Qualitative model of value acquisition in the field of information technology based on innovation economics with Grounded theory approach
Subject Areas : FuturologyAli Aliabadian 1 , Afsaneh Zamanimoghadam 2 , Abbas khamseh 3 , mehrdad Hoseini Shakib 4
1 - Department of Technology Management and Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
4 - Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
Keywords: Knowledge-Based Businesses, Value Acquisition, Innovation Economy, Information Technology,
Abstract :
Background: The innovation economy is value-generating, the value that arises from businesses based on this type of economy created in fields related to technology and emphasizes entrepreneurship and innovation.Purpose: This qualitative research by reviewing the literature and the background of key words of the research subject in domestic and foreign researches As well as interviews with IT experts and using the Grounded theory, To identify and explain the dimensions and components Has presented a Qualitative model of value acquisition based on innovation economy in knowledge-based businesses in the field of information technology.Methods: The present study is a qualitative research that has been done using an exploratory approach. Data collected from the literature and research background and interviews were analyzed by open, axial and selective coding process using MAXQDA18 software and finally, the Qualitative model was xplained.Findings: Findings led to the identification of 7 dimensions (pivotal code) and 22 components (category). Then according to the results obtained Causal conditions, pivotal Phenomenon, background conditions, strategies, interventional conditions and outcomes are extracted.Conclusion: The results of the present study showed the most important detected dimensions in order of importance are: Dimensions of value acquisition, IT resources, IT innovation, IT, market business, innovation economy and security and laws.
_||_
مدل کیفی کسب ارزش در حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر اقتصاد نوآوری
با رویکرد داده بنیاد
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
افسانه زمانی مقدم (نویسنده مسئول)
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عباس خمسه
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
مهرداد حسینی شکیب
استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده
زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود باعث شکلگیری فعالیت ها و نوآوری هایی می شود که ممکن است بر ساختار تلاش های ارزش آفرینی در آینده تأثیر بگذارند.
هدف: این پژوهش كیفي با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین مصاحبه با خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و با بهرهگیري از نظریه داده بنیاد، به شناسایي و تبیین ابعاد و مولفهها و ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته است.
روشها: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها به وسیله فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزارMAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً مدل کیفی تبیین گردید.
یافته ها: یافتههای پژوهش به شناسایی 7 بعد (کد محوری) و 22 مولفه (مقوله) انجامید. سپس با توجه به نتایج بدست آمده شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردیدهاند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهمترین ابعاد شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، کسب و کار بازار، اقتصاد نوآوری و امنیت و قوانین.
واژههای کلیدی: کسب ارزش، اقتصاد نوآوری، فناوری اطلاعات، کسب و کارهای دانشبنیان.
مقدمه
در جهان متلاطم امروز تحت تأثیر جهانی شدن، دانش در حال تبدیل به یک فاکتور اصلی در بازار است. هر اقتصادی اگر میخواهد موفق و رقابتی باشد باید بیشتر به دانش و ایجاد، انتقال و حفظ آن توجه کند. از این منظر، دانش عنصر اصلی در ثبات موقعیت پایدار یک کشور در یک فضای رقابتی است (سیرا1 و همکاران، 2021) و همواره يكي از منابع اوليه توسعه اقتصادي بوده است و بهترين عملكرد اقتصادي براي كشورهايي است كه به درستي دانش را نهادينه و از آن استفاده كردهاند، تغييرات اساسي كه در اقتصادهاي مختلف در طول دهه گذشته صورت گرفته بيانگر وقوع انقلاب دانشي، يعني گذار از اقتصاد منبع بنیان به سوي اقتصاد دانش بنیان است (قلی پور و كاهانی مقدم، 1395). انتقال بین المللی دانش، تخصص تکنولوژیکی و دانش فنی در حال رشد است و جهانی شدن ، موجب انتقال سریعتر دانش نسبت به گذشته شده است (صمدیمقدم و همکاران، 1396). برای اینکه دانش تأثیر بگذارد، باید یک جریان آزاد از بینشهای جدید و یک پیوند شبکهای قوی بین آموزش و تجارت ایجاد شود. دولتها همچنین باید دسترسی به بودجه فناوری را تسهیل کنند، جذابیت اقتصاد برای محققان و دانشمندان ایجاد کنند و فرهنگ علمی را در جامعه ترغیب کنند (ساگیوا و ژوپاروا2،2012). چالش اصلی امروز برای رشد شرکتها تلفیق تکنولوژی دیجیتال و کاربردهای آنها در مدلهای جدید تجاری است. بنابراین، شرکتها به طور فزایندهای درگیر تحول دیجیتال و دیجیتالی کردن مدل تجاریشان میشوند (بونکن3 و همکاران، 2021). در دو دهه اخیر در جهان، اقتصاد از بستر تفکر نئوکلاسیک4 به سمت اقتصاد باز که در اساس و پایه آن بر نوآوری5 استوار است روی آورده است، برای اولین بار شومپیتر6 این ایده را طرح کرد و به دنبال او پیروانش این نحله اقتصادی را مطرح کردند. کاربرد معیارهای سه گانه تاگارد در ارزیابی رویکرد نظامهای نوآوری در برابر نگاه نئوکلاسیک به نوآوری نشان میدهد که رویکرد نظامهای نوآوری از توافق بیشتری با واقعیات برخوردار است (موسوی و کرمانشاه، 1393). رویکرد نئوکلاسیک در محور نخست با ضعفهایی همچون پیامدگرایی، ایستایی و فروض بحران آفرین و در محور دوم نیز با شکست در ساز و کار بازار و دگرگونی ماهوي پاره اي از فروض بنیادین خود همچون کمیابی مواجه است. در برابر این کاستیها، گسست نهادي پدیدآمده در پی انقلاب دانایی، اتخاذ رویکرد نهادي در تحلیل مسئله گذار به اقتصاد دانش بنیان را ضروري میسازد (ریزوندي و همکاران، 1396). علاوه بر نهادههاي نیروي کار، سرمایه فیزیکی و سرمایه اجتماعی، دانش در قالب شاخص اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادي تاثیر مثبت و معنادار دارد (قلی پور و كاهانی مقدم، 1395). کسب دانش تأثیر مثبتی بر نوآوری دارد. برای شرکتهایی که در مرحله نوپای توسعه قرار دارند یا در کشورهای در حال توسعه، استراتژی کسب دانش و شخصی سازی میتواند منجر به نتایج نوآوری شود (هسو و تانگ7، 2020). نوآوری یک فرایند پویا، یکپارچه، قابل مدیریت کردن و انباشتی است که نوآوری را به عنوان یک محصول جدید تجاری شده (تبیین کل فرایند از ایده تا محصول) میبیند (تید و بسنت8، 2018). اقتصاد نوآوری یک تئوری در حال رشد اقتصادی است که بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد. اقتصاد نوآوری بر دو اصل اساسی استوار است: این که هدف اصلی استراتژی های سازمانی باید موجب بهرهوری بیشتر از طریق نوآوری بیشتر باشد و اینکه صرفاً بازارها همیشه با تکیه بر منابع ورودی و تمرکز صرف بر سرمایههای ملموس به بهرهوری بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی مؤثرتر در بازار رقابتی دست نخواهند یافت (کارگر و قدمی، 1398). برخی از ویژگیهای مهم اقتصاد نوآوری شامل: تعامل پویا با همه بازیگران در اکوسیستم تجاری، مشارکت در شکل دادن به روندهای بیرونی در طی زمان، خود ساماندهی، استفاده از نوآوری و نوآوری آزاد میباشد (فلاح تفتی، 2012). قابلیتها و عملکردهای نوآورانه شرکتها به طور فزایندهای به جستجوی موفقیت آمیز و ادغام دانش داخلی و خارجی متکی هستند. برای این منظور، شرکتها با هدف ایجاد و به دست آوردن ارزش در زمینههای رقابتی، در روابط مختلف نوآوری باز شرکت میکنند (ریتالا و استفان9، 2021 ). این یافتهها نوآوری باز را تأیید میکند که شرکتهایی که روند نوآوری خود را باز میکنند و از منابع دانش متمایز استفاده میکنند، توانایی برتر در معرفی نوآوریها را دارند. یافتهها نشان میدهد، اگرچه منابع داخلی ضروری هستند، اما منابع خارجی اطلاعات نیز برای دستیابی به سطح مطلوب نوآوری لازم است این مطالعه علاوه بر این شواهد قوی و بدیعی از نقش مشاوران جدید، کارمندان و کارگاههای آموزشی در تمایل شرکتها به نوآوری ارائه میدهد (مداس و عبدالباسط10، 2020). مدیریت نوآوري کار ظریف ایجاد تعادل بین هزینه پروژههایی که ممکن است در نهایت به موفقیت نرسند و خطر تعطیلی زودهنگام و حذف گزینههایی که بالقوه سودمند هستند را برعهده دارد. چنین تصمیماتی را میتوان موردي و بیبرنامه گرفت؛ اما تجربه نشان داده که یک نظام ساختاریافته با مقاطع مشخص تصمیمگیري و قواعد پذیرفته شده که تصمیم گیري درخصوص ادامه یا عدم ادامه بر مبناي آنها صورت میگیرد، اثربخشتر است (خمسه و وثوق روحانی، 1397). به طور كلي هدف مراكز توسعه كسب و كار در سازمانهاي تحقیق و فناوري، ارتقاي پتانسيل تجاري سازي دستاوردهای فناورانه سازمان و توسعه كسب و كارهاي جديد يا موجود از طريق تدارك كمكهاي فني و مشاورهای بر اساس دستاوردهاي فناورانه سازمان خود و يا ترکيب با دستاوردهاي فناورانه ساير سازمانهاي تحقیق و فناوري ميباشد (بندريان و همکاران، 1399). بقای سازمان در محیط رقابتی مستلزم دیدگاه استراتژیک برای منابع سازمان و جریان ارزش سازمان است. اگر فناوری اطلاعات به عنوان یکی از منابع سازمانی در نظر گرفته شود، چشم انداز استراتژیک به سازمان کمک میکند تا بتواند سازماندهی و ارزش گذاری را از طریق فناوری اطلاعات انجام دهد (فیضی و همکاران، 1396). همانگونه که مدلهاي کسب و کار بايد زمينههاي فني و اقتصادي را پوشش دهند، مديران فني و تجاري نيز براي طراحي مدلهاي اثربخش بايد پا را از قلمرو مسئوليت مستقيم خود بيرون بگذارند. متخصصان مراكز توسعه كسب و كار بايد مدلهاي کسب و کار گوناگون را براي تجاري سازي فناوريهاي توسعه يافته يا در حال توسعه بيازمايند (بندريان، 1398). عناصر سازماندهي، فناوري، منابع مالي و هزينهها، خدمات/كالاها، بازار و مشتريان و فازهاي شناسايي، طراحي، ارزيابي و تجميع در طراحي مدل كسب وكار، اهميت بالايي دارند ( نيرومند و همکاران، 1392). با توجه به جهانیشدن و نیاز به رقابت، سازمانها باید مدیریت خود را با سیاستهای جدید تغییر دهند تا بتوانند قدرت رقابتی خود را توسعه دهند .بنابراین توانمندسازی به عنوان فناوری مؤثر و پیشرفته با ابزارهای لازم فرصت مناسبی را برای مدیران برتر بهمنظور استفاده بهتر از مهارت، تجارب و انگیزه برای رسیدن به اهداف سازمان میسر میسازد (زمانیمقدم و همکاران، 1398). یکی از دشوارترین چالشهاي پیشروي مدیران امروزي در دنیاي متمدن نوآور، مدیریت ابزارهاي متنوعی است که موجب رقابت پذیري پایدار در حوزههاي علم و فناوري و محیطهاي تجاري شده است. مدیریت مؤثر زمانی رخ خواهد داد که مجموعهاي گسترده از عناصر و فعالیتهاي سازمانی با صرف هزینهها و زمان متعارف به صورت کاملاً یکپارچه درآیند؛ این یکپارچگی مستلزم وجود ابزارها و روشهاي قدرتمند و منطقی در محیطهاي پویا است (مهربانی و همکاران، 1393). سنجش بازار اثر مثبت بر 1) توانایی ایجاد دانش، 2) نوآوری، 3) فرآیند ایجاد دانش دارد، 4) به واسطه ارتباط بین توانایی سنجش بازار و نوآوری شرکت در جهت گیری کارآفرینی استراتژیک و 5) تعدیل بین ایجاد دانش و نوآوری شرکت نقش دارد، به گونهای که هنگامی که جهت گیری به سمت کارآفرینی استراتژیک زیاد باشد، رابطه مثبت ضعیفتر میشود (آشانتی و امیگوالی11 ، 2019). رقبای پشتوانهای برای مزیت موقعیت در بازار هستند و این مزیت بازار مقدمهای برای عملکرد مالی برتر زنجیره ارزش است ( فیهو12 و همکاران، 2019). شدت رقابت در بازار، اهمیت ظرفیت جذب شرکت برای موفقیت تجاری سازی تکنولوژی منتقل شده را آشکار میکند. موفقیت انتقال فناوری به شدت به میزان رقابت شرکت در بازار بستگی دارد (مین13 و همکاران 2019). امروزه ، فناوری اطلاعات به ابزاری مهم برای اجرای استراتژی های تجاری تبدیل شده است، و موفقیت سازمان ها به جهت گیری تمام بخشهای سازمان در مسیر استراتژیک آن بستگی دارد (حیدری14 و همکاران، 2020). مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی فناوری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتقال فناوری و لیسانس، سطح بلوغ تکنولوژیکی، دسترسی به موادخام و انرژی، نرخ بهره، نگرش مصرف کننده به کالا و خدمات، نحوه تخصیص منابع توسط دولت، برون سپاری فناوری، مهاجرت، مسائل اخلاقی، توسعه محصولات جدید، چشم انداز سیاستهای آینده، توزیع درآمد، وضعیت اقتصاد داخلی و حقوق مالکیت فکری هستند (مرادحاصل و همکاران، 1387). برای جلب رضایت مشتریان و ایجاد تحول در مدلهای تجاری شرکتهای درگیر در این زمینه باید مدلهای تجاری نوین و زنجیرههای ارزش را توسعه دهند و درباره تأثیرات پیچیده اکوسیستم نوآوری، از جمله سیستمها و استانداردهای نظارتی، سیستمهای پشتیبانی مالی و پویایی بازار جدید تحقیق کنند (بندا15 و همکاران، 2018). امروزه نوآوري و مدیریت آن عامل بسیار مهمی در کسب موفقیت شرکتها در عرصههاي رقابت ملی و بینالمللی است. جوامع علمی و صنعتی نیز به این نتیجه رسیدهاند که سازمان ها با تکیه بر نوآوري و تقویت و ترویج نوآوري و فعالیت نوآورانه و مدیریت آنها در درون خود، می توانند برتريهاي بلندمدت را در عرصههاي رقابتی حفظ کنند (حسینی شکیب و مرادیان، 1397). اکوسیستمهای نوآوری مانند سیستمهای سنتی به روشی از بالا به پایین ساخته نمیشوند، بلکه آنها به طور خودجوش از فعالیتهای عاملان، براساس انگیزههای تأیید شده در بازار، سرچشمه میگیرند. به طور دقیق تر، اکوسیستمهای نوآوری فضاهای سازمانی خاصی را تشکیل می دهند، یا یک مجموعه پیشرفته از بازیگران، داراییها و پیوندهای ایجاد شده توسط فعالیتهای مشارکتی در داخل و در بین شبکهها، شبکههای مشارکتی با اشکال مختلف، اندازهها و کارآییها میتوانند نقش سازمانهای مدرن را برای تصمیم گیری اقدام جمعی ایفا کنند، در حالی که اکوسیستمهای نوآوری را میتوان به عنوان یک عملکرد سازمانی تفکیک ناپذیر از چنین شبکههایی، مرتبط با نوآوری تعاملی و غیره مشاهده کرد (جیراسل و ویاسمارودینزکایا16، 2018). به دست آوردن منابع جدید ارزش یا همان مدل کسب ارزش در اقتصاد نوآوری اساساً از طریق دانایی و سرمایههای فکری و نه داراییهای فیزیکی، خلق و منتقل میشود، این منابع اگر به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرند بازده فزاینده را فراهم میکنند (داونپورت17 و همکاران، 2019). مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار 18(BPR)به عنوان یکی از مهمترین راه حلهای بهبود سازمانی در کلیه اقدامات عملکردی فرآیندهای تجاری شناخته شده است، مهندسی مجدد فرآیندها به سازمان برای دستیابی به اهداف خود کمک میکند (عبدالطیف19 و همکاران، 2018). مدلهای تجاری از نظر تاریخی توانایی شرکتها را در ایجاد و کسب ارزش تسهیل کردهاند(ایهاناچور و دیویدوست20، 2021). لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد تعریف شده است.
پیشینه پژوهش
مرور ادبیات و پیشینهی پژوهش بر اساس کلید واژههای مربوط به موضوع در جدول 1 ارائه شده است.
جدول 1: مرور ادبیات و پیشینهی پژوهش بر اساس کلید واژههای مربوط به موضوع
روش پژوهش
این پژوهش از حیث هدف پژوهش کاربردی می باشد و از حیث روش، پژوهشی کیفی است. همچنین پژوهش از استراتژی "تحلیل محتوا" و" نظریه داده بنیاد" با رویکرد استقرایی بهره برده است. رویکرد نظریه داده بنیاد یک روش پژوهش استقرایی و اکتشافی است که به پژوهشگران در حوزههای گوناگون امکان میدهد تا به جای اتکا به نظریههای موجود و از پیش تعیین شده خود به تدوین نظریه و گزاره اقدام نمایند. این نظریهها و گزارهها به صورت نظاممند و بر اساس دادههای واقعی تدوین میشود (استرواس و کوربین21، 2016). در این پژوهش ادبیات نظری و خبرگان مصاحبه شونده، منابع تحقیق میباشند. محقّق بر اساس واژگان کلیدی پژوهش مانند کسب ارزش، کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری، اقتصاد نوآوری، کسب و کارهای دانشبنیان، فناوری اطلاعات، کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات، ادبیات نظری و تجربی را دستهبندی و واکاوی نمود (جدول 1)، سپس برای جمع آوری دادهها از نمونه گیری نظری استفاده شده است. نمونه گیری نظری نوعی نمونه گیری هدفمند است که پژوهشگر سعی میکند با بهره گیری از نظرات و دانش آگاهترین افراد درباره موضوع پژوهش به واکاوی و موشکافی رویداد و پدیده مورد نظر بپردازد (بازرگان، 1387). ابـزار گـردآوری اطلاعـات مصاحبـه بـود، بـرای ایـن منظـور بـا افـراد گـروه نمونـه بـا اسـتفاده از پرسشـنامه نیمهسـاختار یافتـه مصاحبـه شـد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 12 نفر از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات بودهاند. خبرگان مذکور دارای تحصیلات دکتری و نیز سابقه کاری بیش از 15 سال درکسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات بودند. تعـداد نمونـه مـورد مصاحبه بـر اسـاس اصـل اشـباع در حجـم نمونـه در نظـر گرفتـه شـد و بـر طبـق ایـن اصـل، زمانـی کـه محقـق بـه ایـن نتیجـه رسید کـه انجـام شـدن مصاحبههـای بیشـتر اطلاعـات بیشـتری را در اختیـار وی قـرار نمیدهـد و تکـرار اطلاعـات قبلـی اسـت، گـردآوری اطلاعـات را متوقف میسـازد. از مصاحبه نفر دهم به بعد، تحلیل دادهها منجر به کشف مفاهیم و مقولههای جدیدی نشد، با این وجود برای اطمینان از حصول اشباع نظری، دو مصاحبه دیگر نیز انجام شده و دادههای مربوط به آنها مورد تحلیل قرار گرفت. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان در پژوهش استفاده شد. روش اجـرای کار بدیـن صـورت بـود کـه قبل از مصاحبه طـی تماس تلفنی یا ملاقـات حضوری، موضوع مصاحبـه و هـدف از اجـرای پژوهـش بـرای افـراد تشـریح و سـپس موافقـت آنهـا اخـذ و تاریـخ مصاحبـه تعییـن میشـد. در ابتـدای هـر مصاحبـه نیـز بـا ارائـه توضیحـات مفصلتـر ابهامـات احتمالـی موجـود در ذهن شـرکتکنندگان برطـرف و مصاحبـه آغـاز میشـد. مـدت زمـان هـر مصاحبـه حـدود 45 تـا یـک سـاعت و 30 دقیقـه بـود. مصاحبههـا ضبـط و بعـد از اتمـام مصاحبـه از روی فایـل صوتـی پیـاده میشـد. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا واحدهای معنادار را در ذهن به واقعیتهای کوچکتر قطعه قطعه کرده و یک برچسب معنایی که این واقعیتها آن را نشانه میروند و کدهای اولیه نامیده میشوند، به واحدها میزند. سپس کدهای اولیه با روشهایی چون توصیفی، درون متنی و فرایندی به تناسب موضوع پژوهش نگارش یا تدوین میشود. در نهایت کدها در فرایند کدگذاری باز، مقولهبندی یا دستهبندی شده و همه دستههای اصلی در ذیل یک مفهوم کاملاً انتزاعی به صورت محوری قرار میگیرد. که مقولات همان مولفهها و کدهای محوری همان ابعاد میباشند. شکل 1 نشان دهنده مراحل اجرای پژوهش میباشد.
شکل 1 مراحل اجرای پژوهش
یافتههای پژوهش
مرحله اول: تحلیل محتوا (استخراج کدهای اولیه)
برای جمعآوری دادهها در این پژوهش ابتدا 178 سند که شامل مقالات، کتب و پایان نامههای مرتبط با موضوع تحقیق بودهاند، به وسیله روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. برای استخراج این اسناد ابتدا از پایگاههای داده معتبر پژوهشهایی که دارای عناوین مرتبط با کلید واژهها بودند استخراج گردیدند. سپس در چند نوبت غربالگری بر روی آنها صورت گرفت، در نهایت نویسندگان به اجماع نظری رسیده و اسناد نهایی انتخاب گردید. شاخصهای استخراج شده از این اسناد، در بخش مرور ادبیات و پیشینهی پژوهش در جدول 2 آمده است.
جدول 2 (الف): کدهای شناسایی شده مربوط به کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات
جدول 2 (ب): کدهای شناسایی شده مربوط به کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات
مرحله دوم: تئوری داده بنیاد
برای استخراج شاخصهای کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات، از تئوری داده بنیاد با مصاحبه نیمهساختار یافته، که با دوازده نفر از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات انجام شد، استفاده گردیده که در جداول 3 تا 8 با کدهای P1-P12 نشان داده شدهاند. مراحل کدگذاری در تئوری داده بنیاد شامل:
گام اول: کدگذاری باز
گام دوم: کدگذاری محوری
گام سوم: کدگذاری انتخابی (استرواس و کوربین، 2016 ، خیرگو و بیداله خانی، 1398، خدرویسی و همکاران، 1398) در ادامه هریک از این گامها تشریح شدهاند.
گام اول: کدگذاری باز
این مرحله از روش نظریه داده بنیاد بلافاصله بعد از اولین مصاحبه انجام میشود. به عبارت دیگر محقق پس از هر مصاحبه شروع به پیدا کردن مفاهیم و انتخاب برچسبهایی برای آنها و ترکیب مفاهیم مرتبط میکند. مطابق نظر استرواس و کوربین (2016) مراحل کد گذاری باز عبارت است از:
1. تحلیل و کدگذاری: در این مرحله پژوهشگر باید به کدگذاری و همه رویدادها توجه کند. ممکن است از درون یک مصاحبه یا متن کدهای زیادی استخراج شود، ولی وقتی دادهها به طور مرتب مورد بازنگری قرار میگیرد و کدهای جدید احصاء و کدهای نهایی مشخص میشوند.
2. کشف طبقهها: در این مرحله خود مفاهیم بر اساس ارتباط با موضوعات مشابه طبقهبندی میشوند که به این کار طبقه سازی (تم سازی) گفته میشود. عناوینی که به طبقهها اختصاص میدهیم، انتزاعیتر از مفاهیمی است که مجموعه آن طبقه را تشکیل میدهند. طبقهها دارای قدرت مفهومی بالایی هستند، زیرا میتوانند مفاهیم را بر محور خود جمع کنند. عنوانهای انتخابی به طور عمده توسط خود پژوهشگر انتخاب شدهاند و سعی بر این بوده تا بیشترین ارتباط و همخوانی را با دادههایی که نمایانگر آن است داشته باشند. منشاء مهم دیگر عبارتی است که مشارکتکنندگان در پژوهش به کار میبرند و میتواند برای پژوهشگر کاربرد داشته باشد.
3. توصیف طبقهها با توجه به خصوصیات آنها: به منظور روشنتر کردن طبقهها، در گام بعدی خصوصیات آنها بیان میشود
نتایج حاصل از کدگذاری باز دادههای کیفی وارد شده به نرم افزار، 1،555 کد اولیه بود که همانطور که اشاره شد کدگذاری محوری، منجر به ایجاد ابعاد و مولفهها می شود. نتایج انجام کدگذاری محوری در نرم افزار ، شناسایی 7 بعد و 22 مولفه میباشد. جدول 2 نشان دهنده ابعاد و مولفههای کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات میباشد.
گام دوم: کدگذاری محوری
مرحله دوم کدگذاری که به آن کدگذاری محوری گفته میشود، پژوهشگر یکی از طبقهها را به عنوان طبقه محوری انتخاب کرده و آن را تحت عنوان پدیده محوری در مرکز فرآیند مورد کاوش قرار داده و ارتباط سایر طبق ها را با آن مشخص میکند. ارتباط سایر طبقهها با طبقه محوری در پنج عنوان زیر میتواند تحقق داشته باشد (استراوس 2008، خیرگو و بیداله خانی، 1398، خدرویسی و همکاران، 1398).
1. پدیده محوری: که به آن مقوله اصلی نیز میگویند، پدیدهای است که محور اصلی پژوهش است (خدرویسی و همکاران، 1398) در این پژوهش مقوله خرد بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها، اقتصاد نوآوری است که خود شامل مقولات: نتایج اقتصاد نوآوری، عوامل موثر بر اقتصاد نوآوری و ابزارهای اقتصاد نوآوری میباشد. کدگذاری در مورد پدیده محوری در جدول 3 ارائه شده است.
جدول 3: کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد پدیده محوری )مقوله محوری(
2. شرایط علی: این شرایط باعث شکلگیری پدیده یا طبقه محوری میشوند. این شرایط مجموعهای از طبقهها و ویژگیهایشان است که مقوله اصلی را تحت تأثیر قرار میدهد (خدرویسی و همکاران، 1398)، در این پژوهش مقوله خرد بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها منابع فناوری اطلاعات است که خود شامل مقولات: دانش فناوری اطلاعات، منابع انسانی فناوری اطلاعات، منابع مالی فناوری اطلاعات میباشد. کدگذاری در مورد شرایط علی در جدول 4 ارائه شده است.
جدول 4: کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد شرایط علی
3. راهبردها: بیانگر رفتارها، واقعیت ها و تعاملات هدفداری هستند که تحت تأثیر شرایط مداخلهگر و بستر حاکم حاصل میشوند (خدرویسی و همکاران، 1398). در این پژوهش مقوله خرد بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها نوآوری در فناوری اطلاعات است که خود شامل مقولات: عوامل موثر بر نوآوری در فناوری اطلاعات، شاخص های نوآوری در فناوری اطلاعات و چالش های نوآوری در فناوری اطلاعات میباشد. کدگذاری در مورد راهبردها در جدول 5 ارائه شده است.
جدول 5: کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد راهبردها
4. بستر حاکم یا شرایط زمینهای: به شرایط خاصی که بر راهبردها تأثیر میگذارد بستر گفته میشود که تمیز آنها از شرایط علی مشکل است. این شرایط را مجموعهای از مفاهیم، طبقهای یا متغیرهای زمینه ای تشکیل میدهند، در مقابل شرایط علّی مجموعهای از متغیرهای فعال است. گاهی اوقات متغیرهای بسیار مرتبط را ذیل شرایط علی و متغیرهای با ارتباط کمتر را ذیل بستر حاکم طبقهبندی میکنند (خدرویسی و همکاران، 1398). در این پژوهش دو مقوله خرد:
1) کسب و کار و بازار شامل مقولات: رقابت پذیری در حوزه فناوری اطلاعات،فرایند تولید و عرضه محصولات فناوری اطلاعات، چالش های کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، شاخص های کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات.
2) فناوری اطلاعات شامل مقولات:عوامل موثر بر فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات، ایجاد و توسعه فناوری اطلاعات، بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها شناسایی شدهاند. کدگذاری در مورد شرایط زمینه ای در جدول 6 ارائه شده است.
جدول 6 : کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد شرایط زمینهای
5. شرایط مداخلهگر: شرایطی هستند که راهبردها از آنها متأثر میشوند. این شرایط را مجموعهای از متغیرهای میانجی و واسط تشکیل میدهند. شرایط مداخلهگر، شرایط ساختاری هستند که مداخله سایر عوامل را تسهیل یا محدود میکنند و صبغه علّی و عمومی دارند (خدرویسی و همکاران، 1398). در این پژوهش مقوله خرد بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها، امنیت و قوانین است که خود شامل مقولات: قوانین و مقررات در حوزه فناوری اطلاعات، قانونگذاری در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت حوزه فناوری اطلاعات میباشد. کدگذاری درمورد شرایط مداخلهگر در جدول 7 ارائه شده است.
جدول 7 : کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد شرایط مداخلهگر
6. پیامدها: برخی از طبقهها بیانگر نتایج و پیامدهایی هستند که در اثر اتخاذ راهبردها به وجود میآ یند. در این پژوهش مقوله خرد بر اساس کدهای باز استخراج شده از پیشینه پژوهش و مصاحبهها، ابعاد کسب ارزش است که خود شامل مقولات: دستهبندی ارزشها، عوامل موثر بر کسب ارزش، چالشهای کسب ارزش میباشد. کدگذاری در مورد پیامدها در جدول 8 ارائه شده است.
جدول 8 : کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد پیامدها
این روش کدگذاری که اصطلاحاً به آن "مدل پارادایم" کدگذاری محوری گفته میشود توسط استرواس و کوربین ارائه شده است و به این دلیل محوری گفته میشود که کدگذاری "حول محور" یک طبقه انجام میشود (خدرویسی و همکاران،1398) در نهایت در این مرحله از نتایج دادهها، پارادایم کدگذاری محوری تدوین شده است. شکل 2 پارادایم کدگذاری محوری استخراج شده را نشان میدهد.
شکل 2: مدل کیفی طراحی شده کدگذاری محوری
گام سوم: کدگذاری انتخابی)گزینشی(
در این مرحله از روش داده بنیاد، موارد مرتبط با یکدیگر در یک طبقه قرار میگیرند که در نهایت منجر به ارائه یک مدل به دست آمده از دادههای تجربی میشود که نتایج آن به این شرح است: پس از شناسایی مقولات توسط کد گذاری محوری میتوان با استفاده از فراوانی کدهای داده شده به مقولات، اهمیت آنها را مشخص نمود. در ادامه جدول 9 نشان دهنده فراوانی مقولات و شکل 3 نشاندهنده مدل خروجی نرم افزار میباشد.
جدول 9: فراوانی مقولات کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات در نرم افزار MAXQDA
طبق جدول بالا ابعاد کسب ارزش با تعداد 388 کد تخصیص یافته مهمترین عامل، منابع فناوری اطلاعات با تعداد کد 237 در رتبه دوم، نوآوری در فناوری اطلاعات با 225 کد در رتبه سوم اهمیت میباشند. فناوری اطلاعات با 217 کد، کسب و کار و بازار با 183 کد، اقتصاد نوآوری با 169 کد و امنیت و قوانین با 136 به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
شکل 3: مدل استخراج شده از خروجی نرم افزار MAXQDA
.بحث و نتیجه گیری
مهمترین هدف سیاست اقتصادی افزایش بهرهوری و نوآوری است و نوآوری ناشی از آن عامل رشد اقتصادی است به طوری که کسب وکارها را از حالت ایستا بودن به حرکت درآورده و منجر به کسب حداکثری ارزش میگردد، البته این نکته مهم و قابل توجه است که در اقتصاد نوآوری یادگیری به عنوان علت اصلی نوآوری، کلید رشد و توسعه است. تقویت وابستگی متقابل بین علم و تکنیک در حوزههای اقتصادی و اجتماعی امکان تبدیل دانش جدید به محصولات و خدمات رقابتی را فراهم میکند. یکی از راههای نجات کسب و کارهای دانشبنیان در حوزه فناوری اطلاعات ارائه مدل کسب ارزشی جدید و مبتنی بر اقتصاد نوآوری است، به این منظور شناسایی ابعاد و مولفههای موثر بر مدل کسب ارزش در این حوزه اهمیت بسزایی دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد مدل کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات دارای 7 بعد و 22 مقوله میباشد که به ترتیب فراوانی عبارتند از :
1) ابعاد کسب ارزش با سه مولفهی دسته بندی ارزشها، عوامل موثر بر کسب ارزش، چالشهای کسب ارزش.
2) منابع فناوری اطلاعات با سه مولفهی دانش فناوری اطلاعات، منابع انسانی فناوری اطلاعات، منابع مالی فناوری اطلاعات.
3) نوآوری در فناوری اطلاعات با سه مولفهی عوامل موثر بر نوآوری در فناوری اطلاعات، شاخصهای نوآوری در فناوری اطلاعات، چالشهای نوآوری در فناوری اطلاعات.
4) فناوری اطلاعات با سه مولفهی عوامل موثر بر فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات، ایجاد و توسعه فناوری اطلاعات.
5) کسب و کار و بازار با چهار مولفهی رقابت پذیری در حوزه فناوری اطلاعات، فرایند تولید و عرضه محصولات فناوری اطلاعات، چالشهای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، شاخصهای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات.
6) اقتصاد نوآوری با سه مولفهی نتایج اقتصاد نوآوری، عوامل موثر بر اقتصاد نوآوری، ابزارهای اقتصاد نوآوری.
7) امنیت و قوانین با سه مولفهی قوانین و مقررات در حوزه فناوری اطلاعات، قانونگذاری در حوزه فناوری اطلاعات، امنیت حوزه فناوری اطلاعات میباشد.
به دلیل رویکرد بدیع و خلاقانه پژوهش حاضر، تحقیق داخلی و خارجی منسجمی جهت مقایسه با پژوهش حاضر یافت نشد.
بر اساس مدل کیفی بدست آمده لازمه کسب ارزش در کسب و کارهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات محور قرار دادن اقتصاد نوآوری است. اقتصاد نوآوری به عنوان پدیده محوری و عوامل موثر بر آن نوآوری، دانش و کارآفرینی است و ابزارهای آن اقتصاد دانش بنیان، شبکههای همکاری و خوشههای نوآوری میباشد؛ که اگر مسیر درست پیموده شده باشد، رشد اقتصادی، یادگیری و در نهایت به کسب ارزش منتج خواهد شد. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (سیرا و همکاران، 2021)، (ریتالا و استفان، 2021)، (هسو و تانگ، 2020)، (ژائو22 و همکاران، 2020)، (لیو23 و همکاران، 2020)، (مداس و عبدالباسط، 2020)، (تو24 و همکاران، 2019)، (لاکاسا25 و همکاران، 2019)، (تید و بسنت، 2018)، (ورستریتن26 و همکاران، 2018)، (جیروسل و ویاسمارودینزکایا ، 2018)، (سیولی و کاک27، 2019)، (پاتس و کاسل28، 2017)، (لوندوال29، 2017)، (قاسمی و همکاران، 1397)، (کارگر و قدمی، 1398)، اشاره شده است.
منابع فناوری اطلاعات به عنوان شرط علی مدل بر سه مولفهی دانش، منابع انسانی و منابع مالی استوار است یعنی باید تحقیق و توسعه، مدیریت صحیح دانش و بالا بردن سطح دانش، یادگیری به عنوان ابزار کسب دانش، عوامل انگیزشی مادی و غیر مادی منابع انسانی، ایجاد تخصص لازم و ساختار منابع انسانی متناسب، مدیریت منابع انسانی و رفع نمودن چالش های فرهنگی در جامعه، تامین و مدیریت صحیح منابع مالی و کاهش هزینههای فناوری اطلاعات را به خوبی انجام داد. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (ایهاناچور و دیویدوست، 2021)، (داهلندر30 و همکاران، 2021)، (سیرا و همکاران، 2021)، (مارکوز31 و همکاران، 2021)، (هولزمن32 و همکاران، 2020)، (هوبرگر33 و همکاران، 2020)، (کوجویانو34 و همکاران، 2020)، (دارست و زیبا35، 2020)، (کوهتامیا36 و همکاران، 2019)، (هسو و تانگ، 2020)، (آشانتی و امیگوالی، 2019)، (شوجاهات37 و همکاران، 2019)، (بندا و همکاران، 2018)، (تید و بسنت، 2018)، (ورستریتن و همکاران، 2018)، (عباس38 و همکاران، 2018)، ( قاسمی و همکاران، 1397)، ( بندريان و همکاران، 1399)، اشاره شده است.
با در نظر گرفتن کسب و کار و بازار و فناوری اطلاعات به عنوان شرایط زمینهای مدل کیفی موجود رقابت پذیری، فرایند تولید و عرضه محصولات، چالشهای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و شاخصهای این کسب و کارها به عنوان مولفههای بعد کسب و کار و بازار، در نظر گرفتن زمان ورود به بازار، شناسایی بازار و رقبا، ایجاد مزیت رقابتی در بازار، شناسایی مشتری، افزایش کیفیت محصولات، زنجیره تامین و تولید محصولات، چالشهای مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی و اجتماعی این کسب و کارها، استراتژیها، شاخصهای فناورانه، ارزیابی عملکرد و شناسایی داراییهای مشهود و نا مشهود به عنوان شاخصهای کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، چالشها، مزیتها و تغییرات سریع در صنعت فناوری اطلاعات به عنوان عوامل موثر بر فناوری اطلاعات، بومی سازی، حفاظت و مدیریت فناوری اطلاعات، شناخت از آینده، ایجاد و توسعه فناوری و سهولت در دسترسی به فناوریهای نوین الزامی به نظر میرسد. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (ایهاناچور و دیویدوست، 2021)، (لیو39 و همکاران، 2020)، (کوهتامیا و همکاران، 2019)، (انجمن فناوری اطلاعات آمریکا، 2020)، (آشانتی و امیگوالی، 2019)، ( فیهو و همکاران، 2019)، (لاکاسا و همکاران، 2019)، (مین و همکاران، 2019)، (جیروسل و ویاسمارودینزکایا، 2018)، (سیولی و کاک، 2019)، (عباس و همکاران، 2018)، (عبدالطیف و همکاران، 2018)، (دلف و همکاران، 2018)، اشاره شده است.
برای کسب ارزش مطابق با مدل کیفی فوق با محوریت اقتصاد نوآوری، بعد امنیت و قوانین متغیری مداخله گر است که به اجرای صحیح، محدودیتها، فرایند اجرا و حمایتها در حوزه قوانین و مقررات فناوری اطلاعات، هماهنگی و حرفهای عمل کردن در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری فناوری اطلاعات، امنیت سخت افزاری و شبکهای، نرم افزاری و اطلاعاتی، ایجاد اعتماد اجتماعی (امنیت اجتماعی) و پدافند غیر عامل در حوزه امنیت فناوری اطلاعات، باید توجه داشت. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (داهلندر و همکاران، 2021)، (ژائو و همکاران، 2020)، ( آشانتی و امیگوالی، 2019)، (بندا و همکاران، 2018)، (عبدالطیف و همکاران، 2018)، (لوندوال ، 2017)، (قاسمی و همکاران، 1397)، (قلی پور و كاهانی مقدم، 1395)، اشاره شده است.
برای کسب ارزش مطابق با مدل کیفی فوق با محوریت اقتصاد نوآوری، بعد نوآوری در فناوری اطلاعات به عنوان راهبرد اصلی با در نظر گرفتن مولفههای عوامل موثر بر نوآوری، شاخصهای نوآوری و چالشهای نوآوری از اهمیت بسزایی بر خوردار است. لذا ابزار، استراتژی و نظام نوآوری و فناوری از عوامل موثر بر نوآوری، نوآوری در بازار، فرایند و محصولات از شاخصهای نوآوری، هزینههای بالا، مدیریت، ارتباط با بازار و سرعت تغییرات از چالشهای نوآوری در فناوری اطلاعات میباشند که بایستی مورد توجه قرار گیرند. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (آلوشن40 و همکاران، 2021)، (امیلیا41 و همکاران، 2021)، (بونکن و همکاران، 2021 )، (داهلندر و همکاران، 2021)، (کبرن42 و همکاران، 2021)، (نیلسون و گورانسون43، 2021)، (گوتز و هان44، 2020)، (واندرهو ون45 وهمکاران، 2020)، (هوبرگر و همکاران، 2020)، (تو و همکاران، 2019)، (سیمو و همکاران، 2019)، (تید و بسنت ، 2018)، (ورستریتن و همکاران، 2018)، (چن46 و همکاران، 2018)، (مک نیل47 و همکاران، 2019)، (هولگر48 و همکاران، 2017)، (مارادانا49 و همکاران، 2019)، اشاره شده است.
بر اساس مدل کیفی بدست آمده فناوری اطلاعات به عنوان شرط زمینهای است و عوامل موثر بر آن تغییرات صنعت فناوری اطلاعات، مزیتها و چالشهای آن صنعت میباشد. در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات باید به بومی سازی و سبک مدیریت فناوری اطلاعات و حفاظت از آن بسیار توجه داشت. برای رشد و توسعه این صنعت باید شناخت از آینده فناوری اطلاعات، فراهم نمودن امکان ایجاد فناوری اطلاعات و ایجاد دسترسی به فناوریهای نوین فناوری اطلاعات مد نظر قرار گیرد. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (آلوشن و همکاران، 2021)، (امیلیا و همکاران، 2021)، (ایهاناچور و دیویدوست، 2021)، (بونکن و همکاران، 2021)، (کوهتامیا و همکاران، 2019)، (دلف و همکاران، 2018)، (سیولی و کاک، 2019)، (دارست و زیبا، 2020)، (سیمو و همکاران، 2019)، (رانتا و همکاران 2020)، (کبرن و همکاران، 2021)، (کوجویانو و همکاران، 2020)، (مین و همکاران، 2019)، (نیلسون و گورانسون، 2021)، (گوتز و هان، 2020)، (هوبرگر و همکاران، 2020)، (ورستریتن و همکاران، 2018)، اشاره شده است.
در مدل کیفی مذکور آنچه که باید به عنوان نتیجه حاصل شود ابعاد کسب ارزش است. لازم است کسب و کارها ارزشهای اکتسابی خود را در قالب ارزشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی و ارزشهای فناورانه دسته بندی نموده و شبکههای همکاری، شبکههای فناوری اطلاعات، مدل کسب ارزش، اقتصاد نوآوری و ابزار فناوری اطلاعات را به عنوان عوامل موثر بر کسب ارزش و چالشهای سیاسی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و فناورانه را به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر فرایند ارزش آفرینی در نظر بگیرند. با بررسی پیشینه مشخص شد مؤلفههای ذکر شده در پژوهشهای: (ایهاناچور و دیویدوست، 2021)، (ریتالا و استفان، 2021)، (هولزمن و همکاران، 2020)، (هسو و تانگ ، 2020)، (گریگوری و هولزمن50، 2020)، (رانتا و همکاران، 2020)، (تو و همکاران، 2019)، (سیمو و همکاران، 2019)، (شوجاهات و همکاران، 2019)، (مین و همکاران، 2019)، (سیولی و کاک ، 2019)، (وانگ51 و همکاران، 2018)، (مارادانا و همکاران، 2019)، (بندريان، 1398)، (کارگر و قدمی، 1398)، اشاره شده است.
پیشنهادات:
با توجه به نتایج حاصله پژوهش پیشنهادات کاربردی ذیل ارائه میگردد:
1. در بعد امنیت و قوانین جهت قانونگذاری مطلوب و اجرای بهنگام قوانین و مقررات، با عنایت به رشد بالای ایجاد داراییهای فکری و غیر مشهود، سرعت بالای تغییرات فناوری اطلاعات، برای ایجاد، حفظ و توسعه کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات دستگاههای تقنینی، نظارتی، امنیتی و سیاستگذاری باید همگام و یا حتی به صورت پیشتاز به وظایف خود عمل نمایند.
2. منابع انسانی، منابع مالی و دانش که از اجزای اصلی ابزارهای اقتصاد نوآوری میباشند، باید به صورت ارزان و فراگیر در اختیار کارآفرینان کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات قرار گیرد، تا عدالت اجتماعی که از اهداف و اثرات اقتصاد نوآوری است، محقق گردد و شرایط را برای رشد فعالین این حوزه فراهم نماید.
3. نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات به صورت پراکنده توسط بنگاهها با عدم همراهی اولیه دولتها صورت میپذیرد، که بعضاً موجب تکرار فعالیتها و اتلاف منابع میگردد. برای رفع این مشکل لازم است، همکاریها به صورت شبکهای همراه با قواعد هماهنگ بین المللی بر بستر فناوری اطلاعات صورت پذیرد.
4. نوآوری در مدل کسب و کار را به عنوان راهی برای حیات، سودآوری و پایداری.
5. مشارکت دادن مردم برای اعتماد سازی فراگیر اجتماعی، رونق در این کسب و کارها، ایجاد شفافیت و امنیت و بهرهبرداری از منابع مالی بیشتر.
فهرست منابع
1. بازرگان هرندی، عباس، "روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت"، دانش مدیریت، شماره 81، تابستان 1387، 19-36.
2. بندریان،رضا، بنیادی نایینی، علی، و امیرقدسی،سیروس، "مطالعه تطبیقی محیط کسب وکار شرکتهای نفتی بین المللی و ملی و ارائه پیشنهادهای سیاستی جهت ارتقای مزیتهای رقابتی این شرکتها" مطالعات حقوق انرژی، دوره ۶، بهار و تابستان ۱۳۹۹، شماره ۱، 39 - 58.
3. بندریان، رضا، "تبیین مدل مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمانهای حمایت کننده از پژوهش و فناوری"، مجلس و راهبرد، سال بیست و ششم، بهار ۱۳۹۸، شماره ۹۷، 107 - 136.
4. حسینیشکیب، مهرداد، مرادیان، محمدرضا، "ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوري و رتبهبندی عوامل موثر بر آن با فرایند تحلیل شبکهاي در شرکت مهندسی موادکاران مپنا"، فصلنامه توسعه تکنولوژي صنعتی، 1397، 5-12.
5. خدرويسي، حسين، رنگريز، حسن، صلواتي، عادل، سلطانپناه، هيرش، "شناسايي و بررسي عوامل موثر بر عملکرد سازماني تحول آفرين"، مديريت نوآوري در سازمان هاي دفاعي، بهار 1398، دوره 2، شماره 3، 143-166.
6. خمسه، عباس، وثوق روحانی، محمود، (1397). "ارزیابی و تحلیل ابعاد مدیریت نوآوري با رویکرد مدلسازي معادلات ساختاري در شرکت گلستان"، فصلنامه توسعه تکنولوژي صنعتی، شماره سی و یک، ص13-22.
7. خيرگو، منصور, بيدالهخاني، فريدون، "طراحي الگوي نظام نوآوري در سازمان هاي دفاعي پژوهشي کيفي مبتني بر نظريه داده بنياد مديريت نوآوري در سازمان هاي دفاعي"، تابستان 1398، دوره 2، شماره 4، 115-134.
8. ریزوندی، محمدامیر، سحابی، بهرام، یاوری، کاظم، و مومنی، فرشاد، "ارزیابی انتقادي اقتصاد نئوکلاسیک در مسئله گذار به اقتصاد دانش بنیان: رویکردي نهادي"، سياست علم و فناوري، بهار 1396، دوره 9، شماره 1، 17-30.
9. زمانی مقدم، افسانه، تقیپور ظهیر، علی، دادگرپناه، ژیلا، "ارائه مدلی برای توسعه توانمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تغییرات بنیادی نظام آموزش عالی در آینده"، آینده پژوهی مدیریت، دوره 30، شماره 3 (پیاپی 118)، پاییز 1398، 221-238.
10. زندحسامی، حسام، و بیات، نرگس، "انتخاب مدل کسب و کار براي شرکتهاي دانش بنیان مستقر در مراکز رشد"، مديريت توسعه و تحول، پاييز 1395، شماره 26، 59-69.
11. سالم، علی اصغر، "ارزیابی تاثیرگذاري اقتصاد دانش بنیان بر رشد اقتصادي در چارچوب مدل رشد درونزاي گسترش یافته" پژوهشنامه اقتصادي، بهار 1397، دوره 18، شماره 68، 187-218.
12. صمدیمقدم، یحیی، هاشمزاده خوراسگانی، غلامرضا، رادفر، رضا، منطقی، منوچهر، "بررسی اهمیت عوامل توانمندی مراکز تحقیق و توسعه بر روش های انتقال تکنولوژی در سرمایه گذاری )مطالعه موردی: صنایع خودرو سازی ایران(" فصلنامه علمي پژوهشي دانش سرمايه گذاري- انجمن مهندسي مالي ايران، سال ششم، شماره بیست و دوم، تابستان1396، 101-112.
13. فليحي پيربستي، نعمت، و فهيمي فر، فاطمه، "بررسي اثرات فناوري اطلاعات و ارتباطات و تجارت الكترونيك بر رشد اقتصادي: تلفيق روشهاي سيستم ديناميك و اقتصاد سنجي"، اقتصاد مالي (اقتصاد مالي و توسعه)، تابستان 1389، دوره 4، شماره 11، 39-70.
14. فیضی، کامران، تقویفرد، محمدتقی، رئیسی وانانی، ایمان، و محمودصالحی، مهدی، "چارچوب اندازه گیری ارزش کسب و کار فناوری اطلاعات"، پژوهشهاي مديريت عمومي، زمستان 1396، دوره 10، شماره 38، 35-62.
15. قاسمی، محمد، فقیهی، مهدی، و علیزاده، پریسا، "الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در سطح کلان: تحلیل چارچوب قانونی در ایران و ارائه توصیههاي سیاستی"، پژوهشنامه اقتصادي، بهار 1397، دوره 18، شماره 68، 99-152.
16. قلیپور، مریم، و كاهانی مقدم، هادی، "اقتصاد دانش بنیان"، مجموعه آثار و مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، 1395.
17. کارگر، هاشم، و قدمی، محسن، "طراحی یک مدل بومی شده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران"، دانش سرمايه گذاري، بهار 1398، دوره 8 ، شماره 29، 333-353.
18. مرادحاصل، نیلوفر، مزینی، امیرحسین، و پاریاب، سید حسین، "اثر فناوري اطلاعات و ارتباطات بر فضاي کسب وکار و تسهیل تجاري"، اقتصاد و تجارت نوين، پاييز 1387، دوره 4، شماره 14، 39-63.
19. موسوی، آرش، و کرمانشاه، علی، "رویکردهای رقیب در اقتصاد نوآوری: یك ارزیابی معرفت شناسانه"، روش شناسی علوم انسانی، تابستان 1393، شماره 79، 89-110.
20. مهربانی، فاطمه، قبادی، صغری، و رضائیان، علی، "بررسی اثر و رابطه بین اقتصاد دانش بنیان و بهرهوری کل عوامل تولید، مطالعه موردی کشورهای توسعه یافته، نوظهور و در حال توسعه"، جستارهاي اقتصادي، بهار و تابستان 1393، دوره 11، شماره 21، 125-159.
21. نيرومند، پورانداخت، رنجبر، محبوبه، اعرابی، سيد محمد، و حاج صادقی، بهناز، "ارائه چارچوبي براي طراحي مدل كسب وكار"، مديريت فناوري اطلاعات، زمستان 1392، دوره 5، شماره 4، 267-284.
22. نيرومند، پوراندخت، زعفريان، رضا، قاسم زاده، فريدون، و دلخوش كسمايی، ابوالقاسم، انتخاب مدل كسب و كار مناسب براي بنگاههاي اقتصادي فعال در حوزهي اينترنت همراه در ايران با استفاده از رويكرد تجزيه وتحليل سلسله مراتبي"، مديريت فناوري اطلاعات، زمستان 1391، دوره 4، شماره 13، 171-186.
23. يحيايي، مهري، و حسن زاده، علي، ارائه مدل تجاري سازي فناوري در شركتهاي دانش بنيان حوزه ICT، دانش سرمايه گذاري، تابستان 1397، دوره 7، شماره 26، 63-82.
24. Abbas, Asad, Avdic, Anders, Xiaobao, Peng, Hasan, M. Mahmudul, & Ming, Wan, "University-government collaboration for the generation and commercialization of new knowledge for use in industry", Journal of Innovation & Knowledge, Volume 4, Issue 1, January–March 2019, 23-31.
25. AbdEllatif, Mahmoud, Farhan, Marwa Salah, & Shehata, Naglaa Saeed, "Overcoming business process reengineering obstacles using ontology-based knowledge map methodology", Future Computing and Informatics Journal, 3, 2018, 7-28.
26. Ablaev, Ildar, "Innovation clusters in the Russian economy: economic essence, concepts, approaches", Procedia Economics and Finance, Volume 24, 2015, 3-12.
27. Alhusen, Harm, Bennat, Tatjana, Bizer, Kilian, Cantner, Uwe, Horstmann, Elaine, Kalthaus, Martin, Proeger, Till, Sternberg, Rolf, & Topfer, Stefan, "A New Measurement Conception for the ‘Doing-Using-Interacting’ Mode of Innovation", Research Policy, 50, 2021, 104214.
28. Alshanty, Abdallah Mohammad, & Emeagwali, Okechukwu Lawrence, "Market-sensing capability, knowledge creation and innovation: The moderating role of entrepreneurial-orientation", Journal of Innovation & Knowledge, Volume 4, Issue 3, July–September 2019, 171-178.
29. American Information Technology Association, “Proceedings of the ASIST Annual Meetings”, Bulletin of the American Society for Information Science and Technology 2020.
30. Bajzikova, Lubica, Sajgalikova, Helena, Wojcak, Emil, & Polakova, Michaela, "Dynamics of Changes Toward Knowledge-based Economy in Slovak SMEs", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 150, 15 September 2014, 637-647.
31. Banda, Geoffrey, Tait, Joyce, & Mittra, James, "Evolution of Business Models in Regenerative Medicine: Effects of a Disruptive Innovation on the Innovation Ecosystem", Clinical Therapeutics, Volume 40, Issue 7, July 2018, 1084-1094.
32. Bouncken,Ricarda B., Kraus, Sascha, Roig‑Tierno, Norat, “Knowledge- and innovation-based business models for future growth: digitalized business models and portfolio considerations”, Review of Managerial Science, 15(2–3), 2021,1-14.
33. Chen, Jin, Yin, Ximing, & Mei, Liang, "Holistic Innovation: An Emerging Innovation Paradigm", International Journal of Innovation Studies, Volume 2, Issue 1, March 2018, 1-13.
34. Ciulli, Francesca, & Kolk, Ans, "Incumbents and business model innovation for the sharing economy: Implications for sustainability", Journal of Cleaner Production, Volume 214, 20 March 2019, 995-1010.
35. Coburn, Josie, Bone, Frederique, M. Hopkins, Michael, Stirling, Andy, Mestre-Ferrandiz, Jorge, Arapostathis, Stathis, & J. Llewelyn, Martin, "Appraising research policy instrument mixes: a multicriteria mapping study in six European countries of diagnostic innovation to manage antimicrobial resistance", Research Policy, 50, 2021, 104140.
36. Cojoianu, Theodor F., Clark, Gordon L., Hoepner, Andreas G.F., Veneri, Paolo, & Wójcik, Dariusz, "Entrepreneurs for a low carbon world: How environmental knowledge and T policy shape the creation and financing of green start-ups", Research Policy, 49, 2020, 103988.
37. Dahlander, Linus, Gann, David M., & Wallin, Martin W., "How open is innovation? A retrospective and ideas forward", Research Policy, 50, 2021, 104218.
38. Davenport, James H., & Crick, Tom, “Integrating Formal Methods for Security in Software Security Education”, Informatics in Education, 19(3), September 2020, 425-454.
39. Delft, Stephanvon, Kortmann, Sebastian, Gelhard, Carsten, & Pisani, Niccolò, "Leveraging global sources of knowledge for business model innovation", Long Range Planning, Volume 52, Issue 5, October 2019, 101848.
40. Drumea Baba, Cristina, & Mirela, Camelia, "Competitiveness through innovation for the Romanian Economy. Allocations correlated with outputs. Patent applications and their effect on competitiveness", Procedia Economics and Finance, Volume 32, 2015, 1541-1549.
41. Durst, Susanne, & Zieba, Malgorzata, "Knowledge risks inherent in business sustainability", Journal of Cleaner Production, 251, 2020, 119670.
42. Emilia, Ingemarsdotter, Lena Kambanou, Marianna, Jamsin, Ella, Sakao, Tomohiko, & Balkenende, Ruud, "Challenges and solutions in condition-based maintenance implementation - A multiple case study", Journal of Cleaner Production 296 (2021) 126420
43. Fallah Tafti, Saeed, Jahani, Mani, & Akbari Emami, Shahnaz, "Explaining Evolutionary Trend of Strategic Planning from Traditional Economy to Innovation Economy", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 58, 12 October 2012, 56-65.
44. Figueiredo, Paulo N., "New challenges for public research organisations in agricultural innovation in developing economies: Evidence from Embrapa in Brazil’s soybean industry", The Quarterly Review of Economics and Finance, Volume 62, November 2016, 21-32.
45. G. Russell, Martha, & V. Smorodinskaya, Nataliya, "Leveraging complexity for ecosystemic innovation", Technological Forecasting and Social Change, olume 136, November 2018, 114-131.
46. Garipova, Ekaterina, "IT-Market and a Market of Innovations in System Functional Model of Market Economy of the Republic of Tatarstan", Procedia Economics and Finance, Volume 27, 2015, 194-198.
47. Goetz, Stephan J., & Han, Yicheol, "Latent innovation in local economies", Research Policy, 49, 2020, 103909.
48. Gregori, Patrick, & Holzmann, Patrick, "Digital sustainable entrepreneurship: A business model perspective on embedding digital technologies for social and environmental value creation", Journal of Cleaner Production, 272, 2020, 122817.
49. Heydari, Sepideh, Hoseini Shakib, Mehrdad, Khamseh Abba, “IT - Business Strategic Alignment and Organizational Agility: The Moderating Role of Environmental Uncertainty”, Journal of System Management, 2020, Issue 1, 035-052.
50. Hohberger, Jan, Kruger, Heidi, & Almeida, Paul, "Does separation hurt? The impact of premature termination of R&D alliances T on knowledge acquisition and innovation", Research Policy, 49, 2020, 103944.
51. Holger, Schlör, Sandra, Venghaus, & Jürgen-Friedrich, Hake, "Green Economy Innovation Index (GEII) ‐ a normative innovation approach for Germany & its FEW Nexus", Energy Procedia, Volume 142, December 2017, 2310-2316.
52. Holzmann, Patrick, Breitenecker, Robert J., Schwarz, Erich J., & Gregori, Patrick, "Business model design for novel technologies in nascent industries: An investigation of 3D printing service providers", Technological Forecasting & Social Change, 159, 2020, 120193.
53. Hsu, Tsuen-Ho, & Tang, Jia-Wei, "Development of hierarchical structure and analytical model of key factors for mobile app stickiness", Journal of Innovation & Knowledge, 5, 2020, 68–79.
54. Iheanachor, Nkemdilim, David-West, Yinka, & Ovemeso Umukoro, Immanuel, "Business model innovation at the bottom of the pyramid – A case of mobile money agents", Journal of Business Research, 127, 2021, 96–107.
55. Kai, Qiu, "Research of university science and technology innovation system based on low-carbon economy", Energy Procedia, Volume 5, 2011, 1032-1036.
56. Kohtamäkia, Marko, Parida,Vinit, Oghazi, Pejvak, Gebauer, Heiko, & Bainesi, Tim, "Digital servitization business models in ecosystems: A theory of the firm T", Journal of Business Research, 104, 2019, 380–392.
57. Lacasa, Iciar Dominguez, Jindra,Björn, Radosevic, Slavo, & Shubbak, Mahmood, "Paths of technology upgrading in the BRICS economies", Research Policy, Volume 48, Issue 1, February 2019, 262-280.
58. Liu, Leo, Li, Weizi, R. Aljohani, Naif, D. Lytras, Miltiadis, Hassan, Saeed-Ul, & Nawaz, Raheel, "A framework to evaluate the interoperability of information systems – Measuring the maturity of the business process alignment", International Journal of Information Management, Volume 54, October 2020, 102153.
59. Lundvall, Bengt-Åke, "Is there a technological fix for the current global stagnation?: A response to Daniele Archibugi, Blade Runner economics: Will innovation lead the economic recovery?", Research Policy, Volume 46, Issue 3, April 2017, 544-549.
60. MacNeil, Maggie, Koch, Melissa, Kuspinar, Ayse, Juzwishin, Don, Lehoux, Pascale, & Stolee, Paul, "Enabling health technology innovation in Canada: Barriers and facilitators in policy and regulatory processes", Health Policy, Volume 123, Issue 2, February 2019, 203-214.
61. Maradana, Pratap Rana, P.Pradhan, Rudra, Dash, Saurav, Danish, B.Zaki, Gaurav, Kunal, Jayakumar, Manju, & K.Sarangi, Ajoy, "Innovation and Economic Growth in European Economic Area Countries: The Granger Causality Approach", IIMB Management Review, Volume 31, Issue 3, September 2019, 268-282.
62. Marquez, Juan D., Pena, Luis E., Barrios, Miguel, & Leal, Julian, "Detection of rainwater harvesting ponds by matching terrain attributes with hydrologic response", Journal of Cleaner Production 296 (2021) 126520
63. Medase, Stephen Kehinde, & Abdul-Basit, Shoaib, "External knowledge modes and firm-level innovation performance: Empirical evidence from sub-Saharan Africa", Journal of Innovation & Knowledge, 5, 2020, 81–95.
64. Min, Jae-Woong, S.Vonortas, Nicholas, & JunKim, Young, "Commercialization of transferred public technologies", Technological Forecasting and Social Change, Volume 138, January 2019, 10-20.
65. Mortazavi, S.Habib, & Bahrami, Mahdi, "International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management Integrated Approach to Entrepreneurship – Knowledge based Economy: A Conceptual Model", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41 ,2012, 281 – 287.
66. Nilsson, Fredrik, & Goransson, Malin, "Critical factors for the realization of sustainable supply chain innovations - Model development based on a systematic literature review", Journal of Cleaner Production, 296, 2021, 126471.
67. Ortega, Sonia María Suárez, Cabrera, Antonia Mercedes García, & Knight, Gary Alan, "Knowledge acquisition for SMEs first entering developing economies: Evidence from Senegal", European Journal of Management and Business Economics, Volume 25, Issue 1, 4 January 2016, 22-35.
68. Pece, Andreea Maria, Simona, Olivera Ecaterina Oros, & Salisteanu, Florina, "Innovation and economic growth: An empirical analysis for CEE countries", Procedia Economics and Finance, Volume 26, 2015, 461-467.
69. Phi Ho, Khanh Le, Ngoc guyen, Chau, Adhikari, Rajendra, P.Miles, Morgan, & Bonney, Laurie, "Leveraging innovation knowledge management to create positional advantage in agricultural value chains", Journal of Innovation & Knowledge, Volume 4, Issue 2, April–June 2019, 115-123.
70. Phi Ho, Khanh Le, Nguyen, Chau Ngoc, Adhikari, Rajendra, .Miles, Morgan, P& Bonney, Laurie, "Exploring market orientation, innovation, and financial performance in agricultural value chains in emerging economies", Journal of Innovation & Knowledge, Volume 3, Issue 3, September–December 2018, Pages 154-163.
71. Pipirigeanu, Mariana, Zaman, Gheorghe, Strasser, Horatiu, Aramă, Roxana, & Strasser, Constanta, "Academic entrepreneurship and scientific innovation in context of Bio-economy strategy", Procedia Economics and Finance, Volume 8, 2014, 556-562.
72. Potts, Jason, & Kastelle, Tim, "Economics of innovation in Australian agricultural economics and policy", Economic Analysis and Policy,Volume 54, June 2017, 96-104.
73. Ranta, Valtteri, Keränen, Joona, & Aarikka, Leena Stenroos, "How B2B suppliers articulate customer value propositions in the circular economy: Four innovation-driven value creation logics", Industrial Marketing Management, 87, 2020, 291–305.
74. Ritala, Paavo, & Stefan, Ioana, "A paradox within the paradox of openness: The knowledge leveraging conundrum in open innovation", Industrial Marketing Management, 93, 2021, 281–292.
75. Sagieva, Rimma K., & Zhuparova, Aziza S., "Management of Innovation Processes in Terms of Development of National Economy of Kazakhstan", Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 65, 3 December 2012, 88-93.
76. Shujahat, Muhammad, Sousa, Maria José, Hussain, Saddam, Nawaz, Faisal, Wang, Minhong, & Umer, Muhammad, "Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity", Journal of Business Research, Volume 94, January 2019, 442-450.
77. Simo, Sarkki, Andrej, Ficko, David, Miller, Carla, Barlagne, Mariana, elnykovych, Mikko, Jokinen, Ihor, Soloviy, & Maria, Nijnik, "Human values as catalysts and consequences of social innovations" Forest Policy and Economics, Volume 104, July 2019, 33-44.
78. Sira, Elena, Vavrek, Roman, Krav, Ivana, Vozárová, cáková, & Kotuli, Rastislav, “Knowledge Economy Indicators and Their Impact on the Sustainable Competitiveness of the EU Countries”, Sustainability, 12, 2020, 4172.
79. Strauss, A. L., & Corbin, J.M., “On Emergence and Forcing in Information Systems Grounded Theory Studies", Enacting Research Methods in Information Systems, Volume 1, 2016, 157-209.
80. Talmaciu, Mihai, "Considerations regarding the development of Romanian regional economies through innovation and entrepreneurship", Procedia Economics and Finance, Volume 3, 2012, 914-920.
81. Tidd, Joe, & Bessant, John R., “Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change”, 6th Edition, June 2018, 1-608.
82. Tou,Yuji, Watanabe, Chihiro, Moriya, Kuniko, Naveed, Nasir, Vurpillat, Victor, & Neittaanmäki, Pekka, "The transformation of R&D into neo open innovation- a new concept in R&D endeavor triggered by amazon", Technology in Society, Volume 58, August 2019, 101141.
83. Vanderhoven, Ellen, Steiner, Artur, Teasdale, Simon, & Calo, Francesca, "Can public venture capital support sustainability in the social economy? Evidence from a social innovation fund", Journal of Business Venturing Insights, 13, 2020, 0-166.
84. Verstraeten-Jochemsen, Jacco, Keijzer, Elisabeth, Harmelen, Toon van, Kootstra, Lucinda, Kuindersma, Peter, & Koch, René, "IMPACT: a tool for R&D management of circular economy innovations", Procedia CIRP, Volume 69, 2018, 769-774.
85. Wang, Junye, Wang, Hualin, & Fan, Yi, "Techno-Economic Challenges of Fuel Cell Commercialization", Engineering, Volume 4, Issue 3, June 2018, 352-360.
86. Zhao, Rongxiang, Cao, Yu Uny, Zheng, Xianrong, & Wang, Hu, "The innovation economy calls for proactive growth of intellectual property by various innovation carriers – A China case", Global Transitions Proceedings, Volume 1, Issue 1, June 2020, 23-31.
Qualitative model of value acquisition in the field of information technology based on innovation economy with Grounded theory approach
Abstract
Background: The innovation economy is value-generating, the value that is generated from businesses based on this type of economy in technology-related fields leads to the formation of activities and innovations that may affect the structure of future value creation efforts.
Purpose: This qualitative research by reviewing the literature and the background of key words of the research subject in domestic and foreign researches As well as interviews with IT experts and using the Grounded theory, To identify and explain the dimensions and components Has presented a Qualitative model of value acquisition based on innovation economy in knowledge-based businesses in the field of information technology.
Methods: The present study is a qualitative research that has been done using an exploratory approach. Data collected from the literature and research background and interviews were analyzed by open, axial and selective coding process using MAXQDA18 software and finally, the Qualitative model was explained.
Findings: Findings led to the identification of 7 dimensions (pivotal code) and 22 components (category). Then according to the results obtained Causal conditions, pivotal Phenomenon, background conditions, strategies, interventional conditions and outcomes are extracted.
Conclusion: The results of the present study showed the most important detected dimensions in order of importance are: Dimensions of value acquisition, IT resources, IT innovation, IT, market business, innovation economy and security and laws.
Keywords: Value Acquisition, Innovation Economy, Knowledge-Based Businesses, Information Technology.
Ali Aliabadian
PhD student in Technology Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Afsaneh Zamanimoghadam
(Corresponding Author)
Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Abbas Khamseh
Associate Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
Mehrdad Hoseini Shakib
Assistant Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
[1] Sira
[2] Sagieva & Zhuparova
[3] Bouncken
[4] Neoclassical
[5] Innovation
[6] Schumpeter
[7] Hsu & Tang
[8] Tidd & Besant
[9] Ritala & Stefan
[10] Medase& Abdul-Basit
[11] Alshanty & Emeagwali
[12] Phi Ho
[13] Min
[14] Heydari
[15] Banda
[16] G.Russell & V. Smorodinskaya
[17] Davenport
[18] Business Process Reengineering
[19] AbdEllatif,
[20] Iheanachor & David-West
[21] Strauss & Corbin
[22] Zhao
[23] Liu
[24] Tou
[25] Lacasa
[26] Verstraeten
[27] Ciulli & Kolk
[28] Potts & Kastelle
[29] Lundvall
[30] Dahlander
[31] Marquez
[32] Holzmann
[33] Hohberger
[34] Cojoianu
[35] Durst & Zieba
[36] Kohtamäkia
[37] Shujahat
[38] Abbas
[39] Liu
[40] Alhusen
[41] Emilia
[42] Coburn
[43] Nilsson & Goransson
[44] Goetz & Han
[45] Vanderhoven
[46] Chen
[47] MacNeil
[48] Holger
[49] Maradana
[50] Gregori & Holzmann
[51] Wang