Designing the Iraqi Championship Sports Development Model Based on Basic Structural Process: approach Grounded Theory Classic Glaser
Subject Areas : Innovation in Sports ManagementAhmad Saer Abas 1 , Rasool Nazari 2 * , Jasem ALI Mohammad Alsoudani 3 , Rezvan Rizi 4
1 - Sport Management Department, Sport Science Faculty, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Professor of Sport Management Department, Sport Science Faculty, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 - Assistant Professor of Sports Management, College of Physical Education and Sports Sciences, University of Misan, Misan, Iraq
4 - physical Education and Sports Science, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: sports development, social process, structural factors, psychological factors, champion system.,
Abstract :
Sports development is such a multifaceted concept that limiting it to organizational and structural factors cannot clearly explain the relevant processes. The purpose of the current research was to design the Iraqi championship sports model based on basic psychological and structural processes. The research was of a qualitative type and based on the Glaserian approach to grounded theory. In this regard, 17 in-depth interviews were conducted with scientific and executive experts in championship sports in Iraq. The data was analyzed by an open, selective, and theoretical coding method, and according to the results, a total of 93 final codes were identified and appeared in three sections. The first part of the codes, in the form of five categories of infrastructural and physical challenges, public problems, programmatic problems, financial challenges, and attitudinal-cognitive challenges, showed the main concern of the participants in the research. The basic social process of the research was also determined in the form of two groups of structural and psychological processes. The structural processes of the research included the scientificization of sports development, the structural mechanisms of success, the stabilization of financial resources, the internationalization of the sports system, and the professional system of championship sports, respectively. The section on basic psychological processes identified the institutionalization of the development mentality, the growth of the professional mentality, the normalization of sports development, and the concentration of efforts. We should move forward in each of the two basic psychological and structural processes according to the outlined steps, and the synergy between these two processes will enable the development of championship sports in Iraq and lead to success.
تیو، محمد و محمودی، وحید. (1401). «تحلیل تطبیقی رویکردهای توسعه-محور نیازهای اساسی و توسعه انسانی». راهبرد توسعه. 18(69)، صص 7-29.
رضایی، شمسالدین؛ قراخانلو، رضا و سلیمانی مقدم، رضا. (1398). «الگوی پارادایمی توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای ایران». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 18(45)، صص 149-168.
رمضانینژاد، رحیم و هژبری، کاظم. (1396). «مبانی توسعه ورزش و کاربرد آن در ایران». مجلس و راهبرد. 24(91)، صص 233-263.
شعبانی، اکرم؛ رضوی، سید محمدحسین و هادوی، فریده. (1398). «تدوین الگوی ساختاری تحلیلی توسعه ورزش قهرمانی زنان». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 9(18)، صص 53-64.
صلاح، مهدی و حسنوند، شهرام. (1387). «بررسی مفهوم توسعه در اندیشه تنی چند از روشنفکران عصر قاجار و پهلوی». تاریخ. 3، صص 117-147.
علیزاده، ولی؛ شهلائی باقری، جواد؛ هنری، حبیب و شعبانی بهار، غلامرضا. (1399). «شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با رهیافت داده بنیاد». مدیریت و توسعه ورزش. 9(4)، صص 88-108.
کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل و محمدخانی، جواد. (1397). «تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار مدیران ورزش قهرمانی ایران با رویکرد برنامهریزی سناریو». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 5(1)، صص 99-108.
محمدی ترکمانی، احسان؛ باقری، قدرت اله؛ زارعی متین، حسن؛ معینی، حسین و خنیفر، حسین. (1395). «سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی (ارائة یک نظریة دادهبنیاد)». پژوهش در ورزش تربیتی. 4(11)، صص 71-96.
مختار پور، مهدی. (1398). «تبیین جامعهشناختی عوامل اجتماعی مؤثر بر جامعهپذیری ورزشی». مطالعات اجتماعی-فرهنگی المپیک. 1(1)، صص 125-155.
ملایی سفیددشتی، افشین؛ حمیدی، مهرزاد؛ رجبی، حسین و ذوالفقار زاده، محمدمهدی. (1399). «آیندهنگاری توسعه ورزش قهرمانی ایران در افق 1416». مدیریت و توسعه ورزش. 9(2)، صص 84-99.
ممتاز، غلامحسين. (1394). «بررسی مفهوم جامعهشناختی توسعه، كنفرانس بینالمللی علوم انساني». روانشناسی و علوم اجتماعي، 27 آبان، تهران، مركز همایشهای بینالمللی صداوسیما.
یوسفیان، جواد (1400). «بررسی چالشهای پیش روی توسعه ورزشهای همگانی، حرفهای و قهرمانی، بانوان و تربیتی در استان یزد». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 20(54)، صص 171-192.
Artinian, B. M., Giske, T., & Cone, P. H. (2009). Glaserian Grounded Theory in Nursing Research: Trusting Emergence. Springer Publishing Company. https://books.google.com/books?id=x40H5m4WBmcC
Cury, R., Sotiriadou, P., & Kennelly, M. (2024). Talent transfer: a complementary elite sport development pathway. Managing Sport and Leisure, 29(2), 310-323. https://doi.org/10.1080/23750472.2022.2033638
De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., Shibli, S., & Bingham, J. (2009). Explaining international sporting success: An international comparison of elite sport systems and policies in six countries. Sport Management Review, 12(3), 113-136.
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press. https://books.google.com/books?id=73-2AAAAIAAJ
Glaser, B. G., & Holton, J. (2005). Basic social processes. Grounded theory review, 4(3), 1-29.
Green, M., & Houlihan, B. (2005). Elite sport development: Policy learning and political priorities. Routledge
Haut, J., Grix, J., Brannagan, P. M., & Hilvoorde, I. v. (2017). International prestige through ‘sporting success’: an evaluation of the evidence. European journal for sport society, 14(4), 311-326.
Kamal, A., & Altay, U. (2020). Analyzing the Reality of the Human and Financial Capabilities of Managing Basketball Sports Tournaments in Iraq from the Central Iraqi Federation, sub-federations, Referees, Premier League teams’ Point of View. Journal of Physical Education, 32(2), 8-19. https://doi.org/10.37359/JOPE.V32(2)2020.988
Kenny, M., & Fourie, R. (2015). Contrasting classic, Straussian, and constructivist grounded theory: Methodological and philosophical conflicts. The qualitative report, 20(8), 1270-1289.
Kuper, S., & Szymanski, S. (2014). Soccernomics: Why Spain, Germany and Brazil Win, and why the USA, Japan, Australia - and Even Iraq - are Destined to Become the Kings of the World's Most Popular Sport (World cup Edition ed.). HarperSport. https://books.google.com/books?id=wOSDoAEACAAJ
Ramos, R., De Bosscher, V., Pankowiak, A., & Valleser, C. W. (2023). Contexts shaping the development and success of elite sport systems: a scoping review. Sport Management Review, 26(5), 649-676. https://doi.org/10.1080/14413523.2023.2171276
Saunders, M. N. K., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research Methods for Business Students (8th Edition ed.). Pearson. https://books.google.com/books?id=yYaDzwEACAAJ
Shilbury, D., Sotiriadou, K. P., & Green, B. C. (2008). Sport development. Systems, policies and pathways: An introduction to the special issue. Sport Management Review, 11(3), 217-223.
Valenti, M., Scelles, N., & Morrow, S. (2020). Elite sport policies and international sporting success: a panel data analysis of European women’s national football team performance. European Sport Management Quarterly, 20(3), 300-320.
Wu, W. (2021). A Policy Analysis of Elite Sport Development in Hong Kong: The Cases of Cycling, Fencing and Taekwondo Hong Kong Baptist University]. https://scholars.hkbu.edu.hk/files/56786792/RPG_PHD_2021_10_20_E2_R73_T.pdf
Journal of Innovation in Sports Management Volume 4, Issue 1, Spring 2025 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
Designing the Iraqi Championship Sports Development Model Based on Basic Structural Process: approach Grounded Theory Classic Glaser
Ahmad Thaer Abbas al-Abbas | Sport Management Department, Sport Science Faculty, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Rasool Nazari 1 | Professor of Sport Management Department, Sport Science Faculty, Isfahan (Khorasgan) branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Jassim Ali Mohammad Al-Sudani | Assistant Professor of Sports Management, College of Physical Education and Sports Sciences, University of Misan, Misan, Iraq |
Rezvan Mirsafaei Rizi | physical Education and Sports Science, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Abstract
Sports development is such a multifaceted concept that limiting it to organizational and structural factors cannot clearly explain the relevant processes. The purpose of the current research was to design the Iraqi championship sports model based on basic psychological and structural processes. The research was of a qualitative type and based on the Glaserian approach to grounded theory. In this regard, 17 in-depth interviews were conducted with scientific and executive experts in championship sports in Iraq. The data was analyzed by an open, selective, and theoretical coding method, and according to the results, a total of 93 final codes were identified and appeared in three sections. The first part of the codes, in the form of five categories of infrastructural and physical challenges, public problems, programmatic problems, financial challenges, and attitudinal-cognitive challenges, showed the main concern of the participants in the research. The basic social process of the research was also determined in the form of two groups of structural and psychological processes. The structural processes of the research included the scientificization of sports development, the structural mechanisms of success, the stabilization of financial resources, the internationalization of the sports system, and the professional system of championship sports, respectively. The section on basic psychological processes identified the institutionalization of the development mentality, the growth of the professional mentality, the normalization of sports development, and the concentration of efforts. We should move forward in each of the two basic psychological and structural processes according to the outlined steps, and the synergy between these two processes will enable the development of championship sports in Iraq and lead to success.
Key words: sports development, social process, structural factors, psychological factors, champion system.
[1] * Corresponding Author: E-mail: nazarirasool@yahoo.com
How to Cite: Abbas al-Abbas A. T, Nazari R, Ali Mohammad Al-Sudani J, Mirsafaei Rizi R. Designing the Iraqi Championship Sports Development Model Based on Basic Structural Process: approach Grounded Theory Classic Glaser, Journal of Innovation in Sports Management, 2025; 4(1):19-34.
طراحی الگوی توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای ساختاری پایه: رویکرد گراندد تئوری کلاسیک گلیزر
احمد ثائر عباس العباس | دانشجوي دكتري مديريت ورزشي، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران |
رسول نظری 1 | دانشيار گروه مديريت ورزشي دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران |
جاسم علی محمد السودانی | استاديار گروه مديريت ورزشي، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ميسان، ميسان، عراق |
رضوان میرصفایی ریزی | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران |
چکیده
توسعه ورزش مفهومی چندوجهی است که محدود کردن آن به عوامل سازمانی و ساختاری نمیتواند بهروشنی فرآیندهای مربوطه را تشریح کند. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه بود. تحقیق از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد گلیزری نظریه داده بنیاد بود. در این راستا 17 مصاحبه عمیق با خبرگان علمی و اجرایی ورزش قهرمانی در عراق انجام شد. دادهها با روش کدگذاری باز، انتخابی و نظری مورد تجزیهوتحلیل واقع شد و مطابق نتایج درمجموع تعداد 93 کد نهایی در سه بخش شناسایی و ظاهر گردید. بخشی از کدها در قالب مقولات پنجگانه چالشهای زیرساختی و فیزیکی، مشکلات عمومی، مشکلات برنامهای، چالشهای مالی، و چالشهای نگرشی- شناختی نشاندهنده نگرانی عمده مشارکتکنندگان در تحقیق بود. فرآیند اجتماعی پایه تحقیق نیز در قالب دودسته از فرآیندهای ساختاری و روانشناختی احصاء شد. فرآیندهای ساختاری تحقیق به ترتیب شامل علمی شدن توسعه ورزش، مکانیسمهای ساختاری موفقیت، پایدارسازی منابع مالی، بینالمللی شدن سیستم ورزش، و نظام حرفهای ورزش قهرمانی بود. در بخش فرآیندهای روانشناختی پایه نیز به ترتیب نهادینهسازی ذهنیت توسعه، توسعه ذهنیت حرفهای، هنجار سازی توسعه ورزش، و متمرکز سازی تلاش شناسایی گردید. در هر دودسته از فرآیندهای روانشناختی و ساختاری پایه باید روند حرکت بر پایه مراحل گفتهشده صورت گیرد و باهم افزایی رخداده بین این دو دسته از فرآیندها توسعه ورزش قهرمانی در عراق و کسب موفقیت امکانپذیر خواهد بود.
واژههای کلیدی: توسعه ورزش، فرآیند اجتماعی، عوامل ساختاری، عوامل روانشناختی، نظام قهرمانی.
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: nazarirasool@yahoo.com
عباس العباس احمد ثائر، نظری رسول، علی محمد السودانی جاسم، میرصفایی ریزی رضوان، طراحی الگوی توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای ساختاری پایه: رویکرد گراندد تئوری کلاسیک گلیزر، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، بهار 1403، 4(1): 19-34.
مقدمه
براي نخستين بار در قرن نوزدهم ميلادي؛ مفهوم توسعه1 در حوزه اقتصادي مطرح شد كه تحت تأثیر كتاب ثروت ملل آدام اسميت2 در قرن هجدهم بوده است. نخستين انديشمندان توسعه را معادل رشد اقتصادي میدانستند و بر اين اساس رشد اقتصادي مفهومي عام بود كه با شاخص درآمد ملي يا توليد ملي قابلتعریف است (صلاح و حسنوند، 1387). توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را در بردارد، شامل دگرگونیهای اساسی در ساختهای نهادی، اجتماعی-اداری و همچنین ایستارها و دیدگاههای عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی شامل عادات و رسوم و عقاید مردم نيز میشود. مرور ادبيات مرتبط با توسعه نشان میدهد كه برخي از مفاهيم با مفهوم توسعه مرتبط بوده و حتي گاهاً جاي آن بهکاربرده میشوند، مفاهيم تکامل3، تغییر4، رشد5، و ترقی6 از اين جملهاند. تکامل مفهومي با بار ارزشی مثبت است كه به معنی تغییر تدریجی در جهت کامل شدن است. مفهوم تغییر شامل حرکت، تبدیل، تعدیل و روشن شدن است و زماني رخ میدهد که شیء يا عضوی از یک نظام اشیای متحرک ازلحاظ موقعیت، در مسیری که با ترتیبات ساختی نظام متفاوت است، جابجا شود. تغییر اجتماعی ممکن است مترقی یا پسرفتی باشد. برای اينكه رابطه تغییر اجتماعی و توسعه را درک کنیم، باید بدانیم که در علوم اجتماعی دو برداشت از تغییر اجتماعی وجود دارد. یک برداشت به مفهوم گسترده و برداشت دوم به معنای محدود. تغییر اجتماعی به معنی گسترده همان معنی توسعه را دارد. درحالیکه در تغییر اجتماعی به معنی محدود، دگرگونی منحصر به واقعیتهای اجتماعی یک دوره مدنظر است. به تغییر کمی هر متغیّر طی یک دوره زماني معین نیز، رشد گفته میشود. رشد، افزایش بلندمدت ظرفیت تولید بهمنظور افزایش عرضه کل جهت تأمین نیازهای جمعیت است. مفهوم ترقي نيز به معناي پیشرفت، حرکت و توسعه در نظر گرفتهشده است (ممتاز، 1394). بررسی سیر تحول توسعه نشان میدهد، مسیر توسعه در غرب از رويكرد رشد اقتصادي آغاز و بعد از عبور از رويكرد نيازهاي اساسي و سپس توسعه منابع انساني، به توسعه انساني در مفهوم امروزي رسيده است. در توسعه انساني صاحبنظران تلاش کردهاند، انسان را محور، وسيله و هدف توسعه قرار دهند تا از اين طريق نشان دهند كه جهتگیریها در تمام سطوح فعالیتهای جامعه بايد به سمت رفاه و بهروزي انسانها باشد (تیو و محمودی، 1401).
همانگونه که مشخص است توسعه میتواند در سطح کل نظام اقتصادی اجتماعی جوامع و یا هر یک از خرده نظامهای جامعه رخ دهد. ورزش یکی از خرده نظامهای جوامع مدرن امروزی محسوب میشود (مختار پور، 1398)، که توسعه آن مدنظر دولتها و نظامهای حاکم بر هر جوامع است. توسعه ورزش7 به سیاستها، فرآیندها و اقداماتی گفته میشود که از ترکیب آنها تلاش میشود، فرصتها و تجارب ورزشی برای همه افراد جامعه به وجود آید. این تعریف با مفاهیم دیگری مانند ورزش همگانی8، مشارکت ورزشی9، ورزش قهرمانی10، ورزش حرفهای11، و ورزش نخبگان12 پیوند خورده است (رمضانی نژاد و هژبری، 1396). بهطورکلی توسعه ورزش به مشارکت در ورزش و ارتقای فرصتها و مزایای حاصل از آن مربوط است. چرخه مشارکت ورزشی از کودکان تا ورزش نوجوانان و جوانان ادامه پیدا میکند، جایی که قوانین و مقررات ورزش به پایه و اساسی جهت حفاظت از نهاد ورزش13 تبدیلشده و درنهایت با مسابقات ورزشی بزرگسالان تبدیل به ورزش نخبگان14 و حرفهای میشود. توسعه ورزش به کلیه ابعاد تجارب ورزشی فوق مربوط بوده و لذا یک حوزه بسیار بزرگ و بالقوه پیچیده تلقی میگردد که بخشهای متعددی از قبیل سیاستگذاری15، توسعه از طریق ورزش16، توسعه ورزش17، الگوهای آینده ارائه ورزش، و بازاریابی ورزش حرفهای و مشارکت ورزشی را شامل میشود (شیلبوری18 و همکاران، 2008).
ورزش قهرمانی، از مختصات حیاتی برای توسعه ملت - دولتهای مدرن بهحساب میآید؛ و بخشی از توسعه ورزش با مفهوم توسعه ورزش قهرمانی و پرورش ورزشکاران نخبه گره خورده است (علیزاده و همکاران، 1399). در سطح حاکمیتی ورزش قهرمانی بهعنوان یک منبع ارزشمند در نظر گرفته میشود که دولتها از ظرفیت آن برای رسیدن به طیف وسیعی از اهداف ورزشی و غیرورزشی استفاده میکنند. سرمایهگذاری گسترده دولتها و نهادهای مرتبط در ورزش قهرمانی و حرفهای، مبتنی بر این استدلال است که موفقیت در این عرصه بهطور مثبتی، طیف وسیعی از نتایج مطلوب مانند افزایش مشارکت اجتماعی در ورزش و افزایش اعتبار بینالمللی را به همراه خواهد داشت (هائو19 و همکاران، 2017). این نوع موفقیتها باعث ایجاد حس غرور ملی، پیوستگی اجتماعی، وجهه بینالمللی و ظرفیت سوددهی اقتصادی کشور را افزایش میدهد (گرین و هولیهان20، 2005)، که بهراحتی میتوان ارتباط بین موفقیتهای ورزشی یا توسعه ورزش قهرمانی و سایر شاخصهای توسعه اجتماعی و اقتصادی را استنباط نمود.
تاکنون تحقیقات بر نقش و اهمیت عوامل و متغیرهای زیادی در توسعه ورزش قهرمانی در جوامع مختلف تأکید کردهاند که البته نمیتوان از شیوههای توسعه ورزش قهرمانی در یک کشور عیناً برای موفقیت ورزش قهرمانی کشوری دیگری استفاده کرد. دی بوشر21 و همکاران (2009) در مطالعه خود بر روی شش کشور صنعتی غربی شامل بلژیک، کانادا، ایتالیا، هلند، نروژ و بریتانیا نشان دادند، عوامل نهگانهای در توسعه ورزش قهرمانی این کشورها تأثیرگذارند. دسته اول ورودیها، که شامل منابع مالی و حمایت مالی از سازمانهای ورزشی ملی است. دسته دوم پذیرش، که عبارت است از استراتژیها و سیاستهایی که توسعه ورزش قهرمانی را تسهیل میسازد و مشتمل بر مشارکت ورزشی، سیستم استعدادیابی، حمایت از ورزشکاران و حمایتهای بعد از دوران ورزشی، تسهیلات تمرین، مربی و توسعه مربیان، و پژوهشهای علمی است، و دسته سوم خروجی است که با موفقیت در ورزش بینالمللی مشخص میگردد و از طریق مدالهای المپیک و رقابتهای ملی و بینالمللی و تعداد ورزشکاران در سطح حرفهای تعیین میشود. کشاورز و همکاران (1397) توسعه ورزش قهرمانی در ایران را متأثر از رفتارهای مدیران ورزش قهرمانی میدانند، که رفتارهای مدیران نیز تحت تأثیر عوامل برنامههای جامع ورزش قهرمانی، سیستم حمایتی مداوم، نظام جامع استعدادیابی، اماکن ورزشی مدرن، دورههای بازآموزی مربیان، تمرینات علمی درازمدت و سیستم ارزیابی عملکرد مربیان و ورزشکاران قرار میگیرد. در پژوهش دیگری شعبانی و همکاران (1398) عوامل توسعه ورزش قهرمانی زنان در ایران را در سه سطح دستهبندی میکنند که حمایت مالی، ساختار و سیاستگذاری ورزش در منطقه نفوذی؛ رقابتهای ملی و بینالمللی در منطقه پیوندی؛ اماکن و تسهیلات آموزشی، حمایت شغلی، سیستم مربیگری در منطقه خودمختار؛ و محیط قهرمانی و مشارکت ورزشی در منطقه وابسته قرار میگیرند. ملایی سفیددشتی و همکاران (1399) در آیندهنگاری توسعه ورزش قهرمانی ایران در افق 1416 سه پیشران کلیدی ثبات مدیریت و نظام شایستهسالاری، استراتژی ملی برای میزبانی رویدادهای بزرگ و نگاه ویژه حاکمیت به ورزش بانوان را مهمترین عوامل توسعه ورزش قهرمانی معرفی کردند. در تحقیق کمال و الطائی22 (2020) بر مدیریت منابع مادی و انسانی در فدراسیون بسکتبال عراق جهت موفقیت در مسابقات کشورهای عربی و بازیهای آسیایی تأکید شد که نظرسنجی از 410 نفر از اعضای فدراسیون بسکتبال عراق، هیئتهای استانی، داوران و اعضای تیمهای لیگ ملی نشان داد، وضعیت ابعاد موردبررسی شامل توانمندیهای مادی و انسانی، وجود سالنها و اماکن ورزشی استاندارد، تجهیزات و ابزار کافی، حفظ و نگهداری از اماکن ورزشی، وجود بانک اطلاعاتی موردنیاز برای برگزاری مسابقات، فراهم بودن منابع مالی و اعمال کنترلهای مالی و نظارتی بهطورکلی مطلوب نیست و باید هرچه سریعتر برنامهریزی برای تقویت هر یک صورت گیرد. والنتینی23 و همکاران (2020) با تحلیل دادههای کشورهای عضو یوفا در بازه زمانی 2011 تا 2017 نشان دادند، خدمات مربیگری تخصصی تأثیر مثبت معناداری بر موفقیت بینالمللی فوتبال زنان دارد. حمایت مالی، منابع انسانی و فعالیتهای سطوح پایهای نقش چندانی در موفقیت تیمهای ملی زنان نداشت اما توسعه اقتصادی کشور، استعدادهای فراوان، شرایط آب و هوایی و همچنین میراث فوتبال مردان یک کشور، پیشبینی کنندههای مهم عملکرد فوتبال زنان هر کشور بود. وو (2021) در رساله دکتری خود با تحلیل سیاستهای توسعه ورزش نخبگان در هنگکنگ در سه رشته دوچرخهسواری، شمشیربازی و تکواندو نشان داد، سیاستهای کلیدی که ورزش نخبگان را توسعه میدهد شامل افزایش بودجه، ایجاد امکانات، بهکارگیری مربیان سطح بالا، اولویتبندی یک رویداد و راهاندازی آکادمی ورزشی است. همچنین عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر تغییر سیاستهای توسعه ورزش شامل تغییر دولتها، خلقوخوی ملی، ایدئولوژی حزب حاکم، رویدادهای متمرکز، بازخوردها و ظهور استعدادهای جوان ورزشی بود. راموس24 و همکاران (2023) در مطالعه مروری خود ابعاد زمینهای شکلدهنده توسعه و موفقیت سیستمهای ورزشی نخبگان را در سه دسته فرهنگی شناختی، هنجاری و تنظیمی25 طبقهبندی نمودند. فرهنگ، توسعه تاریخی و نفوذ فراملی عوامل فرهنگی شناختی بودند. سیستم اعتقادی و استاندارهای رفتاری و کنوانسیونها عوامل هنجاری را تشکیل میدادند. قوانین و ساختار حقوقی و گروههای ذینفع غالب نیز متغیرهای تنظیمی را شکل میدادند. کوری26 و همکاران (2024) بر نقش انتقال استعدادهای ورزشی و همکاریهای بین سازمانی جهت ادغام هرچه سریعتر ورزشکاران در برنامههای توسعه ورزش نخبگان در کشور استرالیا تأکید نمودند.
بدون استثناء میتوان گفت توسعه ورزش قهرمانی و کسب موفقیت هدف اکثر کشورهای جهان است، و موفقیت در ورزش قهرمانی با تعداد مدالها و مقامهای بهدستآمده در مسابقات بینالمللی مشخص میشود. اما باید در نظر داشت که توسعه ورزش قهرمانی صرفاً کسب نتایج مطلوب نیست و باید سیستم ورزش قهرمانی کشورها در بخشهای مختلف اعم از انسانی و غیرانسانی توسعه و بهبود یابد تا نتیجه آن در بخش نتایج ورزشی پدیدار شود. کشور عراق بهعنوان یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه، علیرغم داشتن ثروت کافی و همچنین برخورداری از گستردگی جغرافیایی و جمعیت قابلتوجه (حدود 46 میلیون نفر) که میتواند مخزن بزرگی از استعدادهای ورزشی را فراهم آورد؛ تاکنون در عرصه ورزش قهرمانی از حیث عملکرد چندان موفق نبوده است. بهترین عملکرد عراق دربازیهای آسیایی در طی 8 دوره حضور، رتبه 10 دربازیهای آسیایی 1978 بانکوک است، و میانگین رتبه کاروان ورزشی این کشور نیز در طی این دورهها 22 است. عملکرد عراق دربازیهای المپیک بهمراتب ضعیفتر بوده است و طی 15 دوره حضور دربازیهای المپیک تابستانی تاکنون تنها یک مدال برنز دربازیهای المپیک 1960 رم یعنی 64 سال پیش در رشته وزنهبرداری کسب نموده است. همچنین تا سال 2000 در هیچیک از دورههای بازیهای المپیک زنان ورزشکار عراق حضور نداشتهاند و پسازآن نیز حضور ورزشکاران زن عراقی در این بازیها خیلی محدود بوده است. کوپر و زیمانسکی27 (2014) نیز معتقدند توسعه ورزش در کشور عراق یک فرآیند اجتماعی همهگیر نبوده است و برخی اقدامات و موفقیتها نیز تصادفی بوده بهطوریکه نمیتوان اسم توسعه را بر آن گذاشت. همانگونه که مشخص است خلأ پژوهشی جدی در حوزه ورزش قهرمانی عراق و توسعه آن وجود دارد. علاوه بر این بهطورکلی علیرغم مشخص بودن بسیاری از عوامل و متغیرهای توسعه ورزش قهرمانی برحسب تحقیقات متعدد در کشورهای مختلف جهان؛ هیچیک از این تحقیقات به فرآیندهای توسعه ورزش قهرمانی از منظر فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه توجه نکردهاند. لذا هدف تحقیق پیش رو ارائه مدل توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه است.
روششناسی پژوهش
بر اساس مدل پياز پژوهش، که فرآیندهای تحقیق را تشریح میکند (ساندرز28 و همکاران، 2019)، پژوهش پیش رو مبتنی بر پارادایم تفسیری، استدلال استقرایی، و از نوع تحقیق کیفی نظریه داده بنیاد بود. افق زمانی پژوهش عرضی، و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته بود که بهصورت میدانی اجرا شد. از بین سه رویکرد غالب روش نظریه داده بنیاد؛ در این تحقیق از رویکرد ظاهر شونده گلیزر29 (1992) استفاده شد که تحت عنوان روش کلاسیک نیز نامیده میشود. این رویکرد برای زمانی مناسب است که کشف یک مشکل و حل آن بر اساس یک الگو طی زمان مطرح باشد (آرتینیین30 و همکاران، 2009). خبرگان ورزشی در كشور عراق شامل اعضای منتخب وزارت ورزش و جوانان، كميته ملي المپيك عراق، روساي فدراسیونهای منتخب، ورزشکاران منتخب باسابقه اجرایی و اساتيد برجسته دانشگاهی بهعنوان مشارکتکنندگان در تحقیق با روش هدفمند قضاوتي انتخاب شدند، و پس از انجام 17 مصاحبه نقطه اشباع نظري حاصل شد. دادهها با روش کدگذاری واقعی (کدگذاری باز و انتخابی) و کدگذاری نظری تجزیهوتحلیل شد (کنی و فوری31، 2015). طی کدگذاری باز هر واقعه32 با یک کلمه کلیدی یا برچسب مشخص میشود (گلیزر و هولتون33، 2005). پس از تولید انبوهی از کدهای باز، با دستهبندی آنها مقولههای مفهومی34 ایجاد میشوند که یکی از آنها در کدگذاری انتخابی بهعنوان مقوله اصلی انتخاب میشود. این مقوله میتواند نگرانی اصلی35 شرکتکنندگان در مطالعه را نشان دهد (کنی و فوری، 2015). گلیزر و هولتون (2005) معتقدند درحالیکه ظهور یک مقوله اصلی همیشه در یک مطالعه نظریه داده بنیاد رخ میدهد، ظهور یک فرآیند اجتماعی پایه36 ممکن است وجود نداشته باشد. فرآیند اجتماعی پایه یک الگوی فرآیندی را در طی یک دوره زمانی نشان میدهد و در بیشتر مواقع با جراند (Ing) در زبان انگلیسی مشخص میگردد. دو نوع فرآیند اجتماعی پایه شامل فرآیند روانشناختی اجتماعی پایه37 و فرآیند ساختاری اجتماعی پایه38 وجود دارد. فرآیند روانشناختی اجتماعی به فرآیندهایی نظیر تبدیلشدن، برجستهسازی، شخصیسازی، بهینهسازی سلامت، الهام بخشیدن و ... اشاره دارد، درحالیکه فرآیند ساختاری اجتماعی به رشد یا زوال مانند بوروکراتیزاسیون یا بوروکراسی زدایی، روتین سازی، تمرکز یا عدم تمرکز، رشد سازمانی، رویههای پذیرش یا استخدام، جانشینی و ... اشاره دارد. درواقع فرآیند ساختاری، موقعیتی را فراهم میکند که در آن فرآیند روانشناختی پردازششده، موردحمایت واقع گردیده، تسهیل شده و یا عمل میکند. بر اساس توضیحات فوق تحقیق به دنبال ارائه مدل توسعه ورزش قهرمانی عراق با مشخص کردن فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه توسعه ورزش قهرمانی بود. درواقع به زبان سادهتر تحقیق به دنبال این بود که مدل توسعه ورزش قهرمانی کشور عراق را با مشخص نمودن فرآیندهای ساختاری توسعه و روانشناختی (انسانی) توسعه طراحی کند.
یافتههای پژوهش
برای رسیدن به هدف پژوهش 17 مصاحبه عمیق اجرا گردید. اجرای مصاحبهها و تحلیل دادههای حاصل از هر مصاحبه بهطور همزمان بود. بعد از مصاحبه 15 ام، مشخص شد که کدهای جدیدی تولید نمیگردد، اما به جهت اطمینان دو مصاحبه دیگر نیز گرفته شد. جدول شماره 1 ویژگیهای مشارکتکنندگان در تحقیق را نشان میدهد که میانگین سابقه کار 17.65 افراد نشان از تجربه کافی آنان در حوزه پژوهش دارد.
[1] Development
[2] Adam Smith
[3] Evolution
[4] Change
[5] Growth
[6] Progress
[7] Sport Development
[8] Mass Sport/ Sport for All/ Public Sport
[9] Sport Participation
[10] Championship Sports
[11] Professional Sport
[12] Elite Sport
[13] Iinstitutions of sport
[14] Elite sport
[15] Policy
[16] Development through sport
[17] Development of sport
[18] Shilbury
[19] Haut
[20] Green & Houlihan
[21] De Bosscher
[22] Kamal & Altay
[23] Valenti
[24] Ramos
[25] Cultural-cognitive, normative, regulative
[26] Cury
[27] Kuper & Szymanski
[28] Saunders
[29] Glaserian emergent GT
[30] Artinian
[31] Kenny & Fourie
[32] Incident
[33] Glaser & Holton
[34] Conceptual categories
[35] Main concern or chief concern
[36] Basic social process (BSP)
[37] Basic social psychological process (BSPP)
[38] Basic social structural process (BSSP)
جدول 1: ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان در تحقیق
ردیف | جنسیت | سابقه کار | تحصیلات | سابقه ورزشی | حوزه فعالیت فعلی |
1 | مرد | 21 | دکتری تربیتبدنی | بله | رئیس فدراسیون |
2 | مرد | 19 | کارشناسی ارشد تربیتبدنی | بله | عضو کمیته ملی المپیک |
3 | مرد | 17 | کارشناسی ارشد تربیتبدنی | بله | داور بینالمللی |
4 | زن | 15 | کارشناسی تربیتبدنی | بله | ورزشکار ملیپوش |
5 | مرد | 23 | دکتری تربیتبدنی | بله | استاد دانشگاه |
6 | مرد | 25 | کارشناسی تربیتبدنی | بله | کارشناس وزارت ورزش و جوانان |
7 | مرد | 11 | کارشناسی ارشد مدیریت | بله | مربی |
8 | زن | 18 | کارشناسی تربیتبدنی | بله | مربی |
9 | مرد | 20 | دکتری تربیتبدنی | بله | استاد دانشگاه |
10 | مرد | 23 | دکتری تربیتبدنی | بله | استاد دانشگاه/ رئیس فدراسیون |
11 | مرد | 16 | کارشناسی ارشد تربیتبدنی | بله | عضو هیئترئیسه فدراسیون |
12 | زن | 12 | کارشناسی ارشد تربیتبدنی | بله | مربی |
13 | مرد | 15 | کارشناسی مدیریت دولتی | بله | کارشناس وزارت ورزش و جوانان |
14 | مرد | 18 | کارشناسی ارشد مدیریت | بله | مربی |
15 | مرد | 21 | کارشناسی ارشد تربیتبدنی | بله | داور بینالمللی |
16 | مرد | 9 | دکتری تربیتبدنی | بله | استاد دانشگاه |
17 | مرد | 17 | کارشناسی ارشد اقتصاد | بله | عضو هیئترئیسه فدراسیون |
پس از انجام هر مصاحبه در مرحله کدگذاری باز، مفهوم اصلی مربوط به هر کلمه، خط یا بخش1 استخراج و برچسب زده شد. با توجه به اجرای هر مصاحبه و سپس کدگذاری باز آن؛ محققان در کدگذاری هر مصاحبه، کدهای قبلی را در اختیار داشتند، بنابراین در طی کل فرآیند تحلیل گاهاً مفاهیم مشابه با کدهای بهتر جایگزین میشد. نتیجه این امر داشتن مخزنی از کدهای باز نهایی در مصاحبه آخر است که به حد کافی پالایش و بهبود یافتهاند. در این تحقیق برای اطمینان از کیفیت کدگذاریها و به طبع آن یافتهها از کدگذاری مجدد بخشی از دادههای کیفی توسط یک پژوهشگر دیگر و محاسبه پایایی بین دو کدگذار برای 20 درصد از مصاحبهها استفاده شد که برابر با 82.82 درصد و قابلقبول بود. همچنین کدهای ایجادشده به دو زبان فارسی و عربی موردبررسی تطبیقی تکتک قرار گرفت تا بهترین برچسبی باشد که به متن موردنظر میتوان داد. درنهایت اینکه کدهای نهایی ایجادشده در اختیار 4 نفر از شرکتکنندگان در تحقیق قرار گرفت و مورد تائید آنان واقع شد. جدول شماره 2 نمونهای از کدهای باز و نقلقولهای مرتبط به آن را نشان میدهد.
در پایان فرآیند مصاحبهها و کدگذاری؛ تعداد 105 کد باز ایجاد شد که با پالایش دوباره تعداد 93 کد نهایی حاصل گردید. کدهای باز هرکدام بهتنهایی معنادار هستند، چراکه هر یک نشانگر یک برچسب مفهومی میباشند اما در کنار هم مخزنی از مفاهیم بدون ارتباط هستند که برای رسیدن به یک تصویر روشنتر باید در دستههای مفهومی سطح بالاتر ادغام گردند. فرآیند ساخت مفاهیم سطح بالاتر بر مبنای مقایسههای سهگانه (هر کد با کد دیگر، هر کد با هر مقوله، و هر مقوله با سایر مقولات) صورت گرفته و کدها در مفاهیم سطح بالاتر دستهبندی میشوند. همانگونه که قبلاً اشاره شد، رویکرد گلیزری نظریه داده بنیاد ویژگیهای نظیر ظهور نگرانی اصلی مشارکتکنندگان در تحقیق، و فرآیند اجتماعی پایه در دو قالب فرآیند ساختاری پایه و فرآیند روانشناختی پایه دارد، که در روند ساخت مقولات مدنظر قرار گرفت. جدول شماره 3 مقولات مربوط به نگرانی اصلی شرکتکنندگان در تحقیق، جدول شماره 4 مقولات مربوط به فرآیند ساختاری پایه و جدول شماره 5 مقولات مربوط به فرآیند روانشناختی پایه را نشان میدهد.
[1] Word, line, or segment of data
جدول 2: نمونه از کدهای باز و نقلقولهای مرتبط
دسته مفهومی | کدهای باز استخراجی | نقلقول |
فرآیند ساختاری اجتماعی | شناخت تاریخ ورزش کشور مستندسازی عوامل موفقیت آگاهی نسبت به روندهای کسب موفقیت اصلاح رویههای انتخاب ورزشکاران شایسته گزینی در انتخاب ورزشکاران ضابطهمندی در ساختار ورزش | براي اينكه مسير موفقیتهای آينده را بهدرستی ترسيم كنيم، بايد تاريخ تحولات ورزش كشور خود را بهخوبی بشناسيم. در مقاطعي از زمان كشور ما در برخي از رشتههای ورزشي عملكرد خوبي حداقل در سطح آسيا داشته است، بايد برويم و تجربههای افراد درگير اعم از مديران، سرپرستان، مربیان و حتي بازيكنان آن دوره را با دقت بررسي و تحليل كنيم. اين تحلیلها به ما در شناخت جزئيات عوامل مؤثر در موفقيت كمك میکند و آگاهي ما نسبت به مسير و روند توسعه ورزش را افزايش میدهد. متأسفانه ورزش عراق در بخشهای مختلف حتي انتخاب ورزشكاران بر مبناي روابط دوستانه و فاميلي اداره میشود و به افراد شايسته توجهي نمیشود. اين وضعيت موجب ضعف سيستم ورزش میگردد. |
فرآیند روانشناختی اجتماعی | نهادینهسازی ذهنیت توسعه در افراد مختلف ذهنیت حرفهای متمرکز سازی تلاش تبدیل موفقیت ورزشی به اولویت اول ذهنی افراد | ما برای توسعه ورزش قهرمانی در کنار نیاز به امکانات و تجهیزات مناسب، نیازمند افرادی هستیم که فکر توسعه و شخصیت توسعه و پیشرفت را در خودشان نهادینه کرده باشند. ورزشکار ما باید به یک ورزشکار حرفهای تبدیل شود. ورزشکار حرفهای یعنی کسی که کمترین تأثیر را از رخدادهای بیرونی و حواشی میگیرد و همه تلاشش را بر موفقیت متمرکز میکند. مدیر حرفهای یعنی کسی که کارکرد صحیح سیستم ورزش و موفقیتهای بعدی به اولویت اول ذهنی او تبدیل شده است. |
جدول 3: کدهاي نهایی و مقولات مربوط به نگرانی اصلی مشارکتکنندگان
کد نهایی | مقولات | |
---|---|---|
1 | اماكن و زیرساختهای قدیمی و فرسوده | چالشهای زیرساختی و فیزیکی |
2 | توزيع نامتوازن امكانات ورزشي | |
3 | نبود توازن جغرافيايي در توزيع بودجه ورزشي | |
4 | كمبود شدید امکانات و کمپهای استاندارد | |
5 | نبود زیرساختهای فيزيكي به ميزان نياز در همه مناطق | |
6 | عدم تأمین تجهيزات انفرادي براي ورزشكاران | |
7 | چالشهای امنيتي و سياسي كشور | مشکلات عمومی |
8 | اشتغال ورزشكاران در مشاغل ديگر به دلیل مشکلات مالی | |
9 | برهم خوردن تمركز ورزشكاران به دلیل مشكلات عمومي كشور | |
10 | در اولويت نبودن ورزش به معناي عام براي سیاستگذاران | |
11 | عدم وجود طرحها و برنامههای بلندمدت براي قهرمانپروری | مشکلات برنامهای |
12 | عدم آگاهي مسئولان و مديران از سازوكارهاي توسعه ورزش | |
13 | عدم توانايي مديريتي مدیران براي اداره و هدايت صحيح توسعه ورزش | |
14 | عدم رشد علمی مربيان عراقي همگام با روندهاي جهاني | |
15 | وجود فساد مالی و اداری در ساختار ورزش | |
16 | نبود اردوهای آمادهسازی مناسب | |
17 | رها كردن ورزشكاران به حال خود بعد از يك دوره اردوي ورزشي و مسابقه | |
18 | عدمحمایت از بازیکنان | |
19 | تسلط روابط دوستانه و خویشاوندی در ورزش بهجای شايسته گزيني | |
20 | هزینهبر بودن كسب موفقيت در ورزش قهرماني | چالشهای مالی |
21 | نبود منابع مالي پايدار جهت توسعه ورزش | |
22 | عدم تأمین مالي ورزشكاران | |
23 | مشكلات مالي توسعه ورزش بهویژه ورزش قهرماني | |
24 | مشكلات مالي شديد ورزشكاران بهویژه در اوايل سنين رشد ورزشي | |
25 | مشکلات مالی ورزشکاران در سایر مراحل زندگی | |
26 | نداشتن منبع درآمد در ورزشکاران رشتههای انفرادی | |
27 | نبود ديدگاه زندگي حرفهای براي ورزشكاران | چالشهای نگرشی-شناختی |
28 | عدم آگاهي از ظرفيت بالقوه تربيتي ورزش | |
29 | عدم آگاهي از نقش الگويي ورزشكاران ملي | |
30 | عدم آگاهي نسبت به توانايي ورزش جهت بازاريابي اجتماعي | |
31 | ناآگاهي سیاستگذاران از كاركردهاي اقتصادي ورزش قهرماني | |
32 | ناآگاهي سیاستگذاران از كاركردهاي بینالمللی ورزش قهرماني در بهبود چهره كشور | |
33 | ناآگاهي سیاستگذاران از كاركردهاي ورزش قهرماني در برقراري نظم اجتماعي |
جدول 4: کدهاي نهایی و مقولات مربوط به فرآیند ساختاری اجتماعی پایه
ردیف | کد نهایی | مقولات فرعی | مقوله اصلی |
---|---|---|---|
1 | شناخت تاریخ ورزش کشور | مدیریت دانش | علمی شدن توسعه ورزش |
2 | آگاهی نسبت به روندهای کسب موفقیت گذشته | ||
3 | مستندسازی عوامل موفقیت در ورزش | ||
4 | انجام تحقيقات جهت ارائه نظریههای بومي توسعه ورزش كشور | شناخت روندهای جدید توسعه | |
5 | توسعه روشهای علم تمرين بهروز در رشتههای مختلف ورزشی | ||
6 | همراستایی توسعه ورزش ذیل توسعه کلان جامعه | الزامات سیاسی -حقوقی | استقرار مکانیسمهای ساختاری موفقیت |
7 | بهبود شیوه حکمرانی در عرصه ورزش | ||
8 | برنامهریزی راهبردی توسعه ورزش | الزامات مدیریتی | |
9 | برنامههای عملیاتی توسعه ورزش | ||
10 | توسعه سیستم نظارت و کنترل | ||
11 | مبارزه با فساد مالی و اداری در ساختار ورزش | کنترل فساد | |
12 | ضابطهمندی در ساختار ورزش | ضابطهمندی | |
13 | اصلاح رویههای انتخاب ورزشکاران | ||
14 | شایسته گزینی در انتخاب ورزشکاران | شایستهسالاری | |
15 | شایسته گزینی در انتخاب مدیران ورزشی | ||
16 | فراهم نمودن زمينه ورود بخش خصوصي و تجاري به ورزش | افزایش منابع مالی | پایدارسازی منابع مالی |
17 | تخصيص بخشي از درآمدهاي مالياتي جهت توسعه ورزش | ||
18 | توجه به جنبههای اقتصادي ورزش جهت كسب درآمد | ||
19 | ايجاد حس مسئولیتپذیری اجتماعي در شرکتهای تجاري جهت حمايت از ورزش قهرماني | ||
20 | تنوعبخشی به منابع بودجهای ورزش قهرماني | تنوعبخشی به منابع مالی | |
21 | تدوين قوانين و سازوكارهاي لازم براي تنوعبخشی به منابع درآمدي ورزشكاران | ||
22 | تأمین منابع مالي از كشورهاي اطراف بهویژه کشورهای عربی | ||
23 | همراستایی هرچه بيشتر با نهادهاي بینالمللی ورزشي برای کسب حمایتهای آنان | کسب حمایتهای بینالمللی | بینالمللی شدن سیستم ورزش |
24 | پيوند توسعه ورزش و توسعه اجتماعي جهت دریافت کمکهای بینالمللی از سازمان ملل متحد، صندوق بینالمللی پول و ... | ||
25 | انتخاب مناسبترین کشورهای برای بهرهمندی از تجارب موفقیت آنها | الگو گیری از کشورهای توسعهیافته ورزشی | |
26 | برقراری موافقتنامههای همکاری ورزشی با کشورهای مختلف | ||
27 | الگو گیری از ساختار ورزش كشورهاي مسلمان موفق نظير ايران، قطر و ... در عرصه ورزش قهرماني | ||
28 | الگو گیری از فرآيندهاي تربيت و آمادهسازی ورزشكاران در كشورهاي مسلمان نظير ايران و عراق | ||
29 | ایجاد نظام صلاحیت حرفهای برای رسانههای ورزشی | رسانههای حرفهای | نظام حرفهای ورزش قهرمانی |
30 | ايجاد رسانههای مستقل و تخصصی ورزشي | ||
31 | ایجاد کمیته بررسی قراردادهای حرفهای بر مبنای الزامات نهادهای بینالمللی ورزشی | توجه به الزامات حقوقی بینالمللی | |
32 | استقرار نظام ارزشیابی مشاغل ورزشی | تأسیس نظام حرفهای | |
33 | استقرار نظام حرفهای مشاغل ورزشی |
جدول 5: کدهاي نهایی و مقولات مربوط به فرآیند روانشناختی اجتماعی پایه
ردیف | کد نهایی | مقولات فرعی | مقوله اصلی |
---|---|---|---|
1 | توانایی ایجاد ارزشافزوده برای سازمان | ذهنیت حرفهای در مدیران | توسعه ذهنیت حرفهای |
2 | تمرکز بر اهداف، نتایج و ارزشهای سازمانی | ||
3 | داشتن دیدگاه راهبردی و بلندمدت | ||
4 | تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و دادهها | ||
5 | توانایی حل مسأله و ایجاد تغییر | ||
6 | مدیریت خلاقانه منابع انسانی | ||
7 | بهکارگیری مهارتهای ارتباطی و همکاری | ||
8 | یادگیری مستمر و بهبود مداوم | ||
9 | تمرکز بر اهداف موفقیت بلندمدت | ذهنیت حرفهای در ورزشکاران | |
10 | جدیت و تلاش شبانهروزی برای پیشرفت | ||
11 | مطالعه و استفاده از روشهای نوین و موفق تمرین | ||
12 | یادگیری از خطاها و کار بر روی نقاط قوت و ضعف | ||
13 | صبر و استمرار تلاش در برابر مشکلات و موانع | ||
14 | تمرکز بر تلاش در درون زمین و استفاده از خدمات مشاوره برای مدیریت مسائل بیرون زمین | ||
15 | حس بالای خواستن موفقیت توسط ورزشکاران | میل به توسعه | نهادینهسازی ذهنیت توسعه |
16 | حس بالای خواستن توسعه توسط مدیران | ||
17 | تعریف اهداف توسعهای فردی | شخصیسازی توسعه | |
18 | اعتقاد به اینکه تلاشهای فردی هرچند کوچک باید تسهیل گر توسعه باشد | ||
19 | اعتقاد قلبی در ورزشکاران به اینکه من میتوانم | ایمان به پیشرفت | |
20 | اعتقاد قلبی جمعی به اینکه ما میتوانیم | ||
21 | پذیرش پیشرفت بهعنوان یک ارزش گروهی | پیشرفت گروهی | هنجار سازی توسعه ورزش |
22 | اعتماد به تصمیمات مبتنی بر خرد و اندیشه | اعتمادسازی بین بازیگران سیستم | |
23 | توسعه فضای مبتنی بر اعتماد جهت حداکثر سازی اثربخشی تلاشها | ||
24 | برقراری تعادل بین جنبههای مختلف تلاش | تلاش متعادل | متمرکز سازی تلاش |
25 | جلوگیری از کمکاری و یا زیاده کاری در بخشهای مختلف | ||
26 | دقت در تصمیمات و اقدامات توسط مدیران | دقت در اقدامات | |
27 | پرهیز از اقدامات بدون برنامه |
پس از کدگذاری واقعی دادهها و ساخت مقولات مفهومی؛ کدگذاری نظری اجرا شد که البته یک مرحله جدا از فرآیند تحلیل نیست. کدهای نظری، چگونگی ارتباط بین کدهای واقعی را بهعنوان فرضیههای یک نظریه مفهومسازی میکنند. آنها دوباره داستان شکسته را به هم میبافند و یک دامنه یکپارچه، تصویر گسترده و چشماندازی جدید از دادهها ارائه میدهند (گلیزر، 1978). در این تحقیق کدگذاری نظری بر اساس فرآیند روانشناختی پایه و فرآیند ساختاری پایه اجرا شد. فرآیند ساختاری اجتماعی پایه بر مکانیسمهای اجتماعی اصلی که بر ساختار سازمانی، روابط و تغییرات ساختاری در یک سیستم اجتماعی حاکم است، تمرکز میکند، درحالیکه فرآیند روانشناختی اجتماعی پایه به فرآیندهای زیربنایی اشاره دارد که چگونگی تعامل افراد و درک دنیای اجتماعی خود را توضیح میدهد. این نشاندهنده مکانیسم روانشناختی اساسی است که رفتار و تعاملات اجتماعی را در یک زمینه خاص هدایت میکنند. همچنین فرآیندهای روانشناختی از طریق فرآیندهای ساختاری حمایتشده و تسهیل میگردند. بر این اساس روابط بین مقولات مفهومی تشریح و تبیین گردید تا مشخص شود توسعه ورزش قهرمانی در عراق از طریق فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه چگونه رخ میدهد. شکل شماره 1 نقشه مفهومی ایجادشده را نشان میدهد.
شکل 1: مدل توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه
بحث و نتیجهگیری
توسعه ورزش قهرمانی پدیده پیچیدهای است، در بسیاری از مواقع این توسعه معادل کسب موفقیت در مسابقات و رویدادهای بینالمللی تلقی میگردد، که البته کسب موفقیت از حیث مقامها و مدالها در مسابقات ظاهریترین لایه توسعه ورزش قهرمانی میباشد و باید بسیاری از عوامل دست در دست هم دهند تا این لایه ظاهری خود را نشان دهد. جوامع مختلف بنا به پیچیدگیهای زمینهای، ساختاری و فرهنگی مسیر متفاوتی را در ورزش قهرمانی طی خواهند کرد و رسیدن به توسعه در ورزش قهرمانی نیازمند توجه به بسیاری از ملاحظات بومی و محلی خاص آن جامعه است. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توسعه ورزش قهرمانی عراق مبتنی بر فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه به روش کیفی نظریه داده بنیاد گلیزری اجرا شد. رویکرد گلیزری نظریه داده بنیاد این امکان را فراهم کرد تا به مقوله توسعه ورزش قهرمانی از منظر مراحل توجه کنیم. همچنین فرآیند اجتماعی پایه که نشان از تحول یک فرآیند در گذر زمان بوده و الگوهای رفتاری را نشان میدهد که برای حل یک مسئله یا مشکل به کار میرود (محمدی ترکمانی و همکاران، 1395)؛ و در عمده تحقیقات مبتنی بر نظریه داده بنیاد مغفول مانده است، مدنظر قرار گرفت و در دو دسته فرآیند ساختاری اجتماعی پایه و فرآیند روانشناختی اجتماعی پایه مبنای مراحل توسعه ورزش قهرمانی در عراق قرار گرفت.
با انجام 17 مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه ورزش قهرمانی در کشور عراق و کدگذاری دادهها مبتنی بر رویکرد ظاهر شونده نظریه داده بنیاد کدها و مقولات در چندین دسته شناسایی شد. بخشی از کدها نشانگر نگرانی اصلی مشارکتکنندگان در تحقیق بود که ازنظر آنان سیستم ورزش قهرمانی عراق با پنج دسته از مشکلات در قالب چالشهای زیرساختی و فیزیکی، مشکلات عمومی، مشکلات برنامهای، چالشها و مشکلات مالی، و چالشهای نگرشی-شناختی روبرو است. این چالشها و مشکلات درگذر زمان به وجود آمده و رویهم انباشتهشدهاند. همچنین جنس و ماهیت این چالشها مختص نظام ورزش و ورزش قهرمانی عراق نیست، بلکه حاکی از مشکلات عمومیتر و گستردهتر جامعه عراقی است، نظیر مشکلات عمومی که زمینهایترین و عامترین چالشهای شناساییشده در این تحقیق است. به طبع مشکلات عمومی کشور چالشهای نگرشی-شناختی شکلگرفته است که عمدتاً به ناآگاهی و دیدگاههای سیاستگذاران و مقامات ورزش عراق برمیگردد. این چالشها باعث شده است که مشکلات برنامهای و نبود برنامهریزیهای کافی و مناسب را در بخش ورزش قهرمانی شاهد باشیم. همچنین مشکلات عمومی کشور و چالشهای نگرشی-شناختی کافی است تا سیستم ورزش قهرمانی عراق با مشکلات و چالشهای مالی نیز روبرو شود که در این حالت حرکت روبهجلو ورزش قهرمانی با اختلال جدی روبرو خواهد شد چراکه منابع مالی لازم را بهعنوان قوای محرکه در دسترس ندارد. مجموع این عوامل نیز باعث شده است تا چالشها و مشکلات زیرساختی و فیزیکی مشهود باشد که به اماكن و زیرساختهای قدیمی و فرسوده و همچنین توزیع نامتناسب آنها در بخشهای مختلف کشور اشاره دارد. ازآنجاییکه مشکلات و موانع توسعه ورزش و ورزش قهرمانی مختص هر جامعه بوده و بسیاری از آنها ناشی از شرایط عمومی آن کشور است بهراحتی نمیتوان مقایسات تطبیقی را برای بررسی آنها و حتی رفع آنها انجام داد، اما در بسیاری از مطالعات دیگر نیز بر وجود طیف گستردهای از مشکلات و موانع بر سر راه توسعه ورزش قهرمانی تأکید شده است. مثلاً یوسفیان (1400) چالشهای اصلی و کلی پیش روی توسعه ورزش در استان یزد ایران را شامل چالشهای مرتبط با منابع مالی، مسائل فرهنگی-اجتماعی، منابع انسانی، مسائل حمایتی، استعدادیابی، ناداوری و بیعدالتی و مشکلات برنامهریزی عنوان میکنند که با مفاهیم مختلف این پژوهش همخوانی دارد. بهطور خاص تحقیق عراقی کمال و الطائی (2020) نیز بر مطلوب نبودن توانمندیهای مادی و انسانی، وجود سالنها و اماکن ورزشی استاندارد، تجهیزات و ابزار کافی، حفظ و نگهداری از اماکن ورزشی، وجود بانک اطلاعاتی موردنیاز برای برگزاری مسابقات، منابع مالی و کنترلهای مالی و نظارتی در فدراسیون بسکتبال عراق جهت موفقیت در مسابقات کشورهای عربی و بازیهای آسیایی تأکید کرده بودند.
با توجه به وجود مشکلات عمده در ورزش قهرمانی عراق، و هدف تحقیق یعنی ارائه مدل توسعه ورزش قهرمانی مبتنی بر فرآیندهای ساختاری و روانشناختی پایه؛ بخش بعدی یافتهها کدها و مقولات مرتبط با فرآیند اجتماعی پایه بود که در دو دسته کلی فرآیندهای روانشناختی و ساختاری شناسایی گردید. برای توسعه ورزش قهرمانی در عراق باید دو دسته از فرآیندها با روند مشخصی طی گردد. عوامل مربوط به فرآیند ساختاری بر تغییرات ساختاری در سازمانهای مربوطه و نظاممند کردن سیستم ورزش قهرمانی عراق اشاره دارد، بدیهی است که این فرآیندها جدای از افراد بوده و حکایت از استقرار سیستمی با سازوکار مشخص برای پیشبرد توسعه ورزش قهرمانی دارد. رسیدن به این سیستم با کارکرد صحیح آن یکباره و آنی نخواهد بود و باید گامهای معینی در طی زمان برداشته شود. مطابق مدل ارائهشده فرآیند ساختاری در تحقیق حاضر شامل علمی شدن توسعه ورزش، استقرار مکانیسمهای ساختاری موفقیت، پایدارسازی منابع مالی، بینالمللی شدن سیستم ورزش و درنهایت نظام حرفهای ورزش قهرمانی است. برای رسیدن به توسعه در ورزش قهرمانی باید ضمن مدیریت دانش گذشته روندهای جدید توسعه ورزش به خوبی شناخته شود که نیازمند این امر انجام تحقيقات جهت ارائه نظریههای بومي توسعه ورزش كشور و در ذیل آن توسعه روشهای علم تمرين بهروز در رشتههای مختلف ورزشی است. سپس باید مکانیسمهای ساختاری موفقیت استقرار یابد که دربرگیرنده الزامات سیاسی-حقوقی، الزامات مدیریتی، کنترل فساد، ضابطهمندی، و شایستهسالاری در سیستم ورزش است. با بهبود و استقرار مکانیسمهای ساختاری موفقیت، سیستم ورزش قهرمانی نیازمند منابع مالی مورد نیاز است که در ضمن تأمین منابع مالی باید پایدارسازی آنها نیز صورت گیرد یعنی هم افزایش منابع مالی از بخشهای مختلف و هم متنوع سازی آنها باید دنبال گردد تا بهطور پیوسته منابع مالی موردنیاز برای پیشبرد امور در دسترس باشد و طوری نباشد که در مقطعی از زمان منابع زیادی در دسترس باشد که حتی ممکن است به حیفومیل منابع و وقوع فساد منتهی گردد و در مقطعی برای سادهترین امورات نیز بودجههای لازم تأمین نگردد. بینالمللی شدن سیستم ورزش قهرمانی مرحله بعدی توسعه ورزش است که یکی از مهمترین اقدامات میباشد، ازآنجاییکه ورزش قهرمانی و موفقیت در آن در یک محیط بینالمللی معنا پیدا میکند، باید برای توسعه آن نیز از عناصر بینالمللی بهره جست. کسب حمایتهای بینالمللی از نهادها و سازمانهای مختلف و همچنین الگو گیری از کشورهای توسعهیافته ورزشی میتواند به همراستایی هرچه بیشتر سیستم ورزش کشور با ورزش بینالملل کمک نموده و فرآیندهای توسعه ورزش را تسهیل نماید. ضمن اینکه در الگو گیری از کشورهای مختلف میتوان نگاه ویژهای به کشورهایی مانند ایران و قطر که اشتراکات زیادی با کشور عراق دارند، داشت. درنهایت ایجاد رسانههای حرفهای، توجه به الزامات حقوقی بینالمللی و تأسیس نظام حرفهای میتواند به استقرار نظام حرفهای ورزش قهرمانی کمک کند، نظامی که در آن سازوکارهای حرفهای و مشخص حکمفرماست و همراستا با نهادهای بینالمللی ورزش است. عوامل ساختاری شناساییشده در این تحقیق برای توسعه ورزش قهرمانی در عراق و همچنین روند طی آنها مختص این تحقیق و زمینه موردمطالعه است، اما در تحقیقات متعدد بر متغیرها و عوامل مشابه تأکید شده است. مثلاً در تحقیق دی بوشر و همکاران (2009) در کشورهای صنعتی؛ منابع مالی و حمایت مالی از سازمانهای ورزشی در دسته عوامل ورودی قرار داشت که نشان از اهمیت اولیه آن دارد، درحالیکه پایدارسازی منابع مالی در این تحقیق در گام سوم روندها قرار داشت که نشان میدهد اقدامات بهمراتب پایهایتر از تأمین منابع مالی نظیر استقرار مکانیسمهای ساختاری موفقیت در ورزش عراق ضرورت بیشتری دارد. شعبانی و همکاران (1398) نیز بر حمایت مالی، ساختار و سیاستگذاری ورزش جهت توسعه ورزش قهرمانی زنان ایران تأکید کرده بودند. در تحقیق رضایی و همکاران (1398) بسترسازي حرفهای نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر مدل توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای ایران بود که البته این محققان آن را در دسته عوامل بستر یا زمینه قرار دادهاند، درحالیکه در تحقیق حاضر نظام حرفهای ورزش قهرمانی در حلقه آخر روند توسعه ورزش قهرمانی قرار داشت. بر ثبات مدیریت و نظام شایستهسالاری در تحقیق ملایی سفیددشتی و همکاران (1399) نیز اشاره شده است که با الزامات مدیریتی، ضابطهمندی، و شایستهسالاری در مکانیسمهای ساختاری موفقیت همراستا است. راموس و همکاران (2023) نیز توسعه تاریخی را یک عامل فرهنگی شناختی از ابعاد زمینهای توسعه و موفقیت سیستمهای ورزشی نخبگان معرفی کرده بودند که با مدیریت دانش ذیل علمی شدن توسعه ورزش کشور قرابت دارد. قوانین و ساختار حقوقی نیز در دسته متغیرهای تنظیمی بودند که با الزامات سیاسی-حقوقی و توجه به الزامات حقوقی بینالمللی همراستا است.
مطابق بخش بعدی یافتهها، توسعه ورزش قهرمانی در عراق صرفاً متکی بر عوامل ساختاری نیست و دسته دیگری از عوامل تحت عنوان فرآیندهای روانشناختی پایه شناسایی گردید که ماهیت متفاوتتری نسبت به عوامل ساختاری دارند. فرآیندهای روانشناختی توسعه ورزش قهرمانی به ترتیب شامل نهادینهسازی ذهنیت توسعه، توسعه ذهنیت حرفهای، هنجار سازی توسعه ورزش و درنهایت متمرکزسازی تلاش است. این فرآیندها جدای از عوامل ساختاری هستند که دربرگیرنده عوامل سازمانی و سیستمی بود، و نشان از سلسله رخدادها و فرآیندهای زیربنایی دارد که به افراد مربوط هست و با طی آنها رفتارهای افراد جهت توسعه ورزش هدایت و جهتدهی میشود. نهادینهسازی ذهنیت توسعه اولین فرآیند روانشناختی پایه است که به این اشاره دارد که برای توسعه ورزش قهرمانی و موفقیت در آن باید میل به توسعه در افراد به وجود آمده و افراد توسعه سیستم ورزش قهرمانی را همراستا به توسعه خود شخصیسازی نمایند. در چنین حالتی ایمان به پیشرفت در بازیگران سیستم وجود خواهد داشت. با نهادینهسازی ذهنیت توسعه، توسعه ذهنیت حرفهای بهعنوان فرآیند روانشناختی پایه بعدی مطرح میگردد و این نکته تأکید دارد که پیشبرد توسعه ورزش کشور باید مبتنی بر رفتارهای حرفهای توسط مدیران و ورزشکاران باشد، یعنی به زبان ساده در یک سیستم حرفهای مدیران و ورزشکاران هرکدام مرزهای رفتارها و اقدامات خود را بهخوبی شناخته و در راستای بهبود رفتارهای خود برای رسیدن به موفقیت تلاش مستمر خواهند کرد. ذهنیت حرفهای به آنها اجازه نخواهد داد انرژی خود را در مسائل و حاشیهها صرف کرده و یا در حوزههایی که مرتبط با وظیفه اصلی آنها نیست وارد شوند. هنجار سازی توسعه ورزش فرآیند روانشناختی پایه بعدی است که نشاندهنده وضعیتی است که در آن پیشرفت گروهی و موفقیت جمعی سیستم ورزش قهرمانی بهعنوان یک ارزش در همه افراد و بازیگران سیستم درونی شده است، در چنین حالتی بین بازیگران سیستم اعتماد برقرار است و کلیه تصمیمات مبتنی بر اصول علمی و همچنین منافع سیستم خواهد بود. درنهایت متمرکز سازی تلاش بهعنوان فرآیند روانشناختی آخر نشاندهنده این است که یک سیستم حرفهای ورزش قهرمانی نیازمند تلاشهای متعادل و همچنین دقت در اقدامات است که از هدر رفت انرژی، و منابع جلوگیری خواهد کرد. فرآیندهای روانشناختی شناساییشده در این تحقیق برعکس فرآیندهای ساختاری سازوکار کنترلی و نظارتی چندانی ندارند چراکه وابسته به افراد هستند، اما عوامل ساختاری قوی و کنترلهای دقیق در حیطه عوامل ساختاری فضای مساعدی برای تسهیل فرآیندهای روانشناختی فراهم خواهد کرد. همچنین باهم افزایی رخداده بین فرآیندهای روانشناختی پایه و ساختاری پایه، توسعه ورزش قهرمانی رخ خواهد داد، بهعبارتیدیگر توسعه ورزش قهرمانی بهتنهایی و با تکیهبر عوامل ساختاری مقدور نخواهد بود و برای پیشبرد توسعه و موفقیت در ورزش قهرمانی فرآیندهای روانشناختی پایه نیز لازم و ضروری هستند. ازآنجاییکه فرآیندهای روانشناختی پایه توسعه ورزش و یا ورزش قهرمانی چندان شناختهشده نیست، بهطور خاص برای عوامل یادشده در این تحقیق اشارات چندانی در سایر تحقیقات نشده است. اما برخی مفاهیم قابلتوجه در سایر تحقیقات وجود دارد، مثلاً راموس و همکاران (2023) سیستم اعتقادی و استانداردهای رفتاری و کنوانسیونها را جزء عوامل هنجاری توسعه و موفقیت سیستمهای ورزشی نخبگان نام بردند که با مفهوم هنجار سازی توسعه ورزش همراستا است. تعهد اجرایی مدیران ورزش قهرمانی و حرفهای در تحقیق رضایی و همکاران (1398) نیز که یکی از شرایط علی توسعه ورزش بود که با میل به توسعه و ایمان به پیشرفت در نهادینهسازی ذهنیت توسعه قرابت معنایی دارد اما مفاهیم یادشده در این تحقیق بیشتر جنبه فردی و روانشناختی دارد تا صرفاً تعهد اجرایی و سازمانی.
بهطورکلی، تحقیق حاضر نشان داد که دو دسته از فرآیندهای ساختاری و روانشناختی در توسعه ورزش قهرمانی نقش دارند و توسعه ورزش قهرمانی بهصورت یک چرخه خواهد بود که با بهبود مستمر هر دو دسته از فرآیندها رخ خواهد داد. هرچند عوامل ساختاری کموبیش در تحقیقات دیگر نیز شناخته شدهاند اما عوامل روانشناختی کمتر موردبررسی قرارگرفتهاند و تحقیق حاضر تلاش نمود گامی در جهت شناخت بیشتر فرآیندهای روانشناختی پایه توسعه ورزش بردارد. تحقیقات آتی میتوانند برای نحوه اجرایی کردن فرآیندهای روانشناختی پایه و سازوکارهای عمیقتر آنها تمرکز نمایند.
منابع
تیو، محمد و محمودی، وحید. (1401). «تحلیل تطبیقی رویکردهای توسعه-محور نیازهای اساسی و توسعه انسانی». راهبرد توسعه. 18(69)، صص 7-29.
رضایی، شمسالدین؛ قراخانلو، رضا و سلیمانی مقدم، رضا. (1398). «الگوی پارادایمی توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای ایران». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 18(45)، صص 149-168.
رمضانینژاد، رحیم و هژبری، کاظم. (1396). «مبانی توسعه ورزش و کاربرد آن در ایران». مجلس و راهبرد. 24(91)، صص 233-263.
شعبانی، اکرم؛ رضوی، سید محمدحسین و هادوی، فریده. (1398). «تدوین الگوی ساختاری تحلیلی توسعه ورزش قهرمانی زنان». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 9(18)، صص 53-64.
صلاح، مهدی و حسنوند، شهرام. (1387). «بررسی مفهوم توسعه در اندیشه تنی چند از روشنفکران عصر قاجار و پهلوی». تاریخ. 3، صص 117-147.
علیزاده، ولی؛ شهلائی باقری، جواد؛ هنری، حبیب و شعبانی بهار، غلامرضا. (1399). «شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با رهیافت داده بنیاد». مدیریت و توسعه ورزش. 9(4)، صص 88-108.
کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل و محمدخانی، جواد. (1397). «تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار مدیران ورزش قهرمانی ایران با رویکرد برنامهریزی سناریو». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 5(1)، صص 99-108.
محمدی ترکمانی، احسان؛ باقری، قدرت اله؛ زارعی متین، حسن؛ معینی، حسین و خنیفر، حسین. (1395). «سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی (ارائة یک نظریة دادهبنیاد)». پژوهش در ورزش تربیتی. 4(11)، صص 71-96.
مختار پور، مهدی. (1398). «تبیین جامعهشناختی عوامل اجتماعی مؤثر بر جامعهپذیری ورزشی». مطالعات اجتماعی-فرهنگی المپیک. 1(1)، صص 125-155.
ملایی سفیددشتی، افشین؛ حمیدی، مهرزاد؛ رجبی، حسین و ذوالفقار زاده، محمدمهدی. (1399). «آیندهنگاری توسعه ورزش قهرمانی ایران در افق 1416». مدیریت و توسعه ورزش. 9(2)، صص 84-99.
ممتاز، غلامحسين. (1394). «بررسی مفهوم جامعهشناختی توسعه، كنفرانس بینالمللی علوم انساني». روانشناسی و علوم اجتماعي، 27 آبان، تهران، مركز همایشهای بینالمللی صداوسیما.
یوسفیان، جواد (1400). «بررسی چالشهای پیش روی توسعه ورزشهای همگانی، حرفهای و قهرمانی، بانوان و تربیتی در استان یزد». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 20(54)، صص 171-192.
Artinian, B. M., Giske, T., & Cone, P. H. (2009). Glaserian Grounded Theory in Nursing Research: Trusting Emergence. Springer Publishing Company. https://books.google.com/books?id=x40H5m4WBmcC
Cury, R., Sotiriadou, P., & Kennelly, M. (2024). Talent transfer: a complementary elite sport development pathway. Managing Sport and Leisure, 29(2), 310-323. https://doi.org/10.1080/23750472.2022.2033638
De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., Shibli, S., & Bingham, J. (2009). Explaining international sporting success: An international comparison of elite sport systems and policies in six countries. Sport Management Review, 12(3), 113-136.
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press. https://books.google.com/books?id=73-2AAAAIAAJ
Glaser, B. G., & Holton, J. (2005). Basic social processes. Grounded theory review, 4(3), 1-29.
Green, M., & Houlihan, B. (2005). Elite sport development: Policy learning and political priorities. Routledge
Haut, J., Grix, J., Brannagan, P. M., & Hilvoorde, I. v. (2017). International prestige through ‘sporting success’: an evaluation of the evidence. European journal for sport society, 14(4), 311-326.
Kamal, A., & Altay, U. (2020). Analyzing the Reality of the Human and Financial Capabilities of Managing Basketball Sports Tournaments in Iraq from the Central Iraqi Federation, sub-federations, Referees, Premier League teams’ Point of View. Journal of Physical Education, 32(2), 8-19. https://doi.org/10.37359/JOPE.V32(2)2020.988
Kenny, M., & Fourie, R. (2015). Contrasting classic, Straussian, and constructivist grounded theory: Methodological and philosophical conflicts. The qualitative report, 20(8), 1270-1289.
Kuper, S., & Szymanski, S. (2014). Soccernomics: Why Spain, Germany and Brazil Win, and why the USA, Japan, Australia - and Even Iraq - are Destined to Become the Kings of the World's Most Popular Sport (World cup Edition ed.). HarperSport. https://books.google.com/books?id=wOSDoAEACAAJ
Ramos, R., De Bosscher, V., Pankowiak, A., & Valleser, C. W. (2023). Contexts shaping the development and success of elite sport systems: a scoping review. Sport Management Review, 26(5), 649-676. https://doi.org/10.1080/14413523.2023.2171276
Saunders, M. N. K., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research Methods for Business Students (8th Edition ed.). Pearson. https://books.google.com/books?id=yYaDzwEACAAJ
Shilbury, D., Sotiriadou, K. P., & Green, B. C. (2008). Sport development. Systems, policies and pathways: An introduction to the special issue. Sport Management Review, 11(3), 217-223.
Valenti, M., Scelles, N., & Morrow, S. (2020). Elite sport policies and international sporting success: a panel data analysis of European women’s national football team performance. European Sport Management Quarterly, 20(3), 300-320.
Wu, W. (2021). A Policy Analysis of Elite Sport Development in Hong Kong: The Cases of Cycling, Fencing and Taekwondo Hong Kong Baptist University]. https://scholars.hkbu.edu.hk/files/56786792/RPG_PHD_2021_10_20_E2_R73_T.pdf