The relationship between Creativity and Social Adaptively with the Academic Performance of the High School Students in Zanjan City
Subject Areas : Educational management
Keywords: creativity, Student, Social adaptability, academic performance,
Abstract :
This study aimed at investigating the relationship between creativity, social adaptability and academic performance of Zanjan high school students. The statistical population consisted of all grade two high school students in the field of Mathematics and Physics. In order to do the research, 202 students were selected. The data were collected employing California Social Adaptability Questionnaire and Abedi Creativity Questionnaire. The students' first semester overall average was used as academic performance. The data analysis showed that: there was a significant positive relationship between creativity, its dimensions and academic performance; a positive significant relationship was between social adaptability and academic performance. Among social adaptability dimensions, social form, social skills, family relationship, school relationship and social relationship were positively and significantly related to academic performance. There was only a negative significant relationship between anti-social desires and academic performance. There was no significant difference observed between boys and girls in terms of academic performance. No significant difference was observed among social adaptability dimensions, anti –social desires. In terms of creativity and flexibility dimensions, there was a significant different in favor of the girls, and no significant difference was observed concerning fluency and elaborator and inventiveness. Among social adaptability and its dimensions, only social adaptability and among creativity and its dimensions, and creativity were the predictors of academic performance (0.027) and (0.024) respectively.
-کفایت، محمـد. (1373)، بررسی ارتباط شیـوهها و نگرشهای فرزندپروری با خلاقیــت و رابطه متغیر اخیر باهوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای پسرانه اهـواز. پایاننامه کارشناســـی ارشد، دانشگاه شهید چمـــران اهواز.
- شهرآرای، مهرناز. (1373)، در ضرورت تعلیم و تربیت پویا و خلاق. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره دهم، شماره 1.
- شهرآرای، مهرناز. (1374)، ضرورت آموزش خلاق در برنامه ریزی آموزشی. ارائه شده در همایش علمی ـ کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی تهران: اداره کل آموزش و پرورش تهران.
- نظامـــی، امیــر. (1376)، بررسی برخی عوامـل اجتماعـی و روانی مؤثر بر عملکرد تحصیلـی دانشآموزان دبیرستانی در شهر تبریـز. پایاننامه کارشناســـی ارشد، دانشگاه شهیـــد باهنـــر کرمـــان، دانشکده ادبیـــات و علومانســـانی.
-کریمی، علی. (1379)، بررسی رابطه خلاقیت با اضطراب، جنسیت، پیشرفت تحصیلی و منزلت اجتماعی گروهی از دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
- افشار نیاکــان، صفورا. (1380)، بررسی و مقایسـه سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در دانشآموزان دختر و پسر رشتههای ریاضی، تجربی و انسـانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتــی و روان شناسی.
- فنونی، طلعتالســـادات. (1380)، بررسی رابطـه خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دختران سال اول متوسطه منطقـه 10 آموزش و پرورش تهـران. پایاننامـــه کارشناسی ارشـــد، دانشگاه تربیـــت معلم، دانشکـــده روانشناســـی و علوم تربیتـــی.
- رضویان شاد، مرتضی. (1384)، رابطه هوش هیجانـی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر تبریـز در سال تحصیلی 84-83. پایاننامـــه کارشناســـی ارشد، دانشگاه تبریـــز، دانشکـده روانشناسـی و علوم تربیتــــی.
- شیــخ، ناصـر. (1386)، افــت تحصیلـــی و راههـــای کاهــش آن سایـــت Edu news.
- فاضلی، نعمت ا... . (1387)، خلاقیت و فرهنگ. مجله رشد علوم اجتماعی، دوره پانزدهم، شماره3.
- سیف، علی اکبر. (1387)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: دوران.
- شـاوران، حمیدرضا سلیمـی قربانعلــی، همایی رضا. (1387)، سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگـاه اصفهان بر اساس فرهنگهای چندگانـه آنان، مجلـه پژوهش دانشگاه اصفهان (علوم انســانی)، جلد بیسـت و نهــم، شماره1.
- Bish, G.G. (2002).A Study Of The Relationships Of Intelligence, Achievement, Creativity And Confidence Among Intermediate Grade Pupils In A Suburban, Area Elementary School, In Doctoral Dissertation. Washington, D.C: George Washington University.
-Walker,A.(2003).Personality Correlates Of Deperessive Style In Autobiographies Of Creative Achiverer. Journal Of Creative, VOL.29-20.Www.Zibaweb.Com
-Niaz, Mansoor, Saud, Grecia.(2008).Academic Performance Of High School Students Ad A Function Of Mental Capacity, Cognitive Style, Mobility–Fixity Dimension, And Creativity. Journal Of Creative Behavior, VOL. 34, Number1.