Relationship between Servant Leadership and the Quality of Employees’ Work Life in the Curative Service Organization in Tehran in 2009
Subject Areas : Educational management
Keywords: servant leadership, Quality of staff’s work life,
Abstract :
The purpose of the present research is to study relationship between servant leadership and the quality of employees’ work life in the Curative Service Organization in Tehran in 2009. The method of research is descriptive and correlational. The research population comprises all 255 staff who work in the Curative Service Organization in Tehran. For determining the sample size, 154 persons were randomly chosen using Kergecy and Morgan Statistics Table. Sampling was done randomly using an interval method matched with the population size. The research tool was a questionnaire. In addition, to gather research data, the library and field work methods were applied. In order to analyze the data, the indexes of descriptive statistics as well as inferential statistics were computed through applying SPSS Software.
- افجه ای، سید علی اکبر. (1384). مدیریت اسلامی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی.
- اسماعیل لو، سجاد. (1387). سبک رهبری خدمتگزار، ماهنامه تدبیر، 193.
- حسن پور، اکبر. (1383). مدلی برای رهبری خدمتگزار، نشریه: سازمان مدیریتی صنعتی، شماره 153.
- حقیقی، محمدعلی و همکاران. (1382). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: نشر ترمه، فصل یکم.
- خدیوی، اسدالله. (1386). درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمان های هزاره سوم، تبریز: انتشارات شایسته .
- رضائیان، علی. (1386). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: نشرسازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی.
- سلمانی، داود. (1382). کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد و بهره وری
سازمان ها، مجله دانش مدیریت، 60 ، 61.
- قرایی پور، رضا. (1387). رهبری خدمتگزار، نشریه صنعت و خودرو، 124.
- میرزایی سقین سرا، جواد. (1387). مقایسه اثربخشی سبک های رهبری خادمیت و عاملیت در مدارس مقطع متوسطه ناحیه 4 تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
-Laub, Jim (2004) Difining sevent leadership: A Recommended Typology for servent leadership studies, servant leadership Roundtable, August, ppl-12.
-Green, leat, servent as leader, Appliepstudies, 1970.
-Nair, K. (1994), A Higher Standard of Leadership: Lessons from the Life of Gandhi, Berrett- Koehler Publishers, San Francisco, CA.
-Russell F.Robert, A. Gregory stone (2002) Areview of servant leadership Attributes: Developing apractical Model, leadership and organization development Journal, vol 23.wo.pp145-157.
-Russell F. (2001) The Role of values in servant leadership, leadership and organization development Journal, vol22. No2, pp76-83.
- http://www.iranika.ir
- www.Madiyar ahadi