Investigating the Effect of the Hidden Curriculum on the University Students’ Discipline Behavior from the Education Faculty Members’ Points of view in Khoozestan Universities
Subject Areas :
Educational management
Received: 2015-10-06
Accepted : 2015-10-06
Published : 2015-11-22
Keywords:
Students,
hidden curriculum,
Discipline behavior,
Professors’ point of view,
Abstract :
The study aimed at investigating the effect of the hidden curriculum on the university students’ discipline behavior from the Education Faculty members’ points of view in Khoozestan Universities. The method used in this research was descriptive-survey. The population of study included 149 working professors of Education departments, Islamic Azad Universities, Khoozestan Branches. The sample of the study consisted of 108 professors, 23 female and 85 male, chosen by random sampling. The data were collected using a researcher-made questionnaire. The data analysis was done using independent samples t-test. The results of the study indicated that the university regulations, professor and student reciprocal relationship, the university atmosphere, the professors’ manner of teaching, interpersonal relations between university students and its physical makeup can have a great effect on the students’ discipline behavior.
References:
آنجفی، حمیدرضا.(1393). استاد، دانشجو و روابط متقابل. از گوشه و کنار نشریات دانشجویی. نشریه صبح قریب. دانشگاه اراک. کد مطلب: 359359 .
اسکندری، حسین.(1387). برنامه درسی پنهان. تهران: نشر نسیما.
بختیاری، مهدی.(1391). انواع روشهای تدریس. سایت فرهنگی و آموزشی.
تقیپور، حسینعلی، غفاری،هاجر.(1389). بررسی نقش برنامه درسی پنهان در رفتار انضباطی دانشآموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی دختران شهرستان خلخال. علوم تربیتی، سال دوم. شماره 7.
تقی پور ظهیر، علی.(1387). برنامه ریزی درسی برای مدارس ابتدایی در هزاره سوم. تهران: نشر آگه.
حدادعلوی، رودابه، عبداللهی، احمد، احمدی، امیدعلی.(1386). برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیریهای ضمنی مدرسه. مورد: روحیه علمی. فصلنامه تعلیم و تربیت.
حیدری، زهرا، عسکریان، مصطفی، دوایی، مهدی.(1389). بررسی رابطه بین جو سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران. فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی. سال اول. شماره سوم.
سراجی، فرهاد.(1387). ارائه الگوی مطلوب طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی و مقایسه طرح برنامه درسی دانشگاههای مجازی ایران با آن الگو، پایاننامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
شعارینژاد، علیاکبر.(1383). روانشناسی رشد. تهران. دانشگاه پیام نور. چاپ نهم.
صباغیان، زهرا.(1388). فرهنگ دانشگاهی: یک چارچوب پژوهشی. در رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
علیخانی، محمدحسین ، مهرمحمدی، محمود.(1383). بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
علی نوروزی، رضا، جنت فریدونی، طیبه، مشاکلایه، مهری.(1393). بررسی رابطه بین مؤلفههای برنامه درسی پنهان و هویت ملی دانش آموزان متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی. سال یازدهم. دوره دوم. شماره 15(پیاپی42).
فتحی واجارگاه، کوروش، واحد چوکده، سکینه.(1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی.
قادری ، هیرش.(1391). بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با رفتار انضباطی دانش آموزان سال سوم مدارس راهنمایی پسرانه شهر سنندج در سال تحصیلی 90-91. دانشگاه تربیت معلم. تهران. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
قورچیان، نادرقلی.(1374). تحلیلی از برنامه درسی مستتر بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
کربلایی اسماعیلی، حمیدرضا، انوری، قدسی، نجورابی، نوشین، خواجه حسین، حمداله.(1385). بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در تغییر نگرش نوجوانان دارای معلولیت. اصفهان: بهزیستی.
مهرمحمدی، محمود.(1387). برنامه درسی پنهان، برنامه درسی پوچ و برنامه درسی پوچ پنهان، در برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. تهران: سمت و به نشر.
نوروزی، بهزاد.(1388). بررسی تأثیر برنامه درسی پنهان در رفتار انضباطی دانشآموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 3 شهر شیراز. پایاننامه کارشناس ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Ahrentezn, Shery, (2004). " An Educational Ethnography of Teacher Developed Science Curriculum Implementation: Enacting Conceptual Change Based Science Inquiry with Hispanic Students" (Ph.D. diss., Montana State University).
Glicken A D, Merenstein G B. Addressing the hidden curriculum: understanding educator professionalism. J Medical Teacher. 2010; (29): 54-7.
Lempp H, Seale C. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students' perception of teaching. J British Medical. 2007; (329): 770-3.
Margolis, Eric[Editor].(2002). The Hidden Curriculum in Higher Education Routledge New York and London. In http:// policy. Work.edu/ ritter/edf 5353- apple-htm