Pathology of the Obstacles in the Way of Implementing Research among Faculty Members and Presenting Applied Strategies
Subject Areas : Educational management
Keywords: Communication and information technology, Achievement, Educational and research activities,
Abstract :
The purpose of the present study is the pathology of the obstacles in the way of implementing research among faculty members and presenting applied strategies. The research method was applied and it was descriptive-correlational type. The population of the research consisted of all the faculty members of the Islamic Azad University, Zone 8 in the second semester of the academic year of 89-90. The number of the faculty members is 4500 reportedly. Using Morgan table, 354 faculty members were selected randomly as research sample. In order to gather data, a researcher-made questionnaire which was Likert type was used. The indexes of validity and reliability were computed following the process of piloting and the obtaine index of Chronbach’s Alpha appeared to be 0.878. In order to analyze the obtained data, descriptive and inferential statistics were applied including Pearson coefficient of correlation, T-test, Lovan test. The obtained data showed that individuals, communication, society and economics are the effective factors in promoting faculty members’ research motivation.
-آمار اعضــای هیات علمــی منطقــه هشـــت دانشگــاه (1390)، معاونت آموزشــی دفتر استخــدام و تامیــن هیات علمــی و هیاتهــای ممیــزه دانشگاه آزاد اسلامی.
- سواری،کریم؛ تقی پور، منوچهر. (1382)، بررسی موانع پژوهش در دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضای هیات علمی منطقه هفت، اولین همایش ملی توسعه دانشگاه مجازی. دانشگاه پیام نور کاشان.
- شریعتمــداری، مهدی. (1388)، پژوهش و تحقیــق در علوم رفتــاری، تهران: کوهسار.
- صافی، احمد. (1380). اهمیت و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، تلاش، چالشها و سیاستهای آینده، پژوهش نامه آموزشی. شماره 35.
- قورچیان، نادرقلی؛ آراسته، حمیدرضا؛ جعفری، پریوش. (1383)، دایره المعارف آموزش عالی، تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
- کیانی هرچگانی، فاطمه؛ یارمحمدیان، محمدحسیــن. (1378)، بررســـی عوامل مؤثر در توجــه به پژوهش در میان پژوهشگـــران، چکیـــده تازههای تحقیـــق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتـــی ایران. دوره 7 ، شماره 4. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمــی ایران.
- مهرعلیزاده، یداله؛ طاهری، محمدرضا. (1385)، سیاستگزاری تحقیقات دانشگاهی و صنعت و جایگاه اعضای هیأت علمی در پژوهش، فصلنامه علوم، تحقیقات و فناوری. سال سوم شماره 7.
- مهرمحمدی، محمود. (1376)، بررسی وضعیت کاربرد یافتههای پژوهشی دانشگاهی در ایران، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- وزارت علوم، تحقیقــات و فناوری (1380)، بیست و هشتمیــن گردهمایی معاونان پژوهشــی دانشگاهها و روســای مراکــز تحقیقاتــی، تهران: دانشگاه علــم و صنعت.
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1380)، آیینکار و میثاق مشترک معاونان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه، علوم، تحقیقات و فنــاوری، سال سوم، شماره 7.
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1382)، بررسی کارنامه پژوهشی ایران در سال 2002، فصلنامه رهیافت، شماره 28.
-Arnold, Steven.H. (1993). Sustainable Development: A Solution to the Development Puzzle? Development(Journal of SID) Vol.2,No.3.
-Barton, Hugh, et al(2003),” Shaping Neighborhoods: A guide for health, sustainability and vitality”, Spon Press, London and New York
-Bruce, et. al. (1984). Role of the University in Extention and Rural Development, ondon: Pergmoon press.
-Conrad,C. (2001). Meditations on the Ideology of Inquiry in Higher Education. Review of Higher Education, 12
-Devlin, John F.& Yap, Nonita T.1994.”Sustainable Development and the World Quarterly, Vol.S.No.1.
-Dewey,J. (1996) How We Think. Boston: Heath.
-Kerlinger, F (1986). Foundations of Behavioral Research. New Yourk:Holt, Rinehart Winston.