The relationship between transformational, transactional and laissez– faire leadership with high schools manager's conflict management in Esfahan.
Subject Areas : Educational PsychologyFariba Karimi 1 , Lida Sheshpari 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان).
Keywords: conflict management, Leadership Style, Transformational, Transactional, lassize – faire,
Abstract :
The purpose of the current research was to consider the relationship between leadership styles with high schools manager's conflict management in Esfahan in 2010-2011. The research method was descriptive correlation. The statistical population was 141 people. The method of sampling was simple random sampling. Using the Morgan's table the sample size was 102 people. Two standard Bass & Avolio leadership styles questionnaires Putnam and Wilson's conflict management questionnaire were use. Face and content validity questionnaires were confirmed by experts. The reliability of the questionnaires was of the calculated by Cronbach’s alpha coefficient were respectively 0.84 and 0.85. The descriptive statistic and inferential statistic (Pearson's correlation Pearson's, step by step regression and t with two independent groups) were used data analysis. The results of research showed that correlation coefficient was meaningful between transformational and transactional leadership style with solution– oriented strategy. laissez– faire leadership style with control and non– intervention strategy .But it wasn't observed a meaningful relationship between transformational and transactional leadership styles and control and non– intervention strategy, laissez– faire leadership style with solution– oriented strategy. The results also showed that transformational and Transactional leadership styles have been meaningful in terms of sex but there wasn't a meaningful difference in education between groups. Meaningful difference wasn't observed in terms of sex and education in laissez– faire leadership style between groups. In addition, the results showed that there was meaningful difference in terms of sex in control strategy between groups but it wasn't observed meaningful difference in terms of sex and education in non – intervention and solution oriented strategies.
ابزاری م، نجفی م. (1386). اهمیت عوامل فردی، ساختاری و ارتباطی حل تعارض از نظر کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دانش و پژوهش در روان شناسی، 31: 132-115.
اشرفی ب.(1387). سازمان و مدیریت اثربخش (رویکردی محیطی و پژوهشی). چاپ اول، شاهرود: انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود
اصغری ج. (1386). مدیریت رفتاری سازمانی. چاپ اول، تهران: انتشارات صفار- اشراقی
اکبری ف، توفیقی ش، ترابی ا، عرب م، طراحی م ج. (1384). رابطه سبک رهبری و مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصل نامه علمی- پژوهشی یافته،25: 58-51
ایزدییزدانآبادی ا. (1379). مدیریت تعارض. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین
تاروردیزاده د. (1387). رابطه سبک رهبری با اثربخشی مسئولین دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان اردبیل. پیک نور،4: 87-78.
حسینیسرخوش م، فرهیبوزنجانی ب، سنجقی م ا. (1388). اثر میانجمیگری فرهنگ سازمانی بر رابطه بین رهبری تحول آفرین و تعهد سازمانی. فصل نامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانیدانشگاه جامع امام حسین (ع)، 5: 105-87.
حسینی ف، رایج ح، استیری م، شریفی م. (1389). بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر- پیرو. نشریه مدیریت دولتی، 4: 72-55.
رضائیان ع. (1382). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت، 155 صفحه.
رضائیان ع. (1385). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت
زرنوشهفراهانی م ت، فتحیآشتیانی ع، توفیقی ش، حبیبی م. (1386). بررسی رابطه بین سبک رهبری و راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران. مجله علوم رفتاری، 1: 86-79.
زینآبادی ح ر. (1389). رهبران تحول بخش در مدرسه:مدیران زن یا مدیران مرد؟ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 2: 141-115.
سلیمانی ن. (1384). مدیریت تعارض در مدرسه (مبحثی در مدیریت رفتار سازمانی). چاپ اول، تهران: آرمان رشد، 95 صفحه.
سیدجوادین ر. (1390)نظریههای عمومیسازمان و مدیریت و درک متون به زبان فارسی. چاپ دوم، تهران: انتشارات نگاه دانش،
شریعتمداری م. (1388). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با اثر بخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران. مجله علوم تربیتی، 6: 151-119.
شریفی ا، مقامی ع. (1389). بررسی رابطه بین انواع قدرت مورد استفاده مدیران با شیوههای برخورد با تعارض در مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان نمین در سال تحصیلی 89-1388. فصل نامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 5: 104-83.
عابدیجعفری ح، تسلیمیم س، مرادی م، پورابراهیم س. (1389). بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با هوش عاطفی و بهره هوشی. فصل نامه مدیریت، 20: 75-62.
قربانی م. (1379). مدیریت تعارض و اثربخشی در سازمانها. چاپ اول، مشهد: انتشارات پژوهش توس
کشتکاران و، حاتم ن، دادگر ا.(1387). بررسی رابطه بین سبک های رهبری و راهبردهای مدیریت تعارض مورد استفاده سرپرستاران بیمارستانهای آموزشی منتخب شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتیدانشگاه شیراز.
کواری ح. (1380). بررسی سبک های رهبری بیمارستانهای مورد مطالعه شهر شیراز و ارائه الگوی مناسب. فصل نامه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دوره ی نهم: 22-19.
کیاکجوری د، آقاجانی ح ع. (1383). مدیریت رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریات و کاربردها. چاپ اول، چالوس: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامیواحد نوشهر و چالوس
گلشنی م. (1382). رابطه بین سبکهای رهبری تحولی، تبادلی، تکلیفگرای مدیران با تعهد سازمانی کارکنان اراده کل تربیت بدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
موغلی ع ر. (1383). رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ).فصل نامه مطالعات مدیریت، 43 و 44: 112- 95.
نکوییمقدم م، دلاوری س، سلاجقه م، قربانی م ح. (1389). بررسی رابطه بین سبک های رهبری و راهبردهای مدیریت تعارض مورد استفاده مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان. فصل نامه بیمارستان، 1 و2: 65-57.
یعقوبی ن م، اورعی یزدانی ب، مقدمی م. (1388). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین. پژوهش نامه مدیریت اجرایی علمی- پژوهشی، 1: 144-119.
Al Ajmi R. sh .(2007). The effect of personal characteristics on conflict management style: A study among public sector employees in Kuwait. Competitiveness Review: An International Business journal incorporating journal of Global competitiveness, 3: 181 – 192.
Brewer N, Mitchell P, weber N .(2002). Gender role, organizational status and conflict management style. International Journal of conflict management,1: 78 - 95.
Furumo K. (2009). The impact of conflict and conflict management style on deadbeats and deserters in virtual teams. Journal of computer Information system, 2: 66 – 73.
Hendel T, Fish M, gallon V.(2005). leadership style and choice of strategy in conflict management among Israeli nurse managers in general hospitals. Journal of nursing management, 2: 137– 146.
Kantek, F , Gezer,N.(2009). Conflict in schools: Student nurses’ conflict management styles, Nurse Education Today, 29, PP.100–107
Morris-Rothschild, B.K., Brass, M.R .(2006). Teachers’ conflict management styles: the role of attachment styles and classroom management efficacy. Journal of School Psychology, 44,PP. 105–121.
Sava, F.A .(2002). Causes and effects of teacher conflict-inducing attitudes towards pupils: a path analysis model. Teaching and Teacher Education, 18, PP.1007–1021.
Stanley A.D. (2004). leadership styles and conflict management styles: An Exploratory study. Doctorial dissertation: Submitted to Regent university school of leadership studies in partial fulfillment of the requirement (UMI No. 3140603).
Zhu, W , Avolio, B. J. , Riggio, R.E.& Sosik, J. J. .(2011).The effect of authentic transformational leadership on follower and group ethics, The Leadership Quarterly, 22 , pp 801–817