The study of the relationship between the learning organization and organizational commitment Fars Power Distribution Company
Subject Areas : Public Policy In AdministrationSara Rivaz 1 , Maliheh Nikkar 2 , Mozhdeh Rivaz 3 , Fariba Tabe Bordbar 4
1 - MSc in Public Management .University of Payam e Noor. Tehran. Iran. Education and
Development Center of Shiraz University of Medical Sciences. srivaz333@gmail.com (Corresponding)
2 - Department of Information and Knowledge Assistance Professor. University of Payam e
Noor. Tehran. Iran. m_nikkar@yahoo.com
3 - MSc in Physiology. Gulf Education Department. Shiraz. Fars. Iran. mrivaz123@gmail.com
4 - Department of Psychology and Educational Sciences Assistance Professor. University
of Payam e Noor. Tehran. Iran. srivaz333@gmail.com
Keywords: learning organization, organizational commitment, Fars Power Distribution
, 
, Comp,
Abstract :
The study aimed to investigation the correlation between the learning organization and organizational commitment Fars Power Distribution Company were 350 people that among of them were selected about 170 people. The tools used of the Allen & Meyer s organizational commitment Questionnaire and learning organization were Senge Questionnaire. SPSS17 software for data analysis and statistical tests were used Pearson Correlation and regression. The results showed that there is a significant positive relationship between LO and OC. It was found the most and the least commitment related to affective commitment and continuance commitment. The highest and lowest scores of the employees of the learning organization components are systematic approach and mental models. It was found that the dimensions of organizational commitment with age, gender , work experience and education are significantly related, but was not observed with the marital relationship.In addition, it was found that component of the learning organization with the marital and work experience is statistically significant. So that the relationship between LO and OC can be interpreted by interested as the when a person has a positive outlook about the situation and enhancement there in the organization, therefore try to bring to organization to it s goals.
آزادی، محمد و الهقلی، صنم. 1383. گزار ش از یک کنفراس یادگیری از طریق گفتگو. علمی-آموزشی. تدبیر. دوره 15، شماره 154.
اصغری، الناز. خالق دوست، طاهره. کاظم نژاد، احسان و عسگری، فریبا 1391. رابطهبیندیدگاهپرستاراندرمورداصولسازمان. مجلهدانشکدهپرستاریوماماییدانشگاهعلومپزشکیتهران. حیات دوره 18 ، شماره 5.
آقایی، نجف. ضیایی و شهربانیان. 1391. تعیین ارتباط بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی در میان کارکنان دفتر مرکزی ورزش و جوانان استانهای غربی ایران. اروپایی ورزش و تمرین. دوره ،1 شماره 3.
الوانی، سیدمهدی. (1378). سازمانهای یادگیرنده، سازمانهایی کامیاب و دانش آفرین. تهران: مدیریت دولتی.
رضایی، مراد. حسن پور، موسی. آقا جان، رضا و انواری˛ سارا. 1379. ارتباط بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سنگه، پیتر. (1385). پنجمین فرمان (خلق سازمان یادگیرنده). ترجمة حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
سلیمانی، مریم و نصری، حمید. 1391. بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین کارشناسان شرکت سهامی سیمان اصفهان
شریفی اصغر و اسلامیه فاطمه. 1378. بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 87-86. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره 1، شماره 2.
طالبی کهدوئی، فضل اله (1381). سازمان یادگیرنده؛ سازمان متحول، پویا و مطلوب.تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد. مدیریت. شماره64-63.
فقهی فرهمند، ناصر. (1380). مدیریت پویای سازمان. تبریز: فروزش.
کرمانی، ب. 1381. ارتباط بین جو سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان و مدیران در بیمارستانهای آموزشی همدان. تهران، دانشکده علوم و تحقیقات.
محرابی، جواد. جدیدی، مهرداد. علامه حائری، فریدون و عالم زاده، مهرداد. 1392. ارتباط بین تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده در بین کارکنان شرکتمخابرات بروجرد. تحقیق آکادمیک در تجارت و علوم اجتماعی. دوره 1، شماره 3.
یعقوبی، مریم. کریمی، سعید. رئیسی، احمدرضا. جوادی، مرضیه و شعربافچی، نسرین. 1389. بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت. دوره 7، شماره 2.
Alahdadi, E. (2002). Organizational commitment. Management.
Allen, NJ. & Mayer, JP (1991). A three component conceptualization of organizational commitment. Human resource management review. Vol. 1, No.1.
Atak, M. 2011. A research on the relation between organizational commitment and learning organization. African Journal of Business Management Vol. 5, No.14.
Cohen, A. (2007). Commitment before and after: An evaluation and reconceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review. Vol.17, No. 3.
Dairani, KM. (2007).The relationship among learning organization culture, job satisfaction, and organizational commitment in the Lebanese banking sector and the effect of social patterns as moderator variables. PhD.
Kiedrowski, PJ. (2006). Quantitative assessment of a Senge learning organization intervention, The Learning Organization, Vol.13, No.4.
Han, SS., Moon, SJ. & Yun, EK. 2009. Empowerment, job satisfaction, and organizational commitment: comparison of permanent and temporary nurses in Korea. Appl Nurse Res. Vol. 22, No.4.
Haque, MM. 2008. A study of the relationship between the learning organization and organizational readiness for change. PhD Dissertation. Pepperdine University.
Marshall, T. 2004. The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention. Human Resource Development Quarterly; Vol. 15, No.3.
Porter, LM. Mow day, R T. &Steers, R M. (1991). The measurement of organizational commitment. Vocational Behavior. vol.14.
Steers, RM & Porter, LW. Motivation and Work Behavior. McGraw-Hill, Inc.
Tasang, W K. 1997. Organizational learning and sustaining a learning organization the learning organization. Vol. 5, No.1.
Yang, B., Watkins, K.E. & Mar sick, VJ. 2004. The construct of the learning organization: dimensions, measurement and validation. Human Resource Development Quarterly. Vol. 15, No.1.
Yafang, T. 2010. The relationship among learning organization, internal marketing and organizational commitment. Department of Health Policy and Management. Chung-Shan Medical University, Taiwan.
Wang, X. 2005. Relationships among Organizational Learning culture, Job satisfaction and Organizational Commitment in Chinese state-owned and Privately-owned Enterprises. Minnesota: University of Minnesota.