The Investigation of Role of Learning Organization in the Managers’ Knowledge Management in Boys’ High Schools in Amol City
Subject Areas : Educational management
Keywords: Knowledge Management, School Managers, Learning organization,
Abstract :
The present research was to investigate the role of learning organization in the managers’ knowledge management in boys’ high schools in AmolCity. The method of research is descriptive and survey type. The method of data collection was field study and library which was done by administering a researcher-made questionnaire. The instrument consisted of 30 items and its reliability was calculated applying Cronbach’s Alpha method which proved to be 0.89 for learning organization questionnaire and 0.97 for managers’ knowledge management. The research sample consisted of 493 subjects out of which 217 subjects were randomly chosen through using Morgan’s Table. The extracted data were analyzed applying descriptive and inferential statistics (Multiple Regression). The results of the study showed that there was a meaningful relationship between the learning organization and the high school managers’ knowledge management regarding the components of personal skills, mental patterns, shared perspectives, group learning, and systematic thinking with the ideal situation in all five principles of the Sangeh Theory.
- اسماعیلی لهمه، مریم.(1388). بررسی رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده با اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی منطقه 4 شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- الوانی، مهدی.(1379). مدیریت عمومی. تهران، نشر نی.
- بقایی نیا، مریم. (1386). مدیریت دانش پرتو ملت. نشریه داخلی بانک ملت، سال دوم، شماره 16.
- باقری نژاد، جعفر. قهاری، اعظم. مدیریت دانش و عملکرد آن در سازمان ها. سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
- پروست، گیلبرت.(1385). مدیریت دانش. تهران: یسطرون.
- جورابچی، مهناز. (1387). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران متوسطه مدارس دخترانه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- داونپورت، تامس اچ. پروساک، لارنس.(1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران، نشر ساکپو.
- دلاور، علی. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. انتشارات رشد.
- رضائیان، علی. (1372). مدیریت رفتار سازمانی. تهران، انتشارات دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران، ص 325.
- رادینگ، آلن. (1383). مدیریت دانش موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین لطیفی، چاپ اول، انتشارات سمت
- زالی، محمدرضا.(1385). ایجاد سازمان یادگیرنده. تألیف مایکل مارکوآرت. انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.
- رابینز، استیفن. (1943). مبانی رفتار سازمانی. مترجم قاسم کبیری، تهران دانشگاه آزاد اسلامی.
- سادلر، فیلیپ. مدیریت تغییر، ترجمه غلامرضا اسماعیلی، تهران.
- سرمد، غلامعلی. (1380). روابط انسانی در سازمان های آموزشی. چاپ دوم.
- سنگه، پیتر. (1990). پنجمین فرمان. ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران، نشر مدیریت صنعتی.
- سبحانی نژاد، مهدی. (1385). سازمان یادگیرنده. مبانی نظری، الگوهای تحقق و سنجش آن. تهران، انتشارات یسطرون.
- شهایی، بهنام. (1384). مبانی هشت گانه ارزیابی عملکرد. مجله تدبیر، شماره 166.
- عدلی، فریبا. (1384). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش. تهران، فراشناختی اندیشه.
- کثیری نژاد، تقی.(1383). سازمان یادگیرنده: از نظریه تا عمل. تهران، مرکز برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی( ستاد مشترک سپاه).
- مالهوترا، یوگش.(1385). اندازه گیری دارایی های دانشی یک کشور: نظام های دانشی برای توسعه. مترجم: محمد حسن زاده ، مجله اقتصادی برنامه و بودجه. شماره96.
- مورهد، گریفین.( 1380). رفتار سازمانی. سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، چاپ ششم، تهران، انتشارات مروارید.
- Drucker, P.(1999). The age of social transformation. The Atlantic Monthly. November Issue.
- Honey, P. & Mumford, A. (2007). Learning styles Questionnaive. Us: HRDQ. Chapman, Alan. 2008. Kolb Learning styles. Leicester. England: Business Balls.
- Malhotra,Y. (1998). Knoweledge management in inquiring organizations@ Brint.com:The Biztech Network
- Marquardt, M.j.(1996). Building the learning organization: A systems approach to-11,Quantum Improvement and Global success, McGraw+Lill, NewyorkNY.
- Nounaka, I. & Takeuchi, H. (1995).The knowledge creating company. New york: Oxford university press.