The Study of the Relationship between the Results Obtained from the Continuous and Final Evaluation of High Schools in Bousher Province
Subject Areas : Educational management
Keywords: Final evaluation, Continuous evaluation, Student,
Abstract :
The purpose of the research is the study of the relationship between the results obtained from the continuous and final evaluation of high schools in Bousher province. The method of the research is correlational. The population consisted of all high school students in different fields of study in theoretical (Nazari) branch in the academic year of 1388-89. The research sample consisted of 3380 subjects selected through clustering sampling. In order to gather data, the data from the students' files were used. To analyze the gathered data, the descriptive and inferential statistics were applied. The results showed that there is a positive and significant relationship between the scores obtained from the continuous and final evaluations. In other words, the scores obtained from the continuous evaluation predicts up to 53% of the variance of the final evaluation. It is concluded that the continuous evaluation of students plays a determining factor in their progress regarding different grades, fields of study and courses.
- ابومحمدی، مرضیه و خانقانی.(1382). بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی درباره ارزشیابی توصیفی در استان یزد،سازمان آموزش و پرورش استان یزد.
- آزاد، قاسم.(1381). تاثیر ارزشیابی تکوینی منظم بر کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر شهر تهران.پایان نامهکارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی
- بازرگان، عباس.(1375). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت
- بازرگان، عباس. (1380). مقدمه ای بر ارزیابی آموزشی و آموزشگاهی و الگوهای آن.همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا
- حسنی، محمد و حسین احمدی. (1385). ارزشیابی توصیفی. تهران: انتشارات مدرسه
- حقیقی، فهیمه السادات. (1384). نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، تهران: پیام نور
- حیدری، شعبان. ( 1375). تاثیر اجرای ارزشیابی تکوینی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان های نظام جدید منطقه فریدون کنار. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
- خورشیدی، عباس و ملک شاهی راد. (1382). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات یسطرون
- خورشیدی، عباس و غندالی. (1378). مقدمات مدیریت آموزشی و آموزشگاهی. تهران : انتشارات کیا
- خورشیدی وغندالی.(1382). ارزشیابی ترکیبی، گامی نوین درارزشیابی دانش آموزان. مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی.
- رستگار، طاهره. (1384). ارزشیابی در خدمت آموزش.تهران: انتشارات منادی تربیت.
- زندی دره غریبی، تاج محمد.(1381). بررسی تأثیر ارزشیابی مستمر بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی شهر ایذه. خوزستان: پژوهشکده تعلیم وتربیت
- سپاسی،حسین.(1371). مقایسه تحصیل ارزشیابی تکوینی وارزشیابی پایانی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران. مجله علوم تربیتی و روان شناسی
- سپاسی، حسین. (1382). بررسی تاثیر ارزشیابی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی در درس ریاضیات. تهران: اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.
- سیف،علی اکبر.(1375). اندازه گیری پیشرفت تحصیلی. تهران: انتشارات آگاه
- سیف، علی اکبر.(1380). روان شناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه
- سیف، علی اکبر.(1383). اندازه گیری سنجش ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات آگاه
- سیف، علی اکبر.(1387). روان شناسی پرورشی در روان شناسی یادگیری و آموزشی. تهران: انتشارات امیرکبیر
- شعبانی، حسن. (1380). مهارت های آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت
- شاهزمانی، محمد.(1380). بررسی نحوه ارزشیابی مستمر نظام سالی ـ واحدی دوره متوسطه استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان
- صافی،احمد.(1378). تمرین معلمی. تهران: انتشارات رشد
- صافی، احمد.(1380). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت
- فضلی خانی منوچهرو علیرضا محمدمیرزایی.(1383). ارزشیابی از فرایند های کیفی مدارس راهنمایی تحصیلی، تهران: انتشارات آزمون نوین
- فضلی خانی، منوچهر. (1386). ارزشیابی کیفی و تحولات نظام ارزشیابی تحصیلی تربیتی دورة راهنمایی تحصیلی ایران ( در دفتر آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی با همکاری سازمان آموزش و پرورش)همایش ملی ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی. بوشهر: انتشارات حضرت معصومه(س).
- فتحی واجارگاه، کورش.(1380). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین
- فراهانی،مهدی.(1384). مقدمه ای برارزشیابی کیفی آموخته های فراگیران. تهران: انتشارات تربیت
- قورچیان، نادرقلی وهمکاران.(1377). نظریه های یادگیری ونظریه فراشناخت درفرایند یاد دهی- یادگیری. تهران: انتشارات تربیت
- کاوه پورابرقویی، زهرا. (1382). بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
- کرد، بهمن.(1381). بررسی تأثیر بازخورد و ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان بوکان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت معلم
- کیامنش، علیرضا. (1374). روش های ارزشیابی. تهران: انتشارات دوران.
- مهجور، سیامک.(1374). وجوه متمایز کننده ارزشیابی آموزشی از اندازه گیری. فصلنامه تعلیم وتربیت 39و40 صص 116-95.
- مهجور، سیامک رضا. (1376). ارزشیابی آموزشی. شیراز: انتشارات ساسان
- محمدمیرزایی،علیرضا.(1377). ارزشیابی درمدارس. تهران: انتشارات شورا
- ملک شاهی، محمدرضا.(1379). ارائه چهارچوب نظری درخصوص الگوی ارزیابی واعتبار بخشی مراکز پیش دانشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد، لرستان: مرکزمدیریت دولتی
- موسوی، فرشته.(1383). چهارگام اساسی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. تهران: انتشارات عابد
- هومن، حیدرعلی.(1375). زمینه ارزشیابی برنامه های آموزشی. تهران: انتشارات پارسا
-Black. And wiliam D.Inside, (1998) The black box: raising stamdards Through classroom assessment, London, King, s college Londonschool of Education.
-Colman,r .(1988) abnormal psychology and modern life. Scotte.
-Hebdige ,R.(2003).Teacher portfolio assessment.Eric:Ed 385608.
-Kubiszyn.T. and borich G.(2010)Educational Testing and measurement: classroom Application and practice, NJ:John wiley and sons,inc.
-Keranbak,R.(1984). Setting a new agenda for assessment learning, 21,62-64.
-Klenowski ,V.(2000).Developing portfolios for learning and assessment. London: Routledge folmer.
-Klenowski,V.(2002).Developing porefolios for learning and assessment. London: Routledge.
- Taylor, c.w.barron. scientific creativity. N.Y.1963.
-Lachiver ,R.& Tardif,G.L,(2002). Teacher Evaluation, student self- evaluation. Journal of learning disabities, 13(5).
-Moya,N.& Malley , G.(1998). A portfolio assessment model for ESI. Educational Issues. Spring,18.36.
-Papham,R.(1971).Entwining feed bach, slf, and peer assessment. Academic Exchange quarterly,9,225-230.
-Skeryon,L.R.(1984) Educational evaluation and measurement Maxwell Macmilliax, International.
-Stik,R.(1975). New assessment beliefs for a new school Mission. Phi delto kappan, 86, 22-32.
-sowain, M.(1995).The text book: Bridge or wall? Applied linguistics and language Teaching, 2(1),32-35.
-Wiggins, G.p.(1998). Assessing student performance. Exploring the purpose and limits of Testing. Sanfrancisco. Sanfrancisco: josey Basspublisher.