Evaluation of Development of Services and Infrastructure of War Tourism in Western Iran (Case study: cities of Kermanshah province)
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studies
1 - Associate Professor of Political and Tourism Geography, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
Keywords: Tourism, development, War Tourism, COPRAS Technique, Kermanshah Province,
Abstract :
War tourism is a service activity that has been developing rapidly in recent years. Human-centered tourism has caused human factors to play a very significant role in its development. Respecting the victims of wars, in particular honoring the sacrifices of commanders, soldiers and even civilians who have lost their lives in war, is roughly the common denominator of all nations and cultures. The purpose of this study is to analyze the data and information of war tourism services and infrastructures in the cities of Kermanshah province. Statistics and data have been extracted from the Statistical Yearbook of 2017. The ranking of multi-criteria decision-making techniques (COPRAS) was used in the SPSS software environment. The results of the research show that according to the criteria for prioritizing the cities of Kermanshah province in terms of services and tourism infrastructure of war, Kermanshah with a score of 1 is ranked first in terms of indicators of services and tourism facilities, Islamabad Gharb with a score of 0.234 is ranked second, Ghasr-Shirin with a score of 0.115, Harsin with a score of 0.081 is in tenth place, Gilan-Gharb with a score of 0.071 points, Dalaho with a score of 0.054 in the twelfth position, Ravensar with a score of 0.046 at the thirteenth place and the Salas Baba Jani with a score of 0.028 at the fourteenth.
_||_
ارزیابی توسعه خدمات و زیرساختهای گردشگری جنگ در مناطق غرب ایران
(نمونه موردی: شهرستانهای استان کرمانشاه)
چکیده
گردشگری جنگ از جمله فعالیتهای خدماتی است که در سالهای اخیر با سرعت زیادی در حال توسعه است. انسان محور بودن گردشگری موجب شده تا عوامل انسانی در توسعه آن نقش بسیار چشمگیری داشته باشند. احترام به قربانیان جنگها به ویژه ارج نهادن به فداکاری فرماندهان، سربازان و حتی غیرنظامیان که جان خود را در جنگ از دست دادهاند تقریبا وجه مشترک تمامی ملل و فرهنگها است. هدف تحقیق حاضر تحلیل دادهها و اطلاعات خدمات و زیرساختهای گردشگری جنگ در شهرستانهای استان کرمانشاه است. آمار و دادهها از سالنامهی آماری سال 1395 استخراج گرديده. برای رتبهبندی از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (COPRAS) در محیط نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده برای اولویتبندی شهرستانهای استان کرمانشاه از لحاظ خدمات و زیرساختهای گردشگری جنگ، کرمانشاه با امتیاز 1 در رتبه اول از لحاظ شاخصهای خدمات و امکانات گردشگری جنگ قرار دارد، اسلام آباد غرب با امتیاز 0.234 در رتبه دوم، قصر شیرین با امتیاز 0.115 در رتبه سوم، هرسین با امتیاز 0.081 در مرتبه دهم قرار دارد، گیلانغرب با امتیاز 0.071 با امتیاز، دالاهو با امتیاز 0.054 در مرتبه دوازدهم، روانسر با امتیاز 0.046 در مرتبه سیزدهم قرار دارد و ثلاث باباجانی با امتیاز 0.028 در مرتبه چهاردهم قرار دارد.
واژگان کلیدی: توسعه، گردشگری، گردشگری جنگ، تکنیک کوپراس، استان کرمانشاه.
مقدمه
به وجود آمدن تفاوتهای مکانی و شکاف عمیق شاخصهای توسعه میان نواحی به ویژه فضاها، موجب طرح راهبردهایی شد که موجب شکلگیری روند بودجهریزی و سرمایهگذاری دولت به سمت کاستن از تفاوتها و کمبودها در سکونتگاههای جغرافیایی گردید (Bazzi & Moammeri, 2017: 98). نابرابریهای توسعه، میتواند شکافهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را عمیقتر نماید. این موضوع در ایران به دلیل تنوع مذهبی و فرهنگی اهمیت بیشتری دارد. مناطق مرزی در هر کشوری دارای ویژگیهای خاصی بوده و به طور اساسی با مناطق داخلی کشور تفاوتهایی دارند. ازنظر ساختار فضايي، مناطق مرزي علاوه بر ويژگي دوري از مركز، داراي ويژگيهاي كالبدي خاص مناطق مرزي هستند كه باعث تشديد گسستگی فضایی و توسعه نیافتگی آنها میشود (Nami, 2012: 175).
در برنامهریزی گردشگری، لازم است که برخوردی متفاوت و متناسب با قابلیتهای مقصدهای گردشگری صورت گیرد و برای تعیین این امر لازم است مقصدهای گردشگری یک منطقه سطحبندی شوند (Ziaei & Shojaei, 2010: 37). از این رو سطحبندی مقصدهای گردشگری بهعنوان یک راهبرد و استراتژی بهمنظور کاستن از عدم توازنهای منطقهای و سرزمینی مورد استفاده قرار میگیرد. سطحبندی، در واقع تعیین لایههای لازم یک سازمان است که بر حسب تفکیک مقیاسهای کمی، واحدها را در سطوح مشابه سازماندهی مینماید. دامنههای کمی بهگونهای انتخاب میشوند که اختلاف سطوح، اختلاف کمی وظایف و عملکردها را بیان میکند (Khezri & et al, 2013: 42). از این جهت و بهمنظور تنظیم برنامههاي متناسب با شرایط و امکانات مناطقگردشگري با هدف کاهش نابرابريهاي منطقهاي، شناخت و درك تفاوتهاي موجود میان مناطق و نواحی مختلف امري ضروري است. در غیر این صورت، هر اقدامی که در زمینه برنامهریزي و توسعه اقتصادي- اجتماعی تدوین گردد، با شکست مواجه شده و هدر رفت منابع را به دنبال خواهد داشت. با این حال امروزه، در بین کشورها نیاز به تحلیل مسایل مربوط به فعالیتگردشگري از طریق به کارگیري روشهاي دقیق کمی کاربردي و منطقی، براي مدیریت بهینه نواحی و مکانهاي گردشگري بیش از پیش احساس شده است (تقدیسی و همکاران، 1393: 198). برای توسعه موفقگردشگری، وجود زیرساختهای مناسب ضروری است، و بهویژه برای کشورها و مناطق کمترتوسعهیافته که اغلب زیرساختهای محدودی دارند، وجود و گسنرش آن عاملی حیاتی بهشمار میرود (Inskeep,1991: 119). تعيين قطبها و مراكز برتر و رتبهبندي آنها در توسعه گردشگري بهمنظور خدماترساني بهتر، عدالت اجتماعي و اقتصادي در سطح نواحي ضروري است (Shamaei & Mousivand, 2011: 26). سطحبندي نواحيگردشگري معياري براي تعيين مركزيت و همچنين تعيين زيرساختهاي مورد نياز و تعديل نابرابري بين نواحي است. در پژوهشهاي گردشگري تا دهه 1990 مطالب اندكي در مورد سطحبندي نواحيگردشگري انتشار يافته است، اما طي چند دهه اخير محققان به سطحبندي گردشگري در مقياس منطقهاي، ملي و بينالمللي و ناحيهاي پرداختهاند (Law Christofher, 2000: 120).
میلیونها گردشگر سالانه از مکانهای تاریخی مربوط به جنگ در سراسر دنیا بازدید میکنند و پیشبینی شده گردشگری جنگ در قرن 21 نه تنها یک زیرمجموعه مهم در گردشگری تلخ خواه بود، بلکه خود تبدیل به یکی از انواع پرطرفدار گردشگری در جهان خواهد شد(Smith,1998: 205). پیوند مابین گردشگری و جنگ از دیرباز وجود داشته است و این دو در تضاد با هم نیستند. چرا که برری نشان داده مناطق جنگی به خصوص جنگهای تاریخی که برای خود نامی در تاریخ دست و پا کردهاند، به عنوان جاذبههای گردشگری مطرح بوده است (Saghaei, 2017: 157).
مبانی نظری
گردشگری جنگ آن گونه که در جهان شکل گرفته و مقاصدی که در زمینه جذب این گونه از گردشگری فعال هستند چیزی فراتر از تنوع و سرگرمی را در انگیزش سفر گردشگری در دل دارد و این خود شناخت این گونه از گردشگری را که زیرشاخه گردشگری تلخ است، با توجه به قابلیتهای موجود دو چندان ضرورت بخشیده و لازم میدارد تمامی ابعاد این گونه از گردشگری به خصوص بنیانهای معرفتی آن به دقت مطالعه و بررسی شود(Saghaei, 2017: 157). اساسا بسیاری از حوادث، رویدادها و پدیدهها در جهان معاصر، امکان تبدیل شدن به محصول و مقصد گردشگری را دارند(Wight,2005: 120) که در قالب یک زنجیره گردشگری در ابعاد منطقه ای، ملی و بین المللی به جذب گردشگر میپردازند. در این زنجیره گردشگری، به سان یک شاخه اصلی، انواع مختلفی از انگیزهها، مقاصد و جریانها پیرامون گونههای مرتبط با هم گردشگری شکل میگیرد، از جمله زنجیره گردشگری جنگ که قابلیت تلفیقی دارد و زیرمجموعهای از گردشگری تلخ محسوب میشود.
گردشگری جنگ از جمله فعالیتهای خدماتی است که در سالهای اخیر با سرعت زیادی در حال توسعه است. انسان محور بودن گردشگری موجب شده تا عوامل انسانی در توسعه آن نقش بسیار چشمگیری داشته باشند. احترام به قربانیان جنگها به ویژه ارج نهادن به فداکاری فرماندهان، سربازان و حتی غیرنظامیان که جان خود را در جنگ از دست دادهاند تقریبا وجه مشترک تمامی ملل و فرهنگها است (Nasrabadi, 2005: 79).
ارتیاط بین جنگ و گردشگری از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی از منظر نقش و اهمیتی که گردشگری، در برقراری صلح و آرامش، خصوصا بین کشورهای همسایه و در خطوط مرزی دارد و دیگر ارتباط بین جنگ و مکانهای یادبودی جنگ، سنگرهای نظامی، سلاحهای جنگ و مانند آن، در زمان حاضر از منابع گردشگری محسوب میگردند و این قابلیت را دارند که بعد از جنگ تبدیل به جاذبه گردشگر شوند (Mahmoodzadeh & et al, 2014: 115).
سطحبندی: سطحبندی، عبارت از تعیین لایههای لازم یک سازمان است که برحسب تفکیک مقیاسهای کمی، واحدها را در سطوح مشابه سازماندهی میکند. دامنههای کمی به گونهای انتخاب میشوند که اختلاف سطوح، اختلاف کیفی وظایف و عملکردها را بیان کند (Ziaei & Shojaei, 2010: 35). سطحبندی مقاصد گردشگری، بخشی از فرایند برنامهریزی فضایی در یک منطقه است؛ زیرا هدف برنامهریزی فضایی، شناخت منابع سرزمین و چگونگی بهرهبرداری از این منابع همراه با پیشبینی وضعیت آیندة استقرار مطلوب انسان و عملکرد وی در طبیعت بهمنظور تأمین رشد معقول، متوازن و مطلوب اقتصادی بر پهنة سرزمین و جلوگیری از بروز نامتعادلی و بازتابیدههای تخریبی در فضای سرزمین است (Masoomi Ashkoori, 2008: 18).
تعیین قطبها و مراکز برتر و رتبهبندی آنها در توسعة گردشگری بهمنظور خدماترسانی بهتر، عدالت اجتماعی و اقتصادی در سطح نواحی ضروری است سطحبندی ممکن است بهصورت روابط منسجم از کوچک به بزرگ و نظم سلسلهمراتبی باشد. باید در نظر داشت سطحبندی گردشگری، مفهوم متفاوتی از منطقهبندی گردشگری است؛ بهطوریکه ممکن است در یک سطح، چندین منطقه و مقصد با نقشها و گونههای متفاوت گردشگری (تاریخی، فرهنگی، طبیعتگرا، تجاری، مذهبی و ...) وجود داشته باشد؛ علاوه بر این در مفهوم سطحبندی، همگراییها، تجانسها و متغیرهای مختلف مناطق، چندان اثرگذار نیستند؛ بلکه این توان توسعة گردشگری است که مقاصد مختلف یک منطقه را در یک سطح قرار میدهد. در سطحبندی گردشگری، مقاصدی با قابلیتها و توانهای گردشگری همارزش و همتراز در یک سطح قرار میگیرند؛ نه آنکه در ساختار عمودی رتبهبندی شوند (Kazemi, 2008: 85).
زیرساخت گردشگری: یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر، وجود تجهیزات و تسهیلات گردشگری است. این تأسیسات واحدهایی هستند که به قصد ارائة خدمات برای پذیرایی، اقامت و خدمات مسافرتی به مسافران یا میهمانان براساس ضوابط و مقررات آییننامة مربوط به تأسیسات گردشگری کشور ایجاد میشوند (Dinari, 2005: 82). تأسیسات گردشگری درمجموع به سه گروه عمدة تأسیسات اقامتی، پذیرایی و حملونقل و ارتباطات طبقهبندی میشود (Rezvani, 2008:140).
براساس مطالب بالا یکی از اقدامات مهم در نظمبخشیدن به روند توسعة گردشگری، شناسایی توانها و جاذبههای گردشگری و اولویتبندی آنهاست. این فرایند مستلزم استفاده از روشهای علمی و دقیق و مرتبط است که براساس یافتههای پژوهش زمینة اجرای دستاوردها فراهم شود.
در ارتباط با موضوع پژوهش، مطالعاتی صورت گرفته است که با توجه به اهمیت هرکدام در زیر به آن ها اشاره می شود:
صحنه و معمری (1396)، در پژوهشی به الویتبندی امکانات توسعه گردشگری و توزیع فضایی آن در سطح استان گلستان با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره (VIKOR ، SAW-TOPSIS) پرداختهاند و نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که شهرستانهای گرگان به عنوان مرکز سیاسی- اداری با ضریب امتیاز (13) و گنبد کاووس با ضریب امتیاز (11) با کسب رتبه اول از نظر برخورداری از شاخصهای گردشگری از وضعیت مطلوبی برخوردارند و شهرستانهای گمیشان با ضریب امتیاز (11-) و مراوهتپه با ضریب امتیاز (13-) در وضعیت محروم و 10 شهرستان دیگر استان در وضعیت نیمهبرخوردار قرار دارند.
قنبري و همکاران (1393)، در پژوهشی با عنوان رتبهبندي شهرستانهاي استان آذربايجانشرقي بر اساس زيرساختهاي گردشگريشهري با روشهاي تصميمگيري چندمعياره (SAW،TOPSIS) و ضريبچولگلي پيرسوني به این نتیجه رسیدندكه اولاً شهرستانهاي تبريز، مراغه و شبستر، سه شهرستان اول و شهرستانهاي ورزقان، چاراويماق و خداآفرين، سه شهرستان آخر در رتبهبندي شهرستانهاي استان آذربايجانشرقي بر اساس برخورداري از زيرساختهاي گردشگري شهري ميباشند.
پوراحمد و همکاران (1394)، در پژوهشی با بهرهگیری از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره (VIKOR,TOPSIS, ELECTR) به ارزیابی قابلیتهای گردشگری استانسمنان پرداختهاند و نتایج حاکی از عدم توزیع نامتعادل و نابرابر زیرساختها و ظرفيتهاي گردشتگري در سطح استان بوده است.
خادمالحسینی و همکاران (1394) در پژوهش «سطحبندی مناطق نمونة گردشگری استان خوزستان» از تکنیک تحلیل عاملی بهمنظور سطحبندی مناطق نمونة گردشگری استفاده کردهاند. براساس نتایج تکنیک تحلیل عاملی، منطقة نمونة گردشگری فتحالمبین با شاخص ترکیبی 7.6 در بالاترین رتبه و منطقة نمونة گردشگری انشان با شاخص ترکیبی 7.24- در پایینترین رتبه از سطحبندی قرار گرفته است.
تقوایی و همکاران (1392) در پژوهش «سطحبندی شهرستانهای استان یزد از لحاظ زیرساختهای گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS و AHP» بیان داشتهاند با توجه به معیارهای در نظر گرفتهشده برای سطحبندی شهرستانها، شهرستانهای یزد، اردکان و تفت از طریق مدل TOPSIS به ترتیب در سطح یک تا سه ازنظر داشتن زیرساختهای گردشگری قرار دارند.
هیانگ و پینگ (2012)، در تحقیق خود با مدل فازی و TOPSIS به ارزیابی رقابت در صنایعگردشگری در نُه کشور جنوبشرق آسیا پرداختند. این مطالعه در سال 2009 با استفاده از ششمعیار (در دسترس بودن جاذبهها، حمل و نقل مناسب، قیمتمناسب، امنیت، بازار عرضۀ محصولات، مناظر طبیعی) و 15 زیر شاخص که از سوی کارشناسان در بخشهای مختلف وزنبندی شدهاند و درنهایت ارزیابی انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که در رتبهبندی از بین نُه کشور، بر اساس معیارهای یادشده، به ترتیب چین، ژاپن، هنگکنگ، مالزی، تایلند، سنگاپور، تایوان، کره، و فیلیپین بهترین عملکرد را به خود اختصاص دادهاند
محدوده مورد مطالعه
استان کرمانشاه با مساحتی معادل 25/24434 کیلومترمربع از شمال به استانکردستان، از جنوب به استانهاي لرستان و ایلام، از شرق به استانهمدان و از غرب به کشور عراق محدود است. براساس سرشماري 1390 جمعیت استان کرمانشاه 1945227 نفر بوده است (Population and Housing Census, 2011). بر اساس آخرین تقسیمبندي کشوري، استان کرمانشاه داراي 14 شهرستان، 28 شهر، 29 بخش و 85 دهستان است.
شکل (1): موقعیت استان کرمانشاه (منبع:نگارندگان،1398)
روش تحقیق
تحقیق حاضر با ماهیت توسعهاي- کاربردي، و روش توصیفی - تحلیلی، به ارزیابی پراکنش مکانی- فضایی زیرساختهای گردشکری دفاع جنگ در استان کرمانشاه پرداخته است. برای تحلیل دادههای مربوط به زیرساختهای گردشگری استان کرمانشاه از دادهها و ارقام سالنامه آماری سال 1395 دریافت شده از سازمان برنامه و بودجه واحد آمار و اطلاعات استخراج گرديده، از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره COPRAS در محیط نرمافزار SPSS استفاده شده است.
یافتههای پژوهش
در این پژوهش برای اولویتبندی شهرستانهای چهاردهگانه استان کرمانشاه از 10 شاخص خدمات زیرساختهای گردشگری جنگ استفاده شده است. ابتدا متغیرهای مورد نیاز با استفاده از روش نورم برای تکنیک کوپراس بیمقیاس شده است. پس از بیمقیاس سازی دادهها از روش آنتروپی شانون برای وزندهی شاخصها استفاده شده است. پس از وزندهی به هر یک از متغیرها به وسیله تکنیک کوپراس به رتبهبندی هر یک از شهرستانهای استان کرمانشاه پرداخته شد. جدول شماره (1) ماتریس ارزیابی اولیه را نشان میدهد
جدول (1): تشکیل ماتریس تصمیم گیری
0.002 | 0.011 | 0.001 | 0.006 | 0.003 | 0.008 | 0.006 | 1.077 | 0.003 | 0.138 |
0.007 | 0.001 | 0.003 | 0.005 | 0.003 | 0.006 | 0.008 | 0.131 | 0 | 0.082 |
0.003 | 0 | 0.001 | 0.003 | 0 | 0.003 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.002 | 0.003 | 0.001 | 0.004 | 0.002 | 0.002 | 0.002 | 0.219 | 0.002 | 0.092 |
0.002 | 0 | 0.002 | 0.003 | 0.002 | 0.002 | 0 | 0.119 | 0 | 0 |
0.003 | 0.001 | 0.001 | 0.003 | 0.001 | 0.004 | 0 | 0.145 | 0 | 0 |
0.004 | 0.002 | 0.002 | 0.006 | 0.001 | 0.003 | 0.001 | 0.42 | 0.001 | 0.051 |
0.003 | 0.003 | 0.001 | 0.004 | 0.011 | 0.004 | 0.004 | 0.21 | 0.001 | 0.075 |
0.003 | 0 | 0.002 | 0.005 | 0.007 | 0.007 | 0.001 | 0.087 | 0.001 | 0.046 |
0.003 | 0 | 0.001 | 0.005 | 0.002 | 0.003 | 0.021 | 0.156 | 0.001 | 0.04 |
0.006 | 0.013 | 0.005 | 0.021 | 0.009 | 0.047 | 0.063 | 2.921 | 0.036 | 0.939 |
0.003 | 0.001 | 0.001 | 0.005 | 0.003 | 0.008 | 0 | 0.087 | 0.002 | 0.094 |
0.004 | 0.002 | 0.002 | 0.005 | 0.001 | 0.002 | 0.001 | 0.244 | 0 | 0.037 |
0.005 | 0 | 0.002 | 0.004 | 0.002 | 0.005 | 0 | 0.28 | 0.002 | 0.041 |
0.05 | 0.037 | 0.025 | 0.079 | 0.047 | 0.104 | 0.107 | 6.096 | 0.049 | 1.635 |
در جدول شماره(2) وزن شاخصهای خدمات زیرساختهای گردشگری جنگ آمده است.
جدول (2): محاسبه وزن هر یک از معیارها بر اساس روش وزن دهی آنتروپی شانون.
| مناطق نمونه گردشگری | شركتهاي تعاوني حمل و نقل | سالن نمایش | تعداد نمایشگاه | تعداد اماکن متبرکه اسلامی | تعداد جایگاه سوخت | اقامتگاه های عمومی | تعداد مسافر جابجا شده | دفاتر خدمات مسافرتی | کارگاههای صرف غذا ونوشیدنی |
Wj | 0.067862 | 0.081391 | 0.115658 | 0.020316 | 0.040297 | 0.089756 | 0.137133 | 0.185636 | 0.158706 | 0.105317 |
گام سوم: نرمالیزه کردن ماتریس تصمیم گیری با استفاده از تابع1:
نتایج نرمالیزه شده در جدول (3) آمده است.
جدول (3): ماتریس نرمالیزه شده شاخص ها
اسلام آباد غرب | 0.002714 | 0.024197 | 0.004626 | 0.001543 | 0.002572 | 0.006904 | 0.00769 | 0.032797 | 0.009717 | 0.008889 |
پاوه | 0.009501 | 0.0022 | 0.013879 | 0.001286 | 0.002572 | 0.005178 | 0.010253 | 0.003989 | 0 | 0.005282 |
ثلاث باباجانی | 0.004072 | 0 | 0.004626 | 0.000771 | 0 | 0.002589 | 0 | 0 | 0 | 0 |
جوانرود | 0.002714 | 0.006599 | 0.004626 | 0.001029 | 0.001715 | 0.001726 | 0.002563 | 0.006669 | 0.006478 | 0.005926 |
دالاهو | 0.002714 | 0 | 0.009253 | 0.000771 | 0.001715 | 0.001726 | 0 | 0.003624 | 0 | 0 |
روانسر | 0.004072 | 0.0022 | 0.004626 | 0.000771 | 0.000857 | 0.003452 | 0 | 0.004416 | 0 | 0 |
سرپل ذهاب | 0.005429 | 0.0044 | 0.009253 | 0.001543 | 0.000857 | 0.002589 | 0.001282 | 0.01279 | 0.003239 | 0.003285 |
سنقر | 0.004072 | 0.006599 | 0.004626 | 0.001029 | 0.009431 | 0.003452 | 0.005126 | 0.006395 | 0.003239 | 0.004831 |
صحنه | 0.004072 | 0 | 0.009253 | 0.001286 | 0.006002 | 0.006041 | 0.001282 | 0.002649 | 0.003239 | 0.002963 |
قصرشیرین | 0.004072 | 0 | 0.004626 | 0.001286 | 0.001715 | 0.002589 | 0.026914 | 0.004751 | 0.003239 | 0.002577 |
کرمانشاه | 0.008143 | 0.028597 | 0.023132 | 0.0054 | 0.007717 | 0.040563 | 0.080742 | 0.08895 | 0.1166 | 0.060485 |
کنگاور | 0.004072 | 0.0022 | 0.004626 | 0.001286 | 0.002572 | 0.006904 | 0 | 0.002649 | 0.006478 | 0.006055 |
گیلانغرب | 0.005429 | 0.0044 | 0.009253 | 0.001286 | 0.000857 | 0.001726 | 0.001282 | 0.00743 | 0 | 0.002383 |
هرسین | 0.006786 | 0 | 0.009253 | 0.001029 | 0.001715 | 0.004315 | 0 | 0.008527 | 0.006478 | 0.002641 |
در گام چهارم، بعد از نرمالیزه کردن معیارها محاسبه سیگمای SJ+ و سیگمای SJ- انجام میشود. به این منظور، برای هر گزینه شاخصهای مثبت و منفی جداگانه محاسبه میشوند.
در گام پنجم محاسبه QJ بر اساس معیار مثبت و منفی از طریق رابطه زیر انجام میشود.
مرحله نهایی، مشخص کردن آلترناتیوی است که بهترین وضعیت را در بین معیارها دارد. هر چقدر میزان QJ یک گزینه بالاتر باشد، مقدار NJ آن نیز بالاتر است. این مقدار به صورت درصد بیان میشود. نتایج تحلیل کوپراس در جدول (4) آمده است.
جدول(4): رتبهبندی نهایی شهرهای استان با تکنیک COPRAS
sj+ | sj- | مرحله اول Q | Q که آخریشه | Nj |
0.098936 | 0.002714 | 368.3939778 | 0.10646 | 0.234135 |
0.044639 | 0.009501 | 105.2554222 | 0.046789 | 0.102902 |
0.007987 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.013003 | 0.028598 |
0.037331 | 0.002714 | 368.3939778 | 0.044856 | 0.09865 |
0.017089 | 0.002714 | 368.3939778 | 0.024613 | 0.054131 |
0.016323 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.021339 | 0.04693 |
0.039237 | 0.005429 | 184.1969889 | 0.042999 | 0.094568 |
0.044729 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.049745 | 0.109404 |
0.032714 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.037731 | 0.08298 |
0.047696 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.052712 | 0.115929 |
0.452185 | 0.008143 | 122.7979926 | 0.454693 | 1 |
0.03277 | 0.004072 | 245.5959852 | 0.037787 | 0.083103 |
0.028617 | 0.005429 | 184.1969889 | 0.032379 | 0.07121 |
0.033957 | 0.006786 | 147.3575911 | 0.036966 | 0.081299 |
جمع بندی و نتیجه گیری
نتایج رتبهبندی در جدول(5) آمد است.کرمانشاه با امتیاز 1 در رتبه اول از لحاظ شاخصهای خدمات و امکانات گردشگری جنگ قرار دارد، اسلام آباد غرب با امتیاز 0.234 در رتبه دوم، قصر شیرین با امتیاز 0.115 در رتبه سوم، سنقر با امیتز 0.104 در مرتبه چهارم قرار دارد، پاوه با امتیاز 0.102 در مرتبه پنجم قرار دارد، جوانرود با متیاز 0.098 در رتبه ششم قرار دارد، سرپلذهاب با امتیاز 0.094 در رتبه هفتم قرار دارد، کنگاور با امتیاز 0.083 در مرتبه هشتم قرار دارد، صحنه با امتیاز 0.082 در مرتبه نهم قرار دارد، هرسین با امتیاز 0.081 در مرتبه دهم قرار دارد، گیلانغرب با امتیاز 0.071 با امتیاز، دالاهو با امتیاز 0.054 در مرتبه دوازدهم، روانسر با امتیاز 0.046 در مرتبه سیزدهم قرار دارد و ثلاث باباجانی با امتیاز 0.028 در مرتبه چهاردهم قرار دارد.
جدول (5): رتبهبندی شاخصهای گردشگری جنگ
شهرستان | امتیاز | رتبه |
کرمانشاه | 1 | 1 |
اسلام آباد غرب | 0.234135 | 2 |
قصرشیرین | 0.115929 | 3 |
سنقر | 0.109404 | 4 |
پاوه | 0.102902 | 5 |
جوانرود | 0.09865 | 6 |
سرپل ذهاب | 0.094568 | 7 |
کنگاور | 0.083103 | 8 |
صحنه | 0.08298 | 9 |
هرسین | 0.081299 | 10 |
گیلانغرب | 0.07121 | 11 |
دالاهو | 0.054131 | 12 |
روانسر | 0.04693 | 13 |
ثلاث باباجانی | 0.028598 | 14 |
References
1. Bazzi, Khodroharam, Moammeri, Ibrahim (2017), Explaining and Analyzing Inequalities of Health Services Development Services Using Multi-Criteria Decision Making (Case Study: Golestan Province), Geography and Development, No. 49 , Pages 97-116. [Persian]
2. Dinari, Ahmad (2005), Urban Tourism in Iran and the World, Publishing Wisdom, First Edition, Tehran, 288. [Persian]
3. Inskeep, E, (1991), Tourism Planning: An Integrated and Sustainable Approach, New York, John Wiley & Sons.
4. Kazemi, Mehdi, (2008), Analysis of Perceptions of Citizens of Zahedani in the Development of Tourism in Chabahar, Geography and Development Magazine, Period 12, No 6, Mashhad, 100-81. [Persian]
5. Khezri, Hossein, Khademolahsini, Ahmad and Ghadegharmati, Zer (2013), Leveling the cities of Fars province based on tourism indicators, Geography Quarterly and Environmental Studies, Second Year, No 6, Summer, Pages 54-42. [Persian]
6. Law Christopher m., (2000), the tourist city review, urban studies, vol 37, no 7.
7. Mahmoudzadeh, Ibrahim, Rahmdel, Naser (2014), Strategic Knowledge Management - The Relationship between Innovation and Performance, Interdisciplinary Quarterly of Strategic Knowledge, Vol. 5, No. 17, pp. 76-53. [Persian]
8. Masoumi Ashkoori, Seyyed Hasan (2008), Principles and Principles of Regional Planning, Press Publishing, Fourth Edition. [Persian]
9. Nami, Mohammad Hassan (2012), Aims of the Boundary Areas, Emphasizing Iran, A New Attitudes Quarterly in Human Geography, Vol. 5, No. 1, Winter 1391, pp. 191-173. [Persian]
10. Nasrabadi, Mohammad (2005) War and Identity (Imposing a Sociology on Iraq's Imposed War Against Iran), National Journal of National Studies, Sixth Year, No. II, pp. 86-71. [Persian]
11. Poor Ahmad, Ahmad, Shahbazpour, Ahmad and Khaliji, Mohammad Ali (2015), Utilization of Multivariate Decision-Making Models in Assessing Tourism Capacity Case Study of the Province of Iran, Geographical Studies in Arid Areas, 6th Year, Number 20 and Autumn, pp. 66-50. [Persian]
12. Population and Housing Census report, 2011, Tehran.
13. Rezvani, Mohammad Reza (2008), Rural Tourism Development with a Sustainable Tourism Approach, Tehran University Press, First Edition, Tehran. [Persian]
14. Taghdisi, Ahmad, Daghahi, Masoud and Piri, Siamak (2014), Evaluation and Leveling of Villages in the City of Dalahu based on the Capacity of Tourist Resources in attracting tourists, Geographical Survey Quarterly, 29th, No. 4, Winter, Pages 214- 197. [Persian]
15. Saghaei, Mehdi (2017) Strategic Assessment of War Tourism in Iran, Holy Defense Quarterly, Volume 3, Number 4, pp. 184-150. [Persian]
16. Sahneh, Bahman, Moammeri, Abraham (2017), Prioritization of Tourism Development Facilities and its Spatial Distribution (Sample: Golestan Province), Regional Planning Quarterly, Volume 7, No 26, Summer, Pages 24-15. [Persian]
17. Shamaei, Ali and Mosesand, Jafar (2011), Levels of Isfahan Provincial Cities in terms of Tourism Infrastructure Using TOPSIS and AHP Model, Urban and Regional Studies and Research, Year Third issue, Autumn, pp. 40-23. [Persian]
18. Smith Valene, (1998), “War and Tourism, an American Ethnography”, Annals of Tourism, Vol. 25, No. 1, pp. 202 - 227.
19. Wight, cariag, (2005). Philsophical & methological paraxes in dark tourism, Journal of vacation marketing.
20. Ziaei, Mahmoud and Shojaee, Muslim (2010), Leveling Tourism Destinations: New Conceptual Analysis in Spatial Planning Tourism Journal of Tourism Studies, No. 13, Tehran. Pages 46-25. [Persian]
Evaluation of Development of Services and Infrastructure of War Tourism in Western Iran (Case study: cities of Kermanshah province)
Abstract
War tourism is a service activity that has been developing rapidly in recent years. Human-centered tourism has caused human factors to play a very significant role in its development. Respecting the victims of wars, in particular honoring the sacrifices of commanders, soldiers and even civilians who have lost their lives in war, is roughly the common denominator of all nations and cultures. The purpose of this study is to analyze the data and information of war tourism services and infrastructures in the cities of Kermanshah province. Statistics and data have been extracted from the Statistical Yearbook of 2017. The ranking of multi-criteria decision-making techniques (COPRAS) was used in the SPSS software environment. The results of the research show that according to the criteria for prioritizing the cities of Kermanshah province in terms of services and tourism infrastructure of war, Kermanshah with a score of 1 is ranked first in terms of indicators of services and tourism facilities, Islamabad Gharb with a score of 0.234 is ranked second, Ghasr-Shirin with a score of 0.115, Harsin with a score of 0.081 is in tenth place, Gilan-Gharb with a score of 0.071 points, Dalaho with a score of 0.054 in the twelfth position, Ravensar with a score of 0.046 at the thirteenth place and the Salas Baba Jani with a score of 0.028 at the fourteenth.
Keywords: Development, Tourism, War Tourism, COPRAS Technique, Kermanshah Province.