طراحی مدل ساختاری برای پیشبینی انعطافپذیری خانواده بر اساس ابعاد خودمتمایزسازی در دبیران زن متأهل آموزش و پرورش شهر تهران
Subject Areas : Educational management
Keywords: مدل ساختاری, انسجام خانواده, ابعاد خودمتمایزسازی, دبیران زن متاهل,
Abstract :
پژوهش حاضر چنین فرض نمود که ابعاد خودمتمایزسازی، انسجام خانواده را پیش بینی می کند. برای آزمون این فرض، پس از ترسیم مسیر بین متغیرها، مدل پژوهش تدوین شد و برای آزمون آن از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. داده ها از 363 نفر دبیر زن متاهل شاغل در مدارس راهنمایی و دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدهاند و پرسشنامههای خودمتمایزسازی و انسجام (کارکرد خانواده) را تکمیل کرده بودند، گردآوری شد. یافته های پژوهش نشان داد که مدل پژوهش به صورت قابل قبولی با داده ها برازش دارد و چهار متغیر مکنون از ابعاد خودمتمایزسازی (آمیختگی با دیگران، موضع من، واکنشپذیری هیجانی و گسیختگی عاطفی)، 22 درصد از واریانس بعد انسجام از کارکرد خانواده را پیش بینی میکند. همچنین، ضریب مسیر بین متغیرهای آمیختگی با دیگران، موضع من و واکنش پذیری هیجانی به استثنای متغیر گسیختگی عاطفی با انسجام، مثبت و معنادار است. در نهایت، مدلی ساختاری برای پیش بینی انسجام خانواده بر اساس ابعاد خودمتمایزسازی تدوین گردید.
_||_