز.
3. برونو، فرانک. (1370). فرهنگ توصیفی روان¬شناسی. ترجمه فرزانه طاهری و مهشید یاسائی. تهران: نشر نو.
4. جاهودا، گوستاو. (1371). روانشناسی خرافات. ترجمه محمد تقی براهنی. تهران: البرز.
5. ساعدی، غلامحسین. (۱۳۸۶). عزاداران بیل. تهران: انتشارات نگاه.
6. شاملو، سعید. (1390). مکتب¬ها و نظریه¬های روان¬شناسی در شخصیت. چاپ دهم. تهران: رشد.
7. شولتز، دوان پی و شولتز ، الن سیدنی. (1393). نظریه¬های شخصیت (ویراست دهم). ترجمه یحیی سید محمدی. چاپ سوم. تهران: ویرایش.
8. عابدینی، حسن. (1369). صد سال داستان¬نویسی در ایران. دو جلدی. تهران: تندر.
9. فیست، گریگوری جی و آن رابرتس، تامی و فیست، جس. (1400). نظریه¬های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. چاپ بیست و دوم، تهران: روان.
10. قاسم¬زاده، محمد. (1383). داستان¬نویسان معاصر ایران (1370- 1300). چاپ اول. تهران: هیرمند.
11. گلدمن، لوسین و آدورنو، تیودور (1398). جامعه، فرهنگ، ادبیات. ترجمه محمد جعفر پوینده. چاپ سوم. تهران: چشمه.
12. لارنس، پرین و الیورپی، جان. (1381). روانشناسی شخصیت: نظریه و پژوهش، مترجم محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. چاپ دوم. تهران: انتشارات آییژ.
13. مسجدی، حسین. (1389). «رئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی». پژوهش¬های زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه اصفهان). دوره¬ی جدید، شماره 4 (پیاپی8). صص 104- 93.
14. هورنای، کارن. (1398). شخصیت عصبی زمانه ما. ترجمه محمد جعفر مصفا. چاپ چهارم. تهران: بهجت.
15. ---------. (1365). عصبانیهای عصر ما. ترجمه ابراهیم خواجه¬نوری. چاپ دوم. تهران: نگاه.
16. یحیی¬آبادی، هوشنگ. (1381). درون من طلاست. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.