Predicting the innovative performance of a new product based on entrepreneurship, organizational capability in marketing capability and innovation with a view to the role of IT capability
Subject Areas :محمود احمدی شریف 1 * , Behzad بهبودی 2
1 -
2 - Department of Business Management,ShQ.C.,Islamic Azad University,Shah-e Qods, Iran
Keywords: New product innovative performance, entrepreneurship, organizational capability, marketing capability, innovation, IT capability,
Abstract :
The purpose of this research is to predict the innovative performance of a new product based on entrepreneurship, organizational capability in marketing capability and innovation with a view to the role of IT capability in Kaleh Company. The research method is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population of the research includes 540 employees and experts of Kaleh Company in Tehran, which was determined as a sample size of 223 people using the Cochran formula. The selection of samples was carried out using the simple random sampling method. To collect the data required for the research, the standard questionnaire of Ahmadi and Okas (2020) with a reliability coefficient of 0.78 and the standard questionnaire of Totar et al. (2015) were used. Data analysis was performed using SmartPLS and SPSS28 statistical software. The results of the study showed that entrepreneurship, organizational capability in marketing capability, and innovation are effective on new product innovative performance with the role of IT capability.
#اسفندیاری،زینب،نائیجی،محمدجواد(1396)،تاثیر گرایش کارآفرینانه و گرایش بازار بر موفقیت توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان: نقش میانجی کنترل های داخلی،مجله رشد فنآوری،13(52)،7-1#
# اکبری،محسن،ابراهیم پور ازبری،مصطفی،هوشمندچایجانی،میلاد(1394)، بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و دو سوتوانی نوآوری بر عملکرد صادراتی محصولات جدید با تعدیلگری شدت نوآوری محصول در صنعت خودروسازی،فصلنامه مدیریت نوآفرینی،4(4)،106-81.#
#رحمانی،زین العابدین،رضایی،ملیحه(1394)، بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی ظرفیت نوآوری )مطالعه موردی: شرکت سایپا استان مازندران(،فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین،(17-16)،146-133.#
#زهیری، حسین و امیرحسینی، زهرا و فریدچهر، الهام(1395)،تاثیر قابلیت های بازاریابی، نوآوری و گرایش کارآفرینانه از طریق متغیر شبکه اجتماعی برعملکرد (مطالعه موردی بانک قوامین)#
# قاسم، فیروزه، امینی خوزانی، محسن،روستا، علیرضا (1401)، بررسی تاثیر قابلیت های تجارت الکترونیک بر عملکرد شرکت با رویکرد نیازهای نوین مدیریت جهادی، فصلنامه رهيافتهاي نوين مديرت جهادي و حكمراني اسلامي، 5 (1): 63-82.#
#غیبی، امیر(1396)،بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد نوآوری و قابلیت های بازاریابی(مطالعه موردی : شعب بانک پارسیان در شهر تهران).#
# گلشاهی،بهنام،زارعی،عظیم(1395)، شناسایی قابلیت های بازاریابی برونگرای مؤثر در عملکرد تولید محصول جدید: نقش تعدیلگری ساختار مشتری بنیاد، تحقیقات بازاریابی نوین،6(3)،126-109.#
#کریمی، موسی، ثانوی فرد، رسول، حمیدی زاده، علی (1401). بررسی تاثیر تکنولوژی دیجیتال بر محیط و قابلیتهای بازاریابی شرکت های کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 20(50): 3-16. #
#کیخا، حسین، کیخا، عالمه،تاش، مهیم. (1401)، بررسی رابطۀ قابلیت نوآوری بازاریابی و شبکۀ ارتباطی با ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری در بانکهای خصوصی. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(3)، 71-88.#
# محبت طلب،علی،رضوانی،مهران(1397)،مدلیابی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش ویژة برند مشتریمحور در صنایع غذایی لبنی؛ مطالعه با تمرکز بر برند کاله،تحقیقات بازاریابی نوین،8(2)،138-123.#
#میرفخرالدینی، سیدحیدر، صفری، خلیل. شعبانی، اکرم (1396)، بررسی تأثیر مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید در صنایع کاشی و سرامیک یزد. دو فصلنامه ی توسعه تکنولوژی صنعتی،(30)، 46-37.#
# Ahmadi, H., & O'Cass, A. (2018). Transforming entrepreneurial posture into a superior first product market position via dynamic capabilities and TMT prior start-up experience. Industrial Marketing Management, 68, 95-105.#
# Bendig, D., Strese, S., Flatten, T. C., da Costa, M. E. S., & Brettel, M. (2019). On microfoundations of dynamic capabilities: A multi-level perspective based on CEO personality and knowledge-based capital. Long Range Planning. http://dx.doi.org/10.1016/j.lrp.2017.08.002.#
# Cepeda, G., & Vera, D. (2019). Dynamic capabilities and operational capabilities: A knowledge management perspective. Journal of Business Research, 60(5), 426–437.#
# Covin, J. G., & Lumpkin, G. T. (2021). Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 855–872.#
# Feng, H., Morgan, N. A., & Rego, L. L. (2021). Firm capabilities and growth: The moderating role of market conditions. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(1), 76–92.#
# Gudda O. Fredrick(), Effect of Entrepreneurial Orientation on SMEs Product Innovativeness, International Journal of Management and Commerce Innovations ISSN 2348-7585 (Online), 5(2), 829-833.#
# Mu, Jifeng. "Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance." Industrial Marketing Management 49 (2015): 151-166.#
#Ozer, M. (2021). The moderating roles of prior experience and behavioral importance in the predictive validity of new product concept testing. Journal of Product Innovation Management, 28(1), 109–122.#
# Sher, P. J., & Lee, V. C. (2019). Information technology as a facilitator for enhancing dynamic capabilities through knowledge management. Information Management, 41(8), 933–945.#
#Tutar, Hasan, Sima Nart, and Dursun Bingöl. "The effects of strategic orientations on innovation capabilities and market performance: The case of ASEM." Procedia-Social and Behavioral Sciences 207 (2015): 709-719.#
# Verona, G., & Ravasi, D. (2022). Unbundling dynamic capabilities: An exploratory study of continuous product innovation. Industrial and Corporate Change, 12(3), 577–606.#
# Zeebaree, M. R. Y., & Siron, R. B. (2017). The Impact of Entrepreneurial Orientation on Competitive Advantage Moderated by Financing Support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7(1), 43–52.#
# Zhai, Y.-M.; Sun, W.-Q.; Tsai, S.-B.; Wang, Z.; Zhao, Y.; Chen, Q. An Empirical Study on Entrepreneurial Orientation, Absorptive Capacity, and SMEs’ Innovation Performance: A Sustainable Perspective. Sustainability 2018, 10, 314.#