Design and Validation of Intelligent Leadership Model in Telecom Industry Based on Foundation Data Theory (Study Case: First Mobile Operator in Razavi Khorasan)
Subject Areas : Jihadi management
Mehrad Haddadrazavi
1
,
Ali Hosseinzadeh
2
*
,
Hoda Jannesar Ahmadi
3
1 - PhD Student, Department of Business Administration, Torbat-e Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydariyeh, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Public Administration, Torbat-e Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydariyeh, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Public Administration, Torbat-e jam Branch, Islamic Azad University, Torbat-e jam, Iran
Keywords: Intelligent leadership, telecom industry, data base theory, artificial intelligence,
Abstract :
The purpose of the research is to design and validate the intelligent leadership model in the telecom industry. For this purpose, through in-depth interviews with 12 experts in the field, the situation of the market leader with the name of the first companion in Khorasan Razavi province was investigated. The proposed model is based on data base theory and qualitative approach. Data analysis has been done in three stages of open, central and selective coding using MaxQuda.
The findings of intelligent leadership are:
1- The leadership model includes causes, background, intervening factors and strategies, consequences and a central category.
2- Causal conditions include organizational culture, management structure and commitment, market dynamics, technological changes and legal requirements.
3- The central category is a combination of transformational, systemic, technological, collaborative and customer leadership.
4- Background conditions include strategy, research and development, technology infrastructure, organizational culture, human resources, customer, marketing, artificial intelligence and machine learning.
5- Strategies include security and corporate data governance, marketing, product, planning, performance management, human resources, collaboration and partnership.
6- The leadership model leading to improvement includes organizational and financial performance, customer satisfaction, organizational culture, competitive advantage and innovation.
1) آرپناهی ایستادگی، شاهین.، کیماسی.، چیتساز.، اسفیانی،. (1403). ارائه بدیلها در مدل کسب و کار اپراتورهای تلفن همراه در ایران با ورود نسلهای جدید تکنولوژی شبکه همراه. تکنولوژی در کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، 3(2)، 222-206.
2) اریبی، توحید.، صدقی.، خواجه محمدلو. (2022). آنتن فشرده چند بانده چند ورودی چند خروجی برای کاربردهای نسل های جدید مخابرات بی سیم و اینترنت اشیا. مهندسی مخابرات جنوب، 12(45)، 30-19.
3) اصغرنیا، مرتضی.، احمدی زاد.، فرهادی،. (1401). چالشها و الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در صنعت تلکام. بررسیهای بازرگانی، 20(116)، 158-133.
4) آقاجانی، حسن.، بدیع. (1403). قابلیت تحلیل کسب و کار با بهبود مدیریت امنیت داده ها رایانش ابری. کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی.
5) پایخوان، حمیرا.، زمانی مقدم.، شعباننژاد. (1402). شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی پیشرانهای آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 17(2)، 122-163.
6) حیدری سورشجانی، نسرین.، نصیری.، قنبری. (1402). تأثیر رهبری هوشمند بر وفاداری سازمانی؛ نقش میانجی دانشآفرینی. فناوری آموزش، 17(3)، 588-573.
7) شجاعیفرد، علی.، نادرینژاد. (1402). بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر قابلیت های نوآوری با نقش میانجی فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت همراه اول. فصلنامه مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی، 1(2)، 54-38.
8) قاسمی، فرزانه.، قلیپور.، ابویی. (1401). شناسایی و اولویتبندی معیارهای مشاغل استراتژیک (مورد مطالعه: شرکت همراه اول). پژوهشهای مدیریت عمومی، 15(57)، 30-5.
9) عبیدی، مهدیه.، ذوالفقاری زعفرانی.، حقیقی. (1403). شناسایی و ارزیابی مولفههای شایستگی منابع انسانی در عصر تحول دیجیتال. فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، 6(2)، 347-326.
10) لطفعلی، زهرا.، خالقی بیزکی. (1402). نسل پنجم مخابرات سیار دروازه ای به نسل چهارم صنعت. مجله نوآوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردی.
11) ملکیپور غربی، محمود.، قدرتی.، جباری.، پناهیان ، فرزینفر. (1402). طراحی الگوی فرایندی مسئولیتهای اجتماعی - اخلاقی در مؤسسات حسابرسی (رویکرد کیفی: تئوری داده بنیاد). اقتصاد مالی، 17(65)، 194-177.
12) نظریان جشنآبادی، جواد.، رونقی.، علیمحمدلو.، ابراهیمی. (1402). چهارچوب عوامل موثر بر بلوغ هوشمندی کسب وکار. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 12(46)، 1-39.
13) نبیزاده، محمد.، زنگویی. (1402). اثر بخشی هوش معنوی تربیت محور بر سبک رهبری تحولآفرین مدیران و اساتید دانشگاه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 31(59)، 58-39.
14) نریمانی، احسان.، لطفی.، هدایتی. (1402). مروری بر کاربردهای یادگیری ماشین در مرکز عملیات امنیت و تشخیص حملات. پژوهش های کاربردی در فنی و مهندسی، 32(4)، 225-211.
15) همایپور، هدیه.، منوریان.، قلیپور. (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران با رویکرد سازمان دانشمحور. مدیریت دانش سازمانی، 4(1)، 195-155.
16) هاشمی، سیده پردیس.، شیربگی. (1403). کاربرد نظریه دادهبنیاد جهت ارائه مدل رهبری اثربخش معلمان فاقد صلاحیت در مدارس ابتدایی. پژوهشهای رهبری آموزشی، 8(30)، 48-6.
منابع خارجی
17) Ahokangas., Atkova., Yrjölä., & Matinmikko-Blue. (2024). Business model theory and the becoming of new mobile communications technologies. Springer International Publishing, 263-293.
18) Aldoseri, Al-Khalifa., & Hamouda, A. (2023). A roadmap for integrating automation with process optimization for AI-powered digital transformation. Preprints.
19) Banafaa., Shayea., Din., Azmi., Alashbi., Daradkeh., & Alhammadi. (2023). 6G mobile communication technology: Requirements, targets, applications, challenges, advantages, and opportunities. Alexandria Engineering Journal, 64, 245-274.
20) Bhadra., Chakraborty., & Saha. (2023). Cognitive IoT Meets Robotic Process Automation: The Unique Convergence Revolutionizing Digital Transformation in the Industry 4.0 Era. Springer Nature Singapore, 355-388.
21) Bhima., Zahra., Nurtino., & Firli. (2023). Enhancing organizational efficiency through the integration of artificial intelligence in management information systems. APTISI Transactions on Management, 7(3), 282-289.
22) Corbin., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
23) Jeong. (2021). A cross‐level analysis of organizational knowledge creation: How do transformational leaders interact with their subordinates' expertise and interpersonal relationships? Human Resource Development Quarterly, 32(2), 111-130.
24) Le., & Do. (2024). Stimulating innovation performance through knowledge-oriented leadership and knowledge sharing: The moderating role of market turbulence. International Journal of Innovation Science, 16(3), 527-549.
25) Ramdini., & Wahyuningtyas. (2023). The Role of Learning Orientation in Moderating the Influence of Transformational Leadership and Organizational Culture on Innovative Work Behavior of PT Telkomsel Employees. Journal of Business and Management Studies, 5(5), 12-23.
26) Susanty., Budiharjo., & Winarto. (2024). Achieving an agile organisation in an Indonesian telecommunications company: investigation on leadership impact and mediation variables. Journal of Science and Technology Policy Management, 15(1), 6-30.
27) Sandhu., & Al Naqbi. (2023). Leadership behavior and innovation performance in the UAE's telecom and ICT industries. Benchmarking: An International Journal, 30(5), 1695-1712.
28) Schmieder., & Rogers. (2024). Using MAXQDA for a Large Qualitative Dataset: Identifying Relevant Data and Analyzing It With Thematic Analysis. The Practice of Qualitative Data Analysis: Research Examples Using MAXQDA, 2, 127-147.
29) Vahidinia., & Hasani. (2023). A comprehensive evaluation model for smart supply chain based on the hybrid multi-criteria decision-making method. Journal of Soft Computing and Decision Analytics, 1(1), 219-237.