Title: The role of hidden curriculum in socialization of students (The case study high school students studied in Bushehr city)
Subject Areas : Educational management
Keywords: Organizational structure, hidden curriculum, socialization, school social climate, the physical structure of the school, inter-school relations,
Abstract :
The aim of this study was to investigate the role of hidden curriculum in socialization of students in secondary schools in Bushehr. The research method is descriptive as a survey. The statically population of this study included all high school students in Bushehr at 94-93 school year hat 362 of them has been used as an example based on cluster sampling method. The data was collective from the questionnaire with 52 questions 4 options that is based on the Likers scale. To analyze the data were used SPSS software and descriptive and inferential statistical methods. The results showed that the hidden curriculum and its components (social atmosphere of school, school physical structure, organizational structure, relations within the school and reward and punishment) is significantly correlated with sociability.The Multiple regression analysis showed that the hidden curriculum and its dimensions 37/0 of changes in students' socialization explains.
- اسکندری، حسین. (1387). برنامه درسی پنهان. تهران: انتشارات نشر نسیما.
- بیرو، آ.(1378). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان، چاپ سوم
- پیروزنیا، م.(1385). آموزشوپرورش یکی از مهمترین آژانس های اجتماعی شدن، مجله اینترنتی فصل نو www.fasleno.com
- رابرت سون، ی.(1376)، درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، تهران: انتشارات علمی
- عابدی، احمد و تاجی، مریر. (1380). نقش برنامه ی درسی پنهان مدارس در شکل گیری شخصیت و رفتار
دانشآموزان. فصلنامه ی آموزه: شماره ی 9.
- علاقه بند، ع.(1386). جامعهشناسی آموزشوپرورش، تهران: نشر روان
- فتحی واجارگاه، کورش و واحده چوکده، سکینه. (1385). شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهای برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه علمی و پژوهشی نوآوری های آموزشی: ویژه نامه ی نو آوری در تربیت شهروندی، شماره 17، سال پنجم.
-گلشن فومنی، م ر.(1382). جامعهشناسی آموزشوپرورش، تهران: نشر دوران، چاپ سوم
-گیدنز، آ.(1386). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی
مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه ریزی درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازاها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
-Hubert, Jaque line(2000). The Role of the Hidden curriculum Research 2. csci. educ. Ubc. Ca/socloo/concept map/ terms/hidden -curriculum, php-15k
-Marlow Stacey, Minehira Norman. (2008).principals as curriculum leaders: New perspectives for the 21 st century. From http://www. Pre.org. 2008/1/03.