A survey on knowledge of post- graduate students of Shaheed Chamran University of Ahwaz of plagiarism and its influencing factors
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesGiti Jamshidi Borojeni 1 , Maryam Saeedi 2 , Gholamreza Haidari 3
1 - MA of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz
2 - MA of Knowledge and Information Science, Librarian in Shahid Chamran University of Ahvaz
3 - Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz
Keywords: Plagiarism, Ethics in research, Post- graduate students, Shaheed Chamran University of ,
Abstract :
Purpose: The purpose of this study is to assess the knowledge of post graduate students of Shaheed Chamran University of Ahwaz of instances of plagiarism and its influencing factors in order to present solutions to avoid plagiarism in universities. Methodology:This research was a descriptive-analytic type and the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was measured through content validity technique, and its reliability was measured by calulating Cronbach’s Alpha which rendered an alpha of 0.8 ( The research population included all the post graduate students of Shaheed Chamran University. Applying the Morgan table, the sample size was chosen as 354 cases from the statistical population (N= 4765 ). Findings: Findings of the research indicated that knowledge of students of instances of plagiarism is normal. Also, in view of students under study, effective factors on plagiarism are in order of priority: upbringing, economic &, technological , social, cultural, and educational. Conclusion: Inadequate proficiency of students on all aspects of the research subject, financial capability and giving money to the person in order to do research or project, document-oriented, delinquency in doing homework and delay in those and not learning the correct way of writing a scientific paper in universityies to students were identified as the most important reasons to plagiarism.
ابراهیمی، مهدی (1388). مدرک: از تولید به مصرف. پرونده، 37، 69-106.
اسلامی، حسن (1390). چو دزدی با چراغ آید: سرقت علمی در سطوح دانشگاهی. آینه پژوهش، 22(1)، 7-17.
توکل، محمد؛ ناصری راد، محسن (1388). دستبرد علمی با تبیینی از جامعه شناسی علم. اخلاق در علوم و فناوری، 4(3و4)، 1-16.
رجب زاده عصارها، امیرحسین (1390). مطالعه میزان آشنایی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران با تعاریف و مصادیق سوء رفتارهای پژوهشی و روشهای کاهش آن. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
ستوده، هاجر؛ رفیع، نجمه؛ میرزایی، زهرا (1389). نگاهی به دستبرد علمی و راهکارهای پیشگیری و پیگیری آن. کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، 27-50.
عزیزی، محمدحسین (1387). نگاهی به پدیده زیانبار دستبرد علمی در مقالههای پزشکی. گوارش، 13(3)، 173-176.
علیزاده اقدم، محمدباقر؛ عباسزاده، محمد؛ شیشوانی، عسل؛ تجویدی، مینا (1390). بررسی تعیین کنندههای پایبندی به اخلاق علمی در بین اعضای هیأت علمی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز. حیات علم و فناوری، 3(4)، 57-68.
مجاهدیان، مجتبی (1391). در نکوهش «انتحال»: شکوهای بر شیوع بلیّه «سرقت علمی». ماهنامه آموزشی اطلاعرسانی، 91، 4-6.
محمودی، علی (1386). نگرشی فلسفی بر اخلاق در پژوهش. فصلنامه دانشگاه اسلامی 36، 11(4)، 129-148.
مصدق، هادی؛ قندهاری، محمد (1391). اخلاق پژوهشی در بین دانشجویان دانشگاه تهران. بازیابی 20 مهر 1393 از پایگاه تحلیلی- تبیینی برهان www.borhan.ir
نخعی، نوذر؛ نیکپور، هادی (1384). بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد فریب کاری پژوهشی در تدوین پایان نامه و فراوانی نسبی آن. گام های توسعه در آموزش پزشکی، 2(1)، 10-17.
Aronson, J. K. (2007). Editor's view: Plagiarism – please don’t copy. British Journal of Clinical Pharmacology, (64)4: 403–405.
Batane, T. (2010).Turning to Turnitin to Fight Plagiarism among University Students.Educational Technology & Society, 13(2), 1-12.
Deckert, G. (1993). Perspectives on plagiarism from ESL students in Hong Kong. Journal of Second Language Writing, 2(2), 131-48.
Jones, K., Reid, J. &Bartlett, R. (2005).Student plagiarism and cheating in an IT age.International Conference on Computer Systems and Technologies.1-6.
Ryan, G., Bonanno, H., Krass, I., Scouller, K., & Smith, L. (2009).Undergraduate and postgraduate pharmacy students’ perceptions of plagiarism and academic honesty.American Journal of Pharmaceutical Education, 73(6), 1-8.
Sarlauskiene, L., Stabingis, L. (2014). Understanding of Plagiarism by the Students in HEIs of Lithuania. Social and Behavioral Sciences, 110, 638-6.
Smith, M., Ghazali, N., &Minhad, F.(2007).Attitudes towards plagiarismamong undergraduate accounting students: Malaysian evidence. Asian Review of Acc ounting, 15( 2), 122-146.
Walter, J. (2008). The Puzzle of Internet Plagiarism and Instructional design: helping high school teachers put the pieces toghether. Capella University.