Comparison of the Managers' Perfomance in Girls' Government High Schools and Non-Government High Schools in the city of Tehran
Subject Areas : Educational management
Keywords: Non-Government High school, Government high school, Supervision, School equipments, Human relations, Quality management,
Abstract :
The purpose of the present study was to compare the managers' perfomance in girls' government high schools and non-government high schools in the city of Tehran. In order to study some main differences among the management of government and non-government high schools in Tehran, educational zones of 8 and 13 were selected. Then a questionnaire of 22 multiple-choice items was administered to the parents of the high school girls. The total number of received questionnaires was 305. Using t test formula, the following results were obtained: 1) there is a significant difference between these schools in regard with encouraging students to participate in the school activities, using suitable equipments in schools, the quality of managing schools, and human relations; 2) there was not a significant difference regarding the charactristics of the principals, the school environment, as well as the principals’ supervision over the schools and the students.
- قرآن کریم
- نهج الفصاحه، مترجم و فراهم آورنده: ابوالقاسم پاینده(1364)، سازمان انتشارات جاویدان، چاپ نوزدهم.
- نهج البلاغه، ترجمه و شرح از سیدعلی نقی فیض الاسلام، چاپ مکرر .
- اندیشمندان تعلیم و تربیت، جلد اول (1994، ترجمه، 1379)، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- بوربور، عطیه. (1385). مقایسۀ دبیرستان های دولتی و غیردولتی منطقۀ 3 تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- حاضری، علی محمد. (1373). مدارس غیردولتی و تحرک اجتماعی، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
- حیدری چروده، مجید. (1385). بررسی تطبیقی عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی در مدارس غیردولتی و دولتی مشهد، به سفارش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی.
- خانقاهی، فاطمه. (1376).آموزش و پرورش در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- رفعت جاه، مریم. (1376). بررسی عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس غیردولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- رفیع پور، فرامرز. (1377). توسعه و تضاد، شرکت سهامی انتشار.
- شفیلد، هری(بی تا)، کلیات فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه غلامعلی سرمد(1375)، تهران: نشر قطره.
- علاقه بند، علی. (1374). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران : انتشارات بعثت.
- فیوضات، یحیی.(1376). مبانی برنامه ریزی آموزشی، تهران، نشر ویرایش.
- گیدنز، آنتونی.(بی تا). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری(1373)، تهران، نشر نی.
- مقدس، سیدرضی.(1373). بررسی و مقایسه برخی از ویژگی های مدارس غیردولتی با مدارس دولتی دوره متوسطه اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- نوراللهی، نوربخش.(1377). بررسی نظر اولیا و مربیان در مورد وضعیت آموزش و پرورش مدارس غیردولتی شهر ایلام.
- نوغانی دخت بهمنی، محسن. (1375). قشربندی اجتماعی در مدارس دولتی و غیردولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
-Anonymous (2008).PublicSchool or Private? It’s the Obama’s Decision, Rosent.
-Applebome,Peter(2009).Rancor Where Private-School Parents Make Public-School Decisions,Rosenet.
-Belton,Dave(2009).Will Public Schools Suffer Under Vouchers? Rosenet.
-Coleman et.al(1982).Public and Private Schools in the U.S.A., Rosenet.
- Closson, Don(2007).Educational Opportunities, Rosenet.
- Downey, Maureen(2009).Private Schools not Inherently Better, Rosenet.
-Dronkers, Jaap(2008).Differences in Scholastic Achievement of Public, Private, Government-Dependent, and Private Independent Schools, Educational Policy, vol. 22, No.4,541-577.
-Giorgio Brunello and Lurenzo Rocco(2008).Educational Standards in Private and Public schools, Rosenet.
-Jenks, Christopher(1993). Cultural Reproduction, London, Routledge.
-Jin Hui and Donald B. Rubin (2009).Public Schools Versus Private Schools, Journal of Educational and Behavioral Statistics, vol.34, No.1, 24-45.
-McEwan, J.Patrick(2000).the Potential Impact of Large-Scale Voucher Programs, Review of Educational Research, vol.70,No.2,103-149.
- Stewart, William (2009).State pupils do better in Ks2 tests but lose the 11-plus race, Rosenet.
-Taylor,S.Shanon(2005).Special Education and Private Schools , Remedial and Special Education, vol.26, No.5,281-296.