Theory of multiple intelligences and indicators of creativity and learner engagement in math textbooks
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalali shiravani shiri 1 , Nafise Azadi 2
1 - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University
2 - Undergraduate student of Mathematics Education, Farhangian Shahid Bahonar University, Shiraz
Keywords: multiple intelligences, Creativity Index, Learner Engagement Index, mathematical textbooks,
Abstract :
Abstract: The present study qualitatively analyzes the first grade math textbooks of the United States, Japan and Iran based on the Guilford Creativity Index, Gardner Multiple Intelligences and William Rumi Learner Engagement Index. The problem of research is the difficulty and complexity of the first grade Iranian mathematics textbook for students. The study population includes the first mathematics books of the United States, Japan and Iran in 1397-98. Analyzes show that in the first Iranian mathematics textbook, based on the Guilford Creativity Index, divergent thinking has received less attention and no attempt has been made to cultivate students' creativity in the existing content. The level of attention to logical-mathematical intelligence in the content of the first mathematics book in Iran (with a frequency of 11) is very low. Mathematical concepts of Iranian books are more than the mental capacity of learners at this age, which confuses learners and thus leads to reverse performance in the learning process (13 <1).
آزادمنش، سعید و حسینی، افضلالسادات (1393). تحلیل تطبیقی اهداف تربیت اخلاقی دوره ابتدایی در کشورهای ژاپن و ایران، با نظر به ارزشهای حاکم بر برنامۀ درسی، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی۱۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۳: ۱۱۹-136.
احمدی، غلامعلی (1385). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسبشده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت. 22(2) : 51- 92.
آقازاده، احمد (1380). مسائلآموزشوپرورشایران، تهران: انتشارات سمت.
پیرخائفی، علیرضا (1379). پرورشخلاقیت،کانونپرورشفکریکودکانونوجوانان، مرکز آموزش از راه دور.
پیرخائفی، علیرضا، برجعلی، احمد، دلاور، علی و اسکندری، حسین. (1388). تأثیر آموزش خلاقیت بر مؤلفههای فراشناختی تفکر خلاق دانشجویان، فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی دانشگاهآزاداسلامیواحدگرمسار، سال سوم، شماره 2: 51- 61.
حسنلو، حسین و فرجیخیاوی، زلیخا و ضکراللهی، رقیه (1391). «تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی چهارم و پنجم براساس اهداف آموزشی مریل»، پژوهش در برنامه درسی، سال نهم، دوره2، شماره6.
حسنمرادی، نرگس (1395). تحلیل محتوای کتاب درسی، تهران: آییژ.
حسینی، افضلالسادات، (1388). ماهیتخلاقیتوشیوههایپرورشآن، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
چوبینه، مهدی (1384). «جزوه کمک آموزشی تحلیل محتوا»، قابل دسترسی در www.geographyamayesh.blogfa.com
ذاکری، مختار و نوایی مسعود (1397). تحلیل محتوای کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضههای سازندهگرایی، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره13.
رحمنی، ملیحه (1390)، تحلیل محتوای کتاب فارسی پایهی اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران مرکزی.
رضایی، معرفت (1380). بررسی عوامل مؤثر در تعیین محتوای کتابهای تعلیمات دینی دورهی ابتدایی از دیدگاه معلمان استان آذربایجان، پایاننامه کارشناسیارشد، تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
سمیعی، اعظم و افضلخانی، مریم (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعالبودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی1392-1391، مجلهیعلمیپژوهشی «پژوهشهای برنامهی درسی»، انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران، دوره3، شماره2.
ستایش، حسن (1385). ساختار محتوای کتاب درسی دانشگاهی با رویکرد کاوش-محور در کتاب درسی دانشگاهی: ساختار ویژگیها (جلد اول)، اولین همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی: نشر سمت.
ظفرینژاد، عادل (1394). تحلیل محتوای کتاب درسی، چاپ دوم، تهران: کوروش.
سیف، علیاکبر (1387)، روانشناسی پرورشی، ویراست پنجم، چاپ دوازدهم. تهران: آگاه.
شعبانزادهچماچایی، حمید (1384). بررسی تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوم ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
عسکریرباطی، غلامحسین و خلیلیکلاکی، زری (1399). تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی پایه نهم با تکنیک ویلیام رومی و طبقه بندی بلوم، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، دوره6، شماره19.
فرنودیان، فرجالله (1369). محتوای درسی و پرورش خلاقیت دانشآموزان، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره7.
کتاب درسی ریاضی پایه اول ایران، 1398.
کتاب درسی ریاضی پایه اول ایالت کالیفرنیا، 2019.
کتاب درسی ریاضی پایه اول ژاپن 2019.
کرمی، زهره، اسدبیگی، پژمان و کرمی، مهدی (1392). تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم، پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره 10، شماره 37: 166-178
کوی، لوتان (1392). آموزش و پرورش تطبیقی، ترجمه دکتر محمد یمنیدوزیسرخابی، چاپ نهم.
گرمابی، حسنعلی (1394). تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد، فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان، دانشگاه علامه طباطبایی، سال دوم، شماه پنجم، پاییز95: 17 تا 32 .
منطقی، مرتضی (1380). بررسی پدیده خلاقیت در کتابهای درسی دبستان، بررسی تأثیر آموزش خلاقیت در دانشآموزان ابتدایی و ارائه الگویی برای آموزش آنان، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
موسیپور، بتول(1396). میزان توجه به عوامل خلاقیت گیلفورد در کتاب ریاضی 1 پایه دهم(رشتههای ریاضی و تجربی) ، پویش در آموزش علوم پایه، دوره سوم، شماره چهارم.
مهدوی پور، محمدرضا (1387). تحلیل محتوای کتاب شیمی نظام جدید متوسطه از نظر تطبیق با عوامل خلاقیت گیلفورد و مهارت حلمسئله گانیه،پایاننامهکارشناسیارشد، دانشگاه شهید رجایی.
میزامحمدی، محمدحسین (1393). مقدمهای بر روششناسی پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیموتربیت، تهران: آییژ.
نسودیانشالچی، سارا و محمدیان، سمیه (1399). تحلیل محتوای کتاب ریاضی اول ابتدایی سال 98-99 بر اساس تکنیک ویلیام رومی، اولین کنفرانس مهندسی و فنآوری، دانشگاه تبریز.
یار محمدیان، محمد حسین (1381). اصولبرنامهریزی درسی، تهران: یادواره کتاب.
Bereday, G.Z.F. (1966). Comparative Method in Education. New York: Winston.
Reyhani, Ebrahim & Mehdi, Izadi (2018). Comparative Content Analysis of Mathematics Textbooks in first Grade Students of Elementary Schools in Iran, Japan and America, department of Mathematics, Shahid Rajaei Teacher training university, Tehran, Iran. 229-314.
_||_