A qualitative study of social responsibility among male teachers in Poldasht city
Subject Areas :
Journal of Iranian Social Development Studies
leila fathi
1
,
Ahad Talooni
2
1 - Assistant professor Department of Sociology Payame Noor University (PNU), POBox, 19395-4697
Tehran, Iran
2 - M. A in Social Science Research pyame Noor University and Social science teacher, (PNU), POBox,
19395-4697 Tehran, Iran
Received: 2023-02-28
Accepted : 2023-05-27
Published : 2023-05-22
Keywords:
Ground Theory,
Social responsibility,
Teachers,
Poldasht city,
Abstract :
The purpose of the present study is to study the social responsibility among male teachers in Poldashtcity. People's social life is always associated with a sense of commitment and responsibility, which plays adecisive role in achieving sustainable development and can be analyzed according to the various situations ofcitizens' social life. This research was conducted using qualitative method and grounded theory technique. Theparticipants in the current research were 19 male teachers living in Poldasht city, after conducting semistructured interviews with them, the resulting data were analyzed using three-stage open, central and selectivecoding. The findings indicate that among the factors that are effective in motivating the social responsibility ofteachers include: social commitment and responsibility in the form of their roles - religiosity and professionalethics - improving educational and communication skills - compliance The rights of others - altruism and socialparticipation - responsible behavior towards the natural and urban environment - creating civil organizationsand social demands. The basic and motivational platforms in social responsibility, which in case of lack ordecrease, the desire of employees to be responsible is reduced, including: culture building - improvement ofsocial skills and educational structures - establishment of justice and organizational health - establishment ofjustice It is social and economic in society. Also, among the intervening or facilitating factors in the fulfillmentof social responsibilities by employees are: external control of behaviors through material and spiritualincentives - norms, behavioral patterns and individual characteristics - satisfaction and feeling of satisfactionfrom work and life And with all the shortcomings and structural defects in the work environment that play a rolein reducing employee motivation, employees benefited from the strategy of internal commitment, religious andmoral beliefs, and personal and social empowerment. The results about the consequences of teachers' socialresponsibility, which seems not to have an optimal level, show; The spread of social irregularity and the gradualdestruction and destruction of the natural and urban environment can be expressed as negative results, as wellas the responsibility of orderliness is part of the education system, which in case of improvement and increase inthe willingness of teachers to fulfill their obligations and social responsibilities as The positive result can beexpressed.
References:
اردلان، محمد رضا؛ بازی، قاسم(1394)، وضعیت سنجی مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان در محیط کار در محیطهای آموزش عالی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد حسابداری و علوم تربیتی، شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آینده ساز- استان مازندران – ساری.
امیر، آرمین؛ سفیری، خدیجه(1397)، مفهومپردازی مسئولیتپذیری اجتماعی: از اخلاق تا کنشگری در دوران مدرن، مطالعات جامعه شناختی (علمی- پژوهشی)، دوره 25، شماره دو، پاییز و زمستان 1397، ص 718-691.
آرون، ریمون (1386)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه محمدباقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم.
باباجانی رودی، سمیه؛ قاروی آهنگر، مهری؛ فرقانی اوزرودی، محمدباقر(1401)، تبیین مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان تربیت بدنی بر اساس فرهنگ سازمانی، مجله جهان نوین، شماره 19، ص 13-1.
بارخدا، سیدجمال؛ احمدحیدری، پرستو؛ شیربیگی، ناصر(1401)، مسئولیتپذیری اجتماعی در تلقی معلمان و مدیران، مجله جامعه شناسی فرهنگ و هنر، شماره 11، ص 190-171.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
توسلی، غلامعباس ( 1385)، نظریههای جامعه شناسی، تهران: نشر سمت، چاپ دوازدهم.
ذکایی، محمد سعید(1399)، هنر انجام پژوهش کیفی؛ از مسئله یابی تا نگارش، تهران: انتشارات آگاه.
ذکایی، محمدسعید(1381)، نظریه و روش در تحقیقات کیفی، فصلنامه علوم اجتماعی، ص 69-41.
سبحان نژاد، مهدی(1379 )، مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامة درسی کنونی دورة ابتدایی ایران و طراحی برای آینده، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
شارون، جوئل(1398)، ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی، ترجمه منوچه صبوری، تهران: نشر نی.
کرایب، این(1398)، نظریههای اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران : انتشارات آگه، چاپ ششم.
گلاسر، ویلیام (1390)، تئوری انتخاب، ترجمه علی صاحبی، تهران: انتشارات سایه.
گلاسر، ویلیام (1390)، تئوری انتخاب، ترجمه علی صاحبی، تهران: انتشارات سایه.
نجفی، سالار؛ سپیانی، مریم( 1395)، بررسی نقش اصول اخلاقی کارکنان پردیس شهید رجایی فارس بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی آنان، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال دهم، شماره چهارم، پیاپی35، زمستان 1395، ص 246 – 229
نوروزی، محمدرضا، دانایی فرد، حسن، فانی، علی اصغر، حسن زاده، علیرضا(1393)، پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد، نشریه علمی-پژوهشی بهبود مدیریت، سال هشتم، شماره 4، ص34-5.
Ceil, Ch. (2012). Employees and corporate social responsibility, available at ssrn: http:// ssrn.com/ abstract= 2112654 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn. 2112654.
Conrad, D. and Hedin, D. (1981), "Instruments and scoring guide of the experiential education evaluation project"، Center for youth development and research, university of Minnesota.
Kaptein, M., Kooning, L. Tulder Rob V., Vliet Laurens V. (2007). Report on European CSR Survey, Holland, RSM Erasmus University.
Kim Chung H. & Scullion, H. (2013). “The effect of corporate social responsibility (csr) on employee motivation: a cross-national study”, Poznan university of economics review, 13(2): 5-30.
_||_
اردلان، محمد رضا؛ بازی، قاسم(1394)، وضعیت سنجی مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان در محیط کار در محیطهای آموزش عالی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد حسابداری و علوم تربیتی، شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آینده ساز- استان مازندران – ساری.
امیر، آرمین؛ سفیری، خدیجه(1397)، مفهومپردازی مسئولیتپذیری اجتماعی: از اخلاق تا کنشگری در دوران مدرن، مطالعات جامعه شناختی (علمی- پژوهشی)، دوره 25، شماره دو، پاییز و زمستان 1397، ص 718-691.
آرون، ریمون (1386)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه محمدباقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم.
باباجانی رودی، سمیه؛ قاروی آهنگر، مهری؛ فرقانی اوزرودی، محمدباقر(1401)، تبیین مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان تربیت بدنی بر اساس فرهنگ سازمانی، مجله جهان نوین، شماره 19، ص 13-1.
بارخدا، سیدجمال؛ احمدحیدری، پرستو؛ شیربیگی، ناصر(1401)، مسئولیتپذیری اجتماعی در تلقی معلمان و مدیران، مجله جامعه شناسی فرهنگ و هنر، شماره 11، ص 190-171.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
توسلی، غلامعباس ( 1385)، نظریههای جامعه شناسی، تهران: نشر سمت، چاپ دوازدهم.
ذکایی، محمد سعید(1399)، هنر انجام پژوهش کیفی؛ از مسئله یابی تا نگارش، تهران: انتشارات آگاه.
ذکایی، محمدسعید(1381)، نظریه و روش در تحقیقات کیفی، فصلنامه علوم اجتماعی، ص 69-41.
سبحان نژاد، مهدی(1379 )، مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامة درسی کنونی دورة ابتدایی ایران و طراحی برای آینده، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
شارون، جوئل(1398)، ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی، ترجمه منوچه صبوری، تهران: نشر نی.
کرایب، این(1398)، نظریههای اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران : انتشارات آگه، چاپ ششم.
گلاسر، ویلیام (1390)، تئوری انتخاب، ترجمه علی صاحبی، تهران: انتشارات سایه.
گلاسر، ویلیام (1390)، تئوری انتخاب، ترجمه علی صاحبی، تهران: انتشارات سایه.
نجفی، سالار؛ سپیانی، مریم( 1395)، بررسی نقش اصول اخلاقی کارکنان پردیس شهید رجایی فارس بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی آنان، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال دهم، شماره چهارم، پیاپی35، زمستان 1395، ص 246 – 229
نوروزی، محمدرضا، دانایی فرد، حسن، فانی، علی اصغر، حسن زاده، علیرضا(1393)، پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد، نشریه علمی-پژوهشی بهبود مدیریت، سال هشتم، شماره 4، ص34-5.
Ceil, Ch. (2012). Employees and corporate social responsibility, available at ssrn: http:// ssrn.com/ abstract= 2112654 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn. 2112654.
Conrad, D. and Hedin, D. (1981), "Instruments and scoring guide of the experiential education evaluation project"، Center for youth development and research, university of Minnesota.
Kaptein, M., Kooning, L. Tulder Rob V., Vliet Laurens V. (2007). Report on European CSR Survey, Holland, RSM Erasmus University.
Kim Chung H. & Scullion, H. (2013). “The effect of corporate social responsibility (csr) on employee motivation: a cross-national study”, Poznan university of economics review, 13(2): 5-30.