Development and validation of Staffs' Professional Ethics Inventory
Subject Areas :
Educational management
Received: 2016-12-29
Accepted : 2016-12-29
Published : 2016-11-21
Keywords:
ethics,
professional ethics,
profession,
Abstract :
The current research aimed to develop and validate Staffs' Professional Ethics questionnaire. The research population included a number of offices in the city of Saghez which were randomly chosen. Since it is better to have more samples in constructing and standardizing tools, we selected the number of 458 people as the research sample. The research tool was a researcher made inventory on staffs' professional ethics. Statistical methods applied in this research consisted of a K-S Test for estimating the assumption of data normalcy, KMO Test as well as exploratory factorial analysis. Findings suggested that in order to specify professional ethics components, from among items selected, three components under the heading of cultural, duty-based and equality components were obtained, and none of the inventory's items were deleted.
References:
امیری، علینقی، همتی، محمد و مبینی، مهدی. (1389). اخلاق حرفهای ضرورتی برای سازمان، معرفت اخلاقی، سال چهارم، شماره اول، صص 137-159.
ایراننژاد پاریزی، مهدی، امینی سابق، زین العابدین و اسدپور، وحید.(1393). نقش مدیریت مشارکتی در ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن، مطالعات کمّی در مدیریت، سال پنجم، شماره اول ، صص149-174.
ایمانیپور، معصومه.(1391). اصول اخلاق حرفهای در آموزش، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره پنجم، شماره ٦، صص 25-38.
باباصفری، محبوبه. (1392). ارزیابی اخلاق حرفهای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان ارشد و دلالتهای تربیتی آن در برنامهریزیدرسی، پژوهشهای برنامهدرسی، دوره سوم، شماره ی اول، صص 67 – 86.
حبیبپور، کرم و صقری، رضا. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی(تحلیل دادههای کمی)، تهران:لویه،صص 324-325.
خسروانیان، حمیدرضا و شفیعی رودپشتی، میثم.(1390). مطالعه تطبیقی الگوی مدیریت اخلاق در سازمان در مکاتب غربی و آموزه های علوی، پژوهش نامه اخلاق : تابستان 1390 , دوره ,4 شماره 12، صص145-172.
رحیمی، حمید. (1392). رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای، اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 6، شماره2.
سرمدی، محمدرضا و شالباف، عذرا. (1386). اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3و 4، صص 99-110.
فاضلی، زینب، فاضلی باوند پور، فاطمه سادات، رضایی طاویرانی، مصطفی، مظفری، مصیب و حیدری مقدم، رشید.(1391). اخلاق حرفه ای و نقش آن در حرفه پزشکی، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره 20، شماره 4، صص 10-17.
فرامرز قراملکی، احد. (1392). درآمدی بر اخلاق حرفهای، مجموعه اخلاق حرفهای1، سازمان مدیریت صنعتی، موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی، سرمد، چاپ ششم.
قنبری، سیروس, اردلان، محمدرضا, بهشتی راد، رقیه و سلطانزاده وحید.(1394). اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی و رابطه آن با کیفیت آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم، شماره2.
ملکی، شیوا، قاسم زاده، ابوالفضل و بروکی میلان، شعبان. (1393). نقش میانجی هویت سازمانی در رابطهی بین اخلاق حرفهای با رفتار شهروند سازمانی و رفتار انحرافی کار، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره هفتم، شماره4.
منافیان، سید محمد.( 1387). مقدمهای بر «فلسفه اخلاق ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شماره 51، صص 74- 83 .
میرز، لاورنس اس، گامست، گلن و گارینو، ا جی. (2012). پژوهش چند متغیری کاربردی(طرح و تفسیر)، مترجمان: حسن پاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمیندخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی(1391)، تهران: رشد، صص 549-550.
Abed, R. (2016). Investigating the Effect of Professional Ethics Indicators on Financial Performance of Companies, Case study: Tehran Stock Exchange. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(3 S2), 183.
Frígola, V. B., & del Río Sánchez, C. (2009). Ética profesional y deontología.Papeles del psicólogo, 30(3), 182-183.
Abdul-Rahman, H., Wang, C., & Yap, X. W. (2010). How professional ethics impact construction quality: Perception and evidence in a fast developing economy. Scientific Research and Essays, 5(23), 3742-3749.
Collste, G. (2012). Applied and professional ethics. Kemanusiaan, 19(1), 17-33.
Khalid S.A. & H. Ali (2005). The Effects of Organizational Citizenship Behavior on Withdrawal Behavior, International Journal of Management and Entrepreneurship,1(1):30-40.