Identifying the Components of Islamic-Iranian Lifestyle among Students
Subject Areas : INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLYmehrdad navabakhsh 1 , seyed reza salehy amiri 2 , aliakbar rezaee 3 , s.abbas hashemi 4
1 - Professor of Sociology, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Associate Professor of Cultural Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Assistant Professor of Cultural Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - PhD Student in Cultural Management, Faculty of Economics and Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran Iran.
Keywords: lifestyle, Students, Component, Islamic Culture, Iranian culture,
Abstract :
To have a prosperous and bright future, Iran needs cheerful and capable young people who are studying in universities and scientific centers. Paying attention to the needs and concerns of young people in life, especially during their student days, can help them in continuing the path, and what is important and necessary is the serious need of young people to be educated and familiar with the Iranian and Islamic lifestyle. Therefore, the present study aims to identify the components of the Islamic-Iranian lifestyle among students among two groups of students in Tehran province and elites in various fields, including religious, social, cultural, economic, literary, etc., which in the second semester of 1995 / 96 have been engaged in education has been done. Their number is 140,000 people and according to Cochran's formula for a limited population of 384 people were determined as a statistical sample, which finally 400 questionnaires were distributed randomly. The data of this study were collected in the field with a questionnaire. The results of the analysis with SPSS showed that there are 11 components called indicators of morality, family, social status, belief, worship, finance, leisure, health, thinking and reasoning, security-defense and religious occasion that in the Islamic-Iranian lifestyle used daily by students.
استراتس، آنسلم. کوربین، جولیت.(1385). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی، رویه ها و شیوه ها، ترجمه بیوک محمودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
امام جمعه زاده، سیدجواد مرندی، زهره. رهبر قاضی، محمودرضا. سعیدی ابواسحاق، لیلا. (1392). «بررسی رابطه مصرف رسانه و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان»، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، 2: 120-101.
بابانژاد, مهران ، خشت زرین، هانیه,سایه میری، دل پیشه،علی (1391).«بررسی سبک زندگی و عوامل همراه آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام»، مجله پژوهنده، شماره 89 صص از 257-252.
بندیکس، رینهارد.(1385). سیمای فکری ماکس وبر، ترجمه محمود رامبد، تهران: هرمس.
تنهایی، حسین ابوالحسن. خرمی، شمس (1389). «بررسی رابطه جامعه شناختی باورهای دینی و سبک زندگی بر اساس نظریه و روش گافمن، مطالعه موردی کرمانشاه سال 1388»، فصلنامه پژوهش های اجتماعی، 6: 41-19.
خطیبی، حسین. ساجدی، ابوالفضل (1392). «مروری بر شاخص های سبک زندگی اسلامی»، مجله معرفت، 185: 26-13.
رجب نژاد، محمدرضا. حاجی، یحیی، مهدوی طالب، امیر. رجب نژاد، سعید (1391). بررسی سبک زندگی اسلامی از منظر حیات طیبه در قرآن، نشریه علمی و پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1: 29-9.
رضوی زاده، نورالدین (1386). بررسی تاثیر مصرف رسانه ها بر سبک زندگی ساکنان تهران، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شالچی، وحید (1386). سبک زندگی جوانان کافی شاپ، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1.
شریعت پناه (1392). قواعد و الگوها در سبک زندگی اسلامی، نشر پیامدهای انقلاب، 73: 52-48.
فاضلی، محمد (1375). مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
فرانزوی، استفن، ال (1386). روانشناسی اجتماعی، ترجمه مرهداد فیروزبخت و منصور قنادان، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
کجباف، محمدباقر، سجادیان، پریناز ، کاویانی، محمد و انوری، حسن (1390).«رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان»، مجله روانشناسی ودین، ص 61 ـ 74.
کاویانی، محمد (1390). «کمی سازی و سنجش سنگ زندگی اسلامی»، روان شناسی و دین، 4 (2).
کفاشی، مجید (1393). «مدل معادلات ساختاری مولفه های سبک زندگی مؤثر بر هویت اجتماعی»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران،120-105
گیدنز، آنتونی (1388). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نی.
معارف وند ، زهرا ، زنگنه ، فاطمه و قهرمانی ، محمد (1396).«ارزیابی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی»، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی،دوره 7، شماره 17، صص 78-57.
مهدوی کنی، محمدسعید (1386). «مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1 (1): 230-199.
ویلن، تورستاین (1386). نظریه طبقه تن آسا، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نی.
ویمر، راجردی. دومینیک جوزف، آر (1384). تحقیق در رسانه های جمعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: سروش.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Rutledge.
Chaney, D. (1996) Lifestyle, London, Routledge. P. 196
Clemens, Ch. (2000). Theories of (Management?) Fashion; the Contributions of Veblen, Simmel, Blumer, and Bourdieu. Copenhagen Business School.
Frohlich, K. & L. Potvin (1999). Collective Lifestyles as the Target for Health Promotion”. Canadian Journal of Public Health.
Headey, B. Schupp, J. Tucci, I. Wagner, G.G . Authentic Happiness Theory Supported by Impact of Religion on Life Satisfaction: A Longitudinal Analysis with Data for Germany.The Journal of Positive Psychology، (2010) ,1 ,73.
Holder, M. D. Coleman,B. Wallace,J.M. "Spirituality, Religiousness, and Happiness in Children Aged 8–12 Years". Journal of Happiness Studies, (2010)، 11, 2,131-150.
Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing, Sage Publications.
O’Shaughnessy, M. (2002). Postmodernism and Marketing: Separating the Wheatfrom the Chaff. Sage Publications.
_||_