The Study of the Relationship between Emotional Intelligence and Students' Achievement in Tehran High Schools.
Subject Areas : Educational management
Keywords: emotional intelligence, educational achievement, High School Students,
Abstract :
The present research was performed to determine the main components of emotional intellegence & the relationship between the emotional intelligence and high schools students’ achievement as well as the differences among girls and boys regarding emotional intelligence. To achieve the mentioned goals, the standard questionnaire of Sibryashring self-assessment including 33 items was chosen to measure all students’ emotional intelligence and their final mean score obtained in the academic year of 1386-87 as their achievement. The research is descriptive of correlational type. The method of gathering data was simple and classified random sampling. The research sample was chosen out of 38 0 students using Morgan Table. The collected data were analyzed by using measures such as; mean, standard deviation, pearson correlation, t-test. Findings showed that the main components of emotional intelligence are self– motivation, self-acknowledgement, self-control, social consciousness, social skills, and that there are significant correlation between emotional intelligence and students’ achievement and there is significant difference between girls’ and boys’ emotional intelligence.
- آخوندی، الف.(1376). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
- ابراهیمی، بهمن و جوینده ، محسن.(1383). هوش هیجانی در کار،تهران ، انتشارات بهمن دانش.
- براوبری، تراویس، گیوز، جین. هوش هیجانی، مهارت ها و آزمون ها، ترجمه مهدی گنجی(1384). تهران، ساوالان.
- براوبری، تراویس، گیوز، جین. آزمون هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی(1384). اهواز، ساوالان.
- پارسا، نسرین.(1382). هوش هیجانی، تهران، رشد.
- جاوید، مهناز.(1381). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
- حاجلو.م.(1383).رابطه هوش هیجانی و شیوه های کنار آمدن با استرس در مدیران مدارس شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد رودهن.
- حکیم جوادی، م و اژه ای ، ج.(1383).بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیز هوش و عادی، مجله روانشناسی علمی – پژوهشی ، سال هشتم، شماره 2، فصلنامه انجمن ایرانی و روانشناسی.
- دهشیری، غلامرضا.(1382).هنجاریابی پرسشنامه و بهره هیجانی بار-ان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- دهشیری، غلامرضا.(1382).هنجاریابی پرسشنامه بهرهیجانی بار-ان.(I-EQ) برای ارزیابی جنبه های مختلف هوش دانشجویان دانشگاه های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- شامرادلو، مهران.(1383).مقایسه نقش هوش هیجانی و هوش شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی، تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
- منصوری، بهزاد.(1380).هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- نوری امامزاده ای،اصغر.(1382).مقایسه تأثیر هوش علمی (IQ) و هوش عاطفی(EQ) بر شخصیت، .فصلنامه آموزشی شماره 18.
- نوری امامزاده ای، اصغرو نصیری، حبیب الله.(1383).هوش عاطفی در زندگی روزمره. اصفهان، نشر نوشته.
- نیکوبین،ف.(1383). رابطه هوش هیجانی با موفقیت و شکست دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- Bar-on, R(2000)Emotional and social intelligence:Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-IQ).In R.B.Bar-on & J.D.A.
-Bar-on.R & parker, J(2000).Handbook of emotional intelligence tossey Bass.
- Bar-on, R(1997).Bar-on Emotional Quotient(EQ-IQ).technical manual Toronto, Canada.
-Bradberry, Travis and Greaves,jean(2009)."emotional Intelligence".san Francisco: publishers group west.(ISBN:9780974320625)
- Dabrowski, K(2001).theory of levelc of emotoional development .ocean side, Ny: Dabor science publications.
- Elias, M.J & tobias, S.E(1997).social problem solving interventions in the schools.New york:Gul ford.
- Gardner, H(2000).Multiple intelligene : the theary in practice New york: Basic books.
- Golman, D(1998).what is your EI? An inventory on Emotional Abilities. Retrieved at 18/9/2006. http://inst . sanatfe.ccl.Fl.us/mweher/lioemo.html.
- Goleman.D(1995).Emotional intelligenc.newyork: Bantum Books.
- Kennedy, M; Eileen, j; Watson, c(1999).Expressing emotion .newyork & London.
- Kennedy , M; Eileen, J; Watson, c(1999). Expressing emotion .newyork & London Guil ful press.
-Kluemper,D.H(2008).trait emotional intelligence:the impact of core-self evaluations and social desirability.personality and individual differences,44(6),1402-1412.lak
- Mayer, J, D & salovey, P(1990).the intelligence of emotional in intelligence.
- Mayer, J, D.Salovey,p.&Caruso,D.R(2008).Emotional Intelligence:New ability or electric traits,American psychologist,63,6,503-517
- Peterson, M.L & cangelosi ,B,R(1998).peer teaching assertive conmwiication stragles for the work place.
-Petrides, K, V; & Furunham, M, E(2002).the role of trait EI in academic performance and deviant behavior at school.http://wwww.ioe.ac.school/phd/k pevides/ reprins /PAID (20/10/2006).
- Salovay, P & stroud, R & woolery, E (2002).pereiued EI, stress reactivity and sysptoms reports.Retrived from: http://www.taylor & francies.Meta press.com.
-Vernon,P.A.,Petrides,K.V.,Bratko.D.,&Schermer,J.A(2008).A behavioral genetic study of trait emotional intelligence.Emotin,8,635-642
-Watkin, c(2000).Developing Emotional intelligence.International Journal of selection and Assessment.
- Yong, L(2003).the yong EQ Inventory norms and technical manual.