Effectiveness of Captain's Log cognitive software training on the amount of vigilance and visual-auditory processing speed of children with attention deficit hyperactivity disorder Mobina Abolghasemi / Ali Akbar Salahi
Subject Areas : Children with ADHD and Health Psychology
Keywords: Keywords: Log cognitive software, vigilance, visual-auditory processing speed, children with ADHD,
Abstract :
Abstract This study aimed to investigate the effectiveness of the cognitive software "Log" on the level of vigilance and visual-auditory processing speed in children with ADHD at Mahan Rehabilitation Clinic in eastern Tehran during the years 2023 and 2024. Our statistical population consisted of 160 individuals, and in a quasi-experimental design with pre-test and post-test, 40 children with ADHD were conveniently sampled and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent 16 sessions of training using the Captain Log cognitive software program. Data were collected using the Bernstein, Delker, Knight, and Freed Vigilance Scale (2015) and the Cruz Processing Speed Questionnaire (2010). To analyze the data from the pre-test and post-test, the covariance analysis method was used. The results of the study indicated that the Log cognitive software is effective in improving the level of vigilance and the visual-auditory processing speed in children with ADHD. Therefore, it can be concluded that using the Log cognitive software as a supplementary tool in the treatment of ADHD can have positive effects on the vigilance and visual-auditory processing speed of children with this disorder. Keywords: Log cognitive software, vigilance, visual-auditory processing speed, children with ADHD
منابع
امیر حیدری اسکی، شیرین و سلمان، زهرا،1402،اثر بخشی تمرین ذهن آگاهی بر گوش به زنگی ناجیان غریق،اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی،اردبیل،https://civilica.com/doc/1687802
برقی ایرانی،ز(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانههای مرضی، همبستههای شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور.
رستم پور، لیلا و ملکی، فاطمه و اسدی رز، ساناز،1402،رابطهی بین حمایت های اجتماعی و تاثیر آن بر عملکرد شناختی و رفتاری کودکان ADHD،چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و فرهنگی،همدان،https://civilica.com/doc/1976894
رویتوند غياثوند، ن. واميري مجد،م.1397، اثربخشي نرم افزار شناختي کاپيتان لاگ بر حافظه فعال دانش آموزان داراي ناتوانيهاي یادگيري. توانمندسازي کودکان استثنایی.
علی پورقاریاغدی، پریا و عبدالهی، حدیثه و سلطان پور، فاطمه و معینی، نسرین و اسماعیلی، سهیلا،1403،بررستاثیر توانمندسازی روانشناختی و مهارت های آموزش الکترونیکی بر بهره وریمعلمان دوره ی ابتدایی شهرستان میاندوآب،بیست و سومین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی،بابل،https://civilica.com/doc/2056383
عیسی پورسلامتی، آرمینه،1402،اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه کاپیتان لاگ بر کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر پایه ششم شهر اهواز،دومین همایش بین المللی کودکان استثنایی رویکردهای نوین در روانشناسی،آموزش و توانبخشی کودکان استثنایی،https://civilica.com/doc/1951618
قربان پور، ریحانه و پاکدامن، مجید و کارشکی، حسین،1402،اثربخشی بسته آموزشی راهبردهای تقویت فرایندهای روانشناختی پایه بر بهبود سرعت پردازش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی،https://civilica.com/doc/1973015
نادری، محمد حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا،1402،اثربخشی درمان حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم بر بهبود ادراک دانش آموزان دارای اختلال یادگیری،سومین همایش بین المللی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی و علوم اجتماعی،همدان،https://civilica.com/doc/2005136
نظربلند، ن.؛ نوحهگري، ا. و صادقي فيروزآبادي، 1398. اثربخشي توانبخشي شناختي رایانه اي بر حافظه کاري، توجه پایدار و عملکرد ریاضي کودکان دچار اختلال هاي اتيسم. فصلنامه روانشناسي کاربردي.
Davis, C. A., et al. (2023). "Effectiveness of cognitive software on auditory alertness and information processing in children with ADHD." Frontiers in Education, 8, 789-802.
Tinka Bröring, Kim J. Oostrom, Elisabeth M. van Dijk-Lokkart, Harrie N. Lafeber, Anniek Brugman, Jaap Oosterlaan, 2018, Attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder symptoms in school-age children born very preterm, Journal: Research in Developmental Disabilities - Volume 74, March 2018, Pages 103-112.
Martijn A, Madelon A. Vollebregt, Donna Palmer, Chris Spooner, Evian Gordon, Michael Kohn, Simon Clarke, Glen R. Elliott, Jan K. Buitelaar,2018, Electroencephalographic biomarkers as predictors of methylphenidate response in attention-deficit/hyperactivity disorder, Journal: European Neuropsychopharmacology - Volume 28, Issue 8, August 2018, Pages 881-891.
Marco Pinna, Caterina Visioli, Carlo Mario Rago, Mirko Manchia, Leonardo Tondo, Ross J. Baldessarini,(2019), Attention deficit-hyperactivity disorder in adult bipolar disorder patients, Journal: Journal of Affective Disorders - Volume 243, 15 January 2019, Pages 391-396.
Messinis, L., Nasios, G., Kosmidis, M. H., Zampakis, P., Malefaki, S., Ntoskou, K., ... & Papathanasopoulos, P. (2017). Efficacy of a computer-assisted cognitive rehabilitation intervention in relapsingremitting multiple sclerosis patients: a multicenter randomized controlled trial. Behavioural neurology, 2017.
Pietrzak, R. H., et al. (2023). "Long-term outcomes of cognitive software interventions in ADHD: Attention and processing speed perspectives." Child Neuropsychology, 29(2), 235-250
Rahmani, M., Boogar, I. R., Talepasand, S., & Nokani, M. (2020). Comparing the Effectiveness of Computer-Based, Manualbased, and Combined Cognitive Rehabilitation on Cognitive Functions in Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis Patients. Basic and Clinical Neuroscience, 11(1), 99-110.
Rodriguez, A. R., et al. (2023). "Impact of cognitive software on visual-auditory processing speed in ADHD children." Cognitive Therapy and Research, 47(2), 200-212.
Zhang, L., et al. (2023). "The impact of cognitive educational software on auditory alertness in children with ADHD." Neurodevelopmental Disorders, 22(3), 145-157.