A study on the digital reference desk content in the central libraries of top universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesFatemeh Jamshidi Ghahfarokhi 1
1 - M.A. of Knowledge and Information Science
Laiberyan of ayatoolah ahmadi of shahrkord
Keywords: Reference services, Digital reference desk service, Top universities of Iran,
Abstract :
Purpose: The purpose of this research was to study the reference desk content of the central libraries of top universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology Methodology: In this study, the central library websites of top universities in Iran were investigated. First, these universities were investigated in terms of having digital reference desk services. Then the content of digital reference desks of those universities was analized. Results: Among the 72 universities which had been investigated, 31 universities had digital reference desk services. Shahed University had the highest percentage of compliance with Features of digital reference desk services and then was Tarbiat Modaress University. Generally, all the libraries had 7/73% of the Compliance with Features of digital reference desk services. Conclusion: There is a correlation between the universities degrees and the Compliance with Features of digital reference desk services.
جناب زاده، رویا (1382). خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانههای دانشگاهی. کتابداری، 37(40)، ص 201-215.
حیدری، علیرضا (1378). بررسی خدمات مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تمام وقت تحت پوشش وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مقایسه فعالیتهای خدمات مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای واجد و فاقد گروه کتابداری. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سبزیپور، مجید؛ فدایی، غلامرضا (1386). ارزیابی خدمات مرجع الکترونیکی در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاعرسانی، 11(3).
عسگری، رقیه؛ شعبانی، احمد (1390). ارزیابی خدمات مرجع الکترونیک وبسایت کتابخانههای دانشگاهی منطقه مرکزی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 91.
عصاره، فریده؛ پاپی، زینب (1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. علوم و فناوری اطلاعات، 23(4).
قانع، محمدرضا (1383). خدمات مرجع دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی. کتابداری، 38(42).
نوشینفرد، فاطمه؛ اسماعیلزاده، آزاده (1390). ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاهی ایران بر اساس تحلیل محتوای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 3(12).
ورع، نرجس؛ حیاتی، زهیر (1386). بررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری. فصلنامه کتاب، 72، 61-78.
Dollah, Wan., Kadir, Wan (2006). Digital reference services in selected public academic libraries in Malaysia: a case study. School of Communication & Information, Nanyang Technological University :122-135.
Lewis, Krystal M., De Groote, Sandra L (2008). Digital reference access points: an analysis of usage, Reference Services Review, 36(2), 194-204.
Maxwell, Nancy Kalikow (2002). Establishing and maintaining live online reference service, Library Technology Reports, 38(4).
Mc Inerney, Claire., Bird, Nora J (2005). Assessing website quality in context…, Information Research, 10(2),3,4,6-7,14-15.
Roesch, H (2006). Digital reference services: state of the art in the focus on quality, Paper presented at the worldlibrary and information congress: 72nd IFLA general conference and council (20-24 August 2006, Seoul, Korea).
Straiton, H.T. Jr. (1999). Information services in the year 2000 and beyond. Reference Librarian, No. 65: 3-14.
Tenopir, C. & L. Ennis. (1998). Digital reference world of academic libraries. Online, available: www.infotoday.com/online/OL1998/tenopir7.html (accessed February 15, 2003)