Accreditation of Inservice Educational Centers in Islamic Azad University, Zone 10
Subject Areas : Educational management
Keywords: Planning, Accreditation, Need Assessment, Implementation, evaluation, In-Service Training,
Abstract :
The present study aims at the internal and external accreditating of inservice educational centers of Islamic Azad Universities, Zone 10. It has ranked the phases of inservice educational activities (accreditation, planning, performance and evaluation) in zone 10, in order to specify the sufficiency of inservice educational centers. The method of research is descriptive, its purpose is applied, and its implementation is descriptive and survey type. Statistical population consist of 2600 staff, faculty members and managers of all branches of Zone 10. Using stratified random sampling, and based on Q test, 324 people were selected as research sample. In order to collec data, a researcher-made questionnaire with the reliability of 0.87 was used. The results showed that: assessment was %75, planning was %77, performance was %78, and evaluation was %80. In order to analyze the data, T and F tests (ANOVA) and Scheffe test (L.S.D) were employed. The results showed that there is a significant difference between average of sufficiency number in observance of accreditation principles in different branches. And the performance phase has the most sufficiency. Shahrood Branch is in the first place concerning the sufficiency number in observance of accreditation principles and Gorgan, and Minou Dasht Branches are in the second and third place respectivel.
- آدل من، سی. ا. (1376). اعتباردهی در آزمون عالی، ترجمه نادرقلی قورچیان، گزیده مقالات دایرهالمعارف آموزش عالی، جلد اول، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
- ابطحی، سید حسین.(1375). آموزش و بهسازی منابع انسانی، انتشارات موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، چ2.
- بازرگان، عباس. (1375). مقدمه ای بر ارزیابی آموزشی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی .
- بزاز جزایری، سیداحمد. (1373). آموزش کارکنان به عنوان ضرورتی شناخته شده در سازمانهای اداری و صنعتی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- بقایی، شیوا .(1374). بررسی و طراحی الگوی ارزیابی مناسب برای اعتباربخشی دبیرستانهای نظام جدید آموزش متوسط، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- پروند، محمد حسن. (1369، ص 20). مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران : انتشارات صحیفه.
- پازارگادی، مهرنوش. (1377). مدیریت آموزشی الگویی جهت اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (در بخش دولتی و غیر دولتی) رساله دکتری.
- پازارگــادی، مهرنوش.(1378). اعتباربخشی در آموزش عالی. تهران: انتشــارات صباح .
- صافی، احمد، برنامه ریزی آموزشی و جایگاه آن در مدیریت آموزشی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، تابستان 1372، ص 19.
- فتحی و اجارگاه، کورش.(1384). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران:انتشارات سمت، ج2.
- گروه مشاوران یونسکو.(1378). فرآیند برنامه ریزی آموزشی، مترجم، فریده مشایخ، تهران: انتشارات مدرسه.
- محمدی، رضا. (1381). ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی ریاضی (محض کاربردی) دانشگاه صنعتی امیر کبیر، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران.
- میرزا محمدی .(1376). بررسی و طراحی الگوی مناسب برای ارزیابی درونی کیفیت آموزشی وزارت نیرو، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی.
- Adelman ,c(1992). The Encyclopedia of Higher Education, Analytical Perspectives, Vol.2.pp:1314-13150.
- Fullan; M; Curriculum Implementation, in A. Lewy(Ed), International Encyclopedia Of Curriculum, Perg0amon Press, 1991.
- Reeves, M, Evaluation Of Training, London: The Industrial Society publishing, 1998.