The Impact of Performance Criteria on Brand Value In the automotive industry
Subject Areas : Journal of Investment KnowledgeAbdolreza Tahmasebi 1 , Mirfeiz fallah 2 * , Hamidreza Vakilifard 3 , Abdullah Naami 4
1 - Department of Accounting, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
2 - Associate professor of Finance, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
3 - Associate professor of PhD in Accounting and Financial Management , Islamic Azad University, Science and Resarch Branch.
4 - Associate professor of Business Management , Islamic Azad University, South Tehran Branch.
Keywords: Keywords: Brand Value, Performance Criteria, Automotive industry,
Abstract :
AbstractBrand value is an important concept in doing business as well as scientific research; Because companies gain competitive advantage with the power of their brand. The purpose of this study is to investigate the effect of financial performance criteria on brand value in the automotive industry of Tehran Stock Exchange. For this purpose, the variables of stock return, sales return, asset return, equity return and operating cash ratio were used as performance criteria and Kyotubin criterion was used as a variable expressing the brand value of the company. The results of this study, which was obtained from the financial data of 32 companies in the automotive industry during the years 1391 to 1398 and the multivariate regression method showed that the factors affecting brand value in the short term (this year) and next year are different and only stock return as a performance measure can Affect the brand value of this year and next year. These results indicate that in order to explain the brand value in the short and long term, not all company performance metrics have information content and stock returns have shown their role in explaining the company's brand value.Keywords: Brand Value, Performance Criteria, Automotive Industry
آقاجان نشتایی, رضا, چیرانی, ابراهیم, گودرزوند چگینی, مهرداد. ) 1399 (. تاثیراستراتژی های مالی بر عملکرد
مالی در شرکت های تولیدی شیمیایی، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با کل شرکت های پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادار تهران. دانش سرمایهگذاری, 9 ( 36 ,) 232-249 .
احمدی، سعیدعلی؛ سروشیار، افسانه و حقیقی، محمد ) 1394 (. بررسی تأثیر نام و نشان تجاری شرکت بر
پایداری جریانهای نقدی و سیاست تأمین مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران.
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت سال چهارم، شماره 15 ، ص 57 - 64 .
اصولیان، محمد؛ عباسپورنوغانی، محمدرضا و داوری، مهدی ) 1395 (. تأثیرارزش برند بر سودآوری شرکت.
چشم انداز مدیریت مالی، دوره 14 ، ص 9 - 21 .
آقاسی، شهین و عابدپور، محمود ) 1394 (. بررسی تأثیر متغیر ارزش برند بر بازده حقوق صاحبان سهام
شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق تهران. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم،
رشت، شرکت پیشگامان پژوهشهای نوین.
اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا و قاسمیشمس، معصومه ) 1396 (. تأثیرهزینهی تبلیغات در عملکرد مالی با
میانجیگری ارزش برند در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شرکتهای پذیرفتهشده در
بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 5 ، شماره 3 ، ص 151 - 162 .
برائمی، ملیحه؛ نایبزاده، شهناز و طباطبایی، سیدمحمد ) 1398 (. بررسی تأثیر مفهوم برند و مهارت بر ارزش
ویژه )موردمطالعه: برند گوشی سامسونگ(. مجله کار وجامعه، شماره 235 ، ص 42 – 55 .
پهله, بهزاد, میربرگکار, سیدمظفر, آقاجان نشتایی, رضا. ) 1400 (. بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای
استارتاپی و شناسایی ابعاد ، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران.
دانش سرمایهگذاری, 10 ( 37 ,) 395-409 .
حجازی، رضوان؛ قیطاسی، روحا... و مسجدموسوی، میرسجاد ) 1391 (. بررسی رابطه بین مدیریت جریان وجوه
نقد و هزینه بدهی. دانش حسابداری، سال سوم، پاییز 1391 ، شماره 10 .
حیدرپناه، سارا ) 1390 (. تحلیل اثرگذاری تبلیغات و ارزش برند بر نرخ بازده سهام و عملکرد مالی شرکتهای
پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران )گروه صنایع غذایی(. پایان نامه کارشناسی ارشد.