The Study of the Effective Factors on the Principals’ Work Commitment in High Schools
Subject Areas : Educational management
Keywords: Personality traits, Economic Factors, Commitment, Value System, School Climate, Human Relationship, Out-of-School Factors,
Abstract :
The purpose of the study was to investigate the main factors affecting the high school principals’ commitment. In order to study the relationship between some main factors on high school Principals’ commitment, 170 principals completed a multiple-choice questionnaire. This study ended with the following results. There was a meaningful correlation between in-school climate, value systems, economic factors, the principals’ knowledge, human relationship, and the principals’ personality traits and their commitment. No meaningful correlation was found between out-of-school factors and the principals’ commitment. Principals of both genders saw a meaningful correlation between their knowledge, personality traits, value systems, as well as economic factors, human relationship and the principals’ commitment. The principals of group (A) and (B) schools had similar views about the influence of in-school and out-of-school factors on their commitment. The principals of group (C) saw out-of-school factors more affecting on the principals’ commitment.
- اتکینسون، ریتا ال و همکاران.(1983). زمینة روان شناسی. جلد دوم، ترجمه محمد نقی براهنی و همکاران(1369)، تهران : انتشارات رشد، چاپ دوم.
- احمدی دونچالی، فخرالدین.(1377). بررسی عوامل مؤثر بر وجدان کاری معلمان از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان قائم شهر. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- ارونسون، الیوت. روانشناسی اجتماعی. ترجمة حسین شکرکن(1371). تهران: انتشارات رشد.
- استوتزل، ژان.(1963). روانشناسی اجتماعی. ترجمة علی محمدکاردان(1354)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- اعتماداهری،علاءالدین.(1385). نواندیشی در مدیریت آموزشی. تهران: نشر و پژوهش دادار.
- ایمانی، محمدنقی.(1385). مدیریت ازآغاز تا پست مدرن. انتشارات فرهنگ سبز.
- پورمطلق، شفیع.(1377). بررسی راه های گسترش وجدان کاری در آموزش و پرورش. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- ذبیح پور، نبی ا.. (1379). بررسی عوامل مؤثر بر وجدان کاری در ادارات استان مازندران. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- رضائیان، علی.(1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت.
- سرمد، غلامعلی.(1386). روابط انسانی در سازمان های آموزشی.تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.
- شریعتمداری، مهدی. (1382). بازآموزی منابع انسانی در سازمان. تهران: انتشارات یکان.
- علیمردانی، طاهره.(1379). عوامل مؤثر بر وجدان کاری درآموزش و پرورش منطقه 11 تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد .
- معین، محمد. (1360). فرهنگ معین . جلد چهارم. تهران: امیرکبیر.
- میرسپاسی، ناصر(1377). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
- نظری، سوسن(1382). فرهنگ سازمانی و رابطة آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- هدایی، هدیه(1383). بررسی پاره ای از عوامل مؤثر بر وجدان و انضباط کاری کارکنان آموزش و پرورش منطقه 4 تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- هرسی، پال و کنث بلانچارد (1972). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة علی علاقه بند(1372)، تهران: امیرکبیر.
-Cohen Aaron & Keren Danny(2008).Individual Values and Social Exchange….Roznet.
-Heimer, Veiten and Raymond James(1993).Employee Organizational Linkages : Teacher and Principal Commitment… University of Texas at Austin.
-Ledden, Lesly et al(2007). The Relationship Between Personal Values and perceived values of Education, Journal of Business Research, Roznet.
-Tsai, Yan-Yin(2003).A Case Stndy on the Work Values and Good Work … Roznet.