Investigating the relationship between the components of cultural intelligence and the social capital of primary school principals Qom province
Subject Areas : Educational managementAliakbar kh.moghadam 1 , zahra geravand 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسامی، قم، ایران
2 - Department of Educational Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
Keywords: cultural intelligence, social capital, principals of primary schools,
Abstract :
Abstract: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the components of cultural intelligence and the social capital of primary school principals in Qom province. The statistical population of the research includes the elementary principals of Qom province (650). The sample size was 150 people selected by simple random method through GPower software. Two standard questionnaires were used to collect data. The reliability of cultural intelligence and social capital questionnaires based on Cronbach's alpha was 0.782 and 0.882 respectively.The findings showed that by using the simultaneous regression analysis method, a significant model was obtained (adjusted R square = 0.731 and P < 0.001 and F = 19.170), this model justifies 73.1% of the variance. Finally, no significant relationship was found between the cognitive component of cultural intelligence and the social capital of primary school principals, but there was a positive and significant relationship between the motivational component, the behavioral component and the metacognitive component of cultural intelligence and the social capital of primary school principals.
منابع:
ATTAR, M., JAMI, M., & Serap, K. (2019). Effect of Cultural Intelligence on Transactional and Transformational Leadership Styles: A Research in CharityOrganizations in Erbil. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, pp. 148-160.
Ball, Y. & Kokalan, O. (2022, may 30). The Moderating Effect of Cultural Intelligence on the Relationship Between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Educational Psychology, pp. page 1-8.
Maartandan, S. & Noew, H. (2023). The influence of cultural influence on perceivedemployability amonge undergraduates in Malaysia. Komunikasi Borneo, 1-16.
اسدپور, ع. & مسرورعلی نودهی, م. (1399, پاییز). مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت اجتماعی زنان شهری. نشریه علمی انتظام اجتماعی، ص. 97-120.
اولادی، ش. محمدی، ا. & نظری، س. (1399, بهمن). بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر سرمایه اجتماعی. فصلنامه انتظام اجتماعي، ص. صفحه 1-28.
حسينی نسب، س. & قادری و. (بهار 1390). بررسي رابطه ي بين هوش فرهنگي با بهرهوري مديران در مدارس شاهد استان. فصلنامه علوم تربیتی، ص. 44-27.
حقيقتيان، م. & مرادي، گ. (زمستان 1390). بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان اداره تعاون کرمانشاه. فصلنامه جامعه شناسي كاربردي, ص. 130-115.
سیف اللهی، ن. & اسکندری، ن. (بهار 1400). نقش هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی. فصلنامه مدیریت سرمایة اجتماعی، ص. 51-29.
مختاری دینانی، م. کوزهچیان، ه. & نظریان مادوانی، ع. (1394, مرداد). فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، ص. 185-202.
موسوی چلک، & حسینی پور. (1394). تاثیر هوش فرهنگی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور مرکز رامسر). نوآوری های مدیریت آموزشی، 1-15.
وفائی، ر. ملکی، ح. صادقی، ع. & سبحانی نژاد، م. (1402, پاییز). فراترکیب مؤلفه هاي سرمایه اجتماعی و ارزیابی جایگاه آن در اسناد بالادستی و کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیتاسلامی، ص. 203-236.
یارمحمدزاده، پ. (1394). بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان: آزمون نقش. رویکردهای نوین آموزشی، ص. 66-41.