The Role of Media in Strengthening Social Capital in the Second Step of the Islamic Revolution
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYSaeid Rezaei 1 , Mohammadreza Ghaedi 2
1 - PhD Student in Communication Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Associate Professor, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz ,Iran
Keywords: Social capital, The Islamic Revolution, : Media, The Second Step of the Islamic Revolution,
Abstract :
The Islamic Revolution of Iran has won by relying on the presence of the people and using the capacity of social capital, and now in the second step of the revolution, maintaining and strengthening the position of this revolution and the system of the Islamic Republic requires maintaining social capital and promoting these capitals. Weakening of social capital can have adverse effects on society and it is necessary to strengthen social capital with various tools and methods. The media is always a good tool for influencing individual and public opinion; Although there are differences in views on the extent to which the media is influential, all theorists agree on a minimal amount of media influence. The media can help strengthen social capital in Iran, and this study has tried to find solutions to strengthen social capital through the media and uses analytical methods to find findings to help decision-makers and executives in the field of media activities to take the second step. Be an acceptable functional revolution to strengthen social capital. Most of the strategies for strengthening social capital go through the media. The functions of the media in strengthening social capital can be to produce various content and programs to reduce anomalies, promote altruism, expand the rule of law, strengthen oversight, develop a sense of cooperation and participation, create and strengthen hope and vitality, raising public awareness, strengthening the family institution, increasing convergence, improving public-government interactions.
بصریان جهرمی، حسین، بصیریان جهرمی، رضا (1368)، درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی، سال هفدهم، شماره چهارم، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم انسانی، www.noormags.com
خانیکی، هادی (1376). رسانههای جمعی و امنیت، چاپ اول، جلد دوم، تهران، انتشارات وزارت کشور.
نصیری، قدیر (1381). معنا و ارکان جامعهشناسی امنیت، نشریه راهبرد، شماره بیست و ششم.
الوانی، سید مهدی، داناییفرد، حسن (1376). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت، پیشین.
الویری، محسن (1382)، سند چشمانداز توسعه و سرمایه اجتماعی، نشریه اندیشه صادق، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
پاتنام، رابرت (1377)، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمهی محمدتقی دلفروز، تهران، دفتر مطالعات سیاسی وزارت کشور.
کلمن، جیمز (1377)، بنیادهای نظیرِ اجتماعی، تهران، نشر نی.
تشکر، زهرا، معینی، محمدرضا (1381)، نگاهی به سرمایه اجتماعی و توسعه، رفاه اجتماعی، ۱ (۴).
فوکویاما، فرانسیس (1382)، سرمایه اجتماعی و تحول تکنولوژیک در عصر اطلاعات، اندیشه صادق، شماره 11 و 12.
تاجبخش، کیان (1385)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، تهران، نشر شیرازه.
ردادی، محسن (1387)، سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی، نشریه راهبرد، شماره 16.
احمدی، یعقوب (1385)، سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی و دموکراسی، نشریه اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 225 - 226
فوکویاما، فرانسیس، پایان نظم (پایان سرمایه اجتماعی و حفظ آن) ترجمهی غلامعباس توسلی (1379)، جامعه ایرانیان، تهران، چاپ اول.
علیئی، محمدولی، طالبی، ابوتراب، سلطانیفر، محمد، قدسی، امیر (1394)، واکاوری کاربست رسانه ملی در ارتقای سرمایه اجتماعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال چهاردهم، شماره 53.
هرمز، مهرداد (1379)، مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباطجمعی، موسسه فرهنگی پژوهشی فاران.
آجرلویی، محمود (1391)، نقش رسانههای گروهی در پیشگیری از جرائم، فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، شماره 22، بهار 1391، صفحات 129 تا 152
رجبزاده، احمد (1382)، رفتارهای فرهنگی ایرانیان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی.
علاقهبندی، مهدی (1384)، درآمدی بر سرمایه اجتماعی، مجله علوم اجتماعی فصل نو.
مصطفوی، سید محمدحسین (1387)، عوامل تأثیرگذار بر سطح سرمایه اجتماعی و راهکارهای ارتقای آن، ماهنامه مهندسی فرهنگی، شماره 23 و 24.
ویندان، سون و دیگران (1387)، کاربرد نظریههای ارتباطات، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
غفاری، غلامرضا (1387)، تبیین نظری سرمایه اجتماعی، تهران، موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
رفیعپور، فرامرز (1373)، اعتماد یا آنومی؛ آنومی یا شگفتی اجتماعی، تهران، پژوهشی در زمینهی پتانسیل آنومی در شهر تهران
رفیعپور، فرامرز (1379)، توسعه و تضاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ چهارم.
گلشنی، علیرضا، جدیدی، علی، اسکندری، صالح (1391)، نقش رسانه در توسعه سیاسی و اجتماعی، فصلنامه پژوهشهای سیاسی، سال دوم، شماره 1.
منصوری، جواد (1387)، آشنایی با انقلاب اسلامی، قم، دفتر نشر معارف انقلاب.
رهبر، عباسعلی، حیدری، فاطمه (1393)، انقلاب اسلامی و ارتقای سرمایه اجتماعی در مردمسالاری دینی، فصلنامه مطالعات راهبری، سال هفدهم، شماره دوم، شماره مسلسل 64.
امام خمینی، روحالله (1387)، صحیفه نور، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).
افتخاری، اصغر (1387)، دو چهره قدرت نرم، قدرت نرم معنا و مفهوم، تهران، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج.
محسنی، منوچهر (1375)، آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران، نمایه پژوهش، شماره 2.
عبدی، عباس (1385)، دروغ آتشی بر جان سرمایه اجتماعی، روزنامه شرق.
رنانی، محسن (1389)، سرمایه اجتماعی شرایط لازم برای توسعه، مجله اندیشه صادق، شماره 11 و 12.
خبرگزاری تسنیم (1398)، به آدرس: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03/25/2031804
عصر ایران (1397)، به آدرس: https://www.asriran.com/fa/news/648578
portes, a. and Londolt, p.(1996) The down Side of Social Capital, American prospect, vol. 26, may june 1996.
Bourdieu, P. (1986): The Forms Of Capital, newsyork, Greenwood.
Coleman, J. (1990): Foundation of Social Theory, Harward University Press, Cambridge MA.
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
_||_