Identifying dimensions, components and main indicators of the quality of research and science production in Kurdistan Azad University and Kermanshah units.
Subject Areas :jalal mohammade 1 , Afsaneh Zamani Moghadam 2 * , Ali Taghipour Zahir 3 , Mostafa Edjtehadi 4
1 - واحد علوم و تحقیقات تهران. دانشکده مدیریت و اقتصاد
2 - Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Ali Taghipour Zahir, humanities college, Associate Professor of CuProfessor of the Department of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iranrriculum Planning, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
4 - Associate Professor, Department of Sociology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Keywords: Production of science, research, index, quality,
Abstract :
The purpose of the current research is to identify the main dimensions, components and indicators of the quality of research and science production in Kurdistan Azad University and Kermanshah units. Method: The research method is quantitative and qualitative (mixed) in terms of practical purpose and in terms of data collection. The statistical population of the research included all faculty members, researchers and research managers of Islamic Azad University of Kermanshah and Kurdistan branch in the academic year of 2018, whose number is reported to be 298. Referring to Morgan's table, 222 samples for the population were selected from the statistical population using simple random sampling method, and a researcher-made questionnaire was used to collect data on a ten-point Likert scale. The validity of the questionnaire was estimated through face and content validity and their reliability by testing the questionnaire in a sample of 15 people using Cronbach's alpha of 0.878.SPSS statistical software was used to analyze the obtained data. In order to evaluate the appropriateness of the proposed model, a second questionnaire was designed and distributed among 30 experts. The t-test confirmed the suitability of the model at the confidence level of 0.95. Findings: The results of the research indicate that based on the opinion of experts and the review of the theoretical foundations and background of the research, the final model was designed in five dimensions: culture, human resources, facilities and financial resources, management and structure, and education. Conclusion: It can be said that the dimensions and indicators identified in this research are in line with the quality of research and science, and planners should take advantage of it in designing their model.
1- باقری دولت آبادی، علی، انفعالی،سعیده(1394).دانشگاه و تولید علم؛ضرورت ها و موانع ساختاری. پنجمین کنکره بین المللی علوم انسانی اسلامی.صفحه 155تا 186. بهار. دوره اول.شماره 4
2- بازرگان، عباس (1389). ارزشيابي آموزشي، چاپ هشتم. تهران : سمت.
3- ثمری, عیسی, یمنی دوزی سرخابی, محمد, صالحی عمران, ابراهیم, گرائی نژاد, غلامرضا. (1393). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند «توسعه دانشگاهی» دردانشگاههای دولتی ایران. مطالعات برنامه ریزی آموزشی .
4- نوروزی،عباسعلی، ابوالقاسمی،محمود، قهمرمانی،محمد(1391).راهبرد توليد علم بر اساس تحليل ساختارهای سازماني و مدیریتي دانشگاه ها.فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 12 زمستان.
5- فیضی،کامران، رفیع زاده،محمود،خطیبی،عبدالنبی( ۱۳۹۳).ارائه الگوی بهبود کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاه یزد (با کاربرد مدل های سروکوال و کانو). فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری.شماره5
6- خراسانی،اباصلت، فتحی واجارگاه،کوروش، قنبری،رضا(۱۳۹۴).تأملی بر اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاه در روند توسعه علمی و مرجعیت علمی،اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
7- کریمیان،زهرا،صباغیان، زهرا، صالح صدقپور، بهرام(1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله آموزش عالي ايران. بهار و تابستان 1390 , دوره , شماره 12 از صفحه 35 تا صفحه 63 .
8- رحیم نیا،فریبرز،علیزاده،مسعود(1388). بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضاي هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی دوره دهم، شماره 1، سال 1388
9- زارع احمد آبادی،حبیب، منصوری،حسین،طاهری دمنه،محسن(1388).واکاوی موانع انجام پژوهش در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی. زمستان سال سیزدهم. شماره 4. صفحه 113 تا 138.
10- سلیمی،قاسم،حسینی،نیره(1395). تبیین چارچوب تعالی پژوهش:گامی به سوی ارائه الگوی نظام ارزیابی کیفیت پژوهش در آموزش عالی کشور. رهیافت
11- نوروزی، عباسعلی ، ابوالقاسمی ،محمود ، قهرمانی، محمد(1394). بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی .دوره 6، شماره 22، تابستان ، صفحه 77-108
12- Raymond. S. (2007). The Research University and the Development of High-Technology Centers in the United States. Economic Development Quarterly, 21(3), 203-222.