The Investigation of the Obstacles Tehran High School Managers Face in Playing Their Leadership Role from Their Own Point of View
Subject Areas : Educational management
Keywords: Leadership obstacles, educational leadership, high school managers,
Abstract :
The purpose of the present study was to investigate the obstacles that high school managers face playing their leadership roles both in girls and boys schools. The study also investigate the problems based on level of education, gender and the courses that the mangers have passed as OJT courses. Through studying the theoretical foundations and literature review in Iran and other countries, 63 subcomponents were extracted which showed the leadership obstacles and were categorized by experts under 6 components of leadership traits, structure, decision making, evaluation, communication, and process. Then, the researcher designed the questionnaire administered to 297 managers of the total population of 1261. It was done after the validity and reliability (0.93) of the research tool were confirmed. The results showed that: the components of structure, relationship, evaluation, leadership traits, and process are considered as obstacles for the high school managers. Furthermore, The most effective obstacle for leadership based on the obtained mean is structure and the least effective one is evaluation. The study also showed that there is no significant relationship between the managers’ gender and their views on the obstacles of leadership. There was a meaningful relationship between the mean obtained from the government-run schools and non-government schools. Regardless of the educational level of the managers, all of them face a kind of obstacles in their leadership. The last finding was that there is a significant relationship between facing leadership obstacles and passing OJT Courses.
- پیل، فیلیپ؛ اسمیت، استورات. تحلیل و نگرش، ترجمه فاطمه فقیهی(1379). فصلنامه تعلیم و تربیت (سال 13 شماره 3).
- حجاری، زهرا. (1374). میزان کاربست رهبری آموزشی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان و رابطه آن با متغیر های پنجگانه(جنس، سن، سابقه مدیریت، تحصیلات مدیریت، جمعیت مدرسه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- سعیدی پور، بهمن.(1382). بررسی مسایل حوزه مدیریت آموزش و پرورش متوسطــه در کرمانشاه و ارایه الگوی کیفــی متناسب باآن، دانشگاه علوم و تحقیقـات، دانشکده علوم تربیتی.
- شعبانی درگاه، علیرضا.(1384). رابطه سبک رهبری مدیران دبیرستان های دولتی و غیردولتی با بهداشت روانی کارکنان آنان در شهرستان آستانه اشرفیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشکده علوم تربیتی.
- شیخ نظامی، زهرا. (1376). مقایسه خود راهبری و ابعاد آن در میان مدیران دبیرستانهای دخترانــه شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشــد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
- عدل طباطبایی، سیدعلی.(1375). سنجش نگرش کارکنان نسبت به شیوه های رهبری مدیران و تاثیر آن بر ترک خدمت، رساله دکتری، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشکده علوم تربیتی.
- علاقه بند، علی.(1377). مقدمات مدیریت آموزشی، تهران، نشر رز.
- قنبری، س.(1372). نقش آموزش ضمن خدمت و بهبود عملکرد مدیران آموزشی، فصلنامه تکنولوژی.
- محمدی قشلاق، پریوش.(1380). میزان عملکرد مدیران آموزشی شهر ارومیه در ابعاد (رهبری، روابط انسانی، حرفه ای، اداری) از دیدگاه دبیران ومعلمان دوره های مختلف تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- وایلز، کیمبل. مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمدعلی طوسی(1370). تهران، نشر مرکز آموزش مدیریت.
-Al-shuaiby, Afnan (2009)."Factors contributing to leadership effectiveness among deans of graduate schools of education" .the GeorgeWashingtonUniversity; Den; AAT 3338873.ps.188.
-Carrillo, Leonardo Augustine (2008), ″what obstacles or support mechanisms do latinos and latins encounter I becoming principals and sustaining their leadership positions in California? ″, California, publication number: AAT3329702.
-Leduc, Robert Francis, (2000) ″the distribution of leadership in nonprofit organizations between the chair and the executive director″. United state, university of Colorado, publication number: AAT 9957648.
-Leney, Fiona (2008) "why heads are crucial to ensuring good attendance" London. Den: 4818.p:28
-Slater, charlesGarcia, Jose; Corrosive, (2008). Gema "challenges of a success full first- year principal in Mexico: DEN: 6. ps: 207-214.