The Impact of New Public Management on Rasht Municipality Staffs' Organizational Trust
Subject Areas : Public Policy In AdministrationBehrooz Rezaee Manesh 1 , Bahram Asghari Aghdam 2 , - Ali Mahjoub 3 , Mina Mohammadi 4
1 - Assistant Prof., Department of Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 - MSc Public Administration, Allameh Tabataba'i University Tehran, Iran
bahram.asghari68@yahoo.com (Corresponding)
3 - PhD Student Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 - MSc Student Human Resource Management, University of Tehran, Tehran, Iran
Keywords: Organizational Trust, Decentralization, Privatization, Debureaucratization, Downsizing, Managerialism,
Abstract :
The purpose of this study is to evaluate the impact of New Public Management (NPM) on Staffs Organizational Trust. Considering the extensive evolution in public administration field based on New Public Management Approach, and due to the lack of researches investigating the influence of NPM on Organizational Trust, in this research, we’ve tried to fill that gap. In this study, the Statistical population was 280 Municipality of Rasht staffs, of which; 165 people were selected by using the Cochran's formula and the staffs were chosen by Simple Random Sampling method. For data analyzing, linear regressions coefficient and analysis of variance (ANOVA) were used. The results show that implementing the New Public Management principals in public sector (with coefficient 0/833), effects the Organizational Trust. It is also concluded from the results of Sub-hypothesis, that downsizing and privatization have not any meaningful relation with organizational Trust, but debureaucratization, decentralization and managerialism, have a positive effect on Organizational Trust.
پورعزت، علیاصغر (1393). مبانی مدیریت دولتی، تهران، انتشارات سمت.
دانائیفرد، حسن (1390). چالشهای مدیریت دولتی در ایران، تهران، انتشارات سمت.
جاویدی، امین و شیرازی، علی (1393). اثر اعتماد درک شده بر وفاداری با تأکید بر نقش واسط تعهد رابطهای در برون سپاری فعالیتها در هتلهای شهر مشهد. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال ششم، شماره 11، صص 131-112.
رحیمی، محمدرضا (1390). بررسی و نقد جهتگیریهای انسانشناختی و ارزششناختی مدیریت دولتی نوین. اسلام و پژوهشهای مدیریتی. سال اول، شماره 1، صص 31-7.
سالارزهی، حبیب و ابراهیمپور، حبیب (1391). بررسی سیر تحول در پارادایمهای مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب. نشریه مدیریت دولتی، سال چهارم، شماره 6، صص 62-43.
سیدجوادین، سیدرضا و رضایی، سعید (1394). بررسی تأثیر سیستم کاری تعهد بالا بر تسهیم دانش و نوآوری سازمانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هشتم، شماره 27، صص 44-23.
عباسزاده، حسن (1384). مدیریت دولتی نوین و توسعه پایدار. ماهنامه تدبیر، شماره 163.
عسگری، غلامرضا؛ محمدی، محمود و اسماعیلزاده، مهدی (1392). شناخت عوامل شادیساز در میان نسلهای شاغل در سازمانهای امروزی. نشریه مدیریت دولتی، سال پنجم، شماره 13، صص 149-166.
علیزادهثانی، محسن (1388). چارچوب تئوریک برای انتقادات بر مدیریت دولتی نوین، رساله دکترا، تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
فرهنگ، ابوالقاسم؛ پورقاز، عبدالوهاب و جمشیدزهی، سعید (1393). اثربخشی چرخش شغلی و رابطه آن با عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی، پژوهشهای مدیریت عمومی. سال هفتم، شماره 23، صص 144-129.
معینزاده میرحسینی، شمیمالسادات؛ قاضینوری، سپهر؛ کریمزادگان مقدم، کریم و وحدت، داوود (1391). بررسی تجربی ارتباط انتشار نوآوری با اعتماد سازمانی و تأثیر آنها بر پذیرش بانکداری سیار. پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره 16، صص 98-65.
هومن، حیدرعلی (1391). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران، انتشارات سمت.
Amado, R. (2002). New Ethical Challenges under the New Reform Movements in the Public Administration Sector Edited by Eran Vigoda at Public Administration: An Interdisciplinary Critical Analysis, Publication of Marcel Dekker.
Andrews, R., & Walle, S. (2012). New Public Management and Citizen Perceptions of Local Service Efficiency, Responsiveness, Equity and Effectiveness, COCOPS Working Paper, 7.
Aucoin, P. (1990). Administrative Reform in Public Management: Paradigms, Principles, Paradoxes, Pendulums, Governance.
Barzelay, M. (1992). Breaking through Bureaucracy, Berkeley: University of California Press.
Bezes, P., Demaziere, D., Le Bianic, T., Paradeise, C., Normand, R., Benamouzig, D., Pierru, F., & Evetts, J. (2012). “New Public Management and professionals in the public sector, what new patterns beyond opposition”. Sociology du travail, 54, 1-52.
Boston, J., Martin, J., Pallot, J., & Walsh, P. (1996). Public Management: the New Zealand Model, Auckland: Oxford University Press.
Christensen, T., & Laegreid, P. (2001). New Public Management: The Transformational of Ideas and Practice, Alder shot: Ash gate.
Cohen, S., & Eimicke, W. (1998). Trends in 20th Century United States Government Ethics, New York: School of International and Public Affairs, Columbia University.
Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K. (2008). “The role of Trust in organizational innovativeness”. European Journal of Innovation Management, 11(2), 160-181.
Ferlie, E., Pettigrew, A., Ashburner, L., & Fitzgerald, L. (1996). The New Public Management in Action, New York: Oxford University Press.
Ferris, J.M., & Graddy, E.A. (1998). “A Conceptual Framework for New Public Management Theory”. International Public Management Journal, 1(2), 225-240.
Hays, S.W., & Kearney, R.C. (1997). “Riding the Crest of a Wave: The National Performance Review and Public Management Reform”. International Journal of Public Administration, 20(1), 11-40.
Heyer, G.D. (2010). “New Public Management: A strategy for democratic police reform in transitioning and developing countries”. An International Journal of Police Strategies & Management, 34(3), 419-433.
Hood, C. (1990). “The New Public Management in the 1980s: Variations on a Theme, Accounting”. Organizations and Society, 20(3), 93-109.
Hood, C. (1991). “Public Management for all Seasons”. Public Administration, 69(1), 3-19.
Hood, C. (1996). “Beyond Progressivism: A New Global Paradigm in public Management”. International Journal of Public Management, 19(2), 151-178.
Hughes, O. (2003). Public Management and Administration: An Introduction (3rd Ed.), Basingstoke: Macmillan.
Jones, L.R., & Donald, F.K. (2003). “Assessing Public Management Reform in an International Context”. International Public Management Review, 4(1), 1-19.
KiKert, J.M. (1997). “Public Governance in the Netherlands: An Alternative to Anglo-American Managerialism”. Public Administration, 75, 731-752.
Lane, J.E. (2005). New Public Management, London: Rutledge.
Larbi, G.A. (1999). The New Public Management Approach and Crisis States United Nation Research Institute for Social Development (UNRISD) Discussion Paper, 112.
Lee, B. (2011). “New public management, accounting, regulators and moral panics”. International Journal of Public Sector Management, 25(3), 192-202.
Stivers, C. (2003). “Administration versus Management: a Reading from Beyond the Boundaries”. Administration and Society Journal, 35(2): 211
Levy, R. (2010). “New Public Management: End of an Era”? Public Policy and Administration Journal, 25(2), 234-240.
Mishra, A. K. (1996). “Organizational responses to crisis: The centrality of trust”. Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, 261-287
Osborne, D., & Gaebler, T. (1992). Reinventing government: How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector, Reading, MA: Addison-Wesley.
Peters, B. (2002). “The Changing Nature of Public Administration: From Easy Answers to Hard Questions”. Asian Journal of Public Administration, 24(2), 153-183.
Pollitt, CH. (1990). Managerialism and the Public Service: The Anglo American experience, Oxford: Basil Blackwell.
Pollitt, Ch., & Dan, S. (2011). The impact of the new public management in Europe: A Meta analysis, COCOPS working paper, 3.
Siltala, J. (2013). “New Public Management: The Evidence-Based Worst Practice”? Administration and Society Journal, 45(4), 468–493.
Yamamoto, H. (2003). New Public Management: Japan’s Practice, Institute for International Policy Studies Policy Paper, Policy Paper, 293E, Tokyo: IIPS.