Surveying the influence of organizational justice and social capital on human resource performance with mediating role of job satisfaction
Subject Areas :shahram mokhlesabadi 1 * , محسن هاشمی گهر 2
1 -
2 - استادیار گروه حسابداری ، واحد شهرقدس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
Keywords: social capital, organizational justice, job satisfaction, human resource performance ,
Abstract :
The high importance of human resources in the organizations of the third millennium has caused the attention of many managers to be directed to the factors affecting their performance. Therefore, the identification of factors affecting the performance of employees is on the agenda of many managers. The purpose of writing the present research is to determine the effect of organizational justice and social capital on the performance of employees with regard to the mediating role of job satisfaction. The research is applicable from goal and descriptive from data collection. Data gathering tool is questionnaire for which library and fieldwork were utilized for its designation. Statistical society includes 418 employees in Tehran District 22 municipality from which 201 ones were selected by applying Cochran sampling formula. Sampling strategy was simple random too. The results of applying structural equation model illustrated that social capital and organizational justice directly and indirectly affect employees’ performance with mediating role of job satisfaction.
1. احمدی، حجت¬اله، یوسفی¬زاده، یونس، طباطبایی، رعنا، صالحی، شاپور. 1402. حسابداری منابع انسانی. هجدهمین کنفرانس بین¬المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه
2. بابایی، اکرم، رجبی فر، بهناز، نظامی، سپیده. 1398. بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توانمندسازی سکونتگاه-های غیررسمی، نمونه موردی: محله باغ نشاط شهر قزوین. ششمین کنگره ملی عمران، معماری و توسعه شهری
3. باغبان سعدآبادی، مسعود. 1401. چالش¬های پیش روی منابع انسانی در ۱۵ سال آینده. نهمین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم مدیریت و حسابداری ایران
4. جعفری، سیدمحمدباقر، پورزنجانی، پگاه. 1398. تاثیر سرمایه اجتماعی بر تامین مالی جمعی. دومین همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار
5. درفش، حجت¬اله، جهانی فر، مجتبی، مجتهدی، غلامعباس. (1401). نقش ادراک از عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و سلامت اجتماعی معلمان شهر بهبهان. دستآوردهای روانشناختی. 29(1). 37-56.
6. سرسنگی، هاجر، مدرسی، آسیه¬السادات، حاجی مردادی، فاطمه. 1400. نقش سرمایه اجتماعی در توسعه جامعه. نهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب¬های اجتماعی و فرهنگی ایران
7. سلطانی نبی¬پور، زهرا. 1401. سرمایه اجتماعی و چگونگی تاثیر آن بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی مطالعه موردی: شهرداری منطقه ۵ تهران. هفتمین همایش ملی پژوهش¬های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران
8. شمسی، محمدرضا. 1399. سرمایه اجتماعی. نخستین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی مدیریت، اخلاق و کسب و کار
9. عرفانی، آمنه، طلا، فاطمه. 1400. بررسی تاثیر شاخص¬های سرمایه اجتماعی بر ارزش و عملکرد مالی شرکت¬های صنعتی. چهارمین همایش ملی توسعه علوم فناوری¬های نوین در مدیریت، حسابداری و کامپیوتر
10. کبیری، سعید. (1390). سرمایه اجتماعی و تاثیر آن بر رضایت شغلی در سازمان امور مالیاتی استان مازندران. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران
11. کهنسال نالکیاشری، زینب. 1400. سرمایه اجتماعی. ششمین کنفرانس ملی نقش مدیریت در چشم انداز ۱۴۰۴
12. محمدی، مسعود، میرزایی، مسعود، بهرامی محمدامین، محمدزاده، مرتضی. (1393). رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان مرکز بهداشت شهرستان یزد. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان. 5(2): 35-42.
13. مقیمی، سیدمحمد، رمضان، مجید. (1391). پژوهشنامه مدیریت 3: مدیریت رفتار سازمانی (سطح سازمانی). تهران: انتشارات نگاه دانش.
14. منصوری، لیلا، کفچه، پرویز. 1400. بررسی اهمیت سرمایه اجتماعی در شبکه کسب وکار. هجدهمین کنفرانس بین¬المللی مدیریت
15. Amundsen, S. and Martinsen, O.L. (2015), “Linking empowering leadership to job satisfaction, work effort, and creativity: the role of self-leadership and psychological empowerment”, Journal of Leadership & Organizational Studies. 22(3): 304-323.
16. Bailey, A. A., Albassami, F., Al-Meshal, S. (2016). The roles of employee job satisfaction and organizational commitment in the internal marketing-employee bank identification relationship. International Journal of Bank Marketing. 34(6): 821 - 840
17. Berthelsen, H., Owen, M. & Westerlund, H. Does workplace social capital predict care quality through job satisfaction and stress at the clinic? A prospective study. BMC Public Health 21, 1320 (2021)
18. Chirasha, V. (2013). professional ethics, Social Capital and motivation for Senior Managers in the Hospitality Industry in Zimbabwe. International Journal of Business and Management. 17(2): 1-10.
19. Dedahanov, A. T., Rhee, C., Yoon, J. (2017). Organizational structure and innovation performance: Is employee innovative behavior a missing link?. Career Development International. 22(4): 334-350
20. Dewettinck, K. and van Ameijde, M. (2011). Linking leadership empowerment behaviour to employee attitudes and behavioural intentions: testing the mediating role of psychological empowerment. Personnel Review. 40(3): 284-305.
21. Di Fabio, A. and Palazzeschi, L. (2012). Organizational justice: personality traits or emotional intelligence? An empirical study in an Italian hospital context”, Journal of Employment Counseling. 49(1): 31-42.
22. Donate, M. J., Sanchez De Pablo, J. D. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research. (68): 360-370.
23. Gheitani, A., Imani, S., Seyyedamiri, N., Foroudi, P., (2018). Mediating effect of intrinsic motivation on the relationship between Islamic work ethic, job satisfaction, and organizational commitment in banking sector. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management. 4(5): 21-44
24. Godwin, M., Drennan, J., Previte, J., (2016). Social capital stories behind young women’s drinking practices. Journal of Social Marketing. 6 (3): 294-314.
25. Hartmann, F. G., Slapničar, S., 2015, "Objective rewarding, managerial motivation and organizational commitment: The intervening role of justice. In Performance Measurement and Management Control: Measuring and Rewarding Performance. 4: 127-144.
26. Hernández-Díaz, A., Calderon-Abreu, T., Amador-Dumois, M., Córdova-Claudio, M. (2017). Internal marketing and customer-contact employees’ attitudinal outcomes Marketing interno y las actitudes de los empleados de contacto con los clients. Academia Revista Latinoamericana de Administración. 30(1): 124 - 143
27. Lee, H.-W.; Rhee, D.-Y. Effects of Organizational Justice on Employee Satisfaction: Integrating the Exchange and the Value-Based Perspectives. Sustainability 2023, 15, 5993.
28. McCain, L. C., Tsai, H., Bellino, N. (2010). Organizational justice, employees' ethical behavior, and job satisfaction in the casino industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 22(7): 992 – 1009
29. Nadiri, H. and Tanova, C. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry. International Journal of Hospitality Management. 29: 33-41.
30. Singh, S. K., Singh, A. P. (2018). Interplay of organizational justice, psychological empowerment, organizational citizenship behavior, and job satisfaction in the context of circular economy. Management Decision. 57(4): 937-952.
31. Singh, S. K., Singh, A. P. (2018). Interplay of organizational justice, psychological empowerment, organizational citizenship behavior, and job satisfaction in the context of circular economy. Management Decision. 57(4): 937-952.
32. Zhang, X., Liu, S., Chen, X. X., Gong, Y. (2017). Social capital, motivations, and knowledge sharing intention in health Q & A communities", Management Decision.