Investigating the Effectiveness of Cooperative Learning Training on Academic Self-efficacy and Academic Motivation of Secondary School Students in Chalus City
Subject Areas : learning
1 -
Keywords: Cooperative Learning Education, Academic Self-efficacy, Academic Motivation, Students,
Abstract :
The aim of this study was to investigate the effectiveness of cooperative learning education on academic self-efficacy and academic motivation of second-year high school students in Chalus city. The research method was semi-experimental and the statistical population of this study included all second-year female high school students in Chalus city in the academic year 2024-2025, with a total number of 324 students. For experimental and semi-experimental studies, a sample size of at least 15 students in each group is required. Therefore, in this study, 52 second-year female high school students were selected and placed in experimental and control groups. One of these classes with 28 students was considered as the experimental group and the other with 24 students as the control group. The data collection tools included two self-efficacy questionnaires, Morris (2001) and the standard questionnaire of academic motivation of Hermans (1970). The information and data obtained from this study were analyzed using SPSS26 software. The data were collected using descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis, equality of variances test). Analysis of the research findings showed that the cooperative learning method test has a significant effect on academic self-efficacy and academic motivation in students. Therefore, it is suggested that teachers, by using this method, should pay attention to the all-round development of students so that they can grow in social and communication skills in addition to deep learning.
1. ارویس، فائزه. رستم زاده، یاور و حاتمی خانقاهی، توحید. (1403)، تبیین ضرورت افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان و راهکارهای معمارانه آن در طراحی مدارس مقاطع ابتدایی،ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری، تبریز.
2. آقا سید اقا, معصومه سادات , مرادی, سعید و شعبانی, حسن . (1398). نقش آموزش فیزیک با رویکرد درس پژوهی بر یادگیری خودتنظیمی معلمان و ادراک حل مسئله دانش آموزان پایه دهم هنرستان ها. تدریس پژوهی, 7(1), 109-132.
3. تقی لو، معصومه. (1403)، بررسی رابطه یادگیری مشارکتی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، تهران.
4. جانعلی زاده، فاطمه. (1403)، بررسی تاثیر تجهیزات تکنولوژیهای آموزشی و وسایل کمک آموزشی در انگیزش تحصیلی دانش آموزان درس ریاضی، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
5. جرجانی، امین. (1403)، مرور سیستماتیک مطالعات حوزه یادگیری مشارکتی در دانش آموزان، نهمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، تهران.
6. حاجی حسینلو, خدیجه , خالق خواه, علی , زاهدبابلان, عادل و معینی کیا, مهدی . (1396). تأثیر یادگیری مشارکتی با گروههای پیشرفت بر خودکارآمدی و خودپندارهی ریاضی دانشآموزان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 13(43), 119-139.
7. رضائی، محمدمهدی. کشتکار، محمدصادق. علی برزی، احمدرضا و ایلون کشکولی، علیرضا. (1403)، تاثیر مشارکت دانش آموزان فعال در افزایش انگیزه معلمان و مربیان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، تهران.
8. غریبی, حسن , تبارشرفی, صابر , رحمیان, شهین و شفائی راد, صبا . (1403). مقایسۀ اثربخشی آموزش بر اساس الگوی چرخۀ یادگیری، روش مشارکتی و روش معمول بر میزان مشغولیت تحصیلی و نگرش به یادگیری در درس علوم تجربی پسران پایۀ هشتم. رویکردهای نوین آموزشی, 19(2), 1-22.
9. فاتح هاله، رضوانی محسن، طحانیان اسماعیل. (1403). مطالعه مروری سیستماتیک بر مبانی، کاربردها و چالشهای یادگیری مشارکتی. پردازش علائم و دادهها، ۲۱ (۳) :۲۳-۶۸.
10. کرامتی, محمدرضا , گیلیس, رابین , انصاری زاده, فهیمه و کرامتی, علی . (1402). مفهوم یادگیری مشارکتی در استرالیا و ایران. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, 6(4), 2693-2708.
11. کوثری مقدم شراره، فرج الهی مهران، سرمد محمدرضا، زارع حسین. (1403). طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری آموزش از دور بر مبنای انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر با تاکید بر نقش میانجی تفکر انتقادی در دانشگاه های مجری آموزش از دور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۷ (۳) :۲۵۷-۲۶۸.
12. Clipa, O., & Caramida, B.-N. (2024). Effectiveness of Collaborative Learning in the Educational Process. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(4), 442-459.
13. Garcia, R., Falkner, K., & Vivian, R. (2018). Systematic literature review: selfregulated learning strategies using e-learning tools for computer science. Computers & Education, 123, 150-163.
14. Istanto, W., Amelia, N., & Anggoro, S. D. (2023). Validation and Reliability of Self-Efficacy English Learning of Health Vocational Students with Jigsaw Learning Strategy. Anglophile Journal, 3(1), 14-25.
15. Johnson, F. O., Lawal, R. F., & Dada, F. H. (2023). Effect of Smartphone-Assisted Jigsaw Cooperative Learning on Students’ Mathematics Self-Efficacy. Brillo Journal, 2(2), 63-79.
16. Loes, C. N. (2022). The Effect of Collaborative Learning on Academic Motivation. Teaching & Learning Inquiry, 10.
17. Wang, M., Alavi, M., & Izadpanah, S. (2023). The impact of jigsaw cooperative learning on academic motivation, academic hardiness, and self-efficacy of English Foreign Language learners. Learning and Motivation, 84, 101940.