Identification and Leveling of Structural Barriers to Guilan Governance Based on Behavioral - Interpretive Model
Subject Areas : Human Capital EmpowermentSayedmohammadreza Hosseini 1 , Hamidreza Rezaee kelidbari 2
1 - کارمند دولت
2 - عضو هیئت علمی
Keywords: Meritocracy system, Interpretative structural model, Behavioral barriers,
Abstract :
The competency framework with competency-based management and competency models is a key tool in human resource management. Many governments have also implemented a competency framework in the public sector, and have seen positive results in recruitment processes and comprehensive communication with staff and training and development processes. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the behavioral barriers to the establishment of competency system in Guilan governorate based on Structural-Interpretive Model(ISM). The research method is descriptive survey and its statistical population consists of Guilan governor general executives including general managers, deputy directors, heads of departments, governing experts as well as academic experts. They were selected. The method of data collection is library and field data collection tools; structured interview with the elite and completing the questionnaire. The validity of the data collection tool is content-based and face-to-face(CVR). Confirmed. Structural-interpretive technique was used to prioritize. The findings of this study show that kinship, partying, and law-abiding, the existence of friendly relationships stemming from Iranian culture in the working relationships and personality weaknesses of some managers of the organization and the appointment of influential people to several sensitive managerial positions regardless of organizational structure and meritocracy principle, Behavioral dimension is one of the barriers that have the greatest impact on the establishment of the merit system.
احمدی، حبیب، درجانی، حسین، اسلامی، مجتبی، 1394، مطالعه تطبیقی نظام شایسته سالاری درکشورهای ایران، انگلستان و آمریکا، مرجع دانش، پژوهشهای نوین در علوم انسانی، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی، صص1-15.
اسماعیل پور، رضا، تاخیره، محمد، اجاق زاده، مریم، 1395، تدوین استراتژی پایش بهره وری صنایع تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری، مدیریت بهره وری، سال 10، شماره 39، صص 7-40.
الوانی، سید مهدی، 1377، جامعه مدنی، شایسته سالاری و مدیریت خبرگان ، میزگرد، ماهنامه تدبیر، شماره 82، صص 1-11.
الوانی، سید مهدی، اردلان، امید، محمدی فاتح، 1394، طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگیهای مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی)، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال 8، شماره 1، پیاپی23، صص 1-30.
ایدی، محمد، پیرزادیان، محسن، نامدار جویمی، احسان، 1394، بررسی موانع شایسته سالاری در سازمانها (مورد مطالعه، کارکنان دانشگاه دولتی ایلام)، همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، صص 1-11.
پردخته، فرهاد و محمدی، فاطمه، 1395، راهکار استقرار نظام شایسته سالاری در مدیریت و توسعه منابع انسانی سازمانها مبتنی بر استراتژی مدیریت دانش، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، صص 1-16.
جوکار، علی، فلاح، وحید، صفاریان، سعید، 1397، بررسی رابطه شایستگی مدیران با توسعه سازمانی (مطالعه موردی)، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 12، شماره 1، صص 41-54.
دهقانی سلطانی، مهدی، آل طه، حمیدرضا، قهری شیرین آبادی، الهه، طاهری، هادی، 1394، شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای مدیران ایرانی اسلامی در سازمانهای دولتی، نشریه علمی – پژوهشی بهبود مدیریت، سال 9، شماره 2، پیاپی 28، صص 97-120.
رهنورد، فرج اله، آقاحسینعلی شیرازی، محمود، قیصری، فرهاد، 1392، شناخت عوامل بازدارنده استقرار نظام شایسته سالاری در سطح مدیران حرفه ای سازمانهای دولتی شهرستان اهواز، مدیریت بهره وری، سال 7، شماره 25، صص 15-32.
سرمدی، حمید و رادمرد، سعید، 1394، عدم شایسته سالاری در نظام بوروکراتیک ایران، علل و راهکارها، همایش سراسری علمی پژوهشی شناخت اخلاق و آداب حسینی، صص 1-17.
شاهنوشی، مجتبی و دادخواه، میترا، 1395، موانع تحقق شایسته سالاری در سازمانهای دولتی شهر شیراز از دیدگاه کارشناسان استانداری فارس، جامعه شناسی کاربردی، سال 28، پیاپی 67، صص 195-218.
عرفانیان، محمدحسن، 1377، جامعه مدنی، شایسته سالاری و مدیریت نخبگان، میزگرد، ماهنامه تدبیر، شماره 82، صص 1-11.
کمالی، یحیی، 1393، بررسی نقش ارزیابی عملکرد کارکنان در تحقق شایسته سالاری در سازمان، فصلنامه منابع انسانی ناجا، نشریه علمی – ترویجی، سال 9، شماره 37، صص 49-76.
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران 1394، بررسی تاثیر مدل سه شاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)، نشریه علمی – پژوهشی مدیریت نوآوری، سال 3، شماره 4، صص 57-75.
مرادی بک غلو، علی و رحیمی کلور، حسین، 1397، بررسی و رتبه بندی شاخصهای نظام شایسته سالاری در انتصاب استانداران استان اردبیل، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، صص 1-22.
معمارزاده، غلامرضا، نجف بیگی، رضا، عباسزاده، یداله، 1391، تبیین مدل ارتقاء شایسته سالاری و عوامل مرتبط به آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فراسوی مدیریت، شماره 20، صص 35-57.
مقدمی نیا، مقصود، 1397، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر شایسته سالاری در نظام اداری با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان غربی)، کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری، شماره 5، صص 1-15.
نصر اصفهانی، مهدی و نصراصفهانی، علی، 1389، شایسته سالاری در مدیریت جامعه با تاکید بر اندیشههای سیاسی امام علی(ع)، دوفصلنامه معرفت سیاسی، سال 2، شماره 2، صص 141-160.
نقی پورفر، ولی اله، حبیبی بدرآبادی، محبوبه، آرزمجو، هانیه، 1392، تبیین الگوی شایسته سالاری اسلامی جهت رفع چالشهای شایسته سالاری در سازمانهای دولتی ایران، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 16، صص 15-39.
El Asame, Maryam, & Wakrim, Mohamed. 2017. Towards a competency model: A review of the literature and the competency standards. Springer. Educ Inf Technol. DOI 10.1007/s10639-017-9596-z. pp.1-12.
Faisal M.N., Banwat D.K. and Shankar R., (2006). Supply Chain Risk Mitigation: Modeling the Enablers, Busness Process Management Journal, 12(4), 532-552.
Huang, J.J., Tzeng, G.H. and Ong, C.S. (2005), Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process, Pattern Recognition Letters, Vol. 26 No. 6, pp. 755-767.
Jitesh Thakkar, S.G. Deshmukh, A.D. Gupta and Ravi Shankar, (2007). Development of a balanced scorecard an integrated approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP), International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1), 25-59
Lawson, T., & Garrod, J. (4th Eds.). 2009. Complete A-Z sociology handbook. Hodder Education. P. 276.
Mandal A., & Deshmukh S. G. (1994). Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM). International Journal of Operations & Production Management, 6, 52-59.
Mousakhani M., Gharakhani D. (2013). Identifyingand ranking of technology transfer factors by MADMtechniques, Journal of Development & Evolution Management, No. 15, pp. 1-8.
Pearce, J, M, 2018. Ensuring technical competency for management of researchfocused organizations, Journal of High Technology Management Research, Elsevier, 172-180.
Sharma H.D., Gupta A.D. and Sushil, The Objetives of Waste Management in India: A Future Inquiry, Technological Forecasting and Social Change, 48, 285–309(1995).
Viitala, R., 2017. Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model, Journal of workplace learning, Vol. 17, No. 6, pp. 436-451.
Vernon, R., Chiarella, M., Papps, E, & Lark, A, 2018. Assuring competence or ensuring performance, lsevier, COLEGN-570; No. of Pages 8.
Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81.
_||_