The Relationship between the Managers’ Individual Variables and Their Supervisory Methods
Subject Areas : Educational management
Keywords: Experience, Gender, Field of study, Educational Level, Manager’s Supervisory Methods,
Abstract :
The purpose of the present paper is to study the relationship between the managers’ individual characteristics and their supervisory Methods. The population of the study consists of all the managers of government, nongovernment, technical-professional (Fanni-Herfeh’ee), and work-knowledge (Kar-Danesh) high schools located in the city of Karaj. The managers who were active in the academic year of 2003-2004 in the abovementioned area comprised 245. Based on the Morgan Table, 187 subjects were selected through applying the method of simple random sampling. The instrument of the study is a researcher-made questionnaire whose content validity has been approved by a group of experts and its related reliability has been tested and proved to be 0.82 using Chronbach’s Alpha. Applying the test of Chi Square, the following results were obtained: 1) There is a significant relationship between the managers’ field of study and their supervisory methods; 2) There is a significant relationship between the managers’ gender and their supervisory methods; 3) There is not a significant relationship between the managers’ educational level and their supervisory methods; 4) Inexperienced and experienced managers apply different supervisory methods.
- آی سی آیر (1381) . نظارت ـ ارزشیابی و مشکلات مربوط به آن. )ترجمه غلامعلی سرمد). فصلنامه همیار ، اتحادیه سراسری تعاونی های مصرف . ص 43 .
- جان وایلز جوزف باندی.(1376). نظارت در مدیریت، برنامه ریزی و راهنمایی تعلیماتی. (ترجمه محمد رضا بهرنگی) .چاپ سوم . تهران : کمال تربیت با همکاری نشر تابان.
پایان نامه کارشناسی ارشد
- صوری، جمال .(1378). مقایسه تاثیر شیوه های نظارت و کنترل رسمی و غیر رسمی مدیران آموزشی بر عملکرد معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان پاکدشت.دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن .
پایان نامه کارشناسی ارشد
- عباسی، اسد الله.(1375). مقایسه وضعیت موجــود و مطلوب نقش نظارت و راهنمایی مدیران د رمدارس ابتدایی شهرستان کازرون از دید گاه معلمان . دانشگاه شیراز.
- فرجاد، محمد علی .(1370).آموزش و پرورش تطبیقی .تهران : انتشارات رشد .
- کیت اچسون ، مردیت دامین گال .(1380).نظارت و راهنمایی تعلیماتی. کاربرد فنون کلینیکی در نظارت ،راهنمایی ، کارورزی و آموزش های پیش و ضمن خدمت. (ترجمه محمد رضا بهرنگی). چاپ دوم ، تهران : کمال تربیت.
- مرکز اطلاعات و مدارک علمی ، چکیده پایان نامه های ایران. (دکترا و کارشناسی ارشد).(1378). فصلنامه ، دوره 7، شماره 4، صص160-161.
- معاونت برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش .(1377).فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش. شماره 18 ، ص 21.
پایان نامه کارشناسی ارشد
- موسوی فرانک .(1378).بررسی رابطه سوایق شغلی و تحصیلات مدیران مدارس کرمانشاه با نگرش آنان نسبت به مدیریت مشارکتی. دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن.
پایان نامه کارشناسی ارشد
- میرزایی سعید.(1381) . بررسی رابطه سطح تحصیلات مدیران و شیوه های نظارتی آنان در سازمان بهزیستی. دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن. پایان نامه کارشناسی ارشد
-Earl p.Strong and Robert D.Smith,"Management Control Model"(New York Holt,Rinehart,1968),PP1-2
-Harold koontz,Cyril O'Donnell and Heinz Weihrich,"Essentials of Management",4thed.,(Singapore:Mc Graw-Hill Book Co.,1988)P.449
- Jeanna Marie Rathel- Erik Drasgow- Christine C.christle – Journal of Emotional and Behavioral Disorders. Jun 2008, 16,2. Academic Research Library. P 67
-WWW. Bradford.gov.uk- Supervision policy and Guidelines Revised April 2008. P 7.