Prioritizing the influencing and influenced factors of open innovation by House of Quality The case of Selected universities of Isfahan province
Subject Areas :Homayoun Ghaedi 1 , زهرا vahidi 2
1 - Ph.D. Industrial Management,َ Adit Court Expert of Isfahan، Isfahan, Iran
2 - PhD in curriculum planning, Teacher at Farhangian University of Isfahan, Isfahan, Iran
Keywords: Open Innovation, Influencing factors, Influenced factors, House of Quality (HoQ),
Abstract :
The purpose of this study is to show how one of the advanced quality management techniques can be applied for prioritizing the open innovation influencing and influenced factors in higher education institutions.Design/methodology/approach - House of quality (HoQ) has been applied for prioritizing open innovation influencing factors based on open innovation influence factors. Selected universities of Isfahan province have been considered for the study. The statistical population of this study included managers who had expertise in the field of management and innovation, and executive managers of universities with at least 10 years of experience. The priorities of influencing factors included communications and interactions (developing university-industry relations), external organizational factors (competitive position and place of the organization), and process orientation (innovation process management).Research limitations/implications.Research limitations/implications - For more success in the universities and community and in order to institutionalize open innovation for employees through the acquired knowledge, it is better that the weaknesses and strengths and the position and place of each university is investigated and the gap between resources required and internal skills to establish a joint development relationship is identified. Originality/value – The applicability of quality management tools and techniques to innovation and particularly open innovation has been rarely tried. In that respect this topic is new. The HoQ based results are helpful in better decision making on the roadmap towards implementing open innovation in higher education institutions. Findings provide a roadmap to managers to implement open innovation based on the priorities of influencing factors aligned with influenced factors.
_||_
اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز با استفاده از تکنیک QFD در دانشگاههای منتخب استان اصفهان
چکیده
این پژوهش با هدف اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان انجام گرفت. از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از طریق روش کمی خانه کیفیت1 ، پیشایندهای نوآوری باز را بر اساس پیامدهای آن و پیامدها را بر اساس پیشایندهای آن، در مطالعه موردی دانشگاههای منتخب استان اصفهان، اولویت بندی نموده است. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر پیشایندها و پیامدهایی است که از طریق روش کیفی تحلیل مضمون در پژوهش قائدی و همکاران(2020) بدست آمده است. جامعه آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان مدیریت که تخصص در زمینه مدیریت و نو آوری داشته اند و مدیران اجرایی دانشگاهها که حداقل 10 سال سابقه مدیریت داشته اند، بوده است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss عدد 0.84 بدست آمد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، با اهمیت ترین پیشایندها بر اساس ضرایب اهمیت پیامدهای آن در نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، توسعه روابط صنعت و دانشگاه از بعد ارتباطات و تعاملات، موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی، مدیریت فرایند نوآوری از بعد فرایند محوری و همکاری نوآورانه از بعد نوآوری می باشد و با اهمیت ترین پیامد بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندهای نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک از بعد هدفمندی می باشد.
واژگان کلیدی: پیشایندهای نوآوری باز، پیامدهای نوآوری باز، تکنیک QFD، نوآوری باز.
مقدمه
هنری چسبرو مفهوم نوآوری باز را در سال ۲۰۰۳ میلادی مطرح و تعریف کرد. او به این نتیجه دست یافت که سازمان باید به شدت با محیط خود در تعامل باشد و این منجر به کسب حجم زیادی از تکنولوژی ها و بهره برداری از آنها می شود(لیچتنتالر2 و لیچنتتالر، 2009). نوآوری باز یک الگوی نسبتا جدید برای سازمان ها است که باید ایده های خارجی و داخلی و مسیر های داخلی و خارجی را برای پیشبرد ساختار خود و پیشرفت خود استفاده کنند(چبسرو3 ، 2003). نوآوری باز ۲ قسمت دارد: از بیرون به درون و از درون به بیرون(انکل4، 2009). قسمت از بیرون به داخل نوآوری باز شامل جمع آوری یا خرید ایده ها یا تکنولوژی ها از منابع مختلف خارجی مانند مشتری ها، تامین کنندگان و کارشناسان است. این نوع از نوآوری بازاخیراً توجه زیادی در دانشگاهها به خود جلب کرده است. در نوآوری از درون به خارج، سازمان اجازه می دهد تا ایده های استفاده نشده از جهت استفاده دیگران به بیرون بروند، این نوع از نوآوری باز کمتر شناخته شده است و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که آموزش عالی برای رشد اجتماعی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه امری ضروری است و به این ترتیب فراهم نمودن آموزش عالی با کیفیت به یک مسئله حیاتی در کشور ها تبدیل شده است، چالش اصلی برای مدیریت کیفیت دانشگاه ها، حصول اطمینان از بهبود مستمر با توجه به تفسیر های متفاوت ذینفعان از فرایندهای آموزشی با توجه به اهداف و نیازها و الزامات متناقص آنها است. بهبود کیفیت که به دنبال بهبود مستمر و همگام شدن با تحولات اجتماعی است به نوعی آینده نظام آموزش عالی را جهت می دهد. بنابراین بهواسطۀ مجموعهای از مطالعات موردی، بیان شده است که نوآوریِ باز نیازمند پیشایندهایی می باشد که این پیشایندها، پیامدهایی را به همراه دارد؛ ولی بااین حال، نیاز به شواهد تجربی سیستماتیک در این زمینه وجود دارد (وست و باگرز5 ، 2014؛ چوو همکاران6 ، 2016). عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود تا پیشایندهای نوآوری باز شناسایی شوند. بعنوان مثال تعدادی از مهمترین پیشایندهای نوآوری باز که در تحقیقات شناخته شده است، عبارتند از: هوشمندی فناوری: هوشمندی فناوری عبارت است از پایش و رصد محیط به منظور جمع آوری، تحلیل، انتشار و کاربرد اطلاعات فناورانه در راستای بهبود فرایندهای برنامه ریزی و تصمیم گیری درحوزه های فناوری سازمان(وگلرز و همکاران7، 2010). اعتماد: موضوع محوری سازمانها به منظور مدیریت کارآمد و اثربخش پویاییهای محیطی است که رشد و حیات آنها را تأمین میکند(هنکل8، 2006). تسهیل همکاری فناورانه: زمینه تسهیل همکاری سازمان با تمام کسانی که میتوانند فعالیتهای مورد نظر سازمان را انجام دهند، از طریق شناسایی احتیاجات خود و فراخوان به آنها(دینر و پیلر9، 2010) و افراد کلیدی سازمان: کسانی که از قبل آماده شده اند تا برای کمک به نوآوری، از طریق سیستم سازمانی، انرژی و شوروشوق بدهند. (دی جنگ و همکاران10، 2008). همچنین موضوعاتی که از ادبیات آکادمیک در مورد پیامدهای نوآوری باز(نتایج نوآوری باز) گسترش یافت، کاهش هزینه های مربوط به تحقیق و توسعه، دسترسی بیشتر به پایگاه دانش تخصص خارجی، راه حل های اساسا جدید و سرعت بخشیدن به زمان است. از دیگر پیامدهای موجود در لیست اکسنچر، دسترسی به مهارتها و استعدادهای خاص، ورود به فضاهای جدید، بهبود بازده سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه در داخل کشور، تسریع نوآوری در سازمان، تقویت نام سازمان و تقویت فرهنگ کارآفرینی سازمان بود(اکسنتچر11،2015). در همین راستا پژوهش های داخلی و خارجی انجام گرفته است که در ذیل به بیان آنها پرداخته شده است:
عربشاهی و همکاران(1401) نشان دادند که ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش و نوآوری باز و عملکرد سازمان در شرکتهای دانشبنیان تأثیر دارد. بیات و همکاران(1401) الگوی نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری را تدوین نمودند و نشان دادند که این الگو از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین میرهادیان و همکاران(1400) نشان دادند که مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در اکثر مؤلفه های شناسایی شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و توجه جّدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به موضوع مدیریت نوآوریهای آموزشی براساس الگوی باز طلب میکند.
قائدامینی و همکاران(1400) در پژوهش خود ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش و نوآوری باز و عملکرد سازمان در شرکتهای دانشبنیان را نشان دادند. قائدی و همکاران(1398) مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی متغیر مستقل(پیشایندهای نوآوری باز) بر متغیر وابسته(پیامدهای نوآوری باز) را نشان دادند و همچنین نشان دادند که مدل ارائه شده دارای برازش بسیار خوبی می باشد. نقاط قوت و ضعف، موقعیت و جایگاه هر دانشگاه را بررسی نمودند و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی کردند. ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردید و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاه ها نیازسنجی شد و در نتیجه ی این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تأمین گردید تا مدیران برای همکاری با شبکه های دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی، بستری فراهم نمایند. مهاجرانی و همکاران(1398) مدل مؤلفه های تأثیرگذار بر پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه را در سه گروه عوامل مرتبط با سازمان و ساختار سازماني دانشگاه، عوامل مرتبط با مشتریان دانشگاه و عوامل مرتبط با ارتباطات داخلي و بیروني دانشگاه دسته بندی کردند. همچنین در پژوهشهای خارجی بابان و بابان (2022) نشان دادند که استقرار تابع کیفیت کمتر در زمینه نوآوری اتفاق افتاده وبیشتر در زمینه نوآوری باز بوده است. تحقیقات حاصل از این تحقیق نشان داد که در شرکتهای واقع در منطقه صنعتی رومانی رابطه بین فرآیند های مختلف صنعت ودانشگاه در نوآوری باز وعوامل تعیین کننده آن مورد ارزیابی قرارگرفته است که اهمیت فرآیندهای تحلیل شده در زمینه نوآوری باز نشان از تمرکز نوآوری باز در صنعت ودانشگاه بوده است. هاگینز و همکاران (2020) با بررسی عوامل مرتبط با موقعیت یابی ساختاری در شبکه های دانشگاه و صنعت به پارادایم های شبکه ونوآوری باز پرداختند وبا تکیه بر تجزیه وتحلیل شبکه ای از پیوندهای مبتنی بر دانش که توسط دانشگاههای بریتانیا برگزار گردیده نشان دادند که دانشگاههایی که دارای بیشترین موقعیت مرکزی (مرکزیت شبکه)درساختارهای شبکه دانشگاه - صنعت هستند، دارای میزان بالایی از مشارکت رابطه ای در فعالیتند. همچنین نشان دادند که حمایت از مالکیت های معنوی از طریق ثبت اختراع، با مرکزیت ارتباط منفی داشته و یکی از معیارهای قابلیت نوآروی باز در دانشگاهها طیفی از ویژگیها و عوامل سازمانی است که نشان از تمایل ترویج به محدود کردن مشارکت دانشگاهها در نوآوری باز می باشد.
قائدی و همکاران(2020) نشان دادند که بیشترین فراوانی را پیشایندهای ادغام و اکتساب، ارتباطات و تعاملات، تحقیق و توسعه، سبک مدیریت، عوامل درون سازمانی، فناوری محوری، مدیریت دانش و نوآوری سازمان داشته است که این پیشایندها می توانند موجب ارزش آفرینی، ایجاد رشد و تغییر، فواید مالی و مزیت رقابتی گردند که این ابعاد با عنوان پیامدهای نوآوری باز در دانشگاهها معرفی شده اند و در این راستا محقق مدل فرضی نواوری باز را برای دانشگاهها ارائه نمود. نقش بندی، تبچی و چودهاری (2019) نشان دادند که توانمند سازی رهبری بر هر دو نوع نوآوری باز تأثیر مثبت می گذارد. بنابراین رهبری توانمند از کارکنان پشتیبانی می کند تا ایده ها و دانش جدید را برای بهبود نتایج نوآوری باز ، ادغام و پخش کنند. بعلاوه ، نقش واسطه ای جو مشارکت کارکنان برای توانمندسازی پیوند نوآوری باز از درون رهبری ایجاد شده است. این نشان می دهد که یک سبک رهبری توانمند کارکنان را توانمند می کند و آنها را در تصمیم گیری های مربوطه مشارکت می دهد که در نتیجه عملکرد نوآوری باز شرکت را افزایش می دهد.
براساس بررسی جامع و دقیق پژوهشها میتوان گفت تحقیقات بسیار محدودی فرایند نوآوری باز را در دانشگاهها، بهعنوان نوعی نهاد ارائهدهندۀ خدمات علمی و پژوهشی، مدنظر قرار دادهاند (جانیرو و همکاران12 ، 2013). همچنین، کمتر پژوهشی بهدنبال بررسی روندهای مرتبط با ایجاد نوآوریِ باز بوده است که پیشایندها و نتایج حاصل از این فرایند مدنظرش قرار گرفته باشد. میتوان این گونه بیان کرد که پژوهش پیشِ رو بهعلت اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز میتواند خلأ مطالعاتی در این زمینه را برطرف کند و کاربردپذیری این مفهوم در این نوع جامعه را مشخص کند. این پژوهش میتواند پیشنهادهایی کاربردی در اختیار مدیران دانشگاهی قرار دهد تا نوآوری باز در دانشگاه را ارتقا دهند. با توجه به توضیحات ارائهشده، در این پژوهش سعی میشود اولویت بندی و استخراج مهمترین پیشایندهای نوآوری باز در دانشگاه های منتخب استان اصفهان بر اساس پیامدهای نوآوری باز و همچنین اولویت بندی و استخراج مهمترین پیامدهای نوآوری باز در دانشگاه های منتخب استان اصفهان بر اساس پیشایندهای نوآوری باز مورد بررسی قرار گیرد.
روش شناسی
در این پژوهش از شیوه کمی با رویکرد گسترش کارکرد کیفیت 13(QFD)، با استفاده از ماتریس خانه کیفیت14(HOQ) انجام شده است. QFD ابتدا توسط يك شركت كشتي سازي ژاپني در اوايل دهه 1970 به كار گرفته شد، در دهه 1980 توسط صنعت اتومبيل ايالات متحده آمريكا مورد پذيرش قرار گرفت و امروزه، به طور گسترده اي در سرتاسر جهان هم در محصولات توليدي و هم در خدمات استفاده ميشود. در ميان مراحل مختلفQFD ،خانه كيفيت(HOQ )رايجترين مرحله استفاده شده است كه هدف از آن انعكاس تمايلات و سلايق مشتري است(شن و همکاران15، 2000).
خانه كيفيت معمولاً شامل بخشهايي است كه در شکل 1 نشان داده شده و در بخش تحليل و يافته ها عناصر آن به طور عملياتي تشريح شده است:
شکل 1- خانه کیفیت(اقتباس از رضایی و همکاران،2006)
خانه کیفیت اساساً دارای عناصر متعددی است و سازمان های خدماتی با توجه به اهداف خود از به کارگیری روش QFD ،برخی از عناصر را استفاده نمیکنند. خانه کیفیت به گونه ساده و ملموسی، ترکیبی از What's( چه چیزها) و's How( چگونه ها) است. What's ( چه چیزها) شامل خواسته های مشتری از خدمت خواهد بود(ندای مشتری). s'How( چگونه ها) بیان کننده چگونگی ارائه خواسته مشتریان (What's) از خدمت است. QFD فرايند ي يكپارچه است كه بر ايجاد روابط ميان نيازمنديهاي مشتري با ويژگيهاي طراحي محصولات و خدمات، به منظور رسيدن به مجموعه اي از ويژگيهاي طراحي كه به بهترين شكل نيازهاي مشتريان را برآورده مي كند تمركز دارد(ساهنی و همکاران16 ، 2008).
این پژوهش در جهت اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز است که از طریق روش کیفی تحلیل مضمون در پژوهش قائدی و همکاران(2020) بدست آمده است و در پرسشنامه ماتریس خانه کیفیت قرار است. این پرسشنامه میان خبرگان تخصصی و اجرایی دانشگاههای منتخب استان اصفهان(دانشگاه اصفهان، دانشگاههای آزاد اصفهان، پیام نور و علمی کاربردی) توزیع گردید. این پرسشنامه در خصوص پیشایندهایی است که به واسطه آن پیامدهای نوآوری باز بوجود میاید و در برگیرنده 27پیشایند بوده که در الگوی نوآوری باز(قائدی و همکاران، 2020) بدست آمده است. ماتریس پرسشنامه با توجه به ادبیات نظری مولفه ها ومقوله های سازماندهنده قالب مضامین نهائی نوآوری باز در دانشگاهها استخراج گردید(قائدی و همکاران، 2020)، که پیشایندها دارای 14 بعد و 27گویه که بصورت سطری در قسمت بالای ماتریس و پیامدها در قسمت عمودی ماتریس شامل9 بعد و12گویه بود. در نهایت تعداد39 مورد گویه های پرسشنامه تهیه وتنظیم گردید. جهت تاییدروائی محتوائی میان 7 نفر از خبرگان دانشگاههای منتخب استان اصفهان توزیع گردید که این خبرگان از میان مدیران گروهها، رؤسا و مدیران یا معاونان دانشکده ها و دانشگاهها بوده اند. بدین منظور، پرسشنامه اولیه که شامل39 گویه بودتوسط 7نفر ازآگاهان کلیدی مورد بررسی قرارگرفت که در نتیجه آن مواردی جهت اصلاح پیشنهاد گردید. پس از اعمال اصلاحات مورد نظر، پرسشنامه با39گویه نهائی گردید. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی نیز استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss عدد 0.84 بدست آمد. سپس تعداد 20 نفر ازخبرگان مؤسسات آموزس عالی جهت پاسخگویی به پرسشنامه ماتریس خانه کیفیت انتخاب شدند. سمت، تخصص وداشتن تجارب فعال در زمینه فعالیت در دانشگاههای اصفهان برای انتخاب خبرگان مدنظر قرار گرفت. پس از آنکه میزان اهمیت پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز تعیین گردید، میزان ارتباط این خصیصه ها نسبت به هم سنجیده شد که قسمت داخلی خانه کیفیت را تشکیل می دهد و ماتریس ارتباطات نامیده می شود. بعبارت دیگر ماتریس ارتباطات برای بیان تصویری میزان اثرگذاری پیشایندها (m)و پیامدها(n) بر یکدیگر به کار برده می شود. در این کاربرد برای سنجش گویه های ضرایب اهمیت پیامدهای نواوری باز، از مقیاس ترتیبی طیف لیکرت پنج گرینه ای (1:خیلی کم، 2: کم، 3: متوسط، 4: زیاد، 5 خیلی زیاد) و برای ارتباطات داخل ماتریس از مقیاس سه رتبه ای (1: رابطه ضعیف، 3: رابطه متوسط، 9: رابطه قوی) استفاده گردیده است(شاهین و زینلی، 1390). پس از جمع آوري پرسشنامه هاي تكميل شده، ميانگين هندسي و ميانگين موزون ارزيابيها محاسبه و به عنوان اعداد نهايي در ماتريس ارتباطات نهایی درج گردید. سپس وزنهاي مطلق و نسبی سطري پیشایندها و ستونی پیامدها محاسبه گردید. با توجه به روابط زیر:
n و ...و2و1=i پیامدهای نوآوری باز ، m و ...و 2و1=j پیشایندهای نوآوری باز ، وزنهای مربوط به ماتریس ارتباطات پیشایندها و پیامدها، میزان اهمیت پیامدهای نوآوری باز
وزن مطلق سطری پیامدهای نوآوری باز بصورت زیر قابل محاسبه است:
همچنین، وزن مطلق ستونی پیشایندهای نوآوری باز نیز بصورت زیر محاسبه گردید:
به منظور سهولت مقايسه در اولويت بندي پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز، میزان اهمیت (وزن)نسبی هر یک از آنها با استفاده از رابطه زیر بدست می آید:
100*حاصل جمع وزنهای مطلق/ وزن مطلق=وزن نسبی
با توجه به نظرات خبرگان در ستونهای پرسشنامه ماتریس QFD گویه های کم اهمیت پیشایندها بر اساس ضرایب اهمیت پیامدها حذف گردید و با توجه به نظرات خبرگان در ردیفهای پرسشنامه ماتریس QFD گویه های کم اهمیت پیامدها بر اساس ارتباطات داخل ماتریس که توسط خبرگان منظور شده است، حذف گردید. جامعه آماری در قسمت QFD مطالعه، خبرگان مدیریت که تخصص در زمینه مدیریت و نو آوری داشته اند و مدیران اجرایی دانشگاهها که حداقل 10 سال سابقه مدیریت داشته اند بود. نمونه آماری در قسمت QFD، تعداد 20 نفر از خبرگان مدیریت و مدیران اجرایی بودند.
یافته ها
پیشایندها و پیامدهای بدست آمده از طریق مراحل کیفی فوق، بوسیله رویکرد QFD وزن دهی و اولویت بندی گردید و پیامدها و پیشایندهایی که توسط خبرگان امتیاز دهی شده بود، میانگین گرفته شده و در ماتریس خانه کیفیت قرار گرفت. شکل (3) ماتریس خانه کیفیت پژوهش حاضر می باشد که ارتباطات پیشایندها و پیامدها از نظر خبرگان در آن مطرح گردیده و اوزان مطلق و نسبی سطری و ستونی آن مشخص گردید. سپس بر اساس این اوزان پیشایندها و پیامدها اولویت بندی شدند.
شکل3- خانه کیفیت پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان
براساس نظرات خبرگان در پرسشنامه ماتریس QFD، همانطور که در شکل(3) نشان داده شده است، پیشایندهایی که بر اساس ضرایب اهمیت پیامدها و ارتباطات داده شده توسط خبرگان دارای اولویت پایین تری بودند عبارتند از: فرایند نواوری، فرایند ایجاد انگیزه، دیدگاه فرایند داخلی، دیدگاه فرهنگی و تأمین فناوری و سپس با توجه به اولویت بندی پیامدها بر اساس پیشایندها تعدادی از پیامدها که اهمیت کمتری داشتند شامل نفوذپذیری بالای مرزهای سازمانها و محیط بیرونی، دستیابی به اهداف، صرفه جویی مالی و کارایی مالی بود. بر اساس ماتریس خانه کیفیت، شکل(3) پیشایندهایی که بر اساس ضریب اهمیت پیامدها بالاترین اولویت را داشته اند در جدول2 نشان داده شده است.
جدول2- اولویت بندی بدست آمده پیشایندها بر اساس ضریب اهمیت پیامدها
ابعاد پیشایندها | ادغام و اکتساب | ارتباطات و تعاملات | تحقیق و توسعه | جایگاه مشتری | دیدگاه مالی | سبک مدیریت | عوامل برون سازمانی | عوامل درون سازمانی | فرایند محوری | فناوری محوری | مدیریت دانش | نگرش ها و دیدگاهها | نوآوری | نیاز سنجی | |||||||||||||
گویه های پیشایندها | ترکیب و آفرینش ایده ها | تبادل دانش و فناوری | تبادل ایده | توسعه روابط صنعت و دانشگاه | تسهیل و تبادل اطلاعات و ارتباطات | پژوهش و توسعه داخلی و برون سپاری | مشارکت مشتری | تأمین سرمایه | مدیریت خلاق | رهبری و مدیریت نوین | موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان | وجود فضای خلاق بین کارکنان | منابع فکری و خلاقیت درون سازمان | استفاده از نیروی کار شایسته | مدیریت فرایند نوآوری نوآوری | فرایند نوآوری | فرایند ایجاد انگیزه | هوشمندی فناوری | توسعه فناوری | هم آفرینی دانش و تکنولوژی | جریانات دانش | دیدگاه فرایند داخلی | دیدگاه فرهنگی | همکاری نوآوری | خلاقیت و نوآوری در سازمان | تأمین فناوری | شناخت و تأمین نیاز مشتریان |
اولویتها | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 4 | 1 | 6 | 6 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | 5 | 1 | 4 | 5 | 2 |
با توجه به داده های جدول2 با اهمیت ترین پیشایند بر اساس ضریب اهمیت پیامدهای آن در نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، توسعه روابط صنعت و دانشگاه از بعد ارتباطات و تعاملات، موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی، مدیریت فرایند نوآوری از بعد فرایند محوری و همکاری نوآوری از بعد نوآوری می باشد. بعد از آن در اولویت دوم گویه رهبری و مدیریت نوین از بعد سبک مدیریت و گویه شناخت و تأمین نیاز مشتریان از بعد نیاز سنجی می باشد. سپس در اولویت سوم تبادل دانش و فناوری از بعد ادغام و اکتساب و تسهیل و تبادل اطلاعات و ارتباطات از بعد ارتباطات و تعاملات و پژوهش و توسعه داخلی و برون سپاری از بعد تحقیق و توسعه و مدیریت خلاق از بعد سبک مدیریت و هم آفرینی دانش و تکنولوژی و جریانات دانش از بعد مدیریت دانش، می باشند. بر اساس ماتریس خانه کیفیت، شکل3 پیامدهایی که بر اساس ضریب ارتباط آنها با پیشایندها در بالاترین اولویتها قرار گرفته اند در جدول3 نشان داده شده است.
جدول3- اولویت بندی بدست آمده پیامدها بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندها
ابعاد پیامدها | گویه های پیامدها | اولویتها |
ارتقاء دانش | انتقال دانش | 2 |
نفوذپذیری بالای مرزهای سازمانها و محیط بیرونی | 6 | |
ارزش آفرینی | خلق ارزش | 2 |
ایجاد رشد و تغییر | افزایش سود آوری | 2 |
ایجاد خدمات جدید | 3 | |
تجاری سازی | دستیابی به اهداف تجاری سازمان | 5 |
جهانی شدن | افزایش ارتباطات | 4 |
پایداری سازمان | بقای سازمان | 3 |
دیدگاه مالی | کارایی مالی | 5 |
مزیت رقابتی | رقابت پذیری | 2 |
هدفمندی | نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک | 1 |
با توجه به داده های جدول3 با اهمیت ترین پیامد بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندهای نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک از بعد هدفمندی و در درجه اولویت دوم گویه رقابت پذیری از بعد مزیت رقابتی، گویه افزایش سود از بعد ایجاد رشد و تغییر، گویه خلق ارزش از بعد ارزش آفرینی و گویه انتقال دانش از بعد ارتقاء دانش می باشد و در اولویت سوم گویه ایجاد خدمات از بعد ایجاد رشد و تغییر می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد فرایند نوآوری باز در دانشگاهها متاثر از دو شاخص پیشایندها و پیامدهاست که هرکدام از این دو شاخص، دارای ابعاد و مؤلفههایی با تعاریف خاص خود هستند. این پژوهش نشاندهنده متداولترین ابعاد و مؤلفههای شاخص پیشایند است که موجب بهوجودآمدن پرکاربردترین ابعاد و مؤلفههای پیامدها میشود.
بر اساس نتایج این پژوهش، ابعاد شاخص پیشایند که بالاترین ارتباط را با پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان دارندعبارتاند از: ارتباطات و تعاملات(توسعه روابط دانشگاه و صنعت)، عوامل برونسازمانی(موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان)، فرایند محوری(مدیریت فرایند محوری) و پیامدی که در ماتریس ارتباطات بالاترین ارتباط را با پیشایندهای نوآوری باز داشته است عبارتند از بعد هدفمندی با گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک بود.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر از منظر یافته های بدست آمده با بعضی پژوهش ها همسو و با تعدادی ناهمسو بوده است. بعنوان مثال عربشاهی و همکاران(1401) به این نتیجه رسیدند که ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش و نوآوری باز و عملکرد سازمان در شرکتهای دانشبنیان تأثیر دارد همچنین بیات و همکاران(1401) نشان دادند که الگوی نوآوری باز در پارک های علم و فناوری از برازش مناسب برخوردار است لذا با پژوهش حاضر همسو بوده است. همچنین میرهادیان و همکاران(1400) نشان دادند که مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در اکثر مؤلفه های شناسایی شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و توجه جّدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به موضوع مدیریت نوآوریهای آموزشی براساس الگوی باز طلب میکند و در پژوهش حاضر نیز انتقال دانش از جمله پیامدهای بسیار با اهمیت در نظر گرفته شده است. لذا پژوهش میرهادیان و همکاران(1400) با پژوهش حاضر همسو بوده است.
قائدامینی و همکاران(1400) ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش و نوآوری باز و عملکرد سازمان در شرکتهای دانشبنیان را نشان دادند. و از آنجا که نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک در اولویت اول پیامدهای پژوهش حاضر قرار گرفته است لذا می توان گفت پژوهش قائدامینی و همکاران(1400) نیز با پژوهش حاضر همسو بوده است. قائدی و همکاران(1398) به این نتیجه رسیدند که ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردد و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاه ها نیازسنجی شد و در نتیجه ی این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تأمین گردید تا مدیران برای همکاری با شبکه های دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی، بستری فراهم نمایند لذا با توجه به اینکه همکاری نوآوری یکی از ابعاد چندگانه فرایند نوآوری باز است که موجب مشارکت سازمان و دانشگاه می شود، لذا این پژوهش با پژوهش حاضر همسو می باشد.
مهاجرانی و همکاران(1398) مدلي برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه ارائه نمودند که این مدل مؤلفه های تأثیرگذار بر پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه را در سه گروه عوامل مرتبط با سازمان و ساختار سازماني دانشگاه، عوامل مرتبط با مشتریان دانشگاه و عوامل مرتبط با ارتباطات داخلي و بیروني دانشگاه دسته بندی کرد و از آنجاییکه بر اساس پژوهش حاضر، نوآوری باز بعنوان یک فرایند پیچیده به توسعه روابط صنعت و دانشگاه و موقعیت و جایگاه رقابتی و مدیریت فرایند نوآوری و همکاری نوآورانه نیاز دارد، از این رو پژوهش حاضر با این پژوهش همسو می باشند. در پژوهشهای خارجی بابان و بابان (2022) نشان دادند که استقرار تابع کیفیت کمتر در زمینه نوآوری اتفاق افتاده وبیشتر در زمینه نوآوری باز بوده است. تحقیقات حاصل از این تحقیق نشان می دهد که در شرکتهای واقع در منطقه صنعتی رومانی رابطه بین فرآیند های مختلف صنعت ودانشگاه در نوآوری باز وعوامل تعیین کننده آن مورد ارزیابی قرارگرفته است که اهمیت فرآیندهای تحلیل شده در زمینه نوآوری باز نشان از تمرکز نوآوری بار در صنعت ودانشگاه بوده است و چون توسعه روابط صنعت و دانشگاه در پژوهش حاضر نیز در اولویت اول پیشایندها قرار گرفته است، لذا پژوهش حاضر با پژوهش بابان و بابان (2022) و هاگینز و همکاران (2020) همسو بوده است.
نقش بندی و همکاران(2019) به این نتیجه رسیدند که یک سبک رهبری توانمند کارکنان را توانمند می کند و آنها را در تصمیم گیری های مربوطه مشارکت می دهد که در نتیجه عملکرد نوآوری باز شرکت را افزایش می دهد. متقاعد سازی کارکنان و توانمندی آنها از طریق آموزش نوآوری باز، مقاومت کارکنان را در برابر جریانهای داخلی و خارجی مرزهای سازمان کاهش داده و موجب تغییر نگرش کارکنان به سمت باز بودن نوآوری خواهد شد. از این رو نقش بندی و همکاران(2019) با پژوهش حاضر همسو بوده است.
با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر در زمینه اولویت بندی پیشایندهای نوآوری باز بر اساس پیامدهای آن محقق پیشنهاد داده است که جهت موفقیت بیشتر در دانشگاهها و جامعه و نهادینه سازی نوآوری باز برای کارمندان از طریق دانش کسب شده، بهتر است نقاط قوت و ضعف و موقعیت و جایگاه هر دانشگاه بررسی گردیده و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی شود. ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردد و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاه ها نیازسنجی گردد و در راستای این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تأمین گردد. لذا لازم است نظام مدیریت دانش در سازمان با رویکرد نوآوری باز پیاده سازی و حمایت شود و برای اجرای این کار باید افراد متخصص و همکاران خاج از دانشگاه به تفکیک حوزه های دانشی شناسایی شوند و بستری فراهم شود برای همکاری با شبکه های دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی تسهیل گردد.
از میان نهادهای فعال در جامعه، دانشگاهها پیوند محکمی با نوآوری دارند، چون دانشگاه مهد پرورش افراد تحصیل کرده و مرکز رشد ایده های نو به عنوان منابع اولیه برای ایجاد یک نظام نوآورانه است. بنابراین با توجه به اهمیت نوآوری باز و نقش دانشگاهها در جوامع، در پژوهش حاضر تلاش شد تا با اولویت بندی پیشایندهای نوآوری باز بر اساس پیامدهای آن با بهره گیری از تکنیک QFD، پیشایندهای مهم نوآوری باز به جامعه دانشگاهی معرفی گردید و مدیران فعال در این حوزه در جهت بهره هرچه بیشتر از مزایای نوآوری باز در عملکرد و موفقیت دانشگاهها و به دنبال آن موفقیت جامعه از آن استفاده نمایند. با توجه به هدف پژوهش حاضر ماتریس خانه کیفیت(پیامدها و پیشایندها) تهیه گردید و به شکل پرسشنامه ای به خبرگان نوآوری و مدیران دانشگاههای منتخب استان اصفهان جهت امتیاز دهی ارائه گردید. که با توجه به نتایج بدست آمده نوآوری باز بعنوان یک فرایند پیچیده در اولویت اول به توسعه روابط دانشگاه و صنعت، موقعیت و جایگاه رقابتی، مدیریت فرایند نوآوری و همکاری نوآورانه نیاز دارد. از این رو مدیران باید نگرش کارکنان را به سمت باز بودن نوآوری متوجه کنند، زیرا در بسیاری از موارد کارکنان می توانند در برابر جریانهای داخلی و خارجی مرزهای سازمان مقاومت کنند. لذا دانشگاهها با در دست داشتن چنین پیشایندهایی به اولین پیامد خود یعنی نوآوری استراتژیک با رویکر کل نگر و سیستماتیک دست می یابند. سپس در اولویت های بعدی می توانند انتقال دانش، خلق ارزش، ایجاد رشد و تغییر(افزایش سود) و مزیت رقابتی را همراه داشته باشد.
بر اساس نتایج جدول2 شناخت و تأمین نیاز سنجی دارای اولویت دوم پیشایندهای نوآوری باز می باشد به همین منظور مدیران باید از منافع و نیازهای دانشجویان در پیشبرد اهداف دانشگاه آگاه باشند و بر اساس آن بطور پیشگامانه به مشارکت بالقوه با آنها بپردازد. در پژوهش حاضر پیشایند موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی نقش اساسی را در هدایت فرایند نوآوری باز ایفا می کند. در قسمت پیامدها در خانه کیفیت پژوهش حاضر، انتقال دانش در اولویت دوم قرار دارد. شناسایی، جذب و تطبیق دانش بدست آورده از خارج سازمان، از طریق شناسایی محیط خارجی و تحقیق و توسعه داخلی سازمان می تواند منجر به افزایش قدرت برقراری ارتباط با رقبا و انتقال دانش به آنها با هدف دستیابی به اهداف دانشگاه شود که گامی در جهت تقویت فرایند نوآوری باز است. بر این اساس پیشایند مدیریت فرایند نوآوری اولین اولویت را در شاخص پیشایندها و بعد فرایند محوری نوآوری باز دارا می باشد. از این طریق می توان طراحی مناسبتری برای رسیدن به موفقیت در دانشگاهها در نظر گرفت، بنابراین دانشگاهها در ایران برای افزایش موفقیت باید رویکردشان را نسبت به نوآوری تغییر دهند.
از آنجا که فرایند نوآوری و ایجاد انگیزه در تعامل مستقیم با دیدگاه و نگرش داخلی و فرهنگی کارکنان و دانشجویان در دانشگاهها می باشد، در پژوهش حاضر هرکدام بطور جداگانه رتبه آخر پیشایندهای نوآوری باز را کسب نموده است که این موضوع می تواند به دلیل ساختار و فرهنگ مناسب دانشگاه در توسعه جذب دانش و ایجاد انگیزه بسیار مؤثر باشد و اثرات فرایند نوآوری را تسهیل نماید. فقدان سیستم جذب دانش در دانشگاهها می تواند باعث کاهش انگیزه در دانشجویان و مقاومت آنها در برابر تغییر گردد که جهت دستیابی به ابزار کسب دانش و ایجاد تأمین فناوری در چارچوب قوانین دانشگاهی بهتر است انجام گیرد. در پژوهش حاضر با توجه به نظر خبرگان نفوذپذیری مرزهای سازمان در آخرین اولویت پیامدهای نوآوری باز قرار گرفته که این موضوع به دلیل عدم اعتماد جامعه و صنعت به دانشگاهها جهت تبادل ایده های نوآورانه و تعامل با محیط و ذینفعان بوده که موجب کاهش نفوذپذیری مرزهای دانشگاهها و عدم بهره گیری از منابع بیرونی نوآوری و ارائه ایده های فناورانه به بیرون از دانشگاه می باشد. نفوذپذیری مرزهای دانشگاهها صرفا نمی تواند بعنوان یک پیامد مؤثر در نوآوری باز مد نظر قرار گیرد چر ا که قابلیت ها و ساختار مناسب برای انجام فرایند نوآوری باز و تبادل ایده ها در دانشگاهها از جمله شرایطی است که فرایند نفوذپذیری مرزها را تسهیل می نماید. پژوهش حاضر علی رغم منافع و مزایای ذکر شده دارای محددیت هایی نیز می باشد. با توجه به اینکه در طول زمان نیازها و خواسته های خبرگان و مدیران ممکن است تغییر کند، بنابراین نتایج بدست آمده در این مقطع زمانی نمی تواند قابل تعمیم در شرایط و زمان های مختلف باشد.یافته های تحقیق محدود به دانشگاههای منتخب استان اصفهان می باشد، بنابراین در تعمیم یافته ها به سایر مکانها می بایستی احتیاط کرد. مشکلات فرهنگی و سازمانی در دانشگاههای منتخب استان اصفهان در زمان پاسخ به پرسشنامه ها خود از جمله محدودیت های دیگر پژوهش بود.
جهت تحقیقات آینده پیشنهاد می گردد که محققین روشQFD را با سایر روشهای بهینه سازی ترکیب کرده و پژوهشهایی را انجام دهند. بکارگیری مدل QFD برای برنامه ریزی استراتژیک مؤسسات آموزش عالی، بررسی همبستگی پیامدها و پیشایندهای نوآوری باز بدست آمده بر اساس اهمیت عوامل مورد نظر در دانشگاهها، بررسی اهمیت پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاهها، همچنین بررسی عوامل مؤثر نوآوری باز در مؤسسات آموزش عالی و انجام پژوهشهای مشابه در دیگر شهر ها یا کشورهای در حال توسعه و مقایسه نتایج حاصل با نتایج پژوهش حاضر و طراحی سناریو های مرتبط با موفقیت نوآوری باز در دانشگاهها، می تواند از جمله موضوعاتی باشد که پژوهشگران بهتر است در زمینه آنها تحقیقاتی را انجام دهند.
منابع
بیات, پ, دارایی, م, رحیمی کیا, ا. (1401). تدوین الگوی نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(10), 2641-2652. doi: 10.30510/psi.2022.307159.2388
حکاکی, ا, بیابانی, ز, خیرالدین, ز. (1400). یک دهه حضور نوآوری باز در نشریات معتبر علمی ایران (مرور سیستماتیک). فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی, 19(44), 57-68. doi: 10.22034/jtd.2021.245990
زنجیرچی سید محمود، جلیلیان نگار، معین زاده محمد مهدی.(1396). ارائه مدل جامع از عوامل موثر بر موفقیت نوآوری باز با رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری(مورد مطالعه: دانشگاه یزد(، نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال یازدهم، شماره چهل و یکم، بهار، 137-166.
عربشاهی, م, کبیری, ع, بهبودی, ا. (1401). تاثیر ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش، نوآوری باز و عملکرد سازمان. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی, 5(1), 165-191.
قائدامینی هارونی, ع, بابائی فارسانی, م, صادقی ده چشمه, م. (1400). بررسی نقش واسطهای فرآیندهای مدیریت دانش در ارتباط بین نوآوری باز و اجرای مدیریت دانش (مورد مطالعه: صنایع مواد غذایی شهرک صنعتی شهرکرد). علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 7(2), 111-140. doi: 10.22091/stim.2020.5779.1416
قائدی، همایون؛ شاهین، آرش؛ نقش، امیررضا؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی.(1398). تحلیل تأثیر پیشایندها بر پیامدهای نوآوری باز- مطالعه موردی مؤسسات آموزش عالی، فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، دوره 15، شماره 1 (مسلسل 57)، 14-31.
مدهوشی م، کیاجوری ک.(1397). تاثیر نوآوری باز در همکاری دانشگاه و صنعت با استفاده از تکنیک PLS ، فصلنامه علمی – پژوهشی آموزش علوم دریایی، شماره 13، تابستان.
مهاجرانی، مهدی؛ کریمی، فریبا؛ نادی، محمدعلی.(1398). شناسایی مؤلفه های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، پاییز 1398، 199-226.
میرهادیان ل، آراسته ح، زین آبادی ح، عباسیان ح.(1400). الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي; ۱۳ (۳) :۱۷-۴
Accenture. (2015). Harnessing the power of entrepreneurs to open innovation. Available at:https://www.accenture.com/t20151005T162506__w__/us-en/_acnmedia/Accenture/ next- gen/B20/Accenture-G20-YEA-2015-Open-Innovation-Executive-Summary.pdf.
Baban, M., & Baban, C. F. (2022). IMPROVING OPEN INNOVATION BETWEEN INDUSTRY-UNIVERSITY: A QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT APPROACH. In INTED2022 Proceedings (pp. 6819-6823). IATED.
Chesbrough, H. (2003). Open innovation: the new imperative for creating and profiting from innovation. Harvard Business School Press: Cambridge, MA.
Chou, C., Yang, K. P., & Chiu, Y. J. (2016). Coupled open innovation and innovation performance outcomes: Roles of absorptive capacity. 交大管理學報, 36(1), 37-68.
Diener, K. & Piller, F. (2010). The Market for Open Innovation: Increasing the efficiency and effectiveness of the innovation process. Aachen, Germany: RWTH Aachen University, TIM Group.
De Jong, J. P., Vanhaverbeke, W., Kalvet, T., & Chesbrough, H. (2008). Policies for open innovation: Theory, framework and cases. Tarmo Kalvet.
Draghici, A., Baban, C. F., Gogan, M. L., & Ivascu, L. V. (2015). A knowledge management approach for the university-industry collaboration in open innovation. Procedia Economics and Finance, 23, 23-32.
Enkel, E., Gassmann, O., & Chesbrough, H. (2009). Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&d Management, 39(4), 311-316.
Ghaedi H, Shahin A, Naghsh A, Etebarian A.(2020). Proposing a Model of Influencing Factors and Influenced Factors of Open Innovation in Universities: a Qualitative Approach, Int. J. of Business Innovation and Research.
Henkel, J. (2006). Selective revealing in open innovation processes: The case of embedded Linux. Research policy, 35(7), 953-969.
Huggins, R., Prokop, D., & Thompson, P. (2020). Universities and open innovation: The determinants of network centrality. The Journal of Technology Transfer, 45(3), 718-757.
Janeiro, Pedro. Proença, Isabel. Da Conceição Gonçalves, Vítor. (2013). Open innovation: Factors explaining universities as service firm innovation sources. Journal of Business Research 66 (2013) 2017–2023.
Kelley, T. M. (2016). Open innovation implementation in a public university: Administrator design, management, and evaluation of participatory platforms and programs (Doctoral dissertation, Arizona State University).
Kobarg, S. O. P. (2018). Organization and Innovation: Essays on the Effects of Ambidexterity and Open Innovation on Innovation Performance (Doctoral dissertation, Universitätsbibliothek der TU München).
Lichtenthaler, U., & Lichtenthaler, E. (2009). A capability‐based framework for open innovation: Complementing absorptive capacity. Journal of management studies, 46(8), 1315-1338.
Lopes, C. M., Scavarda, A., Hofmeister, L. F., Thomé, A. M. T., & Vaccaro, G. L. R. (2017). An analysis of the interplay between organizational sustainability, knowledge management, and open innovation. Journal of Cleaner Production, 142, 476-488.
Naqshbandi, M. M., Tabche, I., & Choudhary, N. (2019). Managing open innovation. Management Decision.
Rezaee, K., H. R. Husseini Ashtiani, M. Houshiar and F. Vaziri .(2006). QFD, Customer- Based Approach to Design & Product Quality Improvement, RWTUV Cooperatively Atena Press, Tehran, Iran (in Persian).
Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2008). An integrated framework of indices for quality management in education: a faculty perspective. The TQM Journal, 20(5), 502-519.
Shen, X. X., Tan, K. C., & Xie, M. (2000). Benchmarking in QFD for quality improvement. Benchmarking: An International Journal, 7(4), 282-291.
Tejedor, S., Cervi, L., Pérez-Escoda, A., Tusa, F., & Parola, A. (2021). Higher education response in the time of coronavirus: perceptions of teachers and students, and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 43.
Veugelers, M., Bury, J. and Viaene, S. (2010), “Linking Technology Intelligence To Open Innovation”, Technological Forecasting And Social Change, 77, 335-343.
West, J., & Bogers, M. (2014). Leveraging external sources of innovation: a review of research on open innovation. Journal of Product Innovation Management, 31(4), 814-831.
Prioritizing the influencing and influenced factors of open innovation by House of Quality The case of Selected universities of Isfahan province
Ph.D. Industrial Management,َ Adit Court Expert of Isfahan، Isfahan, Iran
PhD in curriculum planning, Teacher at Farhangian University of Isfahan, Isfahan, Iran
The purpose of this study is to show how one of the advanced quality management techniques can be applied for prioritizing the open innovation influencing and influenced factors in higher education institutions.
House of quality (HoQ) has been applied for prioritizing open innovation influencing factors based on open innovation influence factors. Selected universities of Isfahan province have been considered for the study. The statistical population of this research was 20 management experts who had expertise in management and innovation and executive directors of universities who had at least 10 years of management experience. The priorities of influencing factors included communications and interactions (developing university-industry relations), external organizational factors (competitive position and place of the organization), and process orientation (innovation process management).Research limitations/implications - For more success in the universities and community and in order to institutionalize open innovation for employees through the acquired knowledge, it is better that the weaknesses and strengths and the position and place of each university is investigated and the gap between resources required and internal skills to establish a joint development relationship is identified.
[1] HOQ(House of quality)
[2] 1 Lichtenthaler
[3] Chesbrough
[4] Enkel
[5] West & Bogers
[6] Chou et al.
[7] Veugelers et al.
[8] Henkel
[9] Dienern & Piller
3De Jong et al.
4 Xie et al.
[11] Accenture
[12] Janeiro et al.
[13] Quality function deployment
[14] House of quality
[16] Sahney