Strategic Human Resource Development, Training Needs Assessment Model
Subject Areas : Sustainable DevelopmentMehdi Samimi 1 , Ramin Alivand 2 , Seyed Ali Hoseini 3
1 - M.A., Department of Executive Management, University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 - M.A., Department of Executive Management, University of Tehran, Iran (Correspondence Officer)
3 - PhD, Department of Entrepreneurship Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
Keywords: Human Resources, Educational needs, strategic actions,
Abstract :
چکیده با شناسایی صحیح نیازهای آموزشی کارکنان، سازمانها میتوانند به هدفهای اصلی و استراتژی خود نائل یابند و از اتلاف هزینهها جلوگیری نمایند. یک الگوی مناسب برای شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان در راستای استراتژیها ضروری است. در این مقاله با یک تحقیق توصیفی پیمایشی، ضمن بیان الگوها، روشها و فنون نیازسنجی آموزش و نقش نیازسنجی صحیح آموزش در پیادهسازی استراتژی و تحقق اهداف بلندمدت سازمانی، با تمرکز بر اقدامات و پروژههای استراتژیک قشههای استراتژی سازمان تعریف میشود، مدلی جهت شناسایی نیازهای آموزشی شامل دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای موفقیت اعضای تیمهای اجرایی اقدامات و پروژه های مذکور ارائه نماید. نمونه آماری به روش قضاوتی، خبرگان حیطه منابع انسانی صاحب نظر در زمینه استراتژی بودند و برای تحلیلهای آماری نظرات خبرگان و اثبات فرضیهها از آزمونهایی نظیر علامت و فریدمن استفاده شده است. بعد از حذف نیازهای آموزشی غیرموثر مدلی با دستهبندی خاص به روش تحلیل عاملی اکتشافی و نظر خبرگان ایجاد گردید و با توجه به فرضیات اثبات شده و نتایج تحقیق، پیشنهاداتی نیز ارائه گردیده است. از جنبههای نوآوری تحقیق بکارگیری دو فرض اثبات شده بعنوان متدهای اولویتبندی برنامهریزی آموزش کارکنان در قسمت پیشنهادات میباشد. با توجه نتایج آماری تحقیق و اثبات فرضیهها میتوان نتیجهگیری نمود که نیازهای آموزشی و همچنین دسته نیازهای آموزشی در مقایسه با یکدیگر دارای اولویتهای متفاوتی میباشند و از این طریق جهت برگزاری آموزشهای سازمانها در اینگونه نیازهای آموزشی، پیشنهاد می شود که سازمانها چنانچه اقدام به برگزاری تفصیلی آموزشها مینمایند، در برنامهریزی و اجراء، اولویتهای حاصل شده را مدنظر داشته باشند.
_||_