Developing a model of discourses for the development of the knowledge domain of political marketing in Iran using the Q method.
Subject Areas : Islamic Marketing
mohammadreza Azhang
1
,
seyedreza hasani
2
*
,
Farshid Namamian
3
,
هیرش سلطان پناه
4
1 - Department of Management, Kermanshah Branch of Azad University, Kermanshah, Iran
2 - Department of Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
3 - Department of Business Management, Kermanshah Branch of Azad University, Kermanshah, Iran
4 -
Keywords: Development discourses, political marketing, Q method.,
Abstract :
Considering the importance and necessity of public political participation, efforts should be made based on scientific research to adopt marketing policies, make sufficient use of marketing techniques in the field of political participation, and design the necessary patterns to maintain it. The aim of the present study is to design a discourse model for the development of the knowledge field of political marketing in Iran. The research method is applied in terms of its purpose and mixed in terms of data collection using the Q method. The participants of this study included 25 university professors and experts in advertising campaigns who were directly related to the subject. The research discourse space was collected from various sources. After evaluating and summarizing the discourse space by the experts, 74 phrases were selected as Q phrases. After collecting the information obtained from Q sorting, it was analyzed using the Q factor analysis method. Content analysis was used in the qualitative data analysis and SPSS version 24 software was used in the quantitative data analysis. The results showed that six distinct mental models could be identified regarding findings related to mental models of political marketing in Iran, which were named respectively as "Knowing the voting public", "Effective marketing and advertising", "Developing political discourses", "Party acceptance and acceptance", "Party networking ability", and "Knowing the environment".
1. اکبری، پیمان و احمدی، امیر و حریری، مهدی.(1401). تاثیر بازاریابی سیاسی ازطریق شبکه های اجتماعی بر وفاداری شرکت کنندگان در انتخابات از منظر حقوق جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش¬های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 11(4)، 27-48.
2. تیموری، حمیدرضا، شاهرودی، کامبیز، اسماعیل زاده مقری، علی، و فرحبد، فرزین (1400). مولفه¬ها، پیشایندها و پیامدهای تاثیرگذار بر تدوین استراتژی های بازاریابی سیاسی. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 31(126)، 60-69.
3. حاجی پور، بهمن و حسینی، سید محمود،(1395)، طراحی الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محل، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، 7(3)، 15-39.
4. دانایی¬فرد، حسن؛ حسینی، یعقوب و شیخ¬ها، روزبه.(1393). روش¬شناسی کیو: شالوده¬های نظری و چارچوب انجام پژوهش. تهران: انتشارات صفار.
5. سپاس مقدم، بابک و کرباس فروش¬ها، مریم،(1396). تاثیر آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای دهندگان مبتنی بر ویژگی های جمعیت شناختی مطالعه موردی: انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران، اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی، تهران.
6. صفرزاده پراپری، محمدحسن، قره بیگلو، حسین، نیکی اسفهلان، حکیمه، ایرانزاده، سلیمان، عماری، حسین. (1401). طراحی مدل برنامه ریزی بازاریابی سیاسی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 7(5)، 878 - 895.
7. عابدی اردکانی، محمد، و جاوری، علی رضا (1396). بازاریابی سیاسی و فرآیند تصمیم گیری رأی دهندگان؛ مطالعه موردی: جوانان رأی دهنده اصفهانی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی. فصلنامه سیاست گذاری عمومی، 3(1)، 177-202.
8. عسگرنژاد نوری، باقر، زارعی، قاسم، بیگی فیروزی، الله یار، نوری نژاد، جاوید. (1400). بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی و ارزش ویژه برند احزاب سیاسی بر تعهد و وفاداری رأیدهندگان در ایران (مورد مطالعه شهروندان واجد شرایط رأیگیری در شهرستان تهران). پژوهش های راهبردی سیاست، 10(37)، 43-72.
9. فتاح پور، محمد حسین و حسین پور، مهدی و محمدی فر، یوسف و احمدیان، قدرت.(1401). بررسی تاثیر بازاریابی سیاسی برافزایش مولفه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، 12(47)،110-85.
10. مرندی محمد.، صفرزاده حسین، و علیقلی، منصوره. (1403). الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران. مطالعات سیاسی-اجتماعی تاریخ و فرهنگ ایران، 3(1)، 262-279.
11. نرگسیان، عباس و طهماسبی آقبلاغی، داریوش و دیندار، یاشار،(1393). مطالعه تاثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقه ۵ شهر تهران)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره: 6(3)، 603-624.
12. یوسفی رامندی، رسول، و سیاری، سروش. (1400). طراحی مدل مدیریت کمپین انتخاباتی با رویکرد بازاریابی سیاسی. نشریه دانش سیاسی، 17(2)، 625-658.
13. حسنیفر, عبدالرحمن، امیری پریان، فاطمه. (1393). تحلیل گفتمان بهمثابۀ روش. نشریه علمی جستارهای سیاسی معاصر، 5(11)، 49-67.
14. Antoniades, N. (2020). Political marketing communications in today’s era: Putting people at the center. Society, 57(6), 646-656.
15. Bacik, R., Gavurova, B., & Gburova, J. (2021). Political marketing: impact of public relations on the change in voter behaviour of consumers (voters). Marketing i menedžment innovacij, (2), 40-48.
16. Baines, P., & Lynch, R. (2005). The context, content and process of political marketing strategy.
17. Cwalina, W., Falkowski, A., & Newman, B. I. (2012). The macro and micro views of political marketing: the underpinnings of a theory of political marketing. Journal of Public Affairs, 12(4), 254-269.
18. Fairclough, N. (2013). Critical discourse analysis: The critical study of language. Routledge.
19. Farkade, Anat, (2016), A Study on Effectiveness of Affecting Factors in Political Marketing Indian, Journal of Resaerch in Management.2(1), 98-112
20. Fernández Gómez, J. D., Pineda, A., & Gordillo-Rodriguez, M. T. (2024). Celebrities, advertising endorsement, and political marketing in Spain: The popular party’s April 2019 election campaign. Journal of Political Marketing, 23(2), 123-148.
21. Folgado, J. M. (2021). Political Marketing: Impact of Social Media on Voting Behavior (Master's thesis, Universidade NOVA de Lisboa (Portugal)).
22. Gburova, J., Gavurova, B., Bacik, R., & Tomasova, M. (2023). Analysis of the impact of advertising on the change of voter behavior of consumers (voters) in the Slovak Republic. Marketing i menedžment innovacij, 14(3), 134-141.
23. Harmes, A. (2020). Political marketing in post-conflict elections: the case of Iraq. Journal of Political Marketing, 19(3), 201-232.
24. Harris, P., & Lock, A. (2005). Political Marketing Funding and Expenditure in the UK General Election Campaign of 2005. Journal of Marketing Management, 21(9-10), 1117-1133.
25. Hughes, A., & Dann, S. (2009). Political marketing and stakeholder engagement. Marketing Theory, 9(2), 243-256.
26. Karasek, R. (2020). The political implications of psychosocial work redesign: a model of the psychosocial class structure. The Psychosocial Work Environment, 163-190.
27. Khairiza, F., & Kusumasari, B. (2020). Analyzing political marketing in Indonesia: A palm oil digital campaign case study. Forest and Society, 4(2), 294-309.
28. Kimball, D. C., & Kropf, M. (2008). Voting technology, ballot measures, and residual votes. American Politics Research, 36(4), 479-509.
29. Koc, E., & Ilgun, A. (2010). An investigation into the discourse of political marketing communications in Turkey: The use of rhetorical figures in political party slogans. Journal of Political Marketing, 9(3), 207-224.
30. Kocaman, R., & Coşgun, M. (2024). Political Marketing and Voting Behavior: A Systematic Literature Review and Agenda for Future Research. Journal of Political Marketing, 1-30.
31. Kotler, P. (2007). Marketing Management–The Millennium Edition Prentice Hall of India Private Limited. New Delhi, 35-38.
32. Leahy, P. (2011). Campaign strategies and political marketing. In How Ireland Voted 2011: The Full Story of Ireland’s Earthquake Election (pp. 68-88). London: Palgrave Macmillan UK.
33. Lee, B. S. (2017). The fundamentals of Q methodology. Journal of Research Methodology, 2(2), 57-95.
34. Lees-Marshment, J. (2011). The political marketing game (p. 23). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
35. Lees-Marshment, J. (2014). Political marketing: Principles and applications. Routledge.
36. Lees-Marshment, J., Elder, E., & Manyo, J. (2022). The impact of political marketing on the well-being of society. The Routledge Companion to Marketing and Society, 329-342.
37. Lilleker, D. G., & Lees-Marshment, J. (Eds.). (2005). Political marketing: A comparative perspective. Manchester University Press.
38. Lloyd, J. (2005). Marketing politics… saving democracy? (pp. 317-336). New York: Routledge.
39. Menon, S. V. (2008). Political marketing: A conceptual framework.
40. Newman, B. I. (2002). The role of marketing in politics. Journal of Political Marketing, 1(1), 1-5.
41. O’cass, A. (1996). Political marketing and the marketing concept. European Journal of marketing, 30(10/11), 37-53.
42. O’shaughnessy, N. (2001). The marketing of political marketing. European journal of marketing, 35(9/10), 1047-1057.
43. Ormrod, R. P., Henneberg, S. C., & O'Shaughnessy, N. J. (2013). Political marketing: Theory and concepts. Sage.
44. Osuagwu, L. (2018). Political marketing: conceptualisation, dimensions and research agenda. Marketing Intelligence & Planning, 26(7), 793-810.
45. Ozturk, R., & Coban, S. (2019). Political marketing, word of mouth communication and voter behaviours interaction. Business and Economics Research Journal, 10(1), 245-258.
46. Rahyadi, I., & Aras, M. (2020). Donald Digital Marketing: An Exploratory Study of Digital Political Marketing in Trump Presidential Campaign. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 28.
47. Sanders, L. M. (2001, August). The psychological benefits of political participation. In annual meeting of the American Political Science Association, San Francisco, CA.
48. Savigny, H. (2007). Ontology and epistemology in political marketing: Keeping it real?. Journal of political marketing, 6(2-3), 33-47.
49. Si, S. (2019). Political marketing: An emerging theory. Business Analyst, 40(1), 103-113.
50. Simons, G. (2022). The dark arts of political marketing: use of propaganda in political campaigns. In A Research Agenda for Political Marketing (pp. 173-189). Edward Elgar Publishing.
51. Smith, G., & Hirst, A. (2001). Strategic political segmentation‐A new approach for a new era of political marketing. European Journal of Marketing, 35(9/10), 1058-1073.
52. Sophocleous, H. P., Masouras, A. N., & Anastasiadou, S. D. (2024). The Impact of Political Marketing on Voting Behaviour of Cypriot Voters. Social Sciences, 13(3), 149.
53. Speed, R., Butler, P., & Collins, N. (2015). Human branding in political marketing: Applying contemporary branding thought to political parties and their leaders. Journal of political marketing, 14(1-2), 129-151.
54. Towner, T. L., & Dulio, D. A. (2014). New media and political marketing in the United States: 2012 and beyond. In Political Marketing in Retrospective and Prospective (pp. 103-127). Routledge.
55. Vaccary, C. (2003). The Present and Future of Democracy and Civic Engagement in the Age of Mass Communications Lecture I: Introduction to political participation and mass communications. University of Denver.
56. Van Dijk, T. A. (2005). Discourse analysis as ideology analysis. In Language & peace (pp. 41-58). Routledge.
57. Vladimir, M. (2018). A decade of active political marketing on social media. Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, 18(1), 326-330.
58. Williams, C. B. (2018). Introduction: Social media, political marketing and the 2016 US election. In Social Media, Political Marketing and the 2016 US Election (pp. 1-5). Routledge.
59. Willig, C. (2003). Discourse analysis. Qualitative psychology, 159-183.