Presenting the model of organizational virtue in the central organization of Islamic Azad University
Subject Areas : Islamic governancemohsen faraji 1 , Sedigheh Tootian Esfehani 2 , leila saiedi 3
1 - Department of Management, Faculty of Humanities, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Public Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Human Resources, Organizational Culture, organizational virtue, Central Organization of Islamic Azad University,
Abstract :
Considering the role and importance of organizational virtue in improving organizational performance, the present research was conducted with the aim of presenting the model of organizational virtue in the central organization of Islamic Azad University. which included basic, organizing and universal themes. The data collection method was library, field and data collection tools, questionnaire and interview. The experts were gathered, so that in this research, to evaluate and increase the validity and reliability, the method suggested by Linkin and Goba was used, and to ensure the validity and acceptability of the data, the permanent and continuous engagement method was used. Purposive sampling method through theoretical saturation, 13 people were selected. According to the research findings of organizational virtue model with 9 organizational themes including organizational justice, organizational loyalty, job commitment, organizational trust, organizational optimism, organizational ethics, organizational culture, organizational generosity Organizational compassion was obtained using Brown and Clark's method in thematic analysis. From the results of the research, it is possible to point out the fundamental role of organizational virtue in the organization, which is mentioned as one of the factors of the progress and transformation of the university and the degree of growth and transformation of human resources.
_|1) حسین پور، احسان (1401). شناسایی و واکاوی مؤلفه های فضیلت سازمانی بر اساس آموزه های ایرانی و اسلامی، ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، شماره 11، بهمن، ص 4041-4017.
2) اسدزاده هیر، نجف؛ قلاوندي، حسن و سید عباس زاده، میرمحمد (1396). تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مؤلفههای شجاعت اخلاق حرفهای، نشریه اخلاق در علـوم و فناوری، شماره 2، اسفند، ص136-127.
3) داناییفرد، حسن؛ بیوکی امرالهی، ناهید؛ فانی، علیاصغر و رضاییان، علی (1392). کنکاشی پیرامون پیش¬آیندهاي مؤثر بر فرایند شکلگیری پدیده بهروزي سازمانی (موردمطالعه: سازمانهای دولتی)، فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره 19، بهار، ص 24-5.
4) سلیمی، قاسم؛ محمدي، مهدي؛ سلمانپور، محمدجواد؛ ترکزاده، جعفـر و محمـدي، قـدرت الله (1395). مورد کاوي شایستگیهای اخلاقـی مـدیران آمـوزش عـالی بهسوی یـک چارچوب مفهومی (موردمطالعه دانشگاههای دولتـی اسـتان فـارس)، فصلنامه فرهنـگ در دانشـگاه اسلامی، شماره 4، زمستان، ص 522-495.
5) شوراي¬عالی¬انقلاب¬فرهنگی (1392). سنددانشـگاه¬اسـلامی. تهـران: شـوراي عـالی انقـلاب فرهنگی.
6) ضماهنی، مجید و شکاري، حمیده (1395). مدل ساختاري سازمان فضیلت گرا در دانشگاههای منتخب استان یزد، نشریه مدیریت سازمانهای دولتی، شماره 3، تابستان، ص 62-49.
7) قنبري، سیروس؛ درخشان، مژگان؛ زندي، خلیل و سیف پناهی، حامد (1395). ساختار عـاملی و همسانی درونی پرسشنامه اخلاق و فضیلت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوري، شماره 3، دی، ص 76-69.
8) محمودي، سید محمد؛ زارعی¬متـین، حسـن و بحیرایـی، صـدیقه (1391). شناسـایی و تبیـین شایستگی¬هاي مدیران دانشگاهی. دو فصلنامه¬مدیریت¬دردانشگاه¬اسلامی، شماره1، بهار، ص 143-114.
9) نجف¬بیگی، رضا؛ موسی¬خانی، مرتضی؛ دانش¬فرد، کـرم¬اله؛ دلاور، علـی و همراهـی، مهـرداد (1393).
10) طراحی الگوي مطلوب جهت ارتقاء فضیلت سازمانی در سازمانهای دولتی ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره 24، تابستان، ص 66-47.
11) کاظمی، سلیم؛ بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی (1398)، فضیلت سازمانی چالش قرن بیست و یکم، مجله رشد مدیریت مدرسه، شماره 2، بهمن، ص 54-53.
12) گوران شورکچالی، سلاله؛ حسین زاده، بابک؛ فلاح، وحید (1400). ارائه مدل تأثیر آموزش فضیلت سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری بهزیستی ذهنی اعضای هیئتعلمی، فصلنامه توسعهی آموزش جندیشاپور، شماره 1، اردیبهشت، ص 107-97.
13) نوید ادهم، مهدی و دیگران، 1397، تحلیل فرهنگی، انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی، چاپ دوم، ص 14-13.
14) شارع پور، محمود (1392). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، نشریه تعلیم و تربیت، شماره3، پائیز، ص12-27.
15) Baumeister, R.F. & Juola Exline, J. (1999). Virtue, Personality, and Social Relations: Self-Control as the Moral Muscle. Journal of personality, Issue6, December, p 1165-1194.
16) Cameron, K. S. Bright, D. and Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Behavioral scientist, Issue6, February,p 766-790.
17) Friedman, H. H. Friedman, I. W. and Kass-shraibman, F. (۲۰۰۸). Ethical Imperatives of CEO's: Creating the virtuous corporation. Journal of Business systems Governance and Ethics, Issue1, December, p 31-41.
18) Haubner, Kathrin (2021).Being the best one can be: The influence of organizational virtue orientation on firms' innovation, Journal Academy Of Management, No.1, Jul 2021.
19) Kavathatzopoulos, I. (2005). Computers for ethical competence. In ETHICOMP.
20) Zachary, Miles A. Connelly, Brian L. Tyge Payne, G. Tribble, Lori L. (2023). Virtue Rhetoric in Investor Communications: Setting Up for a Letdown? Journal of Management, Vol. 49 No. 2, February 2023,p 741–770.
21) Mion, Giorgio. Vigolo, Vania. Bonfanti, Angelo. Tessari, Riccardo. (2023). The Virtuousness of Ethical Networks: How to Foster Virtuous Practices in Nonprofit Organizations, Journal of Business Ethics, January , Accesses 735.
22) Manz, C. C. Cameron, K. S. Manz, K. P. Marx, R. D. & Neal, J. (2008). The Virtuous Organization: Insights from Some of the World Leading Management Thinkers. World Scientific Publishing Company, Online, < https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1470027>, [August 7, 2008].
23) Rego, A. Ribeiro, N. Cunha, M. P. & Jesuino, J. C. (۲۰۱۱). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Effective Commitment Relation Ship. Journal of Business Research, Issue5, may, p 524-532.
24) Woermann, M. (2010)." A Complex Ethics: Critical Complexity, Deconstruction, and Implications for Business Ethics ". Dissertation presented for the degree of Doctor of Philosophy, University of Stellenbosch.
|_