The Effect of Molana's Masnavi Manavi Anecdotes on the Degree of Adolescents' Philosophical Probing Skill
Subject Areas : Educational management
Keywords: Masnavi anecdotes, Philosophical probing skills, adolescents,
Abstract :
The aim of this research was to study the effect of Molana's anecdotes on the degree of adolescents' philosophical probing skill in grade three of junior high schools in the city of Tonekabon. The research population consisted of all 1686 students in grade three, junior high schools in the academic year of 1388-89. The research sample consisted of 50 students who were chosen multi-stage random sampling. The instrument of the study was a researcher made questionnaire with 36 items examining the philosophical probing skill and its dimensions (i.e., change, doubt, exploration, and complexity). The data were analyzed through applying Mancova method. The findings showed that Molana's anecdotes are effective in promoting the degree of philosophical probing skill as well as in its dimensions, that is, doubt, exploration, complexity, and change.
- اسکندری، حسین و کیانی، ژاله.(1386). تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفه ورزی و پرسشگــری دانش آموزان.تهران: فصلنامـــه مطالعات برنامه درســی. سال دوم. شمــاره 7.
- اسمیت، فیلیپ جی.(1382). ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، ترجمه
محمدرضا بهرنگی. تهران: نشر کمال تربیت.
- ارجی، علی اصغر.( 1386). داستان؛ زبان روشن و ازلی مولانا. تهران: مجموعه مقالات همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی.
- تقوی، محمد.( 1386). قصه میدان عمل «نقد و نظری درباره قصه پردازی با عرفان عملی در مثنوی». تهران: مجموعه مقالات همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی.
- پور خالقـــی، م. (1381). درخت در شاهنامـــه. مشهـــد: انتشارات آستــان قدس رضوی.
- شفیعی، فاطمه.( 1386). گفت و گو در داستان های مثنوی. تهران: مجموعه مقالات همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی.
- کردی، رسول. (1386). نمادهای حیوانــی در مثنوی مولوی.تهران: مجموعه مقالات همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی.
- کریمی موغاری، فریده.(1386). بررسی ساختاری قصه ای از مثنوی مولوی. مجموعه مقالات همایش بین المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی.
-کم ، فیلیپ.(1379). داستان های فکری: کندو کاو فلسفی برای کودکان. ترجمه
احسانه باقری. تهران: امیرکبیر.
- Allen, Hollis P. The Federal Government and Education [1785-1950]: The Original and Complete Study of Education for the Hoover Commission Task Force on Public Welfare. New York: McGraw Hill, 1950.
- Birman, B. and Lipman. M. (1970). "The Federal Role in Elementary and Secondary Education: New Directions and Continuing Concerns." The Urban Lawyer 14, no. 3 (1982): 472-500.
- Coninjs,.(1981). Right to Education: Anatomy of the Pennsylvania Case and Its Implications for Exceptional Children. New York: Teachers College Press.
- Haynes F. (2002 )Evaluation of thinking K-12. FA.PCA Conference In Austeralia. Tasmania Association of philosophy for children.
- Jackson, Andrew, (1987),. Biographical Directory of the United States Congress.
- Lipman. M. (2001). "Philosophy for children and critical thinking. The national forum 6, No, 5.
- Spord. Tim(1997). what is a community of Inquiry? Critical thinking Across the Discriplines. voL 17- No,1.
- Sprod, Tim. (2002), Philosophy and childhood, FAPA confernce In Austeralia, Tasmania Association of philosophy for children.